Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: marifoon en wetgeving

Re: marifoon en wetgeving 02 juni 2009 10:13 #74091

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Je zult daarvoor toch bij het Agentschap Telecom moeten zijn. Als ze niet reageren op je mail, kan je ze ook bellen: 050-587 74 44
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: overnemen registratie 02 juni 2009 10:35 #74094

Heeft iemand ervaring met het overnemen van een registratie?
Ik wil dus gewoon de "oude roepnaam en code" overnemen. De boot heeft in ieder geval dezelfde naam. Is dit iemand ooit gelukt? Op mijn mailtjes naar het Agentschap Telecom wordt in ieder geval nooit gereageerd.

Dat is mij uiteindelijk gelukt, maar bij mij was het wel zo dat de vorige eigenaar meewerkte. Bovendien kostte het contact met het Agentschap erg veel moeite. Het leek erop dat de wijzigingen die ik probeerde aan te brengen alleen werden verwerkt als deze overdag werden ingevoerd (alles wat ik buiten nine-to-five kantooruren probeerde lukte niet). Op mailtjes werd uiteindelijk na circa 2 weken gereageerd, maar toen was e.e.a. inmiddels gelukt.

Succes, Laphroaig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

overnemen registratie 02 juni 2009 10:59 #74096

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ik zal inderdaad maar eens in de telefoon gaan hangen. Overigens lijkt de software die ze gebruiken inderdaad nogal brak. De registratie is nu weer terug gekomen. Ik vind het nogal lastig dat je de oude eigenaar eerst moet opsporen. Zoals ik al zei, die heeft in principe niets met mij te maken, was een inruiler via de makelaar. Ik kan me voorstellen dat die daar geen zin in heeft.

Groeten, Saffi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 02 juni 2009 19:38 #74144

Ik heb een soortgelijk gevalletje:
Ik heb mijn schip onlangs verkocht, de overdracht moet nog plaatsvinden. De nieuwe eigenaar is Belgisch staatsburger en heeft geen vertificaat, hetgeen ook in Belgie verplicht is (wist hij zelf te melden). Ik ben voornemens de marifoon, met ATIS en op mijn scheepsnaam geregistreerd, mee te verkopen.

Bij mijn weten is de ATIS gebonden aan het schip. Als je op de site van het agentschap telecom zoekt op roepnaam, dan komt ook mijn scheepsnaam als resultaat naar voren, en niet mijn naam. Ik wil natuurlijk niet aangesproken worden op enegerlei wijze door onwettig gebruik straks door de nieuwe eigenaar. Moet ik nu iets ondernemen? een wijzigingsformulier ofzo opsturen? Of hoeft er helemaal niets te gebeuren? Er zijn vast mensen die eerder een schip hebben verkocht met marifoon!

Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 02 juni 2009 20:40 #74155

Durk-Jan,

Jouw gevalletje is nog wel te regelen: volgens mij kun jij je roepnaam "gewoon" afmelden via de site van het Agentschap. Wat er dan verder met die naam gebeurt is in elk geval niet meer jouw verantwoordelijkheid (de naam is vanaf dat moment niet meer geldig tot die opnieuw geregistreerd wordt dan wel overgenomen wordt). Ik weet alleen niet of een Belg diezelfde naam zomaar over kan nemen, er staat mij zoiets bij dat elk land zijn eigen letter/cijferserie heeft (maar in principe is ook dat niet jouw probleem).

De roepnaam is in elk geval gebonden aan een schip (alhoewel ik dat zelf niet letterlijk in de regeltjes terug kan vinden, maar ik houd me aanbevolen). Ik heb namelijk zelf een portofoon (al wat langer, met een roepnaam) en bij m'n nieuwe schip een vaste marifoon (met een andere, moeilijk te herprogrammeren roepnaam). De vaste marifoon is inmiddels dus naar mij overgeschreven (dus eerst door de vorige eigenaar afgemeld en vervolgens door mij overgenomen). Vervolgens kreeg ik een mailtje van het Agentschap, en ik citeer: "Uw huidige registratie PDxxxx waaronder de zelfde scheepsnaam staat zult u m.i. nog moeten intrekken. Want anders heeft u twee roepnamen voor hetzelfde schip en dat zou in strijd zijn met nationale en internationale regelgeving."

Laphroaig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 03 juni 2009 14:16 #74229

T blijft allemaal wat tegenstrijdig. Ik heb zojuist een allervriendelijkste dame van het agentschap aan de telefoon gehad en die meldde mij dat mijn roepnaam (PIXXXX) persoonsgebonden was. Ook kon ze mij vertellen dat ik mijn ATIS op zich gewoon kon laten zitten, en dat de nieuwe eigenaar overal voor verantwoordelijk wordt. Het is overigens idd zo dat NL roepnamen met een P heeft, en Belgie een andere beginletter. Ik mocht ook gewoon de ATIS uit (laten) programmeren.

Mijn oplossing dus: ik haal gewoon mijn ATIS uit mijn oude marifoon, om op zeker te spelen. Ik behoud mijn roepletters. Als ik een nieuw schip koop bekijk ik of ik alles van dat schip over neem of mijn oude ATIS en roepletters mee neem. Alleen de scheepsnaam moet evt. overgeschreven worden.

Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: overnemen registratie 17 juni 2009 09:18 #76072

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ik zal inderdaad maar eens in de telefoon gaan hangen. Overigens lijkt de software die ze gebruiken inderdaad nogal brak. De registratie is nu weer terug gekomen. Ik vind het nogal lastig dat je de oude eigenaar eerst moet opsporen. Zoals ik al zei, die heeft in principe niets met mij te maken, was een inruiler via de makelaar. Ik kan me voorstellen dat die daar geen zin in heeft.

Groeten, Saffi

Nog even een update. ik had eerder vermeld dat de registratie op het web weer was teruggekomen. Dat klopt want gisteren viel mijn registratie zomaar in de bus, keurig met de oude gegevens (naam, roepletters ATIS etc.) Mijn mailtje is dus keurig in behandeling genomen. Ik heb nog geen tijd gehad om ze te bellen. Jammer alleen dat ze niet even een bevestiging van ontvangst of iets dergelijks sturen. Nu dacht ik dat er niets mee gedaan was. Maar alles is dus prima in orde gemaakt door het Agentschap Telecom. Een dikke pluim voor ze!

Groeten, Saffi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving combi marifoon 23 juli 2009 14:34 #80668

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Zelf heb ik als zovelen een combi marifoon. Ik heb daarvoor ook Marcom B en heb een atis en een mmsi nummer gevraagd en gekregen.

Ik heb een Standard Horizon Quest - X GX 1500E gekocht en ik verkeer in de veronderstelling dat deze EN ATIS en DSC geprogrammeerd is.

Nu las ik op onderstaande site

http://www.vaarwijzer.info/2009/07/ben-ros-van-vbo-vaarbewijsopleidingen.html

dat dit niet zou mogen.

Weet iemand hoe ik kan controleren of beide aan geschakeld staat DSC en ATIS en hoe men kan omschakelen?


Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 23 juli 2009 15:14 #80670

Bij mijn navman kan ik DSC of binnenvaart in inschakelen zonder de melding te krijgen eerst MMSI hetzij ATIS in te programmeren.

Volgens mij klopt wat het agentschap je heeft verteld...
Als vergunninghouder krijg je deze codes uitgereikt. Je programmeert ze in in de marifoon. Via internet geef je aan op welk schip het spulletje staat geïnstalleerd. Neem je de marifoon mee naar een ander schip.. moet je daar de melding aanpassen.
Je kan je MMSI en ATIS ook laten overschrijven naar een andere vergunninghouder.. Dit is met name voor oudere marifoon interessant omdat je deze niet zelf kan programmeren. (formeel moet het onmogelijk zijn om aan boord je ATIS MMSI aan te passen... volgens mij kan dat met een NAVMAN altijd.... (maar nooit per ongeluk omdat daar wel wat beveiligingen op zitten...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 16 sept 2009 14:44 #89533

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
nou moet je nooit van geruchten uitgaan maar vorig jaar zou het geregeld zijn gebeurd dat bij de sluizen in de aflsluitdijk na het schutten de deuren nog even dichtbleven en er ineens heel veel mannetjes in blauwe pakken op de wal stonden. Om all papieren te controleren, inclusief het marifoon-deel.

ik heb het slechts gehoord, en niemand gesproken die het werkelijk overkomen is.

in datzelfde verhaal ging het over boetes tot 1700 euro.

Groeten,Rob

"Schuttevaer"meldt op hun site dat er eergisteren, 14 September 2009 een grote controle is geweest op aanwezigheid van juiste papieren en ATIS nummers. Hieronder het artikel:

Veel mis met marifoons

De waterpolitie en het Agentschap Telecom hebben tijdens een controle-actie van 49 pleziervaartuigen bij Enkhuizen dertien overtredingen geconstateerd tegen de voorschriften betreffende marifoons.
In het Krabbersgat werd gecontroleerd op de juiste registratie, de juiste ATIS-code, bedieningscertificaten en de technische staat van de apparaten. De eigenaren van enkele illegaal aanwezige marifoons kregen een boete van 250 euro. De recreatieschippers zonder bedieningscertificaat kwamen er met 100 euro af en degene met een marifoon zonder of met een verkeerde ATIS-code krijgen vijf weken de tijd om dat te verhelpen. Anders dreigt ook voor hen een boete.
Enkele weken geleden werden op dezelfde plaats 62 schepen gecontroleerd. Toen werd 21 keer proces-verbaal opgemaakt.


Alhoewel het door Rob genoemde bedrag van 1700 Euro aan de hoge kant lijkt, wordt er dus wel degelijk gecontroleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wetgeving combi marifoon 16 sept 2009 14:50 #89535

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Zelf heb ik als zovelen een combi marifoon. Ik heb daarvoor ook Marcom B en heb een atis en een mmsi nummer gevraagd en gekregen.

Ik heb een Standard Horizon Quest - X GX 1500E gekocht en ik verkeer in de veronderstelling dat deze EN ATIS en DSC geprogrammeerd is.

Nu las ik op onderstaande site

http://www.vaarwijzer.info/2009/07/ben-ros-van-vbo-vaarbewijsopleidingen.html

dat dit niet zou mogen.

Weet iemand hoe ik kan controleren of beide aan geschakeld staat DSC en ATIS en hoe men kan omschakelen?


Frans van Schaik

Hallo Frans,

ietwat aan de late kant, maar misschien heb je nog iets aan onderstaande informatie.

Ik heb sinds kort dezelfde marifoon en kan je het volgende vertellen:

ATIS wekt in het INT (van International) kanalenpakket
DSC werkt in alle drie de pakketten ( Canada, USA, INT )

omschakelen van kanalenpakket kan door de toets 16/9 ingedrukt houden en dan de toets clr(wx) indrukken

De Standard Horizon wordt trouwens geproduceerd door Yaesu. Dit is een gevestigde naam in zendamateur-land. Goede keuze zou ik zeggen. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl