Ik zeil ook door. Vanwege het ijs hoef je een boot eigenlijk niet uit het water te halen, tegenwoordig.
Met de huidige winters is de kans op een ijslaag van 10cm dik erg uitzonderlijk geworden.
Onze afsluiters zitten allemaal wat dieper en met de moderne TD afsluiters hoef je ook niets meer in te pakken in warmtelinten.
Dan de motor; vroeger had mij opa een dieseltje dat hij liet draaien en dan zoog hij buitenwater aan.
Dan de afsluiter dicht.
Zodra de stroom water ophield, de motor uit. Het beetje water wat er nog was kon geen kwaad.
Ook in de bijzonder koude winter van 1979 ging dit goed.
Zelfs met enkele graden vorst in de boot, wordt het zelden koud genoeg om de leidingen volledig te bevriezen en te doen knappen. Daar is best een flinke kou periode voor nodig.
Dat is anders met je buitenkraan; goed geleidend messing met een 10cm diameter, met windchill en mooi zuiver drinkwater er in.
Leuk is misschien wat achtergrond info over watertemperatuur en ijsaangroei:
Naarmate water dieper is duurt het langer voordat er op enige diepte ijs ligt.
De aanpassingstijd voor een typische diepte van 2 meter bedraagt vele dagen. De waterdiepte is dus een belangrijk gegeven. Als het water tot nabij het vriespunt is gekoeld kan zich pas ijs vormen. Bij open, stilstaand water en weinig wind gebeurt dit aan het oppervlakte; een vliesje ijs.
Als er een laagje ijs ligt, dan kan dit alleen aan de onderzijde verder doorgroeien.
Stolling levert warmte op, die warmte moet boven het ijsdek afgevoerd worden, daarom duurt het bij gelijke vorst steeds langer voor het ijs dikker wordt.
Factoren als stroming, diepte, brak, zoet of zout water, wind etc spelen een grote rol.
Momenteel is het IJsselmeerwater circa 6,5 graden, en de Noordzee 10 graden.
Kortom, het duurt eventjes voor er ijs ligt met een dikte van 10cm.
Je ziet hier het effect van de koude week (vorige week) op de watertemp midden in het Markermeer: 5,5 grd.
Het is nu 7 grd door het uitzonderlijk warme weer zondag en maandag. Maar de variatie is gering.