Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 15:01 #1650299

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
Voorheen had ik twee loodaccu's, een serviceaccu en een startaccu.
En ik heb ook een schakelaar om deze accu's parallel te zetten om, in geval van nood, ook te kunnen starten vanaf de serviceaccu.

Nu heb ik als serviceaccu een lifepo4 accu die 200A continue kan leveren met een piek van 300a.

Ik ben het sleuteltje van de schakelaar om de accu's parallel te zetten kwijt dus ik belde met een watersportwinkel hierover om het juiste sleuteltje te verkrijgen.

Maar daar vertelden zij mij dat ik deze accu's nooit parallel mag zetten "want dan kan de BMS kapot gaan".

Dat is dus mijn vraag, is dat zo? Ik kan mij dit eigenlijk niet voorstellen.....

edit: Ik lees dat mijn startmotor 1,4Kw is en vraagt dus net iets meer dan 100A.
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 15:21 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 15:20 #1650306

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Ik doe het gewoon wel. (Soms) Een 300Ah LiFePO4 parallel aan mijn kleine lood AGM start accu. Bijvoorbeeld na het verwisselen van de brandstof filters. Dan moet er even wat door gepompt/gestart.
Ik heb daarvoor een zwaar relais ingebouwd wat via een drukknop bekrachtigd wordt alleen tijdens het starten.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 15:45 #1650311

Heb je een BMS in de stroomkring zitten dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 15:47 #1650312

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5595
Garantie tot de deur, maar ik zie het probleem ook niet zo.
Plaats een snelle zekering van max 200A tussen de beide accus en pas de kabeldiameter daarop aan en gaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 15:59 #1650316

Het parallel zetten van accus moet altijd een geïnformeerd besluit zijn. Een volle accu aan een lege knopen kan heel hoge stromen geven.
Ik heb er zelf een set startkabels voor aan boord. De relatief geringe diameter en overgangsweerstand houdt de stromen enigszins binnen de perken.

Kijk even in je manual wat de CCA is van je startmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:01 #1650317

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
boarderbas schreef :
Heb je een BMS in de stroomkring zitten dan?
Het is een litime dropin 280 Ah dus ja, er zit een BMS in.

Overigens heb ik recent met een startkabel de accu's parallel gezet en gestart. Dat ging prima.
En mijn zekering heb ik beperkt tot 70A en die is er niet uitgegaan (mogelijk omdat de start accu ook nog een beetje meedeed).

Maar is het relevant of er een BMS in zit als de startmotor maar iets meer dan 100A vraagt en de accu 200A (300A piek) kan leveren?
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 16:01 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:03 #1650318

Nogmaals, zoek de CCA op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:07 #1650319

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
boarderbas schreef :
Nogmaals, zoek de CCA op.

Die zie ik niet bij de specs staan maar over de bms staat er dit:
BMS:200A Max.
Continuous Output Power:2560W
Max. Continuous Charge Current:200A
Max. Continuous Discharge Current:200A
Max. Discharge Current 1 Second:1000A

CCa is het aantal ampere dat de accu 30 seconden kan leveren bij -18 graden.
Is die cca relevant als de accu continue veel meer kan leveren dan er wordt gevraagd?
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 16:12 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:11 #1650324

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Straten gaat prima, tenzij je BMS te krap is. Naast het continue vermogen heb je nog het aanloopkoppel cq de benodigde CCA. Die zijn hoger. Bij een goed startende motor zijn die kort. Maar waarom was de startaccu onbruikbaar?

Zoals gezegd moet het een overwogen besluit zijn:
Is de startaccu leeg (en waarom?) of is er een cel stuk en welke stromen gaan er dan lopen.
Starten op slechts de LFP kan ook, maar dan mag deze niet vol zijn, want dan slaat de bms even na het starten af.
Andere beperkingen of bijzonderheden van jouw prive E installatie.

Zijn er meerdere gebruikers dan zou ik de voorkeur geven aan een losse kabel die klaar ligt of startkabels.
Een schakelaar wordt door een derde gebruiker al snel als "fool"proef gezien.

Vaak kan het; maar moet het vaak dan is er iets mis.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:12 #1650325

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4747
CCA betekent cold cranking amperage en staat in de specs van je startmotor,
niet je accu.
Het is het amperage wat de startmotor trekt bij een koude start.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:17 #1650328

Ik heb deze optie als noodvoorziening (mochten de startaccu's leeg zijn) met een aparte schakelaar. Ik heb er een flinke weerstanden tussen op railtjes, die ik wel/niet kan meenemen in de stroomkring.
Wel een paar keer geprobeerd (zonder weerstand). Werkt prima, maar toegegeven, toen was mijn startaccu niet leeg.
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 16:17 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:17 #1650329

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
AdB schreef :
CCA betekent cold cranking amperage en staat in de specs van je startmotor,
niet je accu.
Het is het amperage wat de startmotor trekt bij een koude start.
Weet je dat zeker? Ik zie deze specificatie bij geen enkel startmotor staan.

Ik lees de volgende definitie:
"CCA (Cold Cranking Amps) meet de krachtige startstroom die een accu kan leveren in koude omstandigheden, gemeten bij -18 °C (0 °F) gedurende 30 seconden."

Dat gaat dus over de accu...
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 16:18 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:26 #1650331

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
Booty24 schreef :
Zoals gezegd moet het een overwogen besluit zijn:
Is de startaccu leeg (en waarom?) of is er een cel stuk en welke stromen gaan er dan lopen.

Ja, de startaccu was de laatste keer leeg.
Waarom? De startaccu stond altijd op een druppellader. Dat ging prima.
Ik heb een aparte lader voor de toenmalige service accu, nu dus de lifepo4 accu (ja, met het juiste laadprofiel).

Het punt is dat de laders aan de 230v kant aan elkaar gekoppeld zijn en met één stekker in het stopcontact zit.

Ik wilde de lifepo4 accu niet continue laden dus ik heb de lader(s!) uitgezet. Dus ook de loodaccu werd niet meer gedruppeld.

De laatste keer dat ik wilde zeilen kon ik niet meer starten op de loodaccu.

Nu mag die loodaccu natuurlijk niet zo snel zonder lader te leeg raken dus die is vast niet meer helemaal ok. Die moet ik dus vervangen en de acculaders aan de 230v kant scheiden.

Maar ik vind het wel fijn om een alternatief te hebben om te kunnen starten, met dus de lifepo4.

Ik heb dat dan ook gedaan met een startkabel (ik heb tenslotte dat sleuteltje niet) en dat ging prima.

Maar de watersportwinkel zegt dus dat de BMS dan kapot kan gaan.
Ik kan dat eigenlijk niet geloven, ook omdat ik er een zekering van 70A tussen heb zitten, de Lifepo4 kan dus nooit teveel leveren zou ik zeggen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:43 #1650333

Meerdere keren heb ik dit getest (starten met loodaccu en lfp's parallel), leidde niet tot problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:44 #1650334

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18166
2 of 3 jaar geleden kochten we een elektrische bb motor met een extra 90A lifepo accu. In de boot zit ook een 280A lifepo huishoudaccu. Nu dacht ik dat het misschien handig zou zijn om vanaf de grote (verdeel) busbar vanaf de accu een stopcontact te fiksen waarop ik die extra lifepo accu zou kunnen aansluiten in geval van stroomtekort. In dit geval dus niet de startaccu!
Nu heb ik dat nooit geprobeerd of dat wel werkt tot vorige week. De kleine 90A lifepo zat vol en in de grote lifepo zat nog 30%. Met knikkende knieen (weinig sjoege van elektra) de stekker er op aangesloten en tot mijn verbazing maar ook tevredenheid ging dat heel vredig.
Bij een verbruik van zeg 5-10A op het boordnet ging de 2e accu tussen 0,5 en 2A bijspijkeren. Met de waterkoker kon dat oplopen naar 10A! Laden met solar ging in dezelfde verhouding.
Ook nog even de grote huishoud accu afgezet en dan neemt de kleine accu alle gebruik voor zijn rekening!
Al met al blijkt dat aankoppelen in ons geval goed te werken zonder dat er grote stromen gaan lopen ondanks dat er een groot verschil in lading was.
Let wel, dit waren beiden lifepoaccu's!
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 16:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:51 #1650335

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
Dat lijkt mij best logisch want het spannings verschil tussen die twee accu's is natuurlijk in die situatie ook erg klein...
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 16:53 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 16:53 #1650336

Hier ook 1 keer nodig gehad:

80% volle LiFePO4 accu en per ongeluk volledig leeggetrokken 50 Ah startaccu. Dat ging prima, ook het starten van de (10 PK) motor via 200 A BMS en 250 A zekering.
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 16:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 17:11 #1650341

lschip schreef :
AdB schreef :
CCA betekent cold cranking amperage en staat in de specs van je startmotor,
niet je accu.
Het is het amperage wat de startmotor trekt bij een koude start.
Weet je dat zeker? Ik zie deze specificatie bij geen enkel startmotor staan.

Ik lees de volgende definitie:
"CCA (Cold Cranking Amps) meet de krachtige startstroom die een accu kan leveren in koude omstandigheden, gemeten bij -18 °C (0 °F) gedurende 30 seconden."

Dat gaat dus over de accu...

Ook je motor (dus niet je startmotor) heeft die specificatie, zodat je de juiste accu er bij uit kan zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 17:36 #1650348

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
ter info, die starthulpen in bijna telefoon formaat die je kunt kopen, en waarvan ik ereen heb, leveren mega power waarmee je een vrachtwagen kunt starten.
Allemal litium spul.

Dus kan gewoon hoor parallel schakelen met loodaccu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 17:43 #1650351

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 575
Voor autos werden vroeger snelladers gebruikt in noodgevallen, je blies de startaccu er niet mee op.
De lifepo4 kan denk ik meer A leveren dan het loodzusje in een keer op kan (interne weerstand?)
Je Bms zal niet stuk gaan, hooguit afschakelen als hij goed ontworpen is.
Om de stroom iets te beperken zou ik even wachten met starten na het koppelen.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 16 sept 2025 17:50 #1650353

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
Wij hebben een 1-both-2 schakelaar, zodat we de LFP zowel parallel met de startaccu kunnen schakelen als afzonderlijk de startmotor kunnen laten voeden (dus los van de startaccu).

Het grootste potentiële probleem bij tijdelijk parallel schakelen is mijns inziens niet de ongelijke SOC van de accu’s, maar mogelijke kortsluiting als de startaccu defect is in plaats van ontladen. Dan klapt een zekering er wel uit maar heb je niets meer om mee te starten. Midden op zee met wat minder weer is dat minder handig.

Kluspartij op zee [ Click to expand ]

Na het inbouwen van de schakelaar hebben we uiteraard het starten op de LFP accu’s (drop in) getest. Ging zonder problemen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 sept 2025 19:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 17 sept 2025 10:25 #1650492

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4983
Ik heb hier (ook) een soort vaste startkabel verbinding voor gemaakt, met eigen schakelaar. Maar deze onderbreekt de stroom van de startaccu naar de motor.

Is één keer gebruikt, en werkte prima.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 17 sept 2025 10:35 #1650494

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
Ok, dank allen.

Mijn conclusie is dat het geen probleem is om de lifepo4 accu even parallel te zetten met de startaccu om bij calamiteiten met de startaccu even te starten.
En al helemaal niet met een zekering er tusen die een lagere waarde heeft dan de accu continue kan leveren....
Laatst bewerkt: 17 sept 2025 10:36 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 17 sept 2025 13:06 #1650530

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
lschip schreef :
En al helemaal niet met een zekering er tusen die een lagere waarde heeft dan de accu continue kan leveren....
Dit laatste snap ik niet. Als de startmotor meer vraagt dan de waarde van de zekering blaas je de zekering op (als die stroom te lang aanhoudt, bij een trage zekering). Of als de lege/defecte startaccu meer stroom uit de LFP accu trekt dan dat. Als hij meer vraagt dan de LFP accu wil leveren schakelt het ingebouwde BMS de accu uit. Je wil denk ik geen van beide.

Dus je startaccu is leeg of defect. Je zet de LFP parallel en de zekering springt of de LFP accu gaat uit. Kan je nog steeds niet starten.

Een schakeling die de startmotor ofwel op de startaccu zet, ofwel op de dienstaccu, zonder ze parallel te zetten lijkt een beter plan.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lifepo4 accu tijdelijk parallel aan startaccu 17 sept 2025 13:14 #1650532

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
Doejong schreef :
lschip schreef :
En al helemaal niet met een zekering er tusen die een lagere waarde heeft dan de accu continue kan leveren....
Dit laatste snap ik niet. Als de startmotor meer vraagt dan de waarde van de zekering blaas je de zekering op (als die stroom te lang aanhoudt, bij een trage zekering). Of als de lege/defecte startaccu meer stroom uit de LFP accu trekt dan dat. Als hij meer vraagt dan de LFP accu wil leveren schakelt het ingebouwde BMS de accu uit. Je wil denk ik geen van beide.

Dus je startaccu is leeg of defect. Je zet de LFP parallel en de zekering springt of de LFP accu gaat uit. Kan je nog steeds niet starten.

Een schakeling die de startmotor ofwel op de startaccu zet, ofwel op de dienstaccu, zonder ze parallel te zetten lijkt een beter plan.

Die zekering moet natuurlijk hoger zijn dan de startstroom van de startmotor. Dat is die nu niet maar hij was er toch niet uitgegaan, waarschijnlijk toch nog door wat ondersteuning van de startaccu.
Die zekering ga ik verhogen, dat kan gemakkelijk met de huidige kabels.

Een lege startaccu trekt natuurlijk nooit veel stroom uit een lifepo4 accu, een loodaccu heeft een flinke interne weerstand. Anders zou voor een startaccu ook een dc-dc nodig zijn om de dynamo te beschermen en dat is niet zo.

Ik blijf dus bij mijn conclusie want ik heb geen valide tegenargumenten gehoord....
Laatst bewerkt: 17 sept 2025 13:15 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl