Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accu's en buitenboord

accu's en buitenboord 28 apr 2009 15:47 #69157

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
hallo,

ik ben bezig met het 12volt systeem in mijn boot beter voor mekaar te krijgen dat ik langer met mijn accu's kan doen, ik heb er 2 accu's instaan

2x 85ah.

èèn daarvan word gebruikt als startaccu voor je buitenboordmotor en de ander voor het 12 volt systeem aan boord.

nu mijn vraag, een buitenboord hoe kan ik erachter komen hoeveel deze laait? hoe kan ik zoiets meten?

en kan ik deze 2 accu's aanelkaar koppelen om langer stroom te hebben zonder op te laden? ( plus aan plus min aan min )


en zodra dat kan, laait de motor deze accu's dan gelijk op?


groet dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 28 apr 2009 18:48 #69177

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Je kan accu's aan elkaar schakelen, maar dit is zeker niet aan te bevelen. Je kan beter beide accu's gescheiden houden en apart laden. Een buitenboordmotor heeft over het algemeen geen grote laadcapaciteit, de laadspoelen zijn ten opzichte van dynamo's maar erg klein. Je zal dan dus langer moeten laden. Of een laadspeol via een diodebrug kan laden.......ik twijfel daar aan. Zorg gewoon voor een goede acculader, desnoods met twee uitgangen en laadt hiermee je accu's op. Het aaneenschakelen van accu's heeft een risico dat de accu's op elkaar ontladen, de sterke broeder gaat de zwakke broeder ondersteunen, je verbruik zal hierdoor eerder meer dan minder zijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 28 apr 2009 18:53 #69179

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
hmmm eric bedankt voor je reactie..

dat gaat dus over, ik wil namelijk me accu's laden op een of andere manier, een zonnepaneel vind ik zonde voor me waarschip het ziet er gewoon lelijk uit :oops:

bedankt voor de info, blijf dus toch aan de walstroom en een aggegraatje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 28 apr 2009 18:56 #69180

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Zoek de specs van je motor eens op op het net, daar staat ook de laadstroom bij, je kan het ook meten met een ampéretang.
Maar veel zal het inderdaad niet zijn met een bbm.
Inderdaad als gezegd niet koppelen als ze niet nieuw en precies gelijk zijn (zelfde merk en type uit dezelfde batch).
Een goede acculader eraan of als je veel onafhankelijk wilt zijn een zonnepaneel aanschaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 28 apr 2009 19:29 #69188

Goede dag,

Ik heb laatst een 9,9 yamahaFour stroke aan geschaft en toen meteen gevraagd hoeveel die bb oplaad.

De Yamaha dealer zei toen tegen mij tussen de 8 a 10 ampere dus dat is inderdaad niet zo heel veel.

Gr Martin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 28 apr 2009 19:42 #69189

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
ik ben net op de dealer site geweest van mijn motor

selva marine naxos 9.9 deze levert volgens hun 12volt 70watt is dat veel of weinig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 28 apr 2009 19:46 #69190

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
ik ben net op de dealer site geweest van mijn motor

selva marine naxos 9.9 deze levert volgens hun 12volt 70watt is dat veel of weinig?

70:12= 5.8 A, da's dus niet zoveel.................je moet dan lang varen om de boel geladen te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 28 apr 2009 19:49 #69191

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
hmmm bedankt voor de info, dan ga ik maar verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 28 apr 2009 21:15 #69208

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dennis,

Een startaccu van 85 ampere is overdone voor een BBM. Als hij het opgeeft, kun je volstaan met een 55 Amp. Scheelt flink in de portemonnee.
Een lichtaccu van 85 Amp. is ruim voldoende. Het laden van accu's op de motor kun je buiten beschouwing laten. Je vaart immers meestal geen uren op de motor. Verstandiger is het om te investeren in een goede walstroominstallatie, dus met blauwe Euro-stekkers en een goede oplader.
Monteer dan ook een diode-brug, zodat 's-nachts je accu's voldoende tijd krijgen om allebei opgeladen te worden.
Voorbeeld:

www.georgekniest.nl/catalogus/...odebrug/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 03 mei 2009 16:50 #69533

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
bedankt voor je info intruder, ik heb er al een walstroom aansluiting op zitten en een c-teck lader....waren toen in de aanbieding bij de lidl!

zouden jullie de walstroom ook zekeren? en zo ja hoe? het steiger is wel gezekerd op 16 ampere geloof ik. we krijgen daar ook 3500 watt ( volgens de havenmeester. )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 03 mei 2009 17:15 #69535

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dennis,

Ik heb geen aandelen Kniest, deze gebruik ik omdat ik zelf ook zeker wil zijn, en soms wordt er nog wel eens geknoeid aan stroomkastjes.

www.georgekniest.nl/catalogus/...akelaar/product.aspx

Daarbij: we zitten op water! En voor het geld hoef je het niet te laten.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 04 mei 2009 09:13 #69633

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Die genoemde diodebrug lijkt me niet altijd handig bij een buitenboordmotor. De meeste spoelen die ik ken, geven een varieerende spanning af, afhankelijk van het toerental. De tijd dat je met genoeg spanning om te laden vaart is weinig en als daar ook nog eens 0,7 volt vanaf gaat door de spanningsval van de diode brug blijft er niet veel laad tijd over. De laadspoeltjes hebben normaal gesproken niet echt spanningsregelaars zoals binnenboord dynamo's.

Ik zou ook gaan voor een walstroom ladertje. Ik heb een redelijke processor gestuurde lader met druppelfunctie gekocht bij de lidl voor slechts 2 tientjes en die houdt mijn accu prima vol als je af en toe in een haven ligt. Deze kun je ook altijd aangesloten laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's en buitenboord 06 mei 2009 09:03 #69960

De meeste buitenboordmotoren leveren niet meer dan 4-6 A via de laadspoel. Mijn 9.9 pk Yamaha 4-takt hi-thrust levert nominaal 6 A, volgens opgave van de fabrikant.
Let op: de spoel zelf levert wisselspanning/stroom, er moet een gelijkrichter (en het liefst ook een spanningsregelaar) tussen om een accu te kunnen laden. Bij een electrisch startende motor zal dat meestal wel het geval zijn, bij handstart modellen niet altijd. 6 ampere lijkt niet veel, maar het voldoende om een accu bij te laden, niet om hem helemaal op te laden als ie leeg is.
Het is zo wie zo niet verstandig om een accu helemaal leeg te trekken, dat bekort de levensduur aanzienlijk. Een gewone loodaccu wil je eigenlijk niet verder ontladen dan 50 %. Ga er maar vanuit dat iedere accu een beperkt aantal complete laad/ontlaadcycli meegaat (ca. 500 voor een goeie) en dat als je de accu niet helemaal ontlaadt je weer een cyclus hebt gespaard...
Het is dus volgens mij beter een wat grotere accu te hebben, die je minder ver ontlaadt dan een kleine accu die je sneller leeg trekt. Voor de hoeveelheid lading (Ah) die je er weer in moet stoppen om 'm weer te vullen maakt het niet uit, alles wat er uit gaat moet er ook weer in.

Het laadcircuit van mijn motor is aangesloten op een 10 A (solar) laadcontroller, die ervoor zorgt dat de accu niet wordt overladen en niet te veel gas produceert. Er zit ook een onderspanningsbeveiliging in, die de verbruikers afschakelt als de klemspanning (het ladingsniveau) te laag wordt. Op deze controller sluit ook ook mijn zonnepaneel aan, dat als druppellader fungeert.

De laadstroom is eventueel te controleren door - in serie - een amperemeter aan te sluiten tussen bbm en accu. De meeste multimeters hebben wel een 10 A bereik dat je hiervoor kunt gebruiken. Let wel goed op: meestal is er een aparte (niet gezekerde) aansluiting op de meter voor dit bereik. Als je de meter per ongeluk parallel aansluit, is op zijn minst je meter kapot en als je pech hebt ontploft je accu... Bij twijfel niet doen dus. Je kunt ook (parallel) de klemspanning op je accu meten (V-bereik), de spanning moet tijdens het laden stijgen boven de 12 V.

Succes,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl