Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Warmtelint , winterzeilen tips?

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 12:36 #1598450

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
Als ik naar de lange termijn weersverwachting kijk:

link

Dan zie ik dat december en januari geen lange vorstperiode in het vooruitzicht of terugzicht hebben.
Als je nu voor je op vakantie gaat, deze site nogmaals bezoekt en dan kijkt of er vorst te verwachten valt kan je ofwel gerust op reis gaan, ofwel snel naar de haven gaan om alsnog winterklaar te maken.

Zorg wel dat je alles wat je daarvoor nodig hebt klaar hebt staan aan boord.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 13:01 #1598456

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Bedankt Tony2920, Ik bestel het warmtelint dat Erik linkte en ga dat gebruiken. Precies wat ik zoek. Bij ons in de haven is er 24/7 stroom met eigen meter dus anders dan bij jou met max 24u, doel is vooral zoals ik schreef voor tussen de zeildagen door wanneer er sporadisch een ijsdag is. Voor Kerstvakantie ga ik ook dat warmtelint dat Erik linkte inzetten, zit een thermostaat op dus lekker relaxted zonder zorgen op het strand ;) Als er echt vorst wordt voorspeld voor vertrek dan maak ik de boot voor de vakantie ouderwets winterklaar maar dat lijkt me eigenlijk erg onwaarschijnlijk en het warmtelint met eigen thermostaat is dan een prima oplossing. Ik ga dat dus doen en dit onderwerp mag wel gesloten worden, ik zal er verder offline mee bezig gaan. Bedankt allemaal voor de tips.
Laatst bewerkt: 25 nov 2024 13:38 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 14:14 #1598472

Boot8 schreef :
Bedankt voor de tip Erik en fijn te horen dat het goed werkt, dat is voor mij nuttige informatie. Dat warmtelint dat je linkt is precies wat ik zoek en bruikbaar voor mij. Ik ga er 1 bestellen. Mijn motorruimte is ook goed geïsoleerd. Ik ga er verder offline mee bezig.
Bij Hornbach heb je keuze uit meer verschillende lengtes voor een betere prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 14:30 #1598474

Boot8 schreef :
Walstroom is betrouwbaar in mijn haven en ik heb een eigen meter. Als er een flinke vorstperiode wordt verwacht deze Kerstvakantie voordat we vertrekken dan is ouderwets winterklaar maken iets dat ik zal doen maar zoals eerder gemeld hier door iemand zijn ijsdagen eigenlijk redelijk zeldzaam tijdens de Kerstvakantie. Mijn vraag ging ook niet specifiek over situatie voor de periode dat we op vakantie zijn maar meer de rest van het winterseizoen tussen zeildagen door (jan-maart). Ik zit nu in team olieradiator voor dat laatste ;) en als de vorst voor langere periode is (schaatsen!) vanwege oostenwind langere tijd dan natuurlijk gewoon ouderwets winterklaar maken.

Aha, oké in dat geval kun je die route wel nemen. Mijn beeld van onbetrouwbare stroom is misschien ook meer gebaseerd op ervaringen in het zomerseizoen, waar je in sommige jachthavens en op campings veel meer gedoe met stroom hebt door drukker gebruik/wisselende passanten. Meest komische tafereel gezien deze zomer: in Marina IJmuiden kwam een man boos bij de balie, roepend dat al zijn koelkasten in de boot uit waren gevallen tijdens zijn langdurige afwezigheid en dat hij nu allemaal bedorven etenswaar aan boord had, dreigend met juridische stappen... :laugh:

Voor mijzelf is dit de eerste winter dat ik de boot vaarklaar in het water laat liggen. Maar de keuze bij een vorstperiode is simpeler; ik heb geen walstroom (en zonne-energie is niet genoeg voor dit doel), dus ik moét dan wel winterklaar maken.

Het standpunt dat je energie weggooit (terwijl er een goed alternatief is) sta ik achter, maar gaat in dit geval wellicht niet op. Als je met zo'n Eurom warmtelint de boel met veel minder verbruik kunt beschermen tegen vorst, is dat prima. Als je de boot vaak blijft gebruiken in de winter, kun je je ook afvragen wat kostenefficiënter is; die organische antivries is best wel duur geworden. Toevallig keek ik hier laatst naar; ik heb vorig jaar van die kannetjes Vetus organic coolant (VOC4) gehaald, kostte toen €28 in de lokale watersportwinkel. Nu zit deze prijs vrolijk op €38 in de winkel. Dat is een hogere stijging dan alleen inflatie... (nu toch maar online shoppen). Je hebt er waarschijnlijk meerdere kannetjes nodig over de winter, dan is (meermaals) traditioneel winterklaar maken dus toch nog best prijzig.

Succes met je voorbereidingen in ieder geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 14:47 #1598480

Boot8 schreef :
Ilex, Iemand wegzetten als egoïstisch en kortzichtig omdat die een paar dagen een 500W verwarmings lint of 500W olieradiator gaat inzetten is niets anders dan hypocriet woke getrol (ja , ik weet wat "woke" is, jij niet blijkbaar) en aandacht trekken zeker nu blijkt dat de trol in kwestie zelf wel een elektrische ontvochtiger gebruikt. Dat ik er op reageer is een fout want dat willen jullie als trollen natuurlijk. Zoek het maar lekker uit, ik weet genoeg en ga er verder offline mee aan de slag. Doei.

Hieruit blijkt nog steeds dat je niet weet wat woke is... en ook dat je hardleers bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 14:53 #1598482

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
jvanakker schreef :
traditioneel winterklaar maken dus toch nog best prijzig.
Aftappen en doorblazen kost helemaal niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 15:05 #1598483

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1773
Woke, Troll enz, maakt niet uit, allemaal heel onvriendelijk.
Maar als je dan toch maar voor een paar dagen alles vorst-vrij wilt hebben is het dan geen idee om je dieselkacheltje op laag te zetten. Die heb je toch al en voor een paar centen kun je `m op afstand bedienen.
Geen afhankelijkheid van (onbetrouwbare) stroomvoorziening en die verwarmt meteen je hele boot, hoef je je ook geen zorgen te maken over toilet(ten) en andere afsluiters. Zet een uurtje voor je aan boord komt wat hoger en... wat een comfort.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 15:19 #1598486

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
AndreAzuree schreef :
Boot8 schreef :
Ilex, Iemand wegzetten als egoïstisch en kortzichtig omdat die een paar dagen een 500W verwarmings lint of 500W olieradiator gaat inzetten is niets anders dan hypocriet woke getrol (ja , ik weet wat "woke" is, jij niet blijkbaar) en aandacht trekken zeker nu blijkt dat de trol in kwestie zelf wel een elektrische ontvochtiger gebruikt. Dat ik er op reageer is een fout want dat willen jullie als trollen natuurlijk. Zoek het maar lekker uit, ik weet genoeg en ga er verder offline mee aan de slag. Doei.

Hieruit blijkt nog steeds dat je niet weet wat woke is... en ook dat je hardleers bent.

nl.wikipedia.org/wiki/Woke

nos.nl/collectie/13919/artikel...e-veranderde-in-2022

www.bnnvara.nl/artikelen/wat-is-woke

Helaas uiterst actueel in onze huidige vaderlandsche politiek.......(toyota yaris politiek)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 nov 2024 15:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 15:22 #1598487

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Ik denk dat je motor de hele winter laten lopen het goedkoopst is, die gasolie is toch al betaald en je krijgt geen bacterie groei in je tank én je hele boot warm.

Win-win.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 15:47 #1598492

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Reed schreef :
Zet een uurtje voor je aan boord komt wat hoger en... wat een comfort.

Ik heb geen diesel kachel aan boord en mis dat eigenlijk ook niet, alle verwarmingssystemen met een ventilator vind ik persoonlijk niet prettig, ik geef de voorkeur aan een olie radiator als verwarming maar moet iedereen zelf weten. Onderweg nooit verwarming nodig eigenlijk en in de haven is een olieradiator comfortabeler.
Laatst bewerkt: 25 nov 2024 15:48 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 15:52 #1598496

Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
Boot8 schreef :
Ilex, Iemand wegzetten als egoïstisch en kortzichtig omdat die een paar dagen een 500W verwarmings lint of 500W olieradiator gaat inzetten is niets anders dan hypocriet woke getrol (ja , ik weet wat "woke" is, jij niet blijkbaar) en aandacht trekken zeker nu blijkt dat de trol in kwestie zelf wel een elektrische ontvochtiger gebruikt. Dat ik er op reageer is een fout want dat willen jullie als trollen natuurlijk. Zoek het maar lekker uit, ik weet genoeg en ga er verder offline mee aan de slag. Doei.

Hieruit blijkt nog steeds dat je niet weet wat woke is... en ook dat je hardleers bent.

nl.wikipedia.org/wiki/Woke

nos.nl/collectie/13919/artikel...e-veranderde-in-2022

www.bnnvara.nl/artikelen/wat-is-woke

Helaas uiterst actueel in onze huidige vaderlandsche politiek.......(toyota yaris politiek)

Inderdaad, heeft niks met klimaat te maken. Ook niet met een Toyota Yaris volgens mij? Volgens mij hebben we nu een Trabant kabinet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 15:53 #1598497

Zolang er geen flinke en/of aanhoudende vorst wordt gemeld, maak ik alleen het zoetwatersysteem winterklaar. Motor wordt alleen winterklaar gemaakt bij zowel vorst overdag als in de nacht, maar ik lig op zout, dus dat water vriest minder snel.

Warmtelinten doe ik niet. Afsluiters met antivries vullen en dicht zetten. Afsluiter voor kuip blijft open met een afgedopte luchtdichte tuinslang er doorheen, zodat bij eventuele vorst de tuinslang door het ijs ingedrukt kan worden en geen schade ontstaat.

Temperatuur in de boot kan ik op afstand monitoren, dus op afstand in de gaten te houden en is beter in te schatten wanneer de motor en toilet ook winterklaar gemaakt moet worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 nov 2024 15:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 15:53 #1598498

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
jvanakker schreef :
Als je met zo'n Eurom warmtelint de boel met veel minder verbruik kunt beschermen tegen vorst, is dat prima. Als je de boot vaak blijft gebruiken in de winter, kun je je ook afvragen wat kostenefficiënter is; die organische antivries is best wel duur geworden. Toevallig keek ik hier laatst naar; ik heb vorig jaar van die kannetjes Vetus organic coolant (VOC4) gehaald, kostte toen €28 in de lokale watersportwinkel. Nu zit deze prijs vrolijk op €38 in de winkel. Dat is een hogere stijging dan alleen inflatie... (nu toch maar online shoppen). Je hebt er waarschijnlijk meerdere kannetjes nodig over de winter, dan is (meermaals) traditioneel winterklaar maken dus toch nog best prijzig.

Succes met je voorbereidingen in ieder geval!

Bedankt en alhoewel kosten niet de reden is voor de afwegingen is die antivries inderdaad behoorlijk duur, je kunt er net zo goed wat flesjes wijn voor gebruiken of iets sterkere drank ;) Ik houd het lekker bij een warmtelint voor antivries en olieradiator voor warmte (en eventueel antivries stand voor kajuit, toilet), pleziervaart moet wel leuk blijven.
Laatst bewerkt: 25 nov 2024 15:59 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 16:00 #1598503

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
SimondeDanser schreef :
Boot8 schreef :
Bedankt voor de tip Erik en fijn te horen dat het goed werkt, dat is voor mij nuttige informatie. Dat warmtelint dat je linkt is precies wat ik zoek en bruikbaar voor mij. Ik ga er 1 bestellen. Mijn motorruimte is ook goed geïsoleerd. Ik ga er verder offline mee bezig.
Bij Hornbach heb je keuze uit meer verschillende lengtes voor een betere prijs.

Bedankt voor deze tip, offline is nog beter dan online winkelen. Ik ben er later deze week in de buurt dus ga dat zo doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 16:32 #1598509

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Tony2920 schreef :
Als ik naar de lange termijn weersverwachting kijk:

link

Dan zie ik dat december en januari geen lange vorstperiode in het vooruitzicht of terugzicht hebben.\

Betrouwbaarheid natuurlijk uiterst gering (of eigenlijk: toeval als de toekomst de geschiedenis volgt) ik zou daar zeer zeker niet op varen.

KNMI (of KMI) als bron gebruiken, bij twijfel de guidance lezen (heeft KMI ook zoiets?), en als je langer dan een week weg gaat en niet tussendoor terug kan geen risio nemen en de boel winterklaar maken.
Laatst bewerkt: 25 nov 2024 16:33 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 17:07 #1598514

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Boot8 schreef :

Ik heb geen diesel kachel aan boord en mis dat eigenlijk ook niet, alle verwarmingssystemen met een ventilator vind ik persoonlijk niet prettig, ik geef de voorkeur aan een olie radiator als verwarming maar moet iedereen zelf weten. Onderweg nooit verwarming nodig eigenlijk en in de haven is een olieradiator comfortabeler.

Zeilen ook door.
Vroeger gebruikte ik een oliekachel omdat het inderdaad aangenaam stil is bij gebruik.
Ben ervan afgestapt wegens lastig weg te stouwen tijdens het zeilen en een veel langere opwarmingstijd voordat het comfortabel warm is.

Gebruik nu een heel compacte luchtverwarming die op de lage stand nog ok is qua geluid.
Kajuit is in een wip en een gauw warm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 17:56 #1598519

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Duurt inderdaad even maar wel behaaglijkere warmte. De typische olieradiator is hoog en niet erg praktisch maar persoonlijk vind ik de olieradiator die ik nu heb erg prettig , is er in 500 en 800 W, voldoende zelfs voor wat grotere bootjes en staat op voetjes ipv wielen en is maar 34cm hoog heel compact. De link staat in mijn bericht op pagina 1 ;) The infamous Plan B.

www.delonghi.com/nl-nl/met-oli...rns0505m/p/TRNS0505M
Laatst bewerkt: 25 nov 2024 18:06 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 25 nov 2024 18:20 #1598522

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Dat is een kleintje, inderdaad.
Wij hadden een regelbare 2000W op een 34 voeter.
Te warm werd het toch niet in putteke winter, vond ik :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 26 nov 2024 07:06 #1598563

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
De een heeft het eerder "koud" dan de ander maar boven het vriespunt punt gaat zeker lukken in de kajuit met een olieradiator, warmte lint in motorruimte en kom maar op met die ijsdagen. Wij zeilen door voor en ook na de Kerstvakantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 26 nov 2024 13:28 #1598627

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
Ik zeil ook door. Vanwege het ijs hoef je een boot eigenlijk niet uit het water te halen, tegenwoordig.
Met de huidige winters is de kans op een ijslaag van 10cm dik erg uitzonderlijk geworden.
Onze afsluiters zitten allemaal wat dieper en met de moderne TD afsluiters hoef je ook niets meer in te pakken in warmtelinten.
Dan de motor; vroeger had mij opa een dieseltje dat hij liet draaien en dan zoog hij buitenwater aan.
Dan de afsluiter dicht.
Zodra de stroom water ophield, de motor uit. Het beetje water wat er nog was kon geen kwaad.
Ook in de bijzonder koude winter van 1979 ging dit goed.
Zelfs met enkele graden vorst in de boot, wordt het zelden koud genoeg om de leidingen volledig te bevriezen en te doen knappen. Daar is best een flinke kou periode voor nodig.
Dat is anders met je buitenkraan; goed geleidend messing met een 10cm diameter, met windchill en mooi zuiver drinkwater er in.

Leuk is misschien wat achtergrond info over watertemperatuur en ijsaangroei:
Naarmate water dieper is duurt het langer voordat er op enige diepte ijs ligt.
De aanpassingstijd voor een typische diepte van 2 meter bedraagt vele dagen. De waterdiepte is dus een belangrijk gegeven. Als het water tot nabij het vriespunt is gekoeld kan zich pas ijs vormen. Bij open, stilstaand water en weinig wind gebeurt dit aan het oppervlakte; een vliesje ijs.
Als er een laagje ijs ligt, dan kan dit alleen aan de onderzijde verder doorgroeien.
Stolling levert warmte op, die warmte moet boven het ijsdek afgevoerd worden, daarom duurt het bij gelijke vorst steeds langer voor het ijs dikker wordt.
Factoren als stroming, diepte, brak, zoet of zout water, wind etc spelen een grote rol.

Momenteel is het IJsselmeerwater circa 6,5 graden, en de Noordzee 10 graden.
Kortom, het duurt eventjes voor er ijs ligt met een dikte van 10cm.

Je ziet hier het effect van de koude week (vorige week) op de watertemp midden in het Markermeer: 5,5 grd.
Het is nu 7 grd door het uitzonderlijk warme weer zondag en maandag. Maar de variatie is gering.

Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 13:31 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 26 nov 2024 14:09 #1598633

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Bedankt voor de uitgebreide informatie H700, interessant en ook die truc van je opa is een goede, kende ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 26 nov 2024 14:21 #1598638

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
H700:
. Dat is anders met je buitenkraan; goed geleidend messing met een 10cm diameter, met windchill en mooi zuiver drinkwater er in.

Wind chill factor heeft niets met de werkelijke temperatuur te maken en heeft dus geen invloed op al dan niet snel(er) bevriezen van een buitenkraan.

Het is een gevoelstemperatuur die het lichaam ervaart door versnelde afkoeling onder invloed van wind.
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 14:25 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 26 nov 2024 14:58 #1598645

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6137
H700 schreef :
Ik zeil ook door. Vanwege het ijs hoef je een boot eigenlijk niet uit het water te halen, tegenwoordig.
Met de huidige winters is de kans op een ijslaag van 10cm dik erg uitzonderlijk geworden.
Onze afsluiters zitten allemaal wat dieper en met de moderne TD afsluiters hoef je ook niets meer in te pakken in warmtelinten.
Dan de motor; vroeger had mij opa een dieseltje dat hij liet draaien en dan zoog hij buitenwater aan.
Dan de afsluiter dicht.
Zodra de stroom water ophield, de motor uit. Het beetje water wat er nog was kon geen kwaad.
Ook in de bijzonder koude winter van 1979 ging dit goed.
Zelfs met enkele graden vorst in de boot, wordt het zelden koud genoeg om de leidingen volledig te bevriezen en te doen knappen. Daar is best een flinke kou periode voor nodig.
Dat is anders met je buitenkraan; goed geleidend messing met een 10cm diameter, met windchill en mooi zuiver drinkwater er in.

Leuk is misschien wat achtergrond info over watertemperatuur en ijsaangroei:
Naarmate water dieper is duurt het langer voordat er op enige diepte ijs ligt.
De aanpassingstijd voor een typische diepte van 2 meter bedraagt vele dagen. De waterdiepte is dus een belangrijk gegeven. Als het water tot nabij het vriespunt is gekoeld kan zich pas ijs vormen. Bij open, stilstaand water en weinig wind gebeurt dit aan het oppervlakte; een vliesje ijs.
Als er een laagje ijs ligt, dan kan dit alleen aan de onderzijde verder doorgroeien.
Stolling levert warmte op, die warmte moet boven het ijsdek afgevoerd worden, daarom duurt het bij gelijke vorst steeds langer voor het ijs dikker wordt.
Factoren als stroming, diepte, brak, zoet of zout water, wind etc spelen een grote rol.

Momenteel is het IJsselmeerwater circa 6,5 graden, en de Noordzee 10 graden.
Kortom, het duurt eventjes voor er ijs ligt met een dikte van 10cm.

Je ziet hier het effect van de koude week (vorige week) op de watertemp midden in het Markermeer: 5,5 grd.
Het is nu 7 grd door het uitzonderlijk warme weer zondag en maandag. Maar de variatie is gering.

Waardeloze tips natuurlijk. Met gesloten buitenboordafsluiter is je motor nog steeds gevuld met buitenwater en kandus bevriezen. Aftappen of even antivries erin is vast beter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 26 nov 2024 15:08 #1598647

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
H700 zegt niet dat het beter is dan "normaal wintrklaar maken" maar deelde gewoon iets dat zijn opa deed, waarom direct zo zurig. Het is trouwens wel zo dat als je de afsluiter voor koelwater dicht zet en de motor laat draaien totdat er na het dichtzetten helemaal geen koelwater uit de uitlaat komt er netto minder water in het koelsysteem zit dan wanneer je eerst de motor uitzet en dan pas de afsluiter dicht. Niet voldoende voor 100% veilig winterklaar maken dat zegt H700 ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint , winterzeilen tips? 27 nov 2024 08:52 #1598775

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
Ik zal hieronder de nuance aanbrengen.

Even een opmerking over het ontwateren van je koeling bij diesels;

Ik ga uit van ligging in het Westen van Nederland! Door invloed van de warme Noordzee is het daar vaak enkele graden warmer dan bijvoorbeeld in oostelijk Nederland! Het verschil tussen 0 en -7 is er gewoon en dat is fors!

Op heldere dagen (als de zon schijnt) kan het buiten iets onder het vriespunt zijn, maar in de boot is het dan vaak warmer en zeer zeker boven 0.
's Nachts duurt eventje voordat de boot ook onder nul raakt, als dit al gebeurt.
Bedenk dat het water waar de boot in dobbert warmer kan zijn en afkoeling tegen gaat.
Sta je op de wal, dan koelt de boot veel sneller af.

Een isolatiedeken over de motor wikkelen is daarom zeer effectief, maar veel motoren staan al in geïsoleerde ruimtes vanwege het lawaai.
Ik doe dit bij mijn BBM. Omdat de motor in een bun zit, steekt de staart in het water. Dit heb ik nog nooit zien bevriezen in de 5 jaar dat ik deze boot heb.
Uiteraard doet de deken op zichzelf niets anders dan de schommelingen in de temperatuur te nivelleren.
Het duurt dus best een tijdje voordat de leidingen in de motor bevroren zijn.

Ik zou overigens zeker geen voorstander zijn van deze methodes als het de hele dag onder nul graden wordt, bv overdag -3 en 's nachts -7 of lager, een echte koudeperiode.
Bij een echte koudeperiode moet je dus wel maatregelen nemen.

Maar met de kwakkelwinters van tegenwoordig volstaat wat water weg laten lopen en een isolatiedeken prima.
Echte kou is zeldzaam.
Kinderen vinden een dagje natte sneeuw tegenwoordig al heel wat en als het een nacht vriest is op het 8 uur Journaal te zien dat er in Schubberukkeveen geschaatst kan worden op natuurijs....
"Mooi" te zien op deze grafiek dat de schaatsen tegenwoordig in het vet blijven, helaas:



Ben je niet in staat om (snel) bij je boot te komen of wil je rust kopen, of wordt het echt koud; maak 'm dan volgens de regelen der kunst winterklaar.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 08:57 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl