Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer LifePo4 vragen van een dummy

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 13:49 #1644062

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
Iets concreter: met dezelfde verbruikers en inzet daarvan, neemt de SOC van de lfp's lineair af?

Bijna wel.
Stel die 15% staat voor 30Ah. (accu is 200Ah) De gemiddelde spanning was tijdens die periode 13,2 Volt. Dan is er 30 x 13,2 = 396 Wh. Bij de volgende 15% zakt echter de spanning iets. Stel 13,1 Volt. Je spulletjes verbruiken de zelfe energie, Die 396 Wh. Bij 13,1 volt is dat dan 30,22 Ah Wat weer staat voor 15,11%. Iets meer dus.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 13:56 #1644066

ok, dank voor de uitleg. Het zakkend voltage gooit dus iets roet in het eten. Voorbeeld klopt trouwens ook precies met de capaciteit van mijn Lfp's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 14:03 #1644068



Hier een linkje naar de bijbehorende voltages. je hebt maar 0.2v verschil tussen 100% vol en 20% vol, als je dan ook nog iets van ontlading hebt of temperatuurverschil maakt dat dat je snel veel verschil hebt. Meestal wordt capaciteit daarom gemeten met een shunt zoals deze: eu.renogy.com/products/500a-ba...bvdN66QFRQYspUjtVU6W
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 15:10 #1644085

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
AndreAzuree schreef :
Iets concreter: met dezelfde verbruikers en inzet daarvan, neemt de SOC van de lfp's lineair af?

In principe ja, want de bms telt wat er passeert. Dus als jij je lineair gedraagt en de bms dat ook doet dan geeft hij daarna wederom 15% minder aan.
Of 15% ook 15% is hangt af van de calibratie evenals of deze op 100% begint en of 100% ook daadwerkelijk 100% is.
Voor de SoC wordt niets gedaan met de V tabel; juist omdat deze vlak is.
Alarmen werken nu juist wel met V omdat de einden steil zijn en in het 20-80% bereik de SoC langzaam wegloopt; juist omdat de calibraties net niet perfect zijn.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 15:22 #1644089

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678

Dit is de spanning die mijn accu geeft tijdens het ontladen met 10A. Bij mij zakt de spanning dus.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 18 aug 2025 15:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 15:46 #1644094

ok, dank voor de uitleg. Niet helemaal lineair dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 16:04 #1644100

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
ok, dank voor de uitleg. Niet helemaal lineair dus...

Dat is het voltage niet het aantal amperé uren. Die Ah worden wel degelijk lineair gemeten. Maar het wiskundig product van volt maal Ah, de energie, verloopt dus net niet lineair.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 16:06 #1644101

ok capaciteit in Ah is dus wel lineair, maar energie in watt-uur niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 16:09 #1644102

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
ok capaciteit in Ah is dus wel lineair, maar energie in watt-uur niet.

Yes. Maar in mijn idee behoorlijk verwaarloos baar.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 16:38 #1644109

ok, ik ga ze natuurlijk toch niet naar nul leeg trekken. Maar ben best tevreden met de capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 17:36 #1644124

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
AndreAzuree schreef :
ok, ik ga ze natuurlijk toch niet naar nul leeg trekken. Maar ben best tevreden met de capaciteit.

Ik ben zo'n idioot die dat al twee keer gedaan heeft in de +10 jaar dat ik de accu heb. Onder gecontroleerde omstandigheden om er zeker van te zijn dat de accu nog de capaciteit heeft die ik op mijn monitor heb ingesteld. Vandaar dat ik bovenstaande grafiekje heb.
Al varend wil ik een soort zekerheid hebben dat ik niet zonder prik kom te zitten doordat de accu niet de beloofde capaciteit meer heeft. Of misschien nooit had. ;)
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 17:41 #1644125

Ik heb 2x 280A, 4 dagen zonder wal stroom in Løgstør gelegen, geen probleem.
Zelfs met omvormer de boegschroef accu geladen.
Kost wat, maar dan heb je ook wat!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 20:05 #1644160

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
ok, ik ga ze natuurlijk toch niet naar nul leeg trekken. Maar ben best tevreden met de capaciteit.

Ik ben zo'n idioot die dat al twee keer gedaan heeft in de +10 jaar dat ik de accu heb. Onder gecontroleerde omstandigheden om er zeker van te zijn dat de accu nog de capaciteit heeft die ik op mijn monitor heb ingesteld. Vandaar dat ik bovenstaande grafiekje heb.
Al varend wil ik een soort zekerheid hebben dat ik niet zonder prik kom te zitten doordat de accu niet de beloofde capaciteit meer heeft. Of misschien nooit had. ;)

haha, goed punt. Het is toch ook niet slecht voor je lfp's? Mijne hebben trouwens 101Ah. 2 x 1 bonus Ah erbij. Althans, dat zegt de app.
Laatst bewerkt: 18 aug 2025 20:05 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 18 aug 2025 20:08 #1644161

helmsman 38 schreef :
Ik heb 2x 280A, 4 dagen zonder wal stroom in Løgstør gelegen, geen probleem.
Zelfs met omvormer de boegschroef accu geladen.
Kost wat, maar dan heb je ook wat!

Dat is ook wel flink veel capaciteit. Maar wellicht heb jij ook veel meer gebruikers aan boord dan ik. Boegschroef is er al eentje. Ik denk dat ik het met 200ah wel red.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 08:01 #1646652

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Wat zou horen is wat gemeengoed lijkt, tot het met een ander inzicht ook anders kan: zie “enkele lfp accu zonder start accu, wat nu” in een oud draadje.

Maar als een backup werkelijk belangrijk is maak dan van een startaccu ook werkelijk een backup naast een lfp. Maak dan van de lfp een all purpose supply en niet alleen een service accu.

Als volgt:
Wallader en mppt op de lfp.
Zowel service als starten vanaf de lfp
Dynamo op de loodaccu. Die wordt normaal nooit meer gebruikt en is dus altijd vol.

Geen verdere verbindingen met de loodaccu.
Is de LFP stuk of echt helemaal leeg:alles verleggen naar de loodaccu en de motor laten draaien (zoals bij je auto) tot je thuis bent.

Bij voldoende capaciteit, bijvoorbeeld 280Ah (dat is x80%/(1-70%) 750Ah AGM!), is dit meer dan voldoende.
In deze opstelling is een kant en klare lfp te gebruiken als een drop-in (op het wijzigen van de laadinstellingen na).

Eén stap meer is een Orion XS toevoegen aan de dynamo, parallel aan de loodaccu om met de motor de lfp te laden.
Je hoeft je geen zorgen te maken dat die per ongeluk de loodaccu leeg trekt. (Er zijn draadjes over uitzonderlijke gevallen waarin dat zou kunnen). De loodaccu is backup. Als deze leeggetrokken zou zijn dan zit de lading in de lfp! Starten doe je standaard vanaf de lfp dus de loodaccu wordt weer gevuld.
Je kan de bms zo instellen dat er altijd een startreserve overblijft (bijvoorbeeld 20%) en de voorwaarde opheffen met BT om toch te starten.

Ik heb twee stappen minder: geen backup accu en geen Orion. Zou ik een grotere boot (grotere motor) hebben dan zou ik dit toevoegen.
Voor havenhoppen is capaciteit alles. Laden doe je af en toe. De motor is geen essentie, maar backup is fijn.
Dat kan dus ook zonder Orion!
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 08:07 #1646654

Leuk "omgedacht". Zo zou het mijns inziens ook wel kunnen. Ben alleen niet bekend met de Orion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 08:16 #1646661

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Booty24 schreef :
Je hoeft je geen zorgen te maken dat die per ongeluk de loodaccu leeg trekt. (Er zijn draadjes over uitzonderlijke gevallen waarin dat zou kunnen). De loodaccu is backup. Als deze leeggetrokken zou zijn dan zit de lading in de lfp!

Alleen zo jammer dat een gedeeltelijk ontladen loodaccu als je die laat staan stuk gaat.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 08:18 #1646663

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Mijn hele insteek is om alles rondom de motor standaard, standaard en standaard te houden. Met het oog op het feit dat als je ergens verder weg of in de rimboe met pannen krijgt, het altijd met standaard oplossingen verholpen kan worden.
Service vriendelijk dus.....
Dat áls je een monteur nodig hebt, die dan niet afschrikt door iets exotisch.

Ondertussen begint de oplossing met LFP en dc-dc omvormer toch redelijk in te dalen bij de doelgroepen.

Zomaar wat overpeinzingen dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 08:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 08:32 #1646669

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Calidris schreef :
Mijn hele insteek is om alles rondom de motor standaard, standaard en standaard te houden. Met het oog op het feit dat als je ergens verder weg of in de rimboe pannen krijgt, het altijd met standaard oplossingen verholpen kan worden.
Service vriendelijk dus.....
Dat áls je een monteur nodig hebt, die dan niet afschrikt door iets exotisch.

Ondertussen begint de oplossing met LFP en dc-dc omvormer toch redelijk in te dalen bij de doelgroepen.

Zomaar wat overpeinzingen dus.

standaard, standaard en standaard is dus geen DC-DC
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 08:35 #1646670

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
AndreAzuree: voor Orion mag je ook DC-DC of Renogy lezen

3Noreen: dat gebeurt ook niet; ooit start de zeiler zijn motor.

Calidris: Helemaal eens. Wie een monteur nodig heeft moet ook niet gaan omdenken, die moet zich conformeren aan gemeengoed.
Het afwijkende inzicht is alleen waar je de startmotor aansluit.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 08:40 #1646673

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Mijn hele insteek is om alles rondom de motor standaard, standaard en standaard te houden. Met het oog op het feit dat als je ergens verder weg of in de rimboe pannen krijgt, het altijd met standaard oplossingen verholpen kan worden.
Service vriendelijk dus.....
Dat áls je een monteur nodig hebt, die dan niet afschrikt door iets exotisch.

Ondertussen begint de oplossing met LFP en dc-dc omvormer toch redelijk in te dalen bij de doelgroepen.

Zomaar wat overpeinzingen dus.

standaard, standaard en standaard is dus geen DC-DC

"Rondom de motor" ben je vergeten, dc-dc is al verder in de technische tijdlijn.
Zucht.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 09:01 #1646675

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Calidris schreef :
Mijn hele insteek is om alles rondom de motor standaard, standaard en standaard te houden. Met het oog op het feit dat als je ergens verder weg of in de rimboe met pannen krijgt, het altijd met standaard oplossingen verholpen kan worden.
Service vriendelijk dus.....

Exact deze afweging (overal goed en snel te repareren/vervangen, ook op plekken met minder voorzieningen) speelde bij onze overstap naar LFP ook een belangrijke rol. Onze LFP setup met DC-DC lader functioneert nu ruim 6 jaar probleemloos.

Maatwerk [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 09:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 09:11 #1646680

Inderdaad, ik merk bij monteurs wel veel "aversie" tegen elektrische schema's die ze niet snappen. Begrijpelijk natuurlijk, je weet nooit wat de booteigenaar nou allemaal heeft geknutseld.

Toch verbaast het mij een beetje waarom er nog geen kant-en klaar pakket is voor een overstap naar lpf voor bootjes. Renogy doet een soort van poging maar eigenlijk gemaakt voor de campermarkt.

Zo'n standaard pakket zou kunnen zijn:

-Lfp accu van 200ah met ingebouwd BMS
-Renogy of iets dergelijks, als DC-DC controller en MPPT oplossing voor zonnepanelen
-Walstroom lader voor lfp. Idealiter zou dat in één kastje zitten met de DC-DC controller en MPPT
-Zekeringen/aansluitingen/kabels


Je verft het blauw, en je vraagt er wat meer voor, there you go. Sorry, hier komt de oude marketeer in mij weer boven. :P
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 09:12 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 09:32 #1646681

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
AndreAzuree schreef :
Toch verbaast het mij een beetje waarom er nog geen kant-en klaar pakket is voor een overstap naar lpf voor bootjes. Renogy doet een soort van poging maar eigenlijk gemaakt voor de campermarkt.

Ik denk dat leveranciers die markt (van bekwame doe-het-zelvers onder de zeilers) als te klein inschatten. Als je zo'n 'kant en klaar pakket' samenstelt roep je een forse toename van support aanvragen en potentiële garantieclaims over je af van zeilers die je met mooie beloftes zo'n pakket hebt verkocht, maar die als het puntje bij het paaltje komt zich alsnog gigantisch verslikken in de klus. Of die met een slecht uitgevoerde installatie eindigen die veel problemen oplevert en je reputatie als leverancier ook nog eens schaden. Daar hebben de Mastervolts en Victrons van deze wereld en ook de tussenhandel denk ik geen trek in.

Als ik zie hoe weinig zeilers basale kennis hebben van (boord)elektronica is het maar goed dat ze niet zelf aan de slag gaan en dit door een monteur laten installeren. De meeste zeilers hebben ook helemaal geen interesse om zich de benodigde kennis eigen te maken, die willen gewoon zeilen en zo min mogelijk klussen. En dat is natuurlijk helemaal OK.

Het interesse- en kennis-niveau hier op ZF is niet representatief voor de totale groep watersporters.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 aug 2025 09:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 31 aug 2025 09:45 #1646686

De meeste zeilers hebben ook helemaal geen interesse om zich de benodigde kennis eigen te maken, die willen gewoon zeilen en zo min mogelijk klussen. En dat is natuurlijk helemaal OK.

Eens, maar dat zou juist pleiten voor een kant en klaar oplossing. Maar ik snap ook wel dat fabrikanten daar hun handen niet aan willen branden voor een relatief kleine markt, met veel risico's op gedoe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl