Ik ben nu aan het twijfelen… wat blijkbaar wel vaker gebeurt hoe meer men weet (zie Dunning-Kruger-effect)
Ik wil de A-AB-B-schakelaar vervangen door een Cyrix.
Ik heb een start-batterij en een leef-batterij. Beide old-skool lood-zuur, maar van een verschillende capaciteit.
Ik heb 3 mogelijke laadstromen: alternator van de motor, Victron IP22 acculader voor als er walstroom is, en een Victron MPPT lader van de zonnepanelen.
As-is is de alternator verbonden met de startbatterij en de acculader en MPPT met de leef-batterij.
Afhankelijk van de keuzeschakelaar wordt dus niet alleen de stroom van 1 van de 2 of beide batterijen genomen, maar laadt ook
of beide batterijen (op AB-stand) via alternator/acculader/mppt
of enkel de startbatterij als de motor draait en enkel de leef-batterij via acculader/mppt
als de schakelaar in A of B staat.
To be lijkt het me verstandig alle laders op de start-batterij te laten toekomen. Bij een volle startbatterij zal de Cyrix schakelen en ook de leefbatterij laden.
Maar zal de start-en de leefbatterij van elkaar gescheiden zijn wanneer er niet geladen wordt.
Met als gevolg een steeds volle startbatterij die niet kan leeggetrokken worden door de “leefstromen”
Toch?
ECHTER !
Gezien de MPPT overdag steeds wel een beetje laadt, en spanning op de startbatterij dus steeds boven de drempelspanning van de Cyrix blijft… en dus de 2 batterijen verbonden blijven…
Kan dan de situatie ontstaan dat als ik meer leef-stroom trek dan dat de MPPT voedt, ik toch beide batterijen leegtrek ?