Dat klopt helemaal maar naast een certificaat moet er ook een vergunning zijn. Zonder vergunning krijg je, bij controle, iig een bekeuring omdat de marifoon dan niet eens aan boord mag zijn. Als je geen certificaat hebt is er niets aan de hand zolang je bij controle maar niet net in gesprek bent met de buren...
Je krijgt inderdaad een roepnaam met letters. Maar je krijgt bij je vergunning ook je atiscode en die moet verplicht ingeprogrammeerd zijn, anders is het apparaat illegaal. Eigenlijk is dus iedere marifoon die te koop staat illegaal, totdat er Atiscode in zit.Voor de vergunning moet je je certificaat overleggen.
Met een beperkt certificaat kun je dus ook een Atis aanvragen. Mijn voorstel? Bij watersportcursussen.nl ( en waarschijnlijk ook nog bij vele anderen) kun je in 1 dag marcomb halen en in de middag de operationele vaardigheden doen. Dat laatste is helaas verplicht en prijzig, maar dat moet je toch ooit doen. In ieder geval binnen 5 jaar anders is je theorie verlopen.
Een handig middel is om het anwb cursusboek met oefen cdrom te kopen. paar daagjes oefenen en je haalt zonder problemen het examen.
Dan heb je alles in 1 keer.
Mocht je ook Belgie willen gaan aandoen dan is het verplicht om een 2e marifoon aan boord te hebben trouwens. Voor 114 euro koop je al een nieuwe handheld met Atis functie.
Spijtig voor jou, maar dat stomme marifoonbrevet kost nu eenmaal geld. op zee is het niet verplicht. Ik weet niet hoever je de zee op gaat en hoe vaak. Maar met rustig weer en niet mijlenver uit de kust (halverwege de noordzee bedoel ik dan dus) kun je prima varen zonder. Puriteinen zullen me nu wel voor rotte vis uitmaken, maar ook op het binnenwater kan je schip zinken of wat dan ook. Het aanroepen van sluizen, bruggen etc heb ik een jaar lang gedaan met almanak2 en mijn telefoon. Voordeel hiervan was dat ik met een havenmeester kon onderhandelen over een eventueel plekje in een volle haven, zonder dat anderen mee luisterden. Heeft me regelmatig voordeel gegeven.
Begrijp me goed, een marifoon is zeker handig voor de veiligheid, een reddingsvlot ook. Als je schip zou zinken heb ik liever een vlot waar ik in kan stappen, dan dat mensen weten dat het schip zinkt en ik moet zwemmen om gevonden te worden. Dus...heb jij dan ook een reddingsvlot?