Okay, ik vond in de krochten van het internet een oud
Victron document dat het verhaal over aarding en een TT/IT stelsel behoorlijk duidelijk uitlegt. Daarnaast was er ook nog een Duits document van Ective dat ik via google translate heb vertaald over 'veiligheid' rondom hun inverters. Nu kom ik een beetje tot de volgende conclusie:
Wanneer de inverter aan de walstroom hangt, is de nuldraad aan de aarde verbonden. De aardlekautomaat van de walstroomkast (indien aanwezig) en aardlekautomaat bij binnenkomst op de boot werken dan allebei zoals het hoort (TT stelsel). Zodra de inverter losgekoppeld wordt van de walstroom, ontstaat er een zwevend net (IT stelsel). Hierbij is de aarde losgekoppeld van de nuldraad. Dit is in principe veilig, máár, als er een aardlekautomaat ná de inverter wordt geplaatst, dan werkt deze niet.
Om deze reden schakelen de victron inverters automatisch hun nuldraad aan de aarde na het loskoppelen van de walstroom, om zo een TT stelsel te worden. Ective geeft in hun document aan dat je in theorie een schakel-relais toe kan voegen om ditzelfde te bereiken, maar ik heb nog niet echt gevonden hoe ik dat het beste kan doen. Als iemand daar ervaring mee heeft; let me know!
Ook zegt Ective dat; omdat een aardlekautomaat niet werkt, je op een andere manier moet testen of er een fout in het systeem zit. Bijv met een Insulation Monitoring Device. Ik heb al rond gezocht maar volgens mij beginnen de prijzen voor dat soort apparaatjes bij de 250 euro. Dan koop ik liever een multiplus zeg maar. Het zekering gedeelte van de aardlekautomaat werkt nog wel na de inverter, en wanneer je aan de walstroom hangt werkt het aardlek gedeelte natuurlijk ook gewoon.
Tenslotte; de Galvanic Isolator. Ik ben begonnen aan het boek van Nigel Calder van de ABYC: Boatowner’s Mechanical and Electrical Manual. Hij legt uit dat het wel een goed idee is om een Galvanic Isolator te nemen, maar dat er gebreken zijn, bijv dat je niet goed kan zien of het nog werkt na bijv een blikseminslag oid. Een Isolation Transformer zou een betere keuze zijn, met name omdat het ook beveiligt tegen omgekeerde polariteit. Als de nuldraad en aarde aan elkaar verbonden zijn, en er zit een fout in de bedraging bij een walstroomkastje, of bijv een verkeerd gemonteerd walstroom stopcontact oid, dan is er de kans dat je alle geaarde onderdelen op de boot onder stroom zet. Voor zover ik het begrijp iig.
Nu zag ik ook dat daar goedkopere oplossingen voor zijn, bijv
deze indicator. Ik heb eigenlijk nog niemand gesproken die uberhaupt een isolation transformer, of een reverse polarity indicator heeft, dus misschien is het een beetje overkill allemaal, maar ik dacht ik gooi het eens in de groep. Hebben jullie hier ideeën/meningen over?