Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke startaccu?

Welke startaccu? 15 dec 2025 17:14 #1664043

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4081
Agm accu worden gebruikt voor start/stop systemen bij auto's.
Word onregelmatig en meerdere malen gestart.
Voor een start accu zoals een Vetus is 45 a 50 uitstekend.
type 52A/h - 470A - 12V
470A is de koudstart stroom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke startaccu? 15 dec 2025 18:20 #1664051

Voor mijn Yanmar 3GM30 heeft mijn voorkeur nog steeds de 44Ah Optima Red-Top 4.2. Deze heeft een hoog koudstart vermogen (CCA Cold Cranking Amps) van 815A bij -18C.

www.accudienst.nl/p71475/optim...top-rtc4_2-accu.html
Laatst bewerkt: 15 dec 2025 18:48 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke startaccu? 15 dec 2025 18:36 #1664052

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
De Vetus m2.06 lijkt mij wel vergelijkbaar met een Yanmar 2YM15.
Deze start ik al jaren (zomer en winter) met een 40Ah Varta onderhoudsvrije accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke startaccu? 15 dec 2025 19:38 #1664058

Jollenbaas schreef :
Voor mijn Yanmar 3GM30 heeft mijn voorkeur nog steeds de 44Ah Optima Red-Top 4.2. Deze heeft een hoog koudstart vermogen (CCA Cold Cranking Amps) van 815A bij -18C.

www.accudienst.nl/p71475/optim...top-rtc4_2-accu.html

Sinds ik bij de Landrover club de autos met een lier zichseof omhoog heb zien takelen en dat alles op één Optima accu heb ik ze zelf ook gemonteerd als startaccu EN als accu voor de ankerlier. GEWELDIG!!! De hele winter zonder voeding en dan nog bijna 13V overhebben, wat een super accus!!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke startaccu? 15 dec 2025 19:43 #1664059

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
Elke auto-accu (een echte startaccu dus, met dunne platen) is goed genoeg. Kan gewoon een lood-calciumaccu zijn. Capaciteit van 40 Ah is prima.
Laatst bewerkt: 15 dec 2025 19:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 15 dec 2025 23:26 #1664074

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
Ik heb op al mijn motoren rode optima’s. Doen het prima
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 05:31 #1664076

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
Hoe heb je het laden van de accu's geregeld. Als dat altijd vanuit 1 bron is en je hebt bijvoorbeeld een acculader die ingesteld is op die AGM huisaccu dan zou ik voor staart ook voor een AGM gaan.

Ook ik ben trouwens zeer te spreken over Optima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 05:46 #1664077

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
swblom schreef :
Hoe heb je het laden van de accu's geregeld. Als dat altijd vanuit 1 bron is en je hebt bijvoorbeeld een acculader die ingesteld is op die AGM huisaccu dan zou ik voor staart ook voor een AGM gaan.

Een startaccu in goede conditie heeft slechts één bron nodig om op spanning te blijven: de dynamo/alternator op de motor.
Het is voor elke motor essentieel dat ie na elke start minstens een kwartier draait om goed warm te worden, vóór ie weer wordt afgezet. Verlengt z'n leven. Die 15 minuten zijn meer dan genoeg om het verbruik van één start te compenseren (als je tenminste de startmotor niet een halve minuut hoeft te laten draaien om te starten; dan heb je een ander probleem om op te lossen).

Met de bekende 1-2-3 accuschakelaar is het zó te regelen dat in geval van nood ook op de huishoudaccu kan worden gestart.
Hou het simpel en houd het laden van startaccu en huishoudaccu gescheiden. Heb je ook geen Cyrix of ander poespas nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 05:58 #1664078

Helemaal scheiden? Het is voor ons wel handig om ook de serviceaccu op te (kunnen) laden op die ene alternator. Heb je wel een cyrix, argofet o.i.d. nodig. Wij gebruiken een startaccu die ik bij de autogarage in het dorp heb gehaald. Werkt prima.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 06:06 #1664079

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
RobertWalter1 schreef :
Helemaal scheiden? Het is voor ons wel handig om ook de serviceaccu op te (kunnen) laden op die ene alternator. Heb je wel een cyrix, argofet o.i.d. nodig. Wij gebruiken een startaccu die ik bij de autogarage in het dorp heb gehaald. Werkt prima.

Inderdaad, wat ik even vergat te vermelden is dat ik ook twee zonnepanelen heb, die alleen de huishoudaccu's laden.
Maar als je huishoudaccu's wilt laden met de motor en hebt nog 50 % capacteit over, kun je ook starten op de huishoudaccu (heeft meestal een capaciteit die veel groter is dan die van de startaccu) en vervolgens laden. Als de motor warm is heeft ie maar een tikje van de startmotor nodig en hij loopt.

Tenzij je LiFePO4 accu's hebt is het sowieso niet handig om je accu's voor meer dan 50 % te ontladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 06:42 #1664081

swblom schreef :
Hoe heb je het laden van de accu's geregeld. Als dat altijd vanuit 1 bron is en je hebt bijvoorbeeld een acculader die ingesteld is op die AGM huisaccu dan zou ik voor staart ook voor een AGM gaan.

Ook ik ben trouwens zeer te spreken over Optima.

Goeie vraag! Ik hen twee AGM huishoudaccus, redelijk voor in de boot (gescheiden met een Cyrix) en een Victron Blue Smart IP22.

Één van die twee was oorspronkelijk startaccu - die gaat met een redelijk lange en dikke kabel naar achter- Die wil ik dus met een cyrix op de startaccu aansluiten.
Ik moet nog meten wat de spanningsval is over die lange kabel.

Door die cyrix heb ik in ieder geval de noodstart geregeld, en hoop dat ik dan op wat langere stukken motoren ook de huishoudaccus een beetje kan bijladen...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 08:01 #1664087

De capaciteit is irrelevant. Je moet naar de CCA rating kijken.

Ik heb altijd de kleinst mogelijke accu geplaatst. Scheelt geld en gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 08:38 #1664089

boarderbas schreef :
De capaciteit is irrelevant. Je moet naar de CCA rating kijken.

Ik heb altijd de kleinst mogelijke accu geplaatst. Scheelt geld en gewicht.

En welke CCA zou je adviseren voor een 1600 cc diesel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 09:14 #1664090

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7185
Startmotor stroom is grofweg 10A per pk (diesel)motor vermogen.
Tenzij je een winterzeiler bent hoef je de CCA niet te overdrijven.
Laatst bewerkt: 16 dec 2025 09:19 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 09:18 #1664091

Cold Cranking Amps, oftewel CCA, is een belangrijke specificatie voor uw accu. Het geeft aan hoeveel ampère de accu gedurende 30 seconden kan leveren bij -18 graden Celsius.

Weer een nieuwe eigenschap (voor mij).
Sja, de startstroom van mijn ouwe MD1 was ongeveer 50A, geen idee wat de Vetus nodig heeft. De goedkoopste accu die ik zo'n beetje kan vinden (met 50Ah capaciteit) heeft een CCA van 390A. Lijkt me voldoende?

[edit]
Startmotor stroom is grofweg 10A per pk (diesel)motor vermogen.
Tenzij je een winterzeiler bent hoef je de CCA niet te overdrijven.

sja, dan zou ik nu 150A nodig hebben. Lijkt me dus inderdaad voldoende [/edit]
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 16 dec 2025 09:20 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 14:57 #1664103

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
swblom schreef :

Ook ik ben trouwens zeer te spreken over Optima.

Ja, inderdaad. Daar hoef je geen discussie over te voeren of twijfel over te hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 15:11 #1664105

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Ja zo'n optima is mooi spul. Ik ken gevallen waar een dikke V8 detroit diesel in een binnenvaart schip met twee van die dingen (24v) wordt aangeslingerd. CCA is erg hoog voor formaat.

Maar is het niet overkill voor 'onze' 3 cilindertjes? Ik had ook zo'n optima red top maar na 2 jaar toch stuk, waarschijnlijk door verkeerd laden. Daarna een simpele lood-zuur accu van 40Ah van 25 euro op marktplaats (wel nieuw, paste niet in de auto) voldoet nu ook al een jaar of 6 prima. De CCA is al snel hoog genoeg. In mijn auto's gaan die dingen doorgaans toch ook rond de 10 jaar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 15:14 #1664106

skik op reis schreef :
boarderbas schreef :
De capaciteit is irrelevant. Je moet naar de CCA rating kijken.

Ik heb altijd de kleinst mogelijke accu geplaatst. Scheelt geld en gewicht.

En welke CCA zou je adviseren voor een 1600 cc diesel?

Ik zou me niet laten adviseren en gewoon de specificatie volgen.

Ik heb ooit een LiFePo4 motorfiets startaccu gevonden met voldoende CCA. Opgebeld. Het leek ze een vreemde gewaarwording, maar de specs waren de specs. Ik kreeg m voor de helft als ik er verslag van zou doen.

Het ding heeft bijna 3 jaar de boot gestart. Zonder enig orobleem en met meer pit dan een loodaccu. Heb je het over een accu kleiner dan een pak melk.

Pas toen ie helemaal leeggelopen was en ik de motor met de hand startte gaf ie de geest door de aanhoudende hoge laadstroom. (Als lithium helemaal leeg (als in 0V) is moet je met beperkte stroom laden)
Laatst bewerkt: 16 dec 2025 15:15 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 17:11 #1664115

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2163
Voor een start-accu volstaat over het algemaan de meest simpele (lood)accu.
Daar heb je geen dure Optima accu voor nodig.
Wanneer je de start-accu alleen gebruikt voor het starten van je motor kun je met een simpele (lood) accu best lang doen omdat deze niet veelvuldig ongunstig wordt belast.
In de wintertijd of wanneer je `m langere tijd niet gaat gebruiken, dan wel opgeladen weg zetten of de accupolen los halen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 17:25 #1664116

Reed schreef :
Voor een start-accu volstaat over het algemaan de meest simpele (lood)accu.

Dat zei Wadloper ook al en klopt natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 17:28 #1664117

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4081
65 euro
Afmetingen 207 × 175 × 190 mm
Merk
varta

Volt
12v

Ah
52

Startcapaciteit
470A E
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 16 dec 2025 17:58 #1664118

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
Reed schreef :
In de wintertijd of wanneer je `m langere tijd niet gaat gebruiken, dan wel opgeladen weg zetten of de accupolen los halen.

Dat heb ik werkelijk nog nooit gedaan, maar ja volgens de accu religie schijnt dat te moeten. Moet ik er wel bij zeggen dat ik altijd iets van lading aanbied, dat scheelt veel.
Misschien ook geen vergelijk; altijd optima gehad.

Het is een keuze, dat besef ik. Ik heb zoveel ellende meegemaakt met loodaccu's in mijn carrière, vooral bij anderen, dat ik nooit meer een low budget zal kopen.

het 1 keer niet starten, kan je schip kosten (in theorie)
Ik had in de huidige boot nog een vetus ding o.i.d. staan, geen idee hoe oud, maar van de eene dag op de andere niets meer..
Tijd voor een optima dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 16 dec 2025 18:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 08:05 #1664147

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1352
Dan kan je toch altijd nog met je service accu starten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 08:22 #1664149

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2163
Ik denk er hetzelfde over als Calidris, een keer niet starten op een cruciaal moment levert op zijn minst spannende momenten op en daar heb ik en mijn bemanning geen zin in.
Omdat mijn acculader drie uitgangen heeft heb ik de kleine derde uitgang (ik dacht max 2 ampère laden) aangesloten op een reserve accu welke niet in gebruik is. Deze accu was over en paste precies als opvulling in de bestaande accubak. Startkabels erbij en het zal mij niet gebeuren dat ik niet kan starten omdat er een lege accu is. Klinkt misschien wat overdone, maar ik had de spullen toevallig en de gelegenheid en dat geeft een gerust gevoel. Ik heb het getest en dat werkte probleemloos.
Vroeger bij de Volvo MD7A zat er nog een handslinger bij en kleppenlichters.
Dat zie je misschien buiten Buck en Hatz niet veel meer bij de moderne motoren.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 08:45 #1664150

Reed schreef :
Vroeger bij de Volvo MD7A zat er nog een handslinger bij en kleppenlichters.
Dat zie je misschien buiten Buck en Hatz niet veel meer bij de moderne motoren.

Dat is precies wat ik een gemis vind bij mijn huidige bromtol, en wat ik bij mijn 45-jarige Volvo Penta MD7a zo waardeerde: het op de hand kunnen starten, maar ook bij het ‘voorsmeren’ na de winter of ontluchten na filterwissels.

Hoe dan ook, naast mijn huidige Vetus M2.05 een eenvoudige loodaccu 72 Ah als startaccu. Volgens de specificaties zou een 55 Ah volstaan. De startaccu geheel separaat aangesloten. Indien nodig kan ik de motorkabels + en - overzetten op de serviceaccu.
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 08:46 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl