Afgelopen maandag nog mee bezig geweest dus nog vers …
Je kunt een revisiesetje met de 4 kleine inlaatklepjes en grotere uitlaatklep bestellen, maar bij mij (pomp had na eerder gebruik 10 jaar weggelegen…) hielp de boel uit elkaar halen, schoonmaken en de kleppen met wat kranenvet weer monteren. Klepzittingen waren nog spekglad zonder beschadigingen; klepjes vertoonden wat aanslag en korreltjes “ongedefinieerd vuil”. Was zo weg te vegen. Als het rubber van de klepjes oud en stug zou zijn geworden, zou ik pas zo’n setje bestellen.
Let op: het membraan “diaphragm” hoef je niet te vervangen, tenzij je water in het motorcompartiment vindt.
Pompje werkt als een aircopomp in je auto: het asje van de motor drijft een excentriek aan met 4 nokken. Die nokken duwen/trekken korte klepsteeltjes (die gaan door het membraan) met kunststof schijven op en neer. Als zo’n zuigertje naar beneden beweegt, zuigt ie via een klein klepjecwater aan, beweegt ie omhoog, dan perst ie zijn volume door de grote klep naar de uitlaat.
4 ééncylinder compressortjes, 90 graden in fase verdraaid eigenlijk
Je hebt geen speciaal gereedschap nodig: met een stompe schroevendraaier duw de de klepjes uit hun ophanging. Alleen met de kunststof drukbutton die de grote klep op z’n plaats houdt heb ik wat doms gedaan door deze slechts aan één kant onhoog te wrikken: het kunststof staafje datcdexe button in de cylinderkop klemt scheurde daardoor (bijna) door. Kunnen lijmen met secondenlijm. Deze dus altijd rechtstandig, met twéé schroevendraaiers tegenover elkaar eruit wrikken “primen” in het Engels) dus!
(2) zijn de rubber klepjes (je krijgt de zittingen erbij zie ik…) die kunnen vervuilen of stug worden: