Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer LifePo4 vragen van een dummy

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 21:20 #1613157

Philip schreef :
AndreAzuree schreef :
@Sjoerd:


Ik ga er vanuit dat mijn Renogy (met ingebouwde MPPT functie) dit netjes regelt, en dat ik dus, terwijl ik niet aan boord ben, de zonnepanelen aangesloten kunnen blijven.
Niet vanuit gaan, het standaard li profiel van renogy vind ik ongeschikt. Die blijft maar laden op erg hoog voltage. Die zou ik met fabriekswaarden niet aangesloten laten.
De ingebouwde mppt berekend dat alternator en pv beide hetzelfde laadprofiel gebruiken. Soms handig, soms wat minder.

Wat wel mooi is: als lifepo4 'vol' is, gaat de mppt over naar de startaccu. Alleen mag dat vol van mij wel wat minder vol.

ok jammer dat je geen aparte laadprofielen voor PV en Alternator kan instellen. Ik zorg sowieso voor een knop om de Renogy handmatig uit te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 21:48 #1613166

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Mijn TS800 heeft beide voorwaarden (voldoende hoge klemspanning én trillingsdetectie) nodig om te starten, maar zelfs zonder trillingen start ie dus niet als er geen laadspanning is. Bovendien is er een minimale duur dat de trillingen aanwezig moeten zijn instelbaar; het ding start dus niet spontaan als je er iets tegenaan gooit.

Wat gebeurt er als je een wat langere tijd. 30-45 minuten met een zeer laag motortoerental vaart. Bijvoorbeeld wachtend op een brug bediening tussen de Kornwerderzand sluis en de brug.

Dan werkt hij tot je startaccu onder de door jouw zelf ingestelde grens komt, slaat af.
Zo pendelt hij elke 1 á 2 minuten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 21:54 #1613168

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dan levert de alternator te weinig vermogen om de klemspanning van de startaccu boven (ik meen dat ik ingesteld heb maar moet ik nakijken…) 13,5 V te houden en stopt de inverter.

Bij mij ging die pendelen.

Hysterese....?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 22:52 #1613173

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15511
Calidris schreef :

Dan werkt hij tot je startaccu onder de door jouw zelf ingestelde grens komt, slaat af.
Zo pendelt hij elke 1 á 2 minuten.
Nachtvlinder schreef :
O ongetwijfeld probeert de inverter na z’n timeout opnieuw of ie mag inverten, maar daar ik kan daar in mijn setup geen nadelen van ondervinden: alternator levert geen significant vermogen stationair en de inverter bouwt de laadstroom sowieso geleidelijk op.

Dat is het zelfde als wat die van mij deed.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 23:15 #1613174

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Dan werkt hij tot je startaccu onder de door jouw zelf ingestelde grens komt, slaat af.
Zo pendelt hij elke 1 á 2 minuten.
Nachtvlinder schreef :
O ongetwijfeld probeert de inverter na z’n timeout opnieuw of ie mag inverten, maar daar ik kan daar in mijn setup geen nadelen van ondervinden: alternator levert geen significant vermogen stationair en de inverter bouwt de laadstroom sowieso geleidelijk op.

Dat is het zelfde als wat die van mij deed.

Is dat erg??
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 23:19 #1613176

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15511
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Dan werkt hij tot je startaccu onder de door jouw zelf ingestelde grens komt, slaat af.
Zo pendelt hij elke 1 á 2 minuten.
Nachtvlinder schreef :
O ongetwijfeld probeert de inverter na z’n timeout opnieuw of ie mag inverten, maar daar ik kan daar in mijn setup geen nadelen van ondervinden: alternator levert geen significant vermogen stationair en de inverter bouwt de laadstroom sowieso geleidelijk op.

Dat is het zelfde als wat die van mij deed.

Is dat erg??

Dat zou je moeten uitrekenen. Energie balans opstellen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 23:23 #1613177

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Dan werkt hij tot je startaccu onder de door jouw zelf ingestelde grens komt, slaat af.
Zo pendelt hij elke 1 á 2 minuten.
Nachtvlinder schreef :
O ongetwijfeld probeert de inverter na z’n timeout opnieuw of ie mag inverten, maar daar ik kan daar in mijn setup geen nadelen van ondervinden: alternator levert geen significant vermogen stationair en de inverter bouwt de laadstroom sowieso geleidelijk op.

Dat is het zelfde als wat die van mij deed.

Is dat erg??

Dat zou je moeten uitrekenen. Energie balans opstellen.

Doe vertel. Het pendelen is geen probleem, de accu dient even als buffer en dynamo kan dat aan. Ik laad max 20-30% van max dynamo stroom.
is dus niets aan de hand.
De DC-DC levert bij ons maar 20A, dus geen stress in het systeem of dynamo.

Bijna elk platform op de Noordzee werkt zo, kleine turbine van 20KW die accupack laadt en inverters van 100Kw+ voor de verbruikerspieken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 23:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 23 feb 2025 23:37 #1613178

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15511
Calidris schreef :
Doe vertel. Het pendelen is geen probleem, de accu dient even als buffer en dynamo kan dat aan. Ik laad max 20-30% van max dynamo stroom.
is dus niets aan de hand.
De DC-DC levert bij ons maar 20A, dus geen stress in het systeem of dynamo.

Bijna elk platform op de Noordzee werkt zo, kleine turbine van 20KW die accupack laadt en inverters van 100Kw+ voor de verbruikerspieken.

Ik kan het voor jou systeem niet vertellen. Kan behoorlijk verschillen per opzet. Maar zoals Nachtvlinder al schreef.
alternator levert geen significant vermogen stationair
Dat doet een 20KW turbine wel.

Levert jou alternator wel een behoorlijk vermogen dan zal de koeling bij zo'n laag toerental verre van ideaal zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 23:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 08:17 #1613186

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15511
Voor alle duidelijkheid ik beweer niet dat het altijd fout gaat rond stationaire toerentallen met een DC-DC. Maar er kunnen zich drie scenario's voor doen.

A. het gaat goed
B. Door het pendelen onttrekt de DC-DC toch energie uit de startaccu. Met als gevolg dat de startaccu stuk kan gaan.
C. De alternator kan wel het benodigde vermogen leveren maar doordat de ventilator relatief langsaam draait is er onvoldoende koeling. Met als gevolg dat de alternator het loodje legt. Meestal de diodes in dat ding.

Het is aan diegene die het spul installeert om na te gaan of het in het specifieke geval goed gaat. Niet echt een dummy oplossing.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 08:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 08:49 #1613192

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
3Noreen schreef :
Voor alle duidelijkheid ik beweer niet dat het altijd fout gaat rond stationaire toerentallen met een DC-DC. Maar er kunnen zich drie scenario's voor doen.

A. het gaat goed
B. Door het pendelen onttrekt de DC-DC toch energie uit de startaccu. Met als gevolg dat de startaccu stuk kan gaan.
C. De alternator kan wel het benodigde vermogen leveren maar doordat de ventilator relatief langsaam draait is er onvoldoende koeling. Met als gevolg dat de alternator het loodje legt. Meestal de diodes in dat ding.

Het is aan diegene die het spul installeert om na te gaan of het in het specifieke geval goed gaat. Niet echt een dummy oplossing.

A. Vaak wel onder de juiste omstandigheden
B. Accu gaat niet stuk, mits de grenswaarden goed gekozen zijn
C. Zolang je maar een beperkt vermogen vraagt, in de praktijk pakweg 30-40% van max., gaat het goed.

Door de stroom te beperken slijt de accu minder (niet merkbaar) en wordt de dynamo minder heet.
Bij ons draait de dynamo stationair 800-900 RPM, dat geeft kennelijk voldoende koeling. Ik snap je bedenkingen, maar in de praktijk werkt het, ook na 40 uur motorvaren.
Wat wel gebeurd, is dat de V-Snaar sneller slijt. Althans bij mij waarneembaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 08:55 #1613194

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15511
Calidris schreef :

A. Vaak wel onder de juiste omstandigheden
B. Accu gaat niet stuk, mits de grenswaarden goed gekozen zijn
C. Zolang je maar een beperkt vermogen vraagt, in de praktijk pakweg 30-40% van max., gaat het goed.

Door de stroom te beperken slijt de accu minder (niet merkbaar) en wordt de dynamo minder heet.
Bij ons draait de dynamo stationair 800-900 RPM, dat geeft kennelijk voldoende koeling. Ik snap je bedenkingen, maar in de praktijk werkt het, ook na 40 uur motorvaren.
Wat wel gebeurd, is dat de V-Snaar sneller slijt. Althans bij mij waarneembaar.

Prima toch. Kunnen mensen bij jou aankloppen als het toch niet blijkt goed te gaan ?
B. gaat niet over de huis accu maar over de start accu. Als die niet helemaal geladen is als de motor uit gaat dan gaat die onherroepelijk stuk.

Algemeen. Het opmerkelijke van het falsificatie principe is dat je maar 1 keer een voorbeeld hoeft te hebben waarin de theorie niet opgaat om de theorie te weerleggen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 08:58 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 09:00 #1613196

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15511
Calidris schreef :
maar in de praktijk werkt het, ook na 40 uur motorvaren.

Kom terug na 1000-2000 uur. Dan zegt het iets.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 09:10 #1613197

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8174
KoertRM schreef :

Een bladzijde later, toen ik er wat op gestudeerd had schreef ik al: "De Pallas “ombouwen” en calibreren naar LifePo4 laden is mij te moeilijk." Niks voor een dummy als ik.
Het is niet zo lastig: jumpertje plaatsen en aan een potmetertje draaien totdat de juiste spanning is gehaald. De handleidingen doet er moeilijker over dan het is. Een nieuwe ladermoet je ook vaak ook nog instellen en dat kan net zo veel/weinig werk zijn als bij de Pallas.

Aan de andere kant brengt zo'n Pallas nog aardig wat op op markplaats en is een geschikte lader ook niet echt duur. Ik heb zelf de Victron 30A ip22 gekocht en de Pallas aan de oude accu's gelaten.
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 11:18 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 09:59 #1613206

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Philip schreef :
KoertRM schreef :

Een bladzijde later, toen ik er wat op gestudeerd had schreef ik al: "De Pallas “ombouwen” en calibreren naar LifePo4 laden is mij te moeilijk." Niks voor een dummy als ik.
Het is niet zo lastig: jumpertje plaatsen en aan een potmetertje draaien totdat de juiste spanning is gehaald. De handleidingen doet er moeilijker over dan het is.

Aan de andere kant brengt zo'n Pallas nog aardig wat op op markplaats en is een geschikte lader ook niet echt duur.

Dat is precies mijn overweging om niet te gaan knutselen aan die oude lader, bovendien gaat dat te ver voor mijn vaardigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 11:01 #1613215

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

A. Vaak wel onder de juiste omstandigheden
B. Accu gaat niet stuk, mits de grenswaarden goed gekozen zijn
C. Zolang je maar een beperkt vermogen vraagt, in de praktijk pakweg 30-40% van max., gaat het goed.

Door de stroom te beperken slijt de accu minder (niet merkbaar) en wordt de dynamo minder heet.
Bij ons draait de dynamo stationair 800-900 RPM, dat geeft kennelijk voldoende koeling. Ik snap je bedenkingen, maar in de praktijk werkt het, ook na 40 uur motorvaren.
Wat wel gebeurd, is dat de V-Snaar sneller slijt. Althans bij mij waarneembaar.

Prima toch. Kunnen mensen bij jou aankloppen als het toch niet blijkt goed te gaan ?
B. gaat niet over de huis accu maar over de start accu. Als die niet helemaal geladen is als de motor uit gaat dan gaat die onherroepelijk stuk.

Algemeen. Het opmerkelijke van het falsificatie principe is dat je maar 1 keer een voorbeeld hoeft te hebben waarin de theorie niet opgaat om de theorie te weerleggen.

Ik ben van jou feiten gewent. Nu zie je een legioen beren op de weg.
"rein theoretisch"heb je gelijk, maar de praktijk is soepeler.
Onze machinekamer is max 30-40 graden, dat scheelt ook een stuk. De dynamo wordt niet warmer dan 80 graden aan de buitenzijde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 11:02 #1613216

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
maar in de praktijk werkt het, ook na 40 uur motorvaren.

Kom terug na 1000-2000 uur. Dan zegt het iets.

Het zit nu 2,5 jaar al zo, die 40 uur was aan 1 stuk in de zomer. Over een paar jaar zal ik verslag doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 11:13 #1613217

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1852
Eens, KoertRM, dan is de Victron Smart IP22/30 een hele goede keuze.
Ik heb de IP6525 (gesloten uitvoering) omdat hij in mijn motorruimte zit.

Zoals je leest is dynamo-laden complexer omdat de meeste dynamo’s geen vermogens/temperatuur/bedrijfszekerheidsbegrenzing hebben. Een LFP accu kan veel meer laadstroom voor langere tijd trekken dan een loodaccu (van normale afmetingen) doet. De dynamo gaat dan braaf doen wat deze eigenlijk niet kan.

Een drop-in moet zich dus gedragen als een loodaccu dat gebeurt door:
-de lfp te beveiligen met een ingebouwde bms: drop-in: zit er al in
-de dynamoregulator middels aansluiten op een startaccu te beveiligen tegen afschakelen van de lfp door de bms; dynamo te beschermen tegen de “grote doorgaande belasting” door de lfp: niet direct laden door dynamo; laadverdeler wegnemen
-alle laders (wal; zon, wind, water) richting lfp op een zelf gekozen lfp profiel (13,8V) te zetten ipv het voorstel van de lader-leverancier: zelf instellen! Lees ZF of kies 13,8V
-inlezen in laadoplossingen middels dynamo, die op een of andere wijze de dynamo niet meer belast dan een loodaccu (niet meer vraagt) of de dynamo aanpast (qua vermogenslevering) of stopt. De meeste LFP draadjes gaan over dit onderwerp. En dan vaak ook hoe die te optimaliseren.
Als backup hoef je alleen de eenvoudigste te begrijpen die voor jou werkt en (net wat) meer levert dan je verbruik.

Eerder berekenden we dat je voor 56+uur lfp stroom hebt. Daar komt natuurlijk de zonne-energie nog bij. Word5 dus praktisch nog wel langer.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 11:15 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 11:31 #1613219

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15511
Calidris schreef :

Ik ben van jou feiten gewent.

Bij mij is de afgelopen 10 jaar het 3 keer fout gegaan. Dat zou je als waar kunnen bestempelen of je zegt gewoon dat ik lieg.

Nogmaals het hoeft niet fout te gaan maar het kan én gebeurt dus wel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 11:37 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 14:55 #1613251

3Noreen schreef :
Bij mij is de afgelopen 10 jaar het 3 keer fout gegaan. Dat zou je als waar kunnen bestempelen of je zegt gewoon dat ik lieg.

Nogmaals het hoeft niet fout te gaan maar het kan én gebeurt dus wel.
Wat is er precies fout gegaan? Is je startaccu te ver leeg getrokken door een dc-dc lader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 15:33 #1613258

Interessant. Volgens Noreen dus toch oppassen hiermee. Ben benieuwd of de Renogy ook kan voorkomen dat hij de start-accu gaat leegtrekken....?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 15:36 #1613261

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
AndreAzuree schreef :
Interessant. Volgens Noreen dus toch oppassen hiermee. Ben benieuwd of de Renogy ook kan voorkomen dat hij de start-accu gaat leegtrekken....?

Dat hangt volledig van de intelligentie van de DC-DC lader af. Als deze niet op een instelbare ondergrens afslaat, is die ongeschikt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 15:38 #1613265

ondergrens qua?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 15:47 #1613268

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8174
@Andre: je hebt een alternator met temp bescherming dus voor doorbranden hoef jij je minder zorgen te maken.

De renogy doet weinig aan voorkomen van leegtrekken van de start accu. Hij begint te laden als de start accu over de 13,2v heen gaat en stopt pas als ie onder de 12.7v komt. Die waarden zijn niet te veranderen. In mijn optiek is er dus een reeele kans op leeg(er)trekken van de strartaccu als de alternator die ingestelde stroomsterkte niet kan halen. Uiteraard is die kans kleiner met bijv. 30A (daar heb ik hem nu op staan) dan met de maximale 50A en lijk in in de praktijk met een 125A alternator er weinig last van te hebben in de paar keer dat ie tot nu toe gebruikt is. Sommige campers hebben er echter wel last van gehad, leerde een zoektochtje rond de tijd dat ik de renogy kocht.

Ik wilde in eerste instantie de bestaande (argo)FET brug er tussen laten om leegtrekken van de startaccu te voorkomen maar dit forum heeft me bijgebracht dat een FET naar twee kanten open gaat in tegenstelling tot een tradiotionele diode... dus die doet niks tegen het leegtrekken.
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 16:11 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 15:49 #1613269

@Philip: dank voor de info. Weet je zeker dat mijn alternator temperatuur beschermd is? Ik kon dat nergens vinden. De Renogy kan trouwens ook maar max met 50A laden, terwijl mijn alternator wel 125A zou kunnen laden. Of is nodig om de Renogy nog iets meer te beperken qua laadstroom?
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 15:50 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 24 feb 2025 15:54 #1613271

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8174
AndreAzuree schreef :
@Philip: dank voor de info. Weet je zeker dat mijn alternator temperatuur beschermd is? Ik kon dat nergens vinden. De Renogy kan trouwens ook maar max met 50A laden, terwijl mijn alternator wel 125A zou kunnen laden.
Er is een forummer (ReneK) die dezelfde alternator als wij hebben, direct aan een flinke lifepo4 geknoopt heeft en die temp. begrensing de boel laat terugregelen zonder DC-DC oid er tussen. Ik vind dat zelf een beetje spannend en je moet het afschakelen bij 'accu vol' dan nog wel regelen (hij doet dat met de BMS). Maar geen garanties dat jouw alternator 100% zeker beschermd is.

Die alternator kan normaliter koud en op toeren die 50A vast wel leveren maar de vraag is of ie dat doet stationair draaiend met 70 graden in de motorkist. Ik gok van niet. En dan ga je toch snoepen vanaf de start accu.

Maar dat is wellicht meer iets voor je eigen topic. TS heeft daar weinig aan.
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 16:10 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl