Wadloper schreef :
sjoerd1981 schreef :
Ik zou dat zonnepaneel met MPPT lader lekker aan de startaccu hangen.
Je hebt zoveel meer capaciteit (280 Ah tegenover 80 ampere die je had (en dat is eigenlijk al te ver ontladen voor lood…) dat je die paar Ah uit de panelen niet nodig hebt….
Je startaccu vind het daarentegen wel lekker om altijd vol opgeladen te zijn!
Ik kan dit maar niet begrijpen. Die startaccu hoort bij de motor en wordt door de motor op spanning gehouden. Een auto heeft ook geen zonnepaneel om de startaccu te laden. Ik zou de zonnepaneel-energie altijd gebruiken om de huishoudaccu's te laden.
En zou wat accuschakelaars gebruiken (2 schakelaars, 1 sleutel principe) om je schakelpaneel te kunnen voeden vanuit de startaccu, of lifepo4 accu (nooit parallel! Dus geen “both” schakelaar). Dit is in een noodsituatie dat je lifepo4 toch leeg is. Dan motor starten en apparaten vanaf startaccu voeden.
De boel via de accu-schakelaar schakelen is een goed idee, maar dan anders dan jij voorstelt. In het uitzonderlijke geval dat de startaccu leeg zou zijn zou ik het zo regelen dat de motor met de LiFePo4 accu kan worden gestart.
Er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome.
Het is ook afhankelijk, of juist afhankelijk hoe je de boot gebruikt. Dus écht gebruikt, en niet “hoe vaak je zou willen varen”
In mijn geval ben ik vaker níet op de boot dan wel op de boot. Aangezien de startaccu een loodaccu is (en bij TS ook blijft) en een loodaccu heel erg lang meegaat als die altijd helemaal tot de nok vol zit, zou ík (in mijn situatie) het zonnepaneeltje op die startaccu aansluiten.
Op mijn weg zorg je van de overstap van lood naar Lifepo4 eerst dat je meer capaciteit plaatst. Huidige prijzen van Lifepo4 zijn zo laag, dat je als je eerst bijvoorbeeld een 140Ah loodaccu had, je nu begint met een 280 Ah Lifepo4. Gewicht en ruimte zijn bij Lifepo4 ook de helft, dus als je zakgeld het toelaat zou ik in mijn geval meer capciteit installeren.
Dan ga je kijken of je met die capaciteit toe komt in jouw gebruik. Er zit nogal wat verschil tussen een middagje/dagje zeilen, en meerdaagse tocht naar de poolcirkel.
In dat laatste geval doet elke Ah ertoe die je tijdens de reis in je accu stopt (helaas nog geen walstroom op zee). Dus dan snap ik zeket dat je een zonnepaneel aansluit op lifepo4 accu.
Verder moet je echt rekening houden met het huidige advies dat een lifepo4 accu het niet fijn vind om 100% vol te zijn.
Dus zonnepaneel op de lifpo4 zou ik niet doen als je vaker niet dan wel op de boot bent. Je kan natuurlijk de zonnepaneel lader instellen dat die stopt als de lifpo4 nog niet helemaal vol is, maar dan kan je hem beter op de loodstartaccu zetten, die vind dat veel fijner! (Ik heb nog nooit een startaccu vervangen, en ga veeeeeel te weinig naar de boot)
Moraal van mijn verhaal: vaar je heel veel, en is lifepo4 capaciteit niet voldoende voor een tocht, dan zonnepaneel op huishoudaccu
Vaar je maar af en toe, en heb je voldoende capaciteit door die lifepo4, dan zonnepaneel op startaccu (en je vervangt nooit meer je startaccu…)