Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1,2, 1+2 switch met dubbele acculader

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 18 mei 2025 17:30 #1626453

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Op een nieuwe tweedehands boot tref ik twee accu's. Startaccu is dood. Service accu ok.

Alles.lijkt wel te werken op accu 1 en 1+2.

Nu vraag ik me af of dit wel veilig aan te sluiten is.
Wat gebeurt er als accus worden opgeladen in 1+2 stand?

Kan ik gewoon beide accu's aan de gescheiden laderuitgangen hangen, en beide pluspolen aan de 1 2 1+2 switch?. Middenpool van de switch naar startmotor, dynamo en servicepaneel?

Of kan dat tot ongelukken leiden?
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 04:34 #1626496

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
In eerste instantie zou ik eerst eens beginnen met die helemaal lege accu op te laden en kijken of die niet kapot is.
Dat kan eventueel met de acculader die als ik het goed begrijp twee gescheiden uitgangen heeft.

Als die accu dan weer vol is en nog blijkt in bruikbare staat te zijn hoef je ze ook niet te combineren (1+2). Als je dat wel moet doen omdat ed startaccu het nog steeds niet trekt ben je uit de service accu aan het starten met nog een gare accu als extra belasting.
Het is de vraag of die daartegen kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 06:04 #1626501

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Ja, die dode accu wordt vervangen.
Mijn vraag is of deze configuratie wel klopt. Ik heb nog nooit met 1,2,1+2 schakelaar gewerkt. Wat gebeurt er als ik de accu's (na vervanging) laad in de 1+2 stand?
Kan dat?

Moet dat tijdens varen wel, maar aan walstroom/lader niet?

Of is dit een slechte configuratie?
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 06:13 #1626504

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5648
Als je accu's parallel zet moet je exact gelijke accu's hebben.
De accu's beiden aansluiten (1+2) op de lader kan denk ik wel als er geen verbruikers zijn.
Als je iedere accu op een separate laderuitgang aansluit lijkt me dat je zeker niet 1+2 moet schakelen.
Maar ik weet niet wat de keuze schakelaar schakelt? De lader of de motor en service kant?

Gebruikelijk is een service en een startaccu die alleen verbonden worden als je laad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 06:24 #1626506

De schakelaar doet niet veel als de lader direct verbonden is op beide accu's. Stand van de schakelaar maakt dan niet zo veel uit.

Maar ik weet niet wat deze schakelaar schakelt. Is deze bedoeld om het service circuit te schakelen of start circuit?

Indien de schakelaar bedoeld is voor het service circuit zou ik ongeveer het volgende verwachten bij gebruik van de schakelaar:
Stand Off: Service circuit wordt nergens door gevoed - start circuit heeft nog een eigen schakelaar
Stand 1 - service accu: Service circuit voeden vanuit service accu - normale situatie
Stand 2 - start accu: Service circuit voeden vanuit start accu - bij bijv falende service accu
Stand 1+2 - service Service en start circuit koppelen: bij falende start accu de service accu bij laten springen om de motor te starten of tijdens motoren de service accu bijladen (maar liever een Cyrix hiervoor gebruiken)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 mei 2025 06:25 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 06:31 #1626507

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
Die schakelaar is mijns inziens een achterhaald produkt. Je maakt jezelf afhankelijk en kwetsbaar voor fouten. (1+2 vergeten terug te zetten na laden bijvoorbeeld, of starten uit een service accu die daar niet tegen kan)
Je hebt al een lader die om kan gaan met twee accu's. Dus de enige vraag is nog hoe je om wil gaan met laden vanaf de motor.

Er van uitgaand dat je met de motor ook de service accu wil laden zou ik de schakelaar vervangen door een accuscheider (FET, geen diode) of een Cyrix relais. Daar is al veel over geschreven op het forum.

Uit jouw verhaal gok ik dat de startaccu op 2 zit. Dan zou ik na het installeren van een nieuwe startaccu de schakelaar op 2 laten staan. Dan wordt hoogstwaarschijnlijk de service accu niet bijgeladen door de motor dus die houdt je dan bij met de acculader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 07:02 #1626510

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
spook1 schreef :
Wat gebeurt er als ik de accu's (na vervanging) laad in de 1+2 stand?
Kan dat?

Met zoals de titel van dit draadje aangeeft een dubbele acculader; Nee
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 08:17 #1626519

Die 1+2 schakelaars zouden verboden moeten worden……
Maken uiteindelijk je batterijen kapot (bij verkeerd gebruik).
Ik gebruik zo eentje (1 of 2):
www.bluesea.com/products/6008/...Battery_Switch_-_Red
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 08:52 #1626523

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Dank voor het meedenken.

Ik.heb even twee schtsje gemaakt. 1 situatie nu met schakelaar. En 2 met verbeterde situatie.

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste de schakelaar altijd naar de startaccu (op schetsje accu 2) zetten. Accu 1 aan het service paneel verbinden. Dus servicepaneel aansluiting (via tweede niet te kopen ) hoofdschakelaar naar de accu 1

De andere standen niet gebruiken.

Enige probleem is dan dat service accu niet door de motor wordt geladen.
Bijlagen:
Doen is de weg
Laatst bewerkt: 19 mei 2025 08:59 door spook1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 09:01 #1626524

Ik zou de 2 uitgangen van de lader elk direct op een accu aansluiten, niet via de 1-2-1+2 schakelaar.
Dan laden ze ook als de accuschakelaar uit staat en ook beide apart.
Verder de 1+2 stand nooit gebruiken behalve om doorheen te schakelen van 1 naar 2
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 09:28 #1626526

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29249
Baasklusje schreef :
Ik zou de 2 uitgangen van de lader elk direct op een accu aansluiten, niet via de 1-2-1+2 schakelaar.
Dan laden ze ook als de accuschakelaar uit staat en ook beide apart.
Verder de 1+2 stand nooit gebruiken behalve om doorheen te schakelen van 1 naar 2

En, naar ik ooit wel eens begrepen heb, nooit schakelen met draaiende motor.
Bij sommige schakelaars schijnt dit geen probleem te zijn, maar als je er één hebt waar dat wèl zo is, kan het schade aan de dynamo geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 10:52 #1626549

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Schakelen via 'both' / 1+2 geeft geen problemen met een draaiende motor, schakelen via OFF kan je wel je diodes in je dynamo kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 10:52 #1626550

Dat klopt. Daar moeten de schakelaars speciaal voor ontworpen zijn. Blue Sea noemt dit "Make before break contact design", maar sommige schakelaars hebben ook een "alternator field disconnect" om het idiot proof te maken. Dus dan kun je ook naar "uit" schakelen zonder issues omdat de dynamo eerst wordt uitgeschakeld.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 mei 2025 10:53 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1,2, 1+2 switch met dubbele acculader 19 mei 2025 18:02 #1626641

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8024
De 1,Both,2, Off schakelaar kan nuttig zijn.
Maar je mag deze niet in de both stand laten staan als je met 2 laders laad.
Met draaiende motor kan je via de both stand naar de stand 2 je service accu laten bijladen tijdens het varen. Je kan ook een defecte accu afkoppelen en dan via both zowel stroom hebben om te starten als voor het service gedeelte. ( Dat is trouwens de enige toestand waarop je lange tijd op de stand both zou blijven staan ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl