Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: oogjes krimpen zonder @#$%@!, waar haal je die?

oogjes krimpen zonder @#$%@!, waar haal je die? 04 jan 2025 06:51 #1605131

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 945
Reed schreef :
Vandaag ook lekker knutselen geweest met extra LED verlichting in de hoofdkajuit.
Dit zijn mijn Ali krimptangen, als het je dan nog niet lukt om het netjes te maken dan .....

Dat zijn zo te zien ook geen verkeerde tangen. Toen ik een tijdje geleden een opmerking over slechte tangen maakte was dit ook niet wat ik bedoelde.
Een goede tang heeft mijns inziens in ieder geval een blokkering voor niet ver genoeg dichtknijpen, passende bekken en is enigzins robuust. Daarbovenop kun je het dan zo gek maken als je wil of moet.
Ik heb een tijdje scheepsinstallaties onder Lloyds/Veritas keur gebouwd. Daar had iedere kabelschoentang een eigen certificaat dat jaarlijks vernieuwd werd. Dat doe ik thuis ook niet.

Door de jaren heen heb ik genoeg ellende en verspilde vakantiedagen voorbij zien komen als gevolg van creatieve montagemethoden door allerlei Handige Harries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oogjes krimpen zonder @#$%@!, waar haal je die? 04 jan 2025 07:20 #1605132

swblom schreef :
Zorg er voor dat je ook een goede tang gebruikt.
Bij de meeste bouwmarkten zie ik alleen zo'n goedkoop "alles in een" ding waar je ook draad mee kan strippen.en boutjes afknippen. Met een grote boog omheen lopen.

Deze in elk geval vermijden!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oogjes krimpen zonder @#$%@!, waar haal je die? 04 jan 2025 10:35 #1605167

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1832
Helemaal mee eens, dat is klote gereedschap. Misschien wel te gebruiken voor nood of ff snel, maar wanneer je iets degelijk wilt maken, gebruik dan de tangen zoals in mijn bijlage.
Die linkse tang is speciaal voor AMP-klemmen die andere voor adereindhulsjes.
Overigens die tangen kosten bij elkaar max €. 75,= en dan kun je echt wel vooruit dus de moeite waard.
Wat mij wel opvalt bij ons aan boord is hoe netjes je ook probeert te werken, het gehele elektrische deel blijft een beetje rommelig aandoen. Dat komt omdat er later door de vorige eigenaren allerlei apparatuur aan zijn toegevoegd en de Fransen er vanaf nieuwbouw niet echt een systeem in hebben gemaakt.
Daar staat tegenover, nog nooit elektrische storingen of problemen gehad.
WAnneer ik dan in de boot van onze vrienden kijk (Bavaria 38) daar is het wel vanaf nieuwbouw netjes en gestuctueerd aangebracht.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 04 jan 2025 10:44 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oogjes krimpen zonder @#$%@!, waar haal je die? 10 jan 2025 11:56 #1606278

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1008
Lekker bezig met de electra.



Alles losgehaald, battery combiner en accuwachter, losse analoge volt- en amepere-meter eruit incl alle kabels. Alle kabelschoentjes en dikke kabelschoenen van de 25/35/50 mm2 accukabels opnieuw geperst en van heatshrink voorzien en waar nodig verlengd en gelabeld. Alle loze reut eruit. Lekker gemopperd op de tie-raps die overal zitten
Er zijn nog maar 2 onbekende kabels, een gaat naar voren, ik vermoed van de niet meer aanwezige tv, en een naar achteren, vrijwel zeker van de oude zonnepanelen, die al een tijdje over een dikkere kabel komen. Die zal ik maar eens doormeten, maar weet niet hoe ik dat in mijn eentje moet doen

Inmiddels weer aan het opbouwen.
Hoofdschakelaar voor de start accu, voor de nieuwe licht accu (280Ah litime), voor de grote omvormer die apart geschakeld op de licht accu zit.

Voor de "always on" naar de licht accu trek ik een aparte + kabel en hoofdschakelaar en zekering en zekeringkastje zodat ik alles kan afsluiten behalve de bilgepomp en lampje bij ingang. Die ruimte is er nog.
De start accu heeft een gezekerd + terminal die niet wordt gebruikt maar die, wanneer de licht ac cu het niet doet (hoe betrouwbaar is zo'n BMS?) met een kort 35 mm2 kabeltje met de rail van de licht accu kan verbinden. Dat ga ik hopelijk nooit gebruiken.

Er is nog ruimte op het paneel voor de orion dcdc en een extra mppt en de globallink. Een extra 'verdieping' is dus niet nodig.

Volgens Sterling kan de 230v lader gewoon de startaccu en de lifepo4 accu laden, die gebruik ik alleen in de winter af en toe.
Nu aan het vechten met de relais van de omvormer en de bilgepomp. Met een schakelaar zet ik de Phoenix omvormer aan en kan ik de bilgepomp (die ook op een niveau schakelaar staat) aan en uit zetten.

Tjonge wat kost dat een hoop tijd met slecht licht weggedoken in een koud hoekje.
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 12:17 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oogjes krimpen zonder @#$%@!, waar haal je die? 11 jan 2025 16:10 #1606460

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1008
En weer een stapje verder.
Relais vd victron phoenix is me nu duidelijk en zit goed. Die van de bilge kent nog geheimen en staat nog even uit.
Alles aangesloten en zekeringen er in. Alles klopt zo.
En dan weer alles los. Accu er aan.
Wat theoretisch goed zit, blijkt praktisch ook zo te zijn.
Dan stuk voor stuk de verbruikers weer aansluiten, ook hier zonder vonken.
Alleen de waterpomp en de electra in de punt en in de keuken werken nog niet. Die hebben ergens een gezamenlijke min, die zal nog wel niet goed zitten.
De 2 onduidelijke dubbeladerige snoeren blijken van de voeding naar de tankmeter en van de ex-tv. Beide niet aangesloten.
Als de zon zo weg is kan de mppt aangesloten en dan wordt er morgen weer geladen.
Zometeen de 230v lader nog aansluiten en dan kan de dieselkachel, de oude lood lichtaccu heeft een te lage spanning vindt ie, weer aan. Lekker!
Een toekomst als electricien zit er niet voor me in, alles gaat reuze langzaam, maar … het werkt!
Nou nog mooie bosjes maken van die draden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oogjes krimpen zonder @#$%@!, waar haal je die? 13 jan 2025 22:34 #1606830

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1008
En weer een stapje verder



Alles werkt weer.
Lang gezocht naar waarom de drinkwaterpomp niet werkte. Die werkte dus wel maar sloeg niet aan omdat alles op druk was, dus geen prrrrr. Zo blijf je wel bezig.

De Orion dcdc komt later, die is niet nodig als ik niet onderweg ben, er is een plekje voor gereserveerd.

Info komt netjes in de victron app en op het VRM netwerk.

Het groene relais van de bilge pomp zit rottig, de draden zijn niet netjes weg te binden en de sturing gaat over een mottig uitgerafeld UTP kabeltje naar een bilge schakelaar die een scharnierpuntje mist. Die ga ik vervangen door een automatische bilgepomp. Dat scheelt weer.

Nog twee loze kabels er uit getrokken, de massa was aangesloten maar was de plus afgeknipt, en aan de andere kant alleen stofnesten. Alleen de loze kabels die in de buizen zit laat ik zitten, die heb ik er jaren geleden zelf in getrokken :-)

De verbindingen op de "always-on" zitten nu direct op de 100A zekeringhouder, nu alleen de smartshunt+ en smartsolar+ en de bilgepomp. Mooi dat ik alles kan uitschakelen behalve wat echt nodig is en ook die kan uitschakelen zonder zekeringen te trekken. Daar moet nog wel even een zekeringblokje per gebruiker boven. Tot die tijd staat alles uit wanneer ik niet op de boot ben.
De hoofdschakelaar voor de startmotor heb ik nog niet aangesloten en heeft dus nog geen zekering. Ik wilde kunnen starten terwijl ik met het paneel bezig was. Ook de hoofdschakelaar voor de dikke omvormer heeft nog geen zekering. Die hangt nog niet, met tijdelijk maar 1 lichtaccu van 145 ah is dat niet zon handig ding, straks met lithium mag ie weer voor de waterkoker en gereedschap.

Er is nog wel wat werk te doen in het kabelbinden, zowel achter het paneel als erop. Bijna alle kabels zijn langer gemaakt, dus er is ruimte genoeg in om wat te bossen. Als laatste.

Als het goed is komt eind januari de juiste lifopo4 accu met low temp sensor en die kan er dan zo in, alles is voorbereid.

Een plaatje perspex met een scharniertje ligt klaar om het straks te beschermen.
En een stukje hout en zwart plakplastic over de gaten op het andere paneel om te voorkomen dat er nieuwe apparatuur in wil.
Laatst bewerkt: 13 jan 2025 22:44 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl