Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hup! Alle seriele data naar ethernet.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 09 feb 2025 18:42 #1610934

Hierbij een oplossing die anderen misschien kan helpen.

Al enige tijd geleden was ik begonnen met een seriele multiplexer (Brookhouse) om mijn apparatuur aan elkaar te knopen. Helaas wilde het niet echt vlotten (lag niet aan de support van Walter :) ). Omdat ik al een gedeelte via Wi-Fi had aangesloten, bedacht ik me waarom niet alles naar IP.

Hieronder een afbeelding van mijn testopstelling. Ik had al een HF2211A maar na de aanschaf van een HF5142B was de oplossing compleet. Dit is een 4 poorts serieel naar IP converter, waarbij je alle poorten apart kan instellen. Deze heb ik aan mijn Wi-Fi router gekoppeld via ethernet. Op de Wi-Fi router zit ook nog een seriële naarIP poort die ik eventueel kan gebruiken.

In OpenCPN en de converters configureer je alle ip adressen met netwerk port number 10110 en geef je aan wat moet worden ontvangen of moet worden verstuurd (voor bijvoorbeeld de auto piloot). Werkt als een tierelier, alle data is overal beschikbaar op elk apparaat met Wi-Fi. :woohoo:


Friendship 25 → Friendship 28
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 02:00 door Mike Wazowski.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 09 feb 2025 21:38 #1610956

Fraai systeem! Blijkt maar weer eens dat niet alles aan boord uit een "watersport"winkel hoeft te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 10:59 #1611055

Als ik het goed begrijp is dit apparaat zoals hierboven beschreven alleen te gebruiken voor het uitlezen van NMEA0183 apparatuur. Dus bijv een marifoon via NMEA0183 voorzien van NMEA0183 GPS data zit er niet in via dit apparaat? Of bijv voorzien van een autopiloot met waypoint informatie?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 10:59 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 11:20 #1611062

Hiervoor heb je geen multiplexer nodig. seriele data kan je gewoon van de GPS zonder enige tussenkomst naar je marifoon sturen. De marifoon hoeft niets terug te sturen naar de GPS..
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 14:46 #1611105

In zijn opstelling gebruikt hij hem wel als "multiplexer" hij stuurt wel data naar bijvoorbeeld de autopilot, ben wel benieuwd naar hoe dat wordt ingesteld.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 14:58 #1611107

jeroenimo schreef :
Hiervoor heb je geen multiplexer nodig. seriele data kan je gewoon van de GPS zonder enige tussenkomst naar je marifoon sturen. De marifoon hoeft niets terug te sturen naar de GPS..

Volgens mij begrijp je mij niet. De GPS kan de marifoon voorzien van GPS data (tbv DSC bijv). Echter wil ik die GPS data ook kunnen gebruiken op een plotter bijv. Gezien een marifoon meestal maar beperkt aantal NMEA0183 aansluitingen heeft, is het gangbaar om die data door te sturen via een NMEA0183 uitgang naar een volgend device (anders dan de GPS).

Een daisy chain van NMEA0183 devices:
GPS -> (NMEA out) -> (NMEA in) -> Marifoon -> (NMEA out) -> (NMEA in) Plotter -> (NMEA out) -> (NMEA in) Autopilot

Geen multiplexer of dit apparaat voor nodig om zo'n netwerk op te zetten.
Zeilprutser schreef :
In zijn opstelling gebruikt hij hem wel als "multiplexer" hij stuurt wel data naar bijvoorbeeld de autopilot, ben wel benieuwd naar hoe dat wordt ingesteld.

Ja daar lijkt het wel op, maar de AliExpress pagina is (zoals gewoonlijk) enorm beperkt in documentatie. De tekst daar lijkt niets te zeggen over bi-directionele communicatie of verkeer sluizen tussen poorten.

Bi-directioneel of zenden naar een device lijkt mij alleen mogelijk als iedere poort op de "device server" los aan te spreken is en dus los geconfigureerd dient te worden in OpenCPN. OpenCPN zou dan eventueel GPS data kunnen routen naar een marifoon of ander apparaat.

Of de software in het device is slim genoeg om NMEA0183 multiplexing te doen? Ik ben geen expert op serieel vlak, maar volgens mij moet dit device dan NMEA0183 begrijpen. Ondersteuning van RS422 waarop NMEA0183 is gebaseerd is niet voldoende. Mij lijkt dat dit dan wel in de specificaties genoemd zou worden, zelfs bij AliExpress.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 15:14 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 16:44 #1611133

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Mooie opzet. Wel alleen geschikt voor specifieke situaties lijkt me, waar er geen N2k apparatuur aanwezig is. Apparaten die (ook) NMEA0183 praten worden steeds zeldzamer.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 16:46 #1611134

Oh, sorry voor de verwarring

Ik wil alleen zeggen dat multiplexing absoluut handig kan zijn, maar als je een GPS wilt verbinden aan een marifoon dat je dan (volgens mij zelfs beter) de seriele data zonder enige tussenkomst direct in de marifoon kunt stoppen.

Voor het aansturen van een autopiloot is ook niet direct een multiplexer nodig, maar het maakt het wel allemaal veel handiger als je het centraal doet, en dus meerdere bronnen (plotter of opencpn) kunt gebruiken.

Ik heb overigens meerdere van deze opstellingen in elkaar geknutseld, en inderdaad met chinese "off the shelf" multiplexers kan je echt heel goed ens stabiel werken! Dus ja zeker een aanrader, maar goed je moet wel snappen wat je doet en bereid zijn om de configuratie voor je eigen setup in orde te maken, en dat is voor een leek of onervaren persoon best een klus!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 17:06 #1611139

Orange Sunset schreef :

Of de software in het device is slim genoeg om NMEA0183 multiplexing te doen? Ik ben geen expert op serieel vlak, maar volgens mij moet dit device dan NMEA0183 begrijpen. Ondersteuning van RS422 waarop NMEA0183 is gebaseerd is niet voldoende. Mij lijkt dat dit dan wel in de specificaties genoemd zou worden, zelfs bij AliExpress.

Of je nou NMEA0183 (ASCII) of binaire seriele data multiplext maakt verder niks uit. De seriele data word in een TCP/IP of UDP pakketje gestopt en vervolgens het netwerk op gestuurd, de apparaten die er wat mee kunnen doet wat ze er mee moeten doen. Dus de "software" van de goedkope chinese multiplexer doet exact wat het moet doen.
Multiplexen (dus de pakketjes achter elkaar het netwerk op sturen) is een feature van een ethernet (TCP/IP) netwerk, daar hoeft geen extra software voor bedacht te worden ...
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 17:23 #1611141

Orange Sunset schreef :
Volgens mij begrijp je mij niet. De GPS kan de marifoon voorzien van GPS data (tbv DSC bijv). Echter wil ik die GPS data ook kunnen gebruiken op een plotter bijv. Gezien een marifoon meestal maar beperkt aantal NMEA0183 aansluitingen heeft, is het gangbaar om die data door te sturen via een NMEA0183 uitgang naar een volgend device (anders dan de GPS).

Een daisy chain van NMEA0183 devices:
GPS -> (NMEA out) -> (NMEA in) -> Marifoon -> (NMEA out) -> (NMEA in) Plotter -> (NMEA out) -> (NMEA in) Autopilot
Je kan ongelimiteerd "listener" devices aan sluiten op "talkers" devices. 1* GPS kan je met meerdere kabels aan sluiten op alle apparaten die daar naar willen luisteren..

Multiplexer is deze situatie zoals jij hem omschrijft is inderdaad niet nodig. Maar waar het handig word is als je bijvoorbeeld OpenCPN een plotter wilt gaan aansturen, maar soms wil je de kaartplotter of GPS dat laten doen, dan word het opeens interessant om dat met zo'n multiplexer te doen. Ook kan je tegelijk probleemloos de iPad/tablet, of smartfoon tegelijk de data laten gebruiken, of je wilt ook de AIS data tegelijk op meerdere devices zien, dan word dat multiplexen met een wifi accesspoint opeens interessant.

Als je dan een dedicated NMEA (nautische) multiplexer hebt, dan kun je deze ook nog de data laten manipuleren, of prioriteiten geven. De chinese NMEA naar TCP/IP converter/multiplexer kan die data alleen door sturen, niet manipuleren. Let wel deze chinese multiplexers zijn een fractie van de prijs van wat een nautische multiplexer kost, plus support van de chinesen is alleen een crappy manual, neem je bijvoorbeeld een van Shipmodul, dan ben je ook voorzien van support..
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 17:39 door jeroenimo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 18:45 #1611175

In zijn opstelling gebruikt hij hem wel als "multiplexer" hij stuurt wel data naar bijvoorbeeld de autopilot, ben wel benieuwd naar hoe dat wordt ingesteld.
Ik gebruik deze opstelling om alle signalen naar OpenCPN te sturen. Terugsturen naar een poort configureer ik dus weer in OpenCPN. Manipuleren van data lukt dus niet met deze producten.

Let wel deze chinese multiplexers zijn een fractie van de prijs van wat een nautische multiplexer kost, plus support van de chinesen is alleen een crappy manual, neem je bijvoorbeeld een van Shipmodul, dan ben je ook voorzien van support.
Valt erg mee, in het begin gebruikte ik de webinterface en dat was lastig. Later kwam ik erachter dat ze een tool hebben die keurige alle apparaten in beeld brengt en makkelijk te benaderen en te configureren zijn. Er is ook best wat te vinden om te lezen.

Wel alleen geschikt voor specifieke situaties lijkt me, waar er geen N2k apparatuur aanwezig is. Apparaten die (ook) NMEA0183 praten worden steeds zeldzamer.
De units zien RS232/422/485 seriële data, daarnaast kan je ook MODBUS instellen. N2k zal waarschijnlijk niet werken, geen idee want dat gebruik ik niet.

Dus bijv een marifoon via NMEA0183 voorzien van NMEA0183 GPS data zit er niet in via dit apparaat? Of bijv voorzien van een autopiloot met waypoint informatie?
Antwoord op je vraag is feitelijk al gegeven maar als je je GPS NMEA data van je marifoon erop aansluit kan je dat verder weer uitsturen met OpenCPN naar een andere poort bijvoorbeeld.
Alle poorten op de unit werken apart, je heb dus in feite 4 losse converters in een unit. Ik zag ook dat ze bijvoorbeeld 2 poort units met Wifi of LTE hebben.


Dit was gewoon mijn "creatieve" hersenkronkel om data te distribueren en gelijk de stap naar ethernet te maken. Misschien niet de beste en wellicht dat er nog veel vragen zijn (ik ben geen expert :lol: ) maar op deze wijze heb ik standaard industriële units i.p.v. weer een bijzonder apparaat met maritieme toeslag.

Enfin, ik hoop dat dit wat duidelijker is.
Friendship 25 → Friendship 28
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 18:46 door Mike Wazowski.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 19:02 #1611180

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8863
Eerste wat ik dacht was: kosten! Maar dat valt prima mee.

Nou ja, je moet nog wel 20% invoerrechten en E25 (of zo) handlingskosten van DHL meetellen als t pakket onderschept wordt door de douane. Maar dan nog.

Wat valt mij zo vlug efkes op?

1: GPS data is dubbel: AIS levert die ook op 4800 baud.
2: Kompas signaal van AP terug naar OpenCPN. (Nee, HDG is niet hetzelfde als COG)
3: Ik mis nog GPS naar de marifoon?
4: 4 NMEA ingangen. Dat zou voor mij onvoldoende zijn: Wind, Snelheid, Diepte, AIS, GPS, AP heen en weer.

Dan nog een andere: vind je de keten laptop (Windows en zijn BSOD), Wifi, en deze kistjes betrouwbaar genoeg om je boot te laten sturen? Hoe vaak heb je thuis gedonder met wifi?
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 19:02 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 20:31 #1611194

Hoi Joop66,

Als je poorten te kort hebt, kan je deze units Daisy chainen (of cascaderen). De marifoon vraag was van iemand anders hierboven. Met betrekking tot de GPS in de AIS, dat klopt maar ik wil een GNSS ontvanger gebruiken, die zit dus weer aangesloten op de AIS maar dat had ik niet weergegeven in het schema.

Tja, je Wi-Fi opmerking. Ik heb geen grote boot dus de afstand tussen zender en ontvanger is klein. Daarnaast durf ik het wel aan, ik sta er tenslotte gewoon naast. Als alles uitvalt kan ik verder gewoon met de hand sturen toch? Dat deden we een paar jaar geleden nog allemaal. Het is maar een hobby. Het is dat de naam Zeilprutser al bestaat, anders had die prima bij mij gepast !:laugh:
Friendship 25 → Friendship 28
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 20:35 door Mike Wazowski.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 20:34 #1611196

Ik heb uit China nog nooit invoerkosten moeten betalen, maar als dat zou moeten is dat overzichtelijk op zo'n laag bedrag.
1. De AIS levert volgens mij op 38400 de !AIVDM en !AIVDO en eventueel ook $GP berichten(kan je aan en uit zetten in de meeste AIS-B transcievers). Op 4800 baud zit die poort snel dicht als het druk is op de AIS, vandaar dat ze kiezen voor 38400 baud.
2. Als de AP naar NMEA0183 luistert is het volgens mij "one way traffic" en word er geen koers "terug" gestuurd, maar alleen RMC,APB en XTE data naar de AP, tenzij de AP een uitgang heeft waar die data eventueel op terug gestuurd word, maar dat moet op een andere (nieuwe) poort dan. Als je de kompas koers/heading naar de AP wilt sturen zul je dat (met NMEA0183) apart moeten oplossen, maar die AP die op dat plaatje staat heeft vaak een interne fluxgate, en die data is niet altijd beschikbaar.
3. GPS naar Marifoon (mits het een simpele DSC is) kan je zonder multiplexer gewoon direct door verbinden tx -> rx
4. Dat zou inderdaad te weinig zijn, maar niemand houd je tegen om een tweede multiplexer in het netwerk te hangen een poort opofferen en dan krijg je er 3 bij.

Ik heb deze kistjes geinstalleerd, en ze zijn verdomd betrouwbaar, en Windows BSOD, sja... moet je inderdaad willen. Maar Windows 11 (en 10) heb ik "mits je er geen rare software/hardware op hebt, nog niet zien BSOD'en. En hier spreekt een linux gebruiker..
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 21:29 #1611201

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31589
Die 5142 is wel een héél leuke doos voor aan boord.

1. Interne gebruiker Vier Eport-E10 module. Ondersteuning 4 afhankelijke RS232/422/485 Interface.
2. na Ethernet Cascade, RS232/422/485 interface kan maximaal 32 kanaal.
3. Ondersteuning van TCP/IP/Telnet /Modbus TCP-protocol
4. Steun Serial aan 10/100M Ethernet-omzetting, Seriële Snelheid tot 921600 bps
5. ondersteuning 10/100M Ethernet auto-onderhandeling
6. Ondersteuning van eenvoudige configuratie via een webinterface
7. Ondersteuning van beveiligingsprotocol zoals TLS/AES/DES3
8. Ondersteuning van Web OTA Wirelss Upgrade



De vraag is of de VE-bus direct, zonder USB, aan de TTL kan en dan via modbus over IP naar Homeassisent?
Dus vanaf de solar regelaars en smartshunt via MODbus .

"Modbus TCP Register List"

Bijlage:

Bestandsnaam: CCGX-Modbu...3.50.zip
Bestandsgrootte:62 KB
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 21:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hup! Alle seriele data naar ethernet. 10 feb 2025 22:10 #1611207

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 542
Joop66 schreef :
Eerste wat ik dacht was: kosten! Maar dat valt prima mee.

Nou ja, je moet nog wel 20% invoerrechten en E25 (of zo) handlingskosten van DHL meetellen als t pakket onderschept wordt door de douane. Maar dan nog.

Tot een waarde van €150,- hoef je geen import en handelingskosten te betalen.
Om zeker te zijn kan soms grote bestelling van meerdere onderdelen splitsen in handig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl