De lood accu’s worden minder en dus ga ik over naar lifepo4. Daar zijn heel veel draadjes van op het forum en nog meer youtube filmpjes. Heel heel veel heb ik er bekeken.
Het elektrisch systeem op de boot is netjes aangelegd, maar complex en op veel plaatsen ver weggewerkt. Er zal rond de accus veel moeten veranderen. Vanaf de verbruiksverdeling blijft het mijns inziens gelijk.
Ik wil jullie niet trakteren op een nieuwe lithium discussie, maar ben wel benieuwd in welke bolus ik dreig te trappen met de tekening van de nieuwe situatie in de bijlage . Kortom, klopt het plaatje van de nieuwe situatie? (pdf bijlage)
Eerst kort over de huidige situatie:
Er staan nu 3 lood accus va 145 Ah in het bootje. Die worden bewaakt, geladen en gecombineerd door een Vetus BW Battery watch.
Zo leiden deze 3 accus naar 3 plus-strips na een forse meszekering en 'hoofd'schakelaar. De startmotor zit met een korte kabel direct aan de start accu. De Verbruikers zitten via twee Vetus schakelpanelen achter gezekerde schakelaars. Enkele verbruikers die niet snel uitgeschakeld mogen worden lopen via een apart zekering kastje zoals de kachel en de binnenverlichting. De Vetus BW Batery Watch combineert de 3 accus tot 1 parallel bank maar kan ze wel apart meten en laden en uiteraard ook scheiden en uitschakelen bij afwezigheid. Je stuurt het aan via een bedieningspaneeltje.
Een grote omvormer voor gereedschap en waterkoker wordt met een aparte kabel, zekering en hoofdschakelaar apart gevoed. Sommige verbruikers worden geschakeld via een relais zoals de victron computer-omvormer.
Er ligt tot aan de hoofdschakelaars van de plus-strip en voor de min overal 120mm2 kabel, knaltaai en helaas wel allemaal zwart, voor de plus vaak
voorzien van een rode heatshrink of tape.
De 200Watt zonnepanelen voeden de start accu via een Victron MPPT. Omdat die niet via de Vetus BW mogen lopen maar direct op de accu moeten, zitten er naast de Vetus BW ook Cyrix tussen de accus om alles op peil te houden via de zon. Die Cyrix gaan er straks ook uit.
Alles zit grondig ingetimmerd met kabels achter een paneel en de componenten erop, de kabels verdwijnen door gaten achter het paneel.
Het heeft jaren goed gefunctioneerd. Vanwege de lifepo4 accu zal alles tot de vetus schakelpanelen eruit gaan en opnieuw worden opgebouwd.
Nieuwe situatie:
De start accu blijft nog even de 140 Ah lood accu, die is nog voldoende, gaat ie stuk dan wordt het een eenvoudige kleinere lood start accu.
De twee 140 Ah licht accus worden vervangen door een LiTime 200Ah lifepo4 accu, de simpele zonder verwarming en lowtemp beveiliging (die beveiliging zit al in de laders) maar met bluetooth.
De 50 amp dynamo van de bukh levert aan de start accu en aan een Orion XS DCDC die vervolgens de litime licht-accu vult.
De oude Sterling lader laadt de lood-accu. Een nieuwe 230V lader laadt de lifoPo4 accu direct. Maar is dat wel nodig, want de Sterling voedt toch ook de Orion DCDC en daarmee de LifePo4 accu?
De Victron MPPT voedt de LifePo4 accu. De load-uitgang zou ik (geschakeld want niet geregeld) kunnen gebruiken om de start accu bij te laden indien nodig, ik vermoed niet nodig.
Zowel de Victron DCDC als de MPPT kan ik instellen met lage temperatuur begrenzing.
De Victron Globallink gaat op de LifePo4 accu en verbindt met bluetooth met de andere victron apparaten en lees ik op afstand uit via VRM.
De Vetus schakelpanelen en de zekeringkast met de vebruikers blijven ongewijzigd en verbinden nu met de plus-strip naar de LifePo4 accu. Op de LifePo4 accu zet ik (nog) geen SmartShunt, ik hoop voldoende data via de LiTime app en de Globallink te krijgen. Is dat onvoldoende dan kan dat altijd nog.
De min wordt, net als nu, gedeeld via een aantal centrale punten.
De huidige kabeldikte van 120 mm2 blijft ruim voldoende.
Een tekening van de oude en nieuwe situatie is opgenomen in de bijlage.
- Klopt de tekening van de nieuwe situatie?
- Heb ik een aparte lader voor de LifePo4 accu nodig en gaat dat goed of gaan de twee laders elkaar tegenwerken?
- Wat is de beste oplossing om (zonder walstroom) de startaccu wat meer ‚umph‘ te geven? De load van de mppt, uiteraard geschakeld, want daar wordt niets geregeld voor de verschillende laadfasen.
- De zekeringen rond de start accu zijn rommelig en wellicht onjuist getekend, hoe doe ik dat beter? Doe ik het op andere plaatsen wel goed?
Voor de nieuwe componenten (de litime accu is er al) zal ik denk ik Stroomwinkel opzoeken, die hebben me eerder van advies voorzien en opzet gechecked, fijn bedrijf, maar ik kom er liefst goed beslagen ten ijs met een juiste tekening.