Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Weer LifePo4 vragen van een dummy

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 15:38 #1612861

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Booty24 schreef :
TS:
Begin met het kopen en plaatsen van de drop-in en laden met de spullen die je hebt:
Dynamo op de start-accu en mppt en Pallas op de lfp.

De Pallas lijkt instelbaar op 13,8V conform manual hoofdstuk 6, pagina 19:
www.victronenergy.com/Manuals/pallas/pallas 12-25 Pa03001e.PDF

Voltmeter er op om daadwerkelijk het eind voltage te verifiëren in de gebruikte toestand!
Tijdelijk of permanent.

Accumonitor: bij een lfp weet je zonder monitor niet hoe vol die is tussen 15-85%. Vaak kan de BMS je dat via BT vertellen. Anders toevoegen.

Vervolgens verdiep je je in dynamo laden:
Is het nodig. Ik dacht eerst van wel, maar verbruik max 100Ah/24h op zee. Op 280Ah met 50Ah start reserve is dat 56h. Ik ben eerder moe.
Maar toch fijn dat “motor aan” als range extender beschikbaar is: DC-DC is de makkelijkste; andere oplossingen moet je je inlezen, maar daarna weet je precies wat je doet.

Als laatste de Pallas misschien toch vervangen door een smart model.

Ik begrijp hieruit dat je je grotendeels wel kunt vinden in mijn setup?
Ik heb trouwens niet eens onderzocht of de Pallas LifePo4 kan laden: goede tip!
Die Victron SmartShunt 300A kost maar 75€ en heb ik wel nodig, want de accu's die ik het oog heb hebben geen BT.

Vooralsnog is mijn keus LifePo4 niet te laden via dynamo mede omdat ik een DC/DC-lader (en vooral de hitte die die af schijnt te geven) niet kwijt kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 15:49 #1612864

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Ekke schreef :
Zelf net een 280 ah lfp geplaatst. Dat leidde tot een volledige reorganisatie van de electra zodat ik nu precies weet hoe alles zit.

Mijn verbruikers komen met starter topic grofweg overeen.
In de oude situatie had ik met 3 x 145ah lood waarvan 1 start en een 200 wattpiek zon altijd wel voldoende, behalve in de diepste winter. Dan laadt de motor bij.
Langere tochten zonder walstroom zijn geen probleem. Deze zomer een aantal maanden weggeweest zonder gebruik van walstroom maar wel de motor die bijlaadt.
Laden via de dynamo geeft rust. Ik heb daarom nu de dynamo/alternator op de start accu (145ah) waarop binnenkort een orion xs of tr komt om ook de lfb bij te laden.

Voor de lfp heb ik nu een lfp van litime met low temp beveiliging. Dat kon ook via het victron spul(smartshunt, tempsensor, mppt, ve netwerk) maar als ik zag hoeveel onderdelen moeten samenwerken om dat goed te laten gaan vond ik dat een risico en leek het me intern in de accu beter. Achteraf had ik ook een lfb met bluetooth toegang tot het bms moeten nemen zodat ik zonder al die victron spullen (die het overigens prima doen) altijd kan zien hoe de accu het doet. Ook bij een ‘gekke’ storing op een onhandig moment. Dubbel en simpel.

De extra kosten voor low temp en bluetooth in de accu zijn beperkt, en een dcdc lader, zeker de oudere iets minder efficiënte valt ook wel mee.

Ga je het eerst nog proberen zonder Orion? Met 200Wp zon kom je een eind lijkt me.

Een LifePo4 mèt BT is een goede tip denk ik, maar (nog) niet gevonden in de formfactor die ik zoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 16:09 #1612867

Ik kan me wel vinden in apparatuur met BT. Heb je ook die shunts niet nodig. Zijn alleen maar weer extra onderdelen. Bij mijn setup kan ik de Renogy DC-DC later/controller ook via BT uitlezen. Dan heb ik gelijk alle info over startaccu, huishoudaccu's en zonnepanelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 16:19 #1612869

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Welke Renogy DC-DC is dat dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 16:24 #1612870

www.amazon.nl/Renogy-zonne-laa...id=1731675258&sr=8-6


Deze. Kreeg ik gratis een Bluetooth dongle bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 18:25 #1612880

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Booty24 schreef :
KNIP
Vervolgens verdiep je je in dynamo laden:
Is het nodig. Ik dacht eerst van wel, maar verbruik max 100Ah/24h op zee. Op 280Ah met 50Ah start reserve is dat 56h. Ik ben eerder moe.
Maar toch fijn dat “motor aan” als range extender beschikbaar is: DC-DC is de makkelijkste; andere oplossingen moet je je inlezen, maar daarna weet je precies wat je doet.
KNIP

OK, verder kijken dan mijn neus lang is. Dat is een goed advies.
Ik heb me een beetje blind gestaard op de Renogy DC/DC MPPT combi. Die is te groot en naar men zegt te heet (voor een klein accuhokje zoals op mijn boot).
Nu kom ik ook de Victron Orion XS tegen. Moet nog even ter plaatse kijken maar die kan ik wel kwijt, denk ik en naar verluidt is die zo efficient dat die niet echt heet wordt. Zou het nog zin hebben die op een 5mm dikke plaat aluminium te monteren? Als een soort heat-spreader.

Volgens mij kan ik die Orion XS zonder veel erg ook later installeren? Dus eerst mijn oorspronklijke plan uitvoeren. Kijken of ik de spanning (duh) aan kan zonder dynamo-laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 20:28 #1612893

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1865
De Orion XS geeft in een klein aantal gevallen storing op je VHF. Ze zijn er mee bezig maar op de Mets in november hadden ze nog geen datum bij een werkende oplossing.
De Orion TR kan niet goed tegen heel lang veel stroom. De smart versie heeft een temperatuursbegrenzing en regelt dan de stroom terug. Het idee is dat die dus sowieso de stroom beperkt tot 18A (of 30A voor de grote versie), en als die heet wordt dan nog verder terug regelt. Hierdoor is dit een prima impliciete beveiliging/beperking van je dynamo gebleken.
Minder afname is minder stroom in de lus en daarmee minder in de dynamo.

Er zit dus niks intelligents in de Orion TR speciaal voor lfp. Zijn gebrekkige ontwerp is zijn kracht, …., volgens mij bij toeval.

De Orion XS is instelbaar. Dat moet ook wel want 50A is, volgens de praktische ondervindingen wel eens te veel voor een domme niet-temperatuursgecompenseerde 70A dynamo.

Het aardige is wel dat je niet vaak heel lang montert dus je zit meestal in het gebied dat lader nog op vol vermogen werkt.
Ook fijn is dat als je lfp dan na 2-3 dagen echt leeg is, en jij nog wakker bent, en je de motor start dat je dan ook het maximale vermogen krijgt. Echt heet worden gebeurd alleen als je met een lege accu bij IJmuiden zonder wind vertrekt en 20 uur naar de overkant montert. Dan is de accu vol, de Orion warm en hoef je niet aan de walstroom.

Het eind voltage van de wallader luistert nauw. 13,8V is nu wel de consensus voor onbezorgd laden.
De Pallas stel je in met een potmeter zonder digitale terugmelding. Ze waarschuwen zelf ook om het eindvoltage te controleren. Koop een voltmeter op Ali; gebruik een accumonitor met display; maar controleer dit!
Ik laad mijn lfp alleen als ik aan boord ben (dan wel in de eigen haven schakel ik deze op afstand uit als deze klaar is).
Als de lader uit staat dan kan deze ook niets mis doen.

Ik heb niets tegen andere oplossingen dan een DC-DC. Maar bij een DC-DC krijg je ook support van de leverancier.
Voor andere oplossingen moet je je zeker stellen van of je eigen inzicht of je eigen support bijvoorbeeld hier op ZF.
Vraagt wat meer inlezen en dummy vragen stellen, maar kan de zaak ook verbeteren, vereenvoudigen, goedkoper maken of een specifiek doel mogelijk maken. Vaak zijn ze elegant in de eenvoud. Maar, …., als er wat is moet je wel verbinding hebben met ZF. Is wel dagelijks open buiten zeiltijden!

Zelf heb ik geen DC-DC, maar dynamo afschakeling op temperatuur bedacht met hulp van de leverancier van de bms en getoetst hier met ZF. Het werkt en ik weet nu hoe.
Maar ben hiermee als dummy begonnen in de eerste inkoop-groep.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 20:38 #1612894

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17211
Volgens mij is het handige van een XS dat ie communiceert en samenwerkt met de rest van je (Victron) laadapparatuur. Er zijn niet veel dcdc omvormers die dat kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 21 feb 2025 20:48 #1612895

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1798
lschip schreef :
WaltB schreef :
2. 10 of 20A “laadstroom-knijper” op dynamo (veldstroom) Te koop als DC motor speed-controller. Plus spanningsbegrenzer (13.8V, instelbaar)

Heb je daar een voorbeeld van? Daar ben ik heel nieuwsgierig naar....

Als je een search op “12V PWM speed controller” met google doet krijg je een hele serie geschikte laadstroom knijpers. Aansluiten op dynamo veldstroom spoel (borstels). Veldstroom is meestal max ongeveer 4A, dus 8 of 10A is goede spec. 20A werkt ook maar dan schiet de veldstroom ( en dus de laadstroom) bij de kleinste verdraaiing al omhoog.
Zelf heb ik $2 moduultjes van AliE gebruikt, maar als je een kant en klaar dingetje in doosje prefereert, dan zijn die er ook.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 13:21 #1612945

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1022
Ja, vaar nu zonder orion rond en dat gaat heel prima. Een weekje grevelingen eilandjes zonder walstroom en de zon geeft meer dan ik verbruik. Vandaag alleen niet. Maar de stuurautomaat gebruikt weinig, de koelkast heeft t makkelijk, alleen de kachel gebruikt wat.
Ik denk dat ik ook wel een zekerheidszoeker ben :-) , ik wil een backup om stroom te maken als de panelen t niet doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 13:34 #1612952

Ik heb een Orion, tijdens motor gebruik regelmatig ff checken maar wordt niet warm.
Heb 2x 280 A life pro dingen, is prima.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 14:15 #1612960

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
Ekke schreef :
Ik denk dat ik ook wel een zekerheidszoeker ben :-) , ik wil een backup om stroom te maken als de panelen t niet doen.

In het verleden is twee keer bij mij een alternator stuk gegaan. (Balmar) De laatste keer na een mooie zeiltocht boven de wadden langs naar het Kieler Kanaal. Bij aankomst Brunsbuttel was de accu behoorlijk eind leeg. We moesten best lang wachten voordat we de sluis in konden. Dat hielt in tegen de stroom in motoren met een relatief laag toerental en proberen op de plek te blijven. Dat vond de alternator niet goed. Omdat we nog een aan het begin van onze tocht naar Zweden stonden in Rendsburg in bij bouwmarkt zo iets gekocht. Naast dat ik de originele aternator daar heb teruggebouwd en de koppeling met de huis accu onderbroken. Als nood oplossing voor die vakantie. De generator kan vol continu via mijn 50A walstroomlader laden. Het bleek een hele goed noodoplossing te zijn. Voor anker liggend of met wind stil weer varend een prima ding om te laden. Uiteraard ook nadelen. Niet lekker om op dek aan te hebben als je buiswater over krijgt en over golven hobbelt. Niet klein. Benzine aan boord
Een DC-DC heeft mij een paar jaar later een twee jaar oude startaccu gekost.
Maar ik ben dus ook een echte dummy. Zo'n generator kopen in een bouwmarkt lukt me. En dan mijn lader er in steken ook nog.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 14:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 16:07 #1612969

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Dank voor de antwoorden, adviezen en inzichten. Het helpt me echt, zolang het begrijpelijk blijft voor deze dummy.

Ik ga nog een poosje twijfelen, aan boord de situatie nog eens goed meten en bekijken en de setup er in simuleren met stukken kartonnen hardware en touwtjes-kabels.

De Victoire 933 heeft een mooie maar niet zo grote accuruimte naast de motor, goed bereikbaar (vind ik). Alles kan met korte kabels. Maar biedt weinig alternatief voor andere plaats van de accu’s zonder het te ingewikkeld en vooral slecht bereikbaar te maken.

De Pallas “ombouwen” en calibreren naar LifePo4 laden is mij te moeilijk.
Mocht het allemaal fysiek passen dan wordt dit toch het plan:

Victron Blue Smart IP22 30A lader. Die Pallas kan dan op Marktplaats.

Startaccu laden via dynamo, los van de rest.

280 of 300Ah “Mini” LifePo4. Geladen door walstroom en een beetje bestaand zonnepaneel met Victron SmartSolar 75/10 MPPT. Bewaakt met Victron Smartshunt 300A.
Door de Orion XS heb ik nu eventueel de mogelijkheid te gaan uitbreiden naar huishoudladen via de dynamo maar ik ga het eerst zonder proberen. Erbij plaatsen kan altijd nog.
Een generator aan boord vind ik wel erg uh.. heftig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 16:23 #1612972

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
KoertRM schreef :
Een generator aan boord vind ik wel erg uh.. heftig?

8,5 kg
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 16:38 #1612974

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29864
"De Pallas “ombouwen” en calibreren naar LifePo4 laden is mij te moeilijk.
"

Snap ik helemaal. Echter blijven enkele nerdy diehards dit soort oplossingen aandragen. Kansloos dus.
Bottom line:
- Echte drop-in LFP accu's zijn wishfull thinking van opportunistische verkoperts.
- Bij LFP accu is smart lader met bluetooth aanbevolen om gemakkelijk in te stellen.
- DC-DC vanaf startaccu als optie en moet ook smart zijn om in te kunnen stellen om te voorkomen dat de dynamo uitrookt. Kan ook TS800 zijn via USB in te stellen. Interne Motor detectie sterk aanbevolen
- indien Solar, dan MPPT ook smart met bluetooth aanbevolen.

Ik heb geen blauwe aandelen, maar het werkt wel tadeloos, of de renology denk ik ook.

Voor de goede orde: ik knutsel wel nerdy, maar besef dat je dat niet aan iedereen kan of moet aanbevelen.
En zoals gebruikelijk deelt niet iedereen mijn visie....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 16:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 16:49 #1612977

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
Calidris schreef :
"De Pallas “ombouwen” en calibreren naar LifePo4 laden is mij te moeilijk.
"

Snap ik helemaal. Echter blijven enkele nerdy diehards dit soort oplossingen aandragen. Kansloos dus.
Bottom line:
- Echte drop-in LFP accu's zijn wishfull thinking van opportunistische verkoperts.
- Bij LFP accu is smart lader met bluetooth aanbevolen om gemakkelijk in te stellen.
- DC-DC vanaf startaccu als optie en moet ook smart zijn om in te kunnen stellen om te voorkomen dat de dynamo uitrookt. Kan ook TS800 zijn via USB in te stellen. Interne Motor detectie sterk aanbevolen
- indien Solar, dan MPPT ook smart met bluetooth aanbevolen.

Ik heb geen blauwe aandelen, maar het werkt wel tadeloos, of de renology denk ik ook.

Voor de goede orde: ik knutsel wel nerdy, maar besef dat je dat niet aan iedereen kan of moet aanbevelen.
En zoals gebruikelijk deelt niet iedereen mijn visie....

Deze diehard heeft een bloedhekel aan smart. Mijn smart BMS is nu 10 jaar oud. Uiteraard bestaat de benodigde app al lang niet meer. Dus is het nu behoorlijk behelpen. Slim is dus nu erg dom.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 16:53 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 17:36 #1612982

3Noreen schreef :

Deze diehard heeft een bloedhekel aan smart. Mijn smart BMS is nu 10 jaar oud. Uiteraard bestaat de benodigde app al lang niet meer. Dus is het nu behoorlijk behelpen. Slim is dus nu erg dom.

Huh? Voor 6 tientjes koop je een nieuwe BMS, kan je er weer 10 jaar tegenaan… doe er gelijk een displaytje bij voor 12 euro, en als over 10 jaar de app niet meer bestaat is er zelfs dan niks aan de hand…

Toegegeven, dat werkt niet bij een drop-in accu, dan ben je afhankelijk van de samensteller/fabrikant van de drop-in.

Zelf een accu maken heeft zeker nadelen, maar dit is wel een voordeel…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 17:42 #1612984

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
sjoerd1981 schreef :

Huh? Voor 6 tientjes koop je een nieuwe BMS, kan je er weer 10 jaar tegenaan… doe er gelijk een displaytje bij voor 12 euro, en als over 10 jaar de app niet meer bestaat is er zelfs dan niks aan de hand…

Altijd handig als je er een link bijvoegt waar al dat moois voor zo weinig te koop is. Is het spul dan ook al geïnstalleerd of moet ik dat nog (laten) doen.

Mijn BMS koste destijds wel iets meer. Ergens tussen de 300 en 500 euro. Kan en moet ook stromen tot 300A aan kunnen. Dat is nog zonder de bistabiele relais.

Naast smart heeft deze dummy ook een afkeer van beweringen dat zaken rond een boot
a. weinig kosten.
b. zo gedaan zijn in no time.
Dat is namelijk gebleken bijna nooit waar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 17:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 17:55 #1612986

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Calidris schreef :
Knip
- DC-DC vanaf startaccu als optie en moet ook smart zijn om in te kunnen stellen om te voorkomen dat de dynamo uitrookt. Kan ook TS800 zijn via USB in te stellen. Interne Motor detectie sterk aanbevolen
- indien Solar, dan MPPT ook smart met bluetooth aanbevolen.

Ik heb geen blauwe aandelen, maar het werkt wel tadeloos, of de renology denk ik ook.
Knip

V

Die TS800 moest ik even opzoeken. Het lijkt me dat de Orion XS die nu ernstig uit de markt prijst? Of is instellen via USB nog erg gewild?
Bedoel je met Interne Motordetectie dat de DC-DC lader "ziet" of de motor loopt en dan pas gaat werken? Dat zit in de Orion toch ook?

Tsja al die apps via BT. Voorlopig zal Victron die wel onderhouden hoop ik maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 17:58 #1612987

Ja, je hebt gelijk.

300 ampere? Da’s wel een hoop stroom…?

Dat redt je inderdaad niet voor 60 tientjes, maar deze is 84 euro, en kan tot 200 ampere.


Linkje voor chinese bms (bij nederlandse webwinkel)
www.nkon.nl/jk-bms-b2a8s20p-hc.html

Overigens zitten in de meeste dropin accu’s dezelfde bms’en… (kan je mooi zien op youtube filmpjes waar mensen de accu’s testen en openmaken.. epoch bijvoorbeeld…, ook pure-a-cell zullen wel chinese bms hebben. Die geven allemaal garantie op de accu, zo slecht zullen die bms’en niet zijn…)


Ik heb nergens gezegd dat “het heel makkelijk” of “heel goedkoop is”.
Zelfbouw is vaak wel goedkoper dan kant en klaar, maar dat lijkt me logisch. Wel meer werk, dus je moet het leuk vinden om zelf te doen…
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 18:00 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 17:59 #1612988

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
KoertRM schreef :
Bedoel je met Interne Motordetectie dat de DC-DC lader "ziet" of de motor loopt en dan pas gaat werken? Dat zit in de Orion toch ook?

Hoe je "ziet" of de motor loopt is nog een dingetje. Spanning blijkt niet foolproof daarom doet de TS800 het met trilling detectie. Wat in mijn idee nog steeds niet afdoende is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 feb 2025 18:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 18:01 #1612990

@Calidris:
Echte drop-in LFP accu's zijn wishfull thinking van opportunistische verkoperts.

Wat bedoel je precies hier mee? Dat je altijd iets aan je systeem moet aanpassen, komende van Lood/AGM naar LFP?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 18:06 #1612991

3Noreen schreef :
Een DC-DC heeft mij een paar jaar later een twee jaar oude startaccu gekost.
Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat daar dan fout is gegaan. Is die DC-DC lader aan blijven staan terwijl je dynamo niet draaide?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 18:06 #1612992

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
sjoerd1981 schreef :
300 ampere? Da’s wel een hoop stroom…?

Volgens de guppen van mijn omvormer Recommended DC fuse 300A Dus dan ga ik als dummy er maar vanuit dat wat ze zeggen waar is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Weer LifePo4 vragen van een dummy 22 feb 2025 18:11 #1612994

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
SimondeDanser schreef :
3Noreen schreef :
Een DC-DC heeft mij een paar jaar later een twee jaar oude startaccu gekost.
Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat daar dan fout is gegaan. Is die DC-DC lader aan blijven staan terwijl je dynamo niet draaide?

Ik heb dat op mijn dummy manier trachten uit te leggen op dit forum maar dat resulteerde in onaangename reacties. Dus is deze dummy maar braaf naar de accu boer gegaan en wat euro's gepind voor een nieuwe. Het zij zo, niet te lang bij stil staan. Maar een ezel .....
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl