Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: marifoon en wetgeving

marifoon en wetgeving 11 mrt 2009 22:10 #62409

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
De volgende vraag. Ik heb onlangs een tweedehands zeilboot aangeschaft :D een mooie Hurley 24. Hierin zit een marifoon, een oude uniden MC 6700, perfect werkend maar zonder ATIS.

Zelf ben ik op dit moment bezig met TKN, en nog niet in het bezit van een bedieningscertificaat. Dit staat voor het volgende winterseizoen op het programma, ivm met klussen aan de boot en het TKN. Daar ik sowieso van plan ben om op zee te gaan varen, wil ik dus direct examen doen voor Marcom-B, zodat ik uiteindelijk een DSC-marifoon kan installeren. Even snel het gewone bedieningscertificaat halen is mogelijk, maar ATIS inbouwen is een dure grap, 135 euro bij Brand, teveel geld voor een jaartje gebruik op de Zeeuwse wateren, zeker als een DSC-marifoon met ATIS al rond de 150 euro te verkrijgen is.

Wettelijk gezien moet ik dus de Uniden compleet verwijderen. Nu is een marifoon bij calamiteiten toch erg handig aan boord, en wil ik hem eigenlijk zolang laten zitten, zonder deze te gebruiken, tenzij bij noodgevallen. Is het voldoende als ik alleen de hoorn eraf haal en ergens opberg, ik kan dan het apparaat niet meer gebruiken, maar heb hem toch snel weer gebruiksklaar, of zou een eventuele controleur hier niet mee accoord gaan. Het tweede alternatief zou zijn de hele marifoon op te bergen op een zodanige manier dat hij snel weer is aangesloten mocht het nodig zijn.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling de wet te overtreden, maar ik vind het zonde om voor 1 seizoen veel geld uit te geven, waar ik op dit moment een betere besteding voor op mijn boot kan verzinnen. Ik ben dus op zoek naar de mazen voor een periode van 1 seizoen.... Iemand een idee

:idea:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 11 mrt 2009 22:25 #62412

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ha, grenzen, altijd leuk. Eens even kijken, wat we hier hebben.
a. een marifoon die niet voldoet aan de eisen
b. een eigenaar die de marifoon niet mag bedienen
c. de plicht om uit te luisteren

Beginnend bij c: marifoon aan boord = verplichting om uit te luisteren. Met het apparaat aan boord ben je dus als niet-zendgemachtigde eigenlijk altijd in overtreding: ofwel je luistert niet uit want je mag niet bedienen, ofwel je luistert uit maar je mag het apparaat eigenlijk niet aanzetten.

Dit gezegd hebbende werpen we een blik op de controle. Routinematige controle (alle schepen een voor een controleren) ken ik eigenlijk niet, het schijnt wel voor te komen maar is mij nog niet gebeurd. Een controle gebaseerd op een vermoeden is een ander verhaal. Men kan uit het feit dat er in het verzonden bericht geen ATIS zit afleiden dat er een illegaal apparaat aanstaat, men kan aan de ATIS ook zien of de zender wel gerechtigd is. Zolang jij niet zendt zal geen van deze twee situaties optreden en trek je dus ook niet de aandacht van de peilzenders.

Je zit hoe dan ook fout als je het apparaat aan boord hebt. Aan jou de keus of je het risico van een routinecontrole wilt lopen of niet. Mijn keus in deze is (was) simpel: dan maar geen marifoon aan boord tot ik het papiertje heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 11 mrt 2009 22:28 #62413

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Je geeft het zelf al aan. Als je de boel zo onklaar maakt dat regulier gebruik niet mogelijk is, dan gaat de wetgever daar nog mee akkoord. In geval van nood gebruiken, tja, daar kan je je vraagtekens bij zetten. Als je de boel moet aansluiten terwijl het water je aan lippen staat (letterlijk danwel figuurlijk), ik weet niet of het er van komt...........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 11 mrt 2009 22:41 #62414

Zit een beetje met hetzelfde (maar dan half: heb al wel certificaat).

Twee jaar terug is er op een mooie zomerdag op het Lauwersmeer een dergelijke ruotinecontrole geweest, waarbij boetes zijn uitgedeeld ook voor bijvoorbeeld het niet aan boord hebben van het certificaat . . .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 11 mrt 2009 22:47 #62415

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Dat is ook een beetje wat ze hier af en toe doen. Op een mooie zomerdag even de aangemeerde boten in de haven controleren. Ik neig er dan ook naar het setje netjes in een kastje op te bergen, niet aangesloten, maar indien nodig twee stekkers erin en draaien maar. Iig handiger dan in een kastje thuis, en dan volgend seizoen direct de DSC, met machtiging, erin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 12 mrt 2009 07:11 #62423

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6607
Ik kan mij een ander draadje herinneren op het forum waar werd gesproken over huurboten. Daar werd de marifoon verzegeld wanneer een gebruiker geen certificaat had. Probeer even uit tte zoeken waar zo'n verzegeling aan moet voldooen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 12 mrt 2009 07:43 #62427

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
de praktijk: peilontvangers (peilzenders is niet het juiste woord) zullen alleen gebruikt worden indien de marifoon stoort doordat bijvoorbeeld de spreeksleutel blijft hangen. Er is dan dus sprake van actieve opsporing.

preventieve controle's zullen denk ik steeds minder voorkomen. Als een ambtenaar van het Agentschap telecom alleen is, kun je hem weigeren aan boord te komen. het zijn namelijk buitengewoon opsporingsambtenaren en mogen alleen die strafbare feiten opsporen die in hun akte van aanstelling is omschreven. Toelaten aan boord op basis van goodwill dus.

Ander verhaal wordt het als zij een algemeen opsporingsambtenaar mee hebben. Bijvoorbeeld controle door de dienst waterpolitie van de KLPD.

Je schrijft dat even snel het bedieningscertificaat halen mogelijk is. dat zou ik direkt doen zodat je ook geen druk voelt het marcom-b in één keer te halen

Andere oplossing:

je haalt je bedieningscertificaat en koopt een handheld waarvan de antenne is te verwijderen. Je sluit deze middels een verloop aan op je marifoonantenne. Je bent dan volgens de wet niet strafbaar en hebt een groter bereik dan met de rubber duck antenne.

later haal je je marcom-b, koopt een DSC marifoon en houdt je je handheld voor in de grabbag of zet hem nadien op marktplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 12 mrt 2009 08:37 #62429

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
nou moet je nooit van geruchten uitgaan maar vorig jaar zou het geregeld zijn gebeurd dat bij de sluizen in de aflsluitdijk na het schutten de deuren nog even dichtbleven en er ineens heel veel mannetjes in blauwe pakken op de wal stonden. Om all papieren te controleren, inclusief het marifoon-deel.

ik heb het slechts gehoord, en niemand gesproken die het werkelijk overkomen is.

in datzelfde verhaal ging het over boetes tot 1700 euro.

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 12 mrt 2009 08:54 #62432

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Boetes tot 1700 euro... wat moet je gedaan hebben om zoiets te krijgen??? Lam als een aap, zonder VB wildplassen tegen het been van een van de ambtenaren terwijl je hem/haar de huid volscheldt wellicht?

@Vince: je kan overwegen om iig nu het basiscertificaat te halen want zonder papieren mag je niet eens een marifoon aan boord hebben. Je overtreedt dan de telecommunicatiewet die het in het bezit hebben van een radiozendinrichting zonder vergunning verbiedt. En dan hebben we het nog niet eens over het gebruik ervan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 12 mrt 2009 09:23 #62435

  • WNW6
  • WNW6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
@Vince: je kan overwegen om iig nu het basiscertificaat te halen want zonder papieren mag je niet eens een marifoon aan boord hebben. Je overtreedt dan de telecommunicatiewet die het in het bezit hebben van een radiozendinrichting zonder vergunning verbiedt. En dan hebben we het nog niet eens over het gebruik ervan...

Uit het schip halen en thuis opbergen tot later is dan ook geen optie. 8O
Want het in het bezit hebben, zonder vergunning, is al strafbaar. Ze zouden zo'n boot niet mogen aanbieden zonder die apparatuur eerst te verwijderen en afzonderlijk de marifoon te koop aan te bieden.
Helaas zit ik in het zelfde schuitje, ook in mijn onlangs gekochte Neptun 22 zit een marifooninstallatie en ook ik beschik (nog) niet over een vergunning.
Laat maar waaien.
Neptun 22 KS, \"O\'NEILL\".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 12 mrt 2009 09:39 #62439

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Boetes tot 1700 euro... wat moet je gedaan hebben om zoiets te krijgen???

Zonder goede verklaring rode gasolie in de tanks hebben, 1700 valt nog mee want ik ken ze van 4500 boete voor dit feit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 12 mrt 2009 10:19 #62449

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Uit het schip halen en thuis opbergen tot later is dan ook geen optie.
Want het in het bezit hebben, zonder vergunning, is al strafbaar. Ze zouden zo'n boot niet mogen aanbieden zonder die apparatuur eerst te verwijderen en afzonderlijk de marifoon te koop aan te bieden.
Helaas zit ik in het zelfde schuitje, ook in mijn onlangs gekochte Neptun 22 zit een marifooninstallatie en ook ik beschik (nog) niet over een vergunning.

Ik zit me even iets af te vragen.. Setl dat ik voor iemand anders een vergunning aanvraag. Een vergunning is een combinatie van de scheepsnaam en de roepletters en is persoonsgebonden. Maar volgens mij staat er nergens vermeld dat de vergunninghouder ook de eigenaar van de boot moet zijn anders zouden verhuurders een probleem hebben. Wat ik me ook even zit af te vragen: moet je überhaupt over een certificaat beschikken om een vergunning aan te vragen??? Volgens mij kan je op de website van AT gewoon een nieuwe melding voor gebruik doen en dan krijg je keurig roepletters. Dan is het al dan niet illegaal in bezit hebben in ieder geval gedekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 12 mrt 2009 16:20 #62477

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Als de marifoon bedient wordt aan boord dient er minimaal 1 persoon te zijn die een geldig certificaat heeft. Je mag als niet certificaathouder wel zenden, maar alleen onder toezicht van een certificaathouder. En die moet aan boord zijn......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 08:03 #62552

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Dat klopt helemaal maar naast een certificaat moet er ook een vergunning zijn. Zonder vergunning krijg je, bij controle, iig een bekeuring omdat de marifoon dan niet eens aan boord mag zijn. Als je geen certificaat hebt is er niets aan de hand zolang je bij controle maar niet net in gesprek bent met de buren... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 08:37 #62560

Dat klopt helemaal maar naast een certificaat moet er ook een vergunning zijn. Zonder vergunning krijg je, bij controle, iig een bekeuring omdat de marifoon dan niet eens aan boord mag zijn. Als je geen certificaat hebt is er niets aan de hand zolang je bij controle maar niet net in gesprek bent met de buren... :wink:

Je krijgt inderdaad een roepnaam met letters. Maar je krijgt bij je vergunning ook je atiscode en die moet verplicht ingeprogrammeerd zijn, anders is het apparaat illegaal. Eigenlijk is dus iedere marifoon die te koop staat illegaal, totdat er Atiscode in zit.Voor de vergunning moet je je certificaat overleggen.
Met een beperkt certificaat kun je dus ook een Atis aanvragen. Mijn voorstel? Bij watersportcursussen.nl ( en waarschijnlijk ook nog bij vele anderen) kun je in 1 dag marcomb halen en in de middag de operationele vaardigheden doen. Dat laatste is helaas verplicht en prijzig, maar dat moet je toch ooit doen. In ieder geval binnen 5 jaar anders is je theorie verlopen.
Een handig middel is om het anwb cursusboek met oefen cdrom te kopen. paar daagjes oefenen en je haalt zonder problemen het examen.
Dan heb je alles in 1 keer.
Mocht je ook Belgie willen gaan aandoen dan is het verplicht om een 2e marifoon aan boord te hebben trouwens. Voor 114 euro koop je al een nieuwe handheld met Atis functie.
Spijtig voor jou, maar dat stomme marifoonbrevet kost nu eenmaal geld. op zee is het niet verplicht. Ik weet niet hoever je de zee op gaat en hoe vaak. Maar met rustig weer en niet mijlenver uit de kust (halverwege de noordzee bedoel ik dan dus) kun je prima varen zonder. Puriteinen zullen me nu wel voor rotte vis uitmaken, maar ook op het binnenwater kan je schip zinken of wat dan ook. Het aanroepen van sluizen, bruggen etc heb ik een jaar lang gedaan met almanak2 en mijn telefoon. Voordeel hiervan was dat ik met een havenmeester kon onderhandelen over een eventueel plekje in een volle haven, zonder dat anderen mee luisterden. Heeft me regelmatig voordeel gegeven.
Begrijp me goed, een marifoon is zeker handig voor de veiligheid, een reddingsvlot ook. Als je schip zou zinken heb ik liever een vlot waar ik in kan stappen, dan dat mensen weten dat het schip zinkt en ik moet zwemmen om gevonden te worden. Dus...heb jij dan ook een reddingsvlot?
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 09:26 #62575

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Je krijgt inderdaad een roepnaam met letters. Maar je krijgt bij je vergunning ook je atiscode en die moet verplicht ingeprogrammeerd zijn, anders is het apparaat illegaal. Eigenlijk is dus iedere marifoon die te koop staat illegaal, totdat er Atiscode in zit.Voor de vergunning moet je je certificaat overleggen.

Beide stellingen zijn volgens mij niet juist. Een ATIScode hoeft niet verplicht ingeprogrammeerd te zijn maar dat betekent dat het apparaat niet op de Basel-wateren mag worden gebruikt. Een zeemarifoon bijvoorbeeld hoeft geen ATIS te hebben. Het apparaat an sich is dus niet illegaal maar het gebruik ervan wel. Klein detail....
Verder kan je volgens mij een vergunning aanvragen, tegenwoordig zelfs gewoon via de website van AT, zonder dat je een (kopie van) een certificaat hoeft te laten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 09:59 #62579

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Verder kan je volgens mij een vergunning aanvragen, tegenwoordig zelfs gewoon via de website van AT, zonder dat je een (kopie van) een certificaat hoeft te laten zien.

Een voorwaarde voor de overdracht van een vergunning is dat de nieuwe gebruiker aan de criteria voor het doen van een melding voldoet. Concreet betekent dit dat de beoogde nieuwe melder in het bezit moet zijn van het vereiste bedieningscertificaat voor de zendapparatuur. De overdrachtsverklaring moet door beide partijen worden ondertekend.

Bij een melding via het E-loket dien je een gebruikersnaam aan te vragen, in de aanvraag ook naar de vereiste certificaten gevraagd.

Zie aanvragen inloggegevens

https://loket.at-ez.nl/VVNR/faces/infra/AanvragenAccount.jspx?locale=nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 10:03 #62581

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Verder kan je volgens mij een vergunning aanvragen, tegenwoordig zelfs gewoon via de website van AT, zonder dat je een (kopie van) een certificaat hoeft te laten zien.

Je moet wel je burger service nummer ingeven (en dat moet je ook opgeven als je examen doet). Zal vast wel een link zitten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 11:28 #62589

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
En je moet een kopie van je bedienings sertificaat mee sturen.
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 11:53 #62594

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Heren, I stand corrected. In mijn herinnering was het niet nodig om een kopie van een certificaat mee te sturen maar ik heb zelf al heel lang een e-dossier.... :oops:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 17:37 #62633

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Beide stellingen zijn volgens mij niet juist. Een ATIScode hoeft niet verplicht ingeprogrammeerd te zijn maar dat betekent dat het apparaat niet op de Basel-wateren mag worden gebruikt.

Als dit correct is zou het voor mij de ideale oplossingen zijn. Even tussendoor het certificaat halen, en de VHF kan gewoon blijven zitten. Zolang ik er niet mee zend geen problemen, direct klaar voor eventuele noodgevallen, en ik kan ook nog het weerbericht ermee ontvangen.
Zoniet neig ik ertoe het ding (optisch) te verwijderen. Dan lijkt het er namelijk op dat het bezit van een marifoon zonder ATIS sowieso verboden is, certificaat of geen certificaat. Opbergen is dan het devies.

Het aantal reacties geeft iig aan dat het probleem juridisch toch wel enigszins complex is. In ieder geval alvast bedankt voor al het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 13 mrt 2009 17:56 #62636

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alternatief voor Marcom B 26 mei 2009 21:19 #73327

In deze post wordt een paar maal gesteld dat je het basiscertificaat snel haalt en dat Marcom-b duurder is en langer duurt.

Het SRC (short range certificate) is wellicht een goed alternatief. Waar in Europa je het SRC ook behaald, het is in Nederland gewoon geldig, net zoals het Marcom-B ook door de andere landen wordt geaccepteerd.

Agentschap Telecom meldt wel dat het SRC gelijk is aan Marcom-B voor schepen tot 12 passagiers. Boven de 12 passagiers is het SRC gelijk aan het basiscertificaat. Dit heb ik in de wetgeving overigens niet terug kunnen vinden, tips zijn welkom.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: marifoon en wetgeving 26 mei 2009 21:42 #73334

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Ik heb inmiddels mijn boot min of meer zeilende, iig genoeg om het Haringvliet onveilig te maken :lol:
De marifoon is inmiddels optisch verwijderd, en binnenkort ga ik toch even een boekje doorlezen voor de examens basiscertificaat en Marcom-B. Die paar weekjes zonder marifoon kom ik wel door. Heb jaren zonder marifoon/gsm op het Haringvliet gezeild, dus die paar weken kunnen er ook nog wel bij... De meeste tijd gaat nu even richting bootje en natuurlijk zeilen. Een mooie dag met heel weinig wind is dan een goede optie om voor anker even bovenstaande lectuur door te nemen :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

overnemen registratie 02 juni 2009 09:41 #74088

  • saffi
  • saffi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Heeft iemand ervaring met het overnemen van een registratie?

Onze boot was een inruiler, via een makelaar. Bij het verkrijgen zag ik dat de marifoon geregistreerd was en ik heb getracht contact op te nemen met de vorige eigenaar om de registratie over te nemen. Nu gaf die geen gehoor en kwam ik er onlangs achter dat de registratie ongedaan is gemaakt. De roepletters zijn ook weer vrij en niet toevallig door iemand anders geregistreerd. Nu is het enorm moeilijk (tenminste, ik moet of stad en land afrijden of een duur software pakket en ditto kabeltje kopen) om de marifoon opnieuw te programeren via de externe speaker. Ik wil dus gewoon de "oude roepnaam en code" overnemen. De boot heeft in ieder geval dezelfde naam. Is dit iemand ooit gelukt? Op mijn mailtjes naar het Agentschap Telecom wordt in ieder geval nooit gereageerd.

Alvast dank. groetjes, Saffi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.340 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl