Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: boegschroef CT600

boegschroef CT600 28 okt 2025 10:59 #1657628

Deze boegschroef heeft een horizontale aandrijfmotor die via 2 poelies en een aandrijfriem de schroef aandrijft. Het is een boegschroef die vraagt om problemen. De oorzaak zijn de poelies die gemaakt zijn van aluminium. Het aluminium corrodeert snel in de altijd vochtige omgeving door bv. condensvorming.
We zoeken naar een oplossing. De CT600 wordt niet meer geserviced. Een nieuwe boegschroef heeft vaak een verticale aandrijfmotor en daar is geen plaats voor.
Een mogelijke oplossing ligt is het vervangen van de aluminium poelies door poelies van RVS.
De vraag is dan, heeft iemand ervaring met de CT600, uit de QL lijn van Volvo Penta?
En de vraag waar je deze poelies in rvs kunt laten maken.
Bijlagen:
NWH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 28 okt 2025 11:59 #1657635

de poelie is natuurlijk te maken uit RVS. Je hebt er alleen wat machines voor nodig,..draaibank en een freesbank met een verdeelkop en een spiebroots met een pers
Laatst bewerkt: 28 okt 2025 12:00 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 28 okt 2025 12:02 #1657636

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 28 okt 2025 12:08 #1657637

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8388
En bijvoorbeeld Maedler in Duitsland heeft de wereld aan pulleys te koop. Hoef je ze alleen nog qua gat aan te laten passen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 28 okt 2025 12:19 #1657639

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
(Passieve) ventilatie aanbrengen? (Heb ik net bij mijn watermeterput gedaan; twee slangen erheen; de lange/hoge langs de CV standleiding (NB: dat is thuis, als voorbeeld!!)).

Staan de accu en oplader in de buurt? Kan je de ruimtes verbinden of alles in dezelfde ruimte plaatsen? Dan heb je ook restwarmteverwarming.

Kan ook geen kwaad als het alu probleem alsnog wordt opgelost. Er is vast een volgend metallig onderdeel (of hout?) dat slecht tegen vocht kan.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 28 okt 2025 12:21 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 28 okt 2025 17:11 #1657670

Ventilatie is hier geen oplossing. Het metaal van de boegschroef is altijd kouder dan de omgeving door het buitenwater en hierdoor ontstaat condens. Het enige element hier is de aluminium poelie en deze lost op.
Het adres om de poelie uit rvs te laten maken ga ik gebruiken. Zover mijn dank.
NWH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 28 okt 2025 17:31 #1657672

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2130
Nieuwe poulies uit nylon te vervaardigen, materiaal halen bij Kelders in Boxmeer.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 29 okt 2025 12:10 #1657785

T5-25 poelies uit kunsstof, waarom niet.
We gaan de slijtvastheid uitzoeken. Iemand ervaring hiermee?
Beter om voor delrin te kiezen ipv nylon.
NWH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 29 okt 2025 12:21 #1657786

Toevoeging: de overbrenging naar de as van 12 mm is via een spi van 5x5x20 mm. Mogelijk ligt hier een probleem.
NWH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 29 okt 2025 12:35 #1657789

een spie is hier idd eigenlijk niet geschikt voor. Een spie zet je naar 1 kant op spanning (draairichting) en houd die zo. Een boegschroef gaat van links naar rechts en dat vaak met pieken. Hierdoor gaat de enkele spie klapperen en kapot. De spie zou dan eigenlijk met een lichte passing in zowel de as als de poelie geperst moeten zitten. Een 5x5x20 is wel een spieafmeting die gangbaar is voor een as van 12mm.

Voor het mooie zou je de verbinding moeten maken met een lichte perspassing spie op de as en poelie en voor de piekbelastingen een spanstift. Nadeel van een spanstift is dat je as uitgehold wordt waardoor je oppervlak om de kracht over te brengen verminderd wordt. Nu is je as dus de zwakkere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 29 okt 2025 14:27 #1657804

Een spiebaan in de kunsstof poelie zou deze zelfs te veel verzwakken. De wanddikte van de poelie is ca 4 mm. (excl. de vertanding) Wel is het dan mogelijk 3 spanstiften de plaatsen van 5 mm. De as is 10 mmm. maar terplaatse van de poelie is hij 12 mm. Hier worden dan de 2 gaten geboord. Dit zou sterk genoeg moeten zijn en de propellor wordt ook (met 1 stift) aangedreven.
Zouden de tanden van kunsstof (delrin) het redden?
NWH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 29 okt 2025 14:28 #1657805

Correctie: het betreft 2 spanstiiften in de kunsstof poelie
NWH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 29 okt 2025 14:57 #1657811

Nylon, Delrin (POM) lijken mij te zacht voor jou toepassing. Dit zijn meer lager materialen of tandwielen voor speelgoed toepassingen (laag belaste onderdelen)
In jou geval zou ik kiezen voor Pertinax. Deze hebben qua mechanische spec betere kwaliteiten..is harder, slijtvaster, maatvaster...nadeel....het is duur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegschroef CT600 29 okt 2025 15:51 #1657818

Bij deze mijn dank voor het meedenken. Hiermee kan ik zeker verder.
NWH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl