Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer LifePo4 vragen van een dummy

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 15:59 #1613272

sorry voor het kapen van het topic :blink: maar is voor TS wellicht ook relevant...

ok, jij hebt ook een Yanmar 3YM30AE toch?

Als de alternator stationair die 50A niet haalt, is het dan niet beter de DC-DC later te beperken tot een lagere laadstroom (die wel stationair gehaald wordt door de alternator)?
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 16:00 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 16:05 #1613273

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8174
Ja daarom heb ik hem op 30A staan. Maar of dat altijd laag genoeg is weet ik ook niet ;)


Je eigen topic een kickje geven?
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 16:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 16:15 #1613276

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Booty24 schreef :
Eens, KoertRM, dan is de Victron Smart IP22/30 een hele goede keuze.
Ik heb de IP6525 (gesloten uitvoering) omdat hij in mijn motorruimte zit.

Zoals je leest is dynamo-laden complexer omdat de meeste dynamo’s geen vermogens/temperatuur/bedrijfszekerheidsbegrenzing hebben. Een LFP accu kan veel meer laadstroom voor langere tijd trekken dan een loodaccu (van normale afmetingen) doet. De dynamo gaat dan braaf doen wat deze eigenlijk niet kan.

Een drop-in moet zich dus gedragen als een loodaccu dat gebeurt door:
-de lfp te beveiligen met een ingebouwde bms: drop-in: zit er al in
-de dynamoregulator middels aansluiten op een startaccu te beveiligen tegen afschakelen van de lfp door de bms; dynamo te beschermen tegen de “grote doorgaande belasting” door de lfp: niet direct laden door dynamo; laadverdeler wegnemen
-alle laders (wal; zon, wind, water) richting lfp op een zelf gekozen lfp profiel (13,8V) te zetten ipv het voorstel van de lader-leverancier: zelf instellen! Lees ZF of kies 13,8V
-inlezen in laadoplossingen middels dynamo, die op een of andere wijze de dynamo niet meer belast dan een loodaccu (niet meer vraagt) of de dynamo aanpast (qua vermogenslevering) of stopt. De meeste LFP draadjes gaan over dit onderwerp. En dan vaak ook hoe die te optimaliseren.
Als backup hoef je alleen de eenvoudigste te begrijpen die voor jou werkt en (net wat) meer levert dan je verbruik.

Eerder berekenden we dat je voor 56+uur lfp stroom hebt. Daar komt natuurlijk de zonne-energie nog bij. Word5 dus praktisch nog wel langer.

Dank, Booty24. Zo staat het nog eens op een rijtje, met toch een enkel open eindje.

LifePo4 "drop-in" met BMS: check.
Laadverdeler weg, dynamo laadt alleen startaccu: check
LifePo4 laden (wal,zon) met 13,8V max: check
Monitoring met SmartShunt: check

Hier raadt Sjoerd1981 aan de MPPT op de startaccu te zetten om die lekker vol te houden, want anders propt de zon de LifePo4 "helemaal vol" en dat willen we niet (meer). Is iets voor te zeggen. Is dat ook zo als ik het laadprofiel van de MPPT op 13,8V zet?

Is het een gek idee een schakelaar te gebruiken? De zon naar keus via MPPT naar startaccu of LifePo4? Vindt de MPPT dat wel leuk, dat omschakelen? Er staat nadrukkelijk dat je eerst de accu aan de MPPT moet aansluiten, waardoor de MPPT opstart en dan pas het zonnepaneel. Mogelijk is het dan het best eerst even het zonnepaneel te ontkoppelen, schakelaar om en dan zonnepaneel weer aan. Niet echt het simpele waar ik naar streef.

DC/DC laat ik nog even achterwege denk ik. Ik bereid de plaatsing vast voor qua montage-plek en boutje over op de busbars.
Maar inlezen laadoplossing door dynamo: check (denk ik).

Ik denk zelf dat ik erg zuinig kan zijn met verbruik. Die 56uur uur moet ik kunnen rekken tot 72 met de zonnestroom erbij. Maar dat zal moeten blijken.
Eerst maar eens passen en meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 16:42 #1613282

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
KoertRM schreef :
Ik denk zelf dat ik erg zuinig kan zijn met verbruik. Die 56uur uur moet ik kunnen rekken tot 72 met de zonnestroom erbij. Maar dat zal moeten blijken.
Eerst maar eens passen en meten.

Op een houtvlot komt dat wel uit ja.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 17:08 #1613290

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
AndreAzuree schreef :
sorry voor het kapen van het topic :blink: maar is voor TS wellicht ook relevant...

Nee dat niet, maar het gaat wel ergens over. No problem.

Als je maar van mijn houtvlot afblijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 17:16 #1613292

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
KoertRM schreef :


Is het een gek idee een schakelaar te gebruiken? De zon naar keus via MPPT naar startaccu of LifePo4? Vindt de MPPT dat wel leuk, dat omschakelen? Er staat nadrukkelijk dat je eerst de accu aan de MPPT moet aansluiten, waardoor de MPPT opstart en dan pas het zonnepaneel. Mogelijk is het dan het best eerst even het zonnepaneel te ontkoppelen, schakelaar om en dan zonnepaneel weer aan. Niet echt het simpele waar ik naar streef.

Een MPPT sluit je eerst op accu aan en dan pas de zonne-panelen.
Dat stond zo bij mijn Victron 75/15 in de handleiding.
Dit om de MPPT regelaar de accu-spanning te laten herkennen.
Dat wordt dan een lastige schakeling, lijkt mij.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 17:20 #1613294

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
Klopt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 17:25 #1613295

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2448
Lekker dummy allemaal. Pfff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 17:45 #1613297

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15513
KoertRM schreef :
Is het een gek idee een schakelaar te gebruiken? De zon naar keus via MPPT naar startaccu of LifePo4? Vindt de MPPT dat wel leuk, dat omschakelen? Er staat nadrukkelijk dat je eerst de accu aan de MPPT moet aansluiten, waardoor de MPPT opstart en dan pas het zonnepaneel. Mogelijk is het dan het best eerst even het zonnepaneel te ontkoppelen, schakelaar om en dan zonnepaneel weer aan. Niet echt het simpele waar ik naar streef.

Omschakelen zou ik niet doen. Dan zou je elke keer de instelling van de MPPT moeten veranderen van lood accu naar LiFePO4. Als je zo dummy als ik ben ga je dat op een kwaad moment vergeten.
Een start accu kun je ook bijhouden met een heel klein paneeltje. Iets van 15Wp is al voldoende. Een bijpassende PWM regelaar die niet duur is.
KoertRM schreef :
DC/DC laat ik nog even achterwege denk ik. Ik bereid de plaatsing vast voor qua montage-plek en boutje over op de busbars.
Maar inlezen laadoplossing door dynamo: check (denk ik).
Verstandig. Ik kan me ook voorstellen dat binnen niet al te lange tijd er een DC-DC op de markt komt die voor bootjes geschikter is. Zo klein is deze bootjes markt toch ook niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 17:46 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 17:55 #1613299

DCDC converter weglaten lijkt mij ook een slim plan. Zet pas echt zoden aan de dijk als je op serieuze laadstromen gaat dimensioneren (inverter, alternator, koeling en settings) en met de uitgespaarde kosten kun je beter in een hogere accucapaciteit stoppen en voor een goede walstroomlader gaan.

Achteraf had ik die van mij (een TS800) ook achterwege gelaten. Nooit nodig gehad en op het (ene...) moment dat ik twijfelde ben ik toch geen stroom gaan draaien maar heb ik een tussenstop ingelast ipv direct aan "een grote oversteek" te beginnen. Kon de bemanning zelf ook nog even fijn uitrusten.
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 17:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 18:06 #1613303

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
martinw schreef :
Lekker dummy allemaal. Pfff.

Ja, je wordt iets minder dummy als je je er in verdiept, sorry. Ook in dit topic komt nog genoeg voorbij waar ik niks van begrijp.
Echt snappen doe ik het natuurlijk in de verste verte niet. Als deze aap maar het juiste kunstje doet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 18:14 #1613307

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
@ 3Noreen: oja die instellingen telkens aanpassen! Dat ook nog. Nee dat schakelen wordt niks.
Duidelijk, dank.

Ik ervaar steun voor het proberen weg te laten van de DC/DC lader. Mooi.

En als ik die MPPT op de LifePo4 aangesloten laat met max 13,8V? Dus ook als ik een week niet aan boord ben. Is dat slecht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 18:24 #1613312

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15513
KoertRM schreef :
En als ik die MPPT op de LifePo4 aangesloten laat met max 13,8V? Dus ook als ik een week niet aan boord ben. Is dat slecht?

Ik ben een early adapter. Mijn accu is inmiddels de 10 jaar gepasseerd. Ik zou het niet doen. Maar met hele grote stelligheid kan ik niet zeggen dat je het niet moet doen. Wel kun je de vraag stellen of je er iets mee wint.
Als je jouw paneel ziet als een verlenger van de tijd die je onafhankelijk van externe stroom bent heeft het niet zoveel zin. Immers daar heeft het niets mee van doen. Voor vertrek volledig laden via walstroom is misschien ook een optie. Meestal ben ik voor een lange tocht toch wel een paar uur bezig de boot klaar te maken. In die tijd prop ik mijn accu vol.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 20:53 #1613338

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1852
KoertRM: ik laad mijn lfp op in de (laatste) haven onderweg als ik een paar dagen haven-hop. Thuis doe ik dan niets en vaar er ook de zomeravondwedstrijden mee.
Ik laad alleen in de eigen haven die keer dat de accu dan toch leeg is geraakt omdat ik te weinig weg geweest ben. In de thuishaven wordt de wallader nauwelijks gebruikt. De grotere tochten beginnen vanaf een zeehaven waar ik de accu vollaad.
Je wordt echt gemakzuchtig van een grote lfp. Èn een waterkoker èn een elektrische onderdeken; beide 12V. De lfp moet natuurlijk ook eens leeg als er geen lange tocht gemaakt wordt…
Omdat het kan….
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 21:14 #1613341

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
OK 3Noreen en Booty24.
Dank voor de inzichten en ervaringen. Het is voor mij nogal omdenken. Ben zelfs geneigd het een beetje zielig te vinden voor het zonnepaneeltje, dat staat dezer dagen zo zijn best te doen de huishoudaccu vol te houden. Maar dat leer ik wel af.
Wat ik dan bij moet leren is het paneel afkoppelen als ik van boord ga. Of afgekoppeld de default toestand van de zonnelader maken. Hoef ik ook niet elke keer als ik overstag ga het paneeltje weer op de zon te richten (doe ik redelijk dwangmatig trouw).

Fit and forget is het toch nooit helemaal, hè. Maar goed het hele ritueel van de boot achterlaten is ook een lijstje afwerken. Met vallen en opstaan. Zit alles dicht: shit afsluiters vergeten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 00:16 #1613353

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
AndreAzuree schreef :
sorry voor het kapen van het topic :blink: maar is voor TS wellicht ook relevant...

ok, jij hebt ook een Yanmar 3YM30AE toch?

Als de alternator stationair die 50A niet haalt, is het dan niet beter de DC-DC later te beperken tot een lagere laadstroom (die wel stationair gehaald wordt door de alternator)?

Ja.
Mijn dynamo levert bijna 20A stationair, de DC-DC omvormer vraagt 25A. Het verhaal gaat dus pendelen met een frequentie van 1-2 minuten.
Geen probleem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 11:58 #1613427

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17197
Calidris meldde het ook al, er is met een dcdc lader wel kans op meer dynamoriem slijtage.
Zo ook hier, het lukt vrijwel niet om die riem goed op spanning te houden met de stelmoer alleen. Daarom een hulpmiddeltje in elkaar gebakken:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 12:00 #1613428

De lagers zullen ook zwaarder belast worden; zal voor de krukas peanuts zijn, maar voor de alternator ook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 12:17 #1613432

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17197
Vooral je waterpomp ben ik bang :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 12:38 #1613435

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
Vertande V-snaar nemen, heeft meer grip bij lagere snaarspanning.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 12:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 12:53 #1613436

Bij automotoren haalt men allerlei trucs uit met omlooprollen en veerbelastte spanners; dat vergroot het raakvlak op een poeli ook wat. Zie dat nooit aan boord, eigenlijk. Niet nodig, te complex of te duur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 13:14 #1613439

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17197
Mijn gedachten over die dynamo's is dat het allemaal bedacht is voor een startaccu'tje met wat kleine verbruikers. Dan werkt het net hoewel slippende V-snaren altijd al veel voorkomen.
Zodra er meer stroom nodig is loop je tegen grenzen aan en moet je wat aanpassingen doen.
Zie hier ook de extra spanner.
Grotere installaties hebben allemaal een platte riem en das niet voor niets
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 13:24 #1613440

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8174
Wat trokken jullie oude loodsccu's uit de alternator? Mijn AGM's trokken ook 25-30A uit de alternator dus daar is niet zoveel verschil met een 30A dc-dc.
Bij de oude motor was ook toen het spannen van de V-snaar wel een ding en ben ik blij dat de nieuwe motor een aandraaibare spanner (en veel bredere V-snaar) heeft. Maar dat staat bij mij wel los van de overstap naar lifepo4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 25 feb 2025 13:42 #1613443

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
Je kan ook suikerhoudende limonade siroop 2x per per jaar op je snaar smeren, dan sliptie niet weer....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 11 mrt 2025 20:07 #1615303

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Eerste stap gezet: op de fiets gestapt en bij Correct de Victron Blue Smart IP22 30A lader gekocht.
Die is een stuk kleiner dan de Pallas!

Wattcycle heeft inmiddels een nieuwe 280AH in de "mini" formfactor mèt BT. Als ik toch een Victron Smartshunt monteer, heb ik dan nog iets aan de info van de BMS van de accu zelf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl