Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van A-AB-B naar Cyrix-schakelaar. Waar laders op ?

Van A-AB-B naar Cyrix-schakelaar. Waar laders op ? 01 aug 2025 06:30 #1640468

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 195
Ik ben nu aan het twijfelen… wat blijkbaar wel vaker gebeurt hoe meer men weet (zie Dunning-Kruger-effect)

Ik wil de A-AB-B-schakelaar vervangen door een Cyrix.

Ik heb een start-batterij en een leef-batterij. Beide old-skool lood-zuur, maar van een verschillende capaciteit.

Ik heb 3 mogelijke laadstromen: alternator van de motor, Victron IP22 acculader voor als er walstroom is, en een Victron MPPT lader van de zonnepanelen.

As-is is de alternator verbonden met de startbatterij en de acculader en MPPT met de leef-batterij.

Afhankelijk van de keuzeschakelaar wordt dus niet alleen de stroom van 1 van de 2 of beide batterijen genomen, maar laadt ook
of beide batterijen (op AB-stand) via alternator/acculader/mppt
of enkel de startbatterij als de motor draait en enkel de leef-batterij via acculader/mppt
als de schakelaar in A of B staat.

To be lijkt het me verstandig alle laders op de start-batterij te laten toekomen. Bij een volle startbatterij zal de Cyrix schakelen en ook de leefbatterij laden.
Maar zal de start-en de leefbatterij van elkaar gescheiden zijn wanneer er niet geladen wordt.
Met als gevolg een steeds volle startbatterij die niet kan leeggetrokken worden door de “leefstromen”

Toch?

ECHTER !
Gezien de MPPT overdag steeds wel een beetje laadt, en spanning op de startbatterij dus steeds boven de drempelspanning van de Cyrix blijft… en dus de 2 batterijen verbonden blijven…
Kan dan de situatie ontstaan dat als ik meer leef-stroom trek dan dat de MPPT voedt, ik toch beide batterijen leegtrek ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van A-AB-B naar Cyrix-schakelaar. Waar laders op ? 01 aug 2025 06:58 #1640479

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 575
Gewoon de dynamo op de startbaccu, victron en zonnelader op de huisbatterij, de startaccu zal door de motor vol genoeg blijven. Zo zullen de meesten het aangesloten hebben.
Heeft de victr9n meerdere uitgangen? Dan kan er 1 naar de startaccu, maar is niet heel noodzakelijk.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van A-AB-B naar Cyrix-schakelaar. Waar laders op ? 01 aug 2025 07:04 #1640486

Wanneer het uitgangspunt is dat de startbatterij verzorgd wordt door de alternator wanneer de motor draait zijn de panelen en de walstroom voor de service batterij. Die daar dan ook rechtstreeks op aansluiten. De cyrix schakelt bij om de service batterij ook te kunnen laden..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van A-AB-B naar Cyrix-schakelaar. Waar laders op ? 01 aug 2025 11:26 #1640579

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
100% de acculader op de service batterij aansluiten.

Als het een intelligente lader betreft, stemt deze de duur van de diverse laadfases af op basis van de spanning bij inschakelen en de tijd die het kost om de absorptie fase te bereiken.
Sluit je de lader op de (meestal) volle startaccu aan, resulteert dat dus in een op de volle startaccu afgestemd laadprofiel.
Hierdoor zal de service accu niet of niet optimaal worden geladen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van A-AB-B naar Cyrix-schakelaar. Waar laders op ? 01 aug 2025 15:11 #1640635

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 195
Bedankt allen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl