De meeste buitenboordmotoren leveren niet meer dan 4-6 A via de laadspoel. Mijn 9.9 pk Yamaha 4-takt hi-thrust levert nominaal 6 A, volgens opgave van de fabrikant.
Let op: de spoel zelf levert wisselspanning/stroom, er moet een gelijkrichter (en het liefst ook een spanningsregelaar) tussen om een accu te kunnen laden. Bij een electrisch startende motor zal dat meestal wel het geval zijn, bij handstart modellen niet altijd. 6 ampere lijkt niet veel, maar het voldoende om een accu bij te laden, niet om hem helemaal op te laden als ie leeg is.
Het is zo wie zo niet verstandig om een accu helemaal leeg te trekken, dat bekort de levensduur aanzienlijk. Een gewone loodaccu wil je eigenlijk niet verder ontladen dan 50 %. Ga er maar vanuit dat iedere accu een beperkt aantal complete laad/ontlaadcycli meegaat (ca. 500 voor een goeie) en dat als je de accu niet helemaal ontlaadt je weer een cyclus hebt gespaard...
Het is dus volgens mij beter een wat grotere accu te hebben, die je minder ver ontlaadt dan een kleine accu die je sneller leeg trekt. Voor de hoeveelheid lading (Ah) die je er weer in moet stoppen om 'm weer te vullen maakt het niet uit, alles wat er uit gaat moet er ook weer in.
Het laadcircuit van mijn motor is aangesloten op een 10 A (solar) laadcontroller, die ervoor zorgt dat de accu niet wordt overladen en niet te veel gas produceert. Er zit ook een onderspanningsbeveiliging in, die de verbruikers afschakelt als de klemspanning (het ladingsniveau) te laag wordt. Op deze controller sluit ook ook mijn zonnepaneel aan, dat als druppellader fungeert.
De laadstroom is eventueel te controleren door - in serie - een amperemeter aan te sluiten tussen bbm en accu. De meeste multimeters hebben wel een 10 A bereik dat je hiervoor kunt gebruiken. Let wel goed op: meestal is er een aparte (niet gezekerde) aansluiting op de meter voor dit bereik. Als je de meter per ongeluk parallel aansluit, is op zijn minst je meter kapot en als je pech hebt ontploft je accu... Bij twijfel niet doen dus. Je kunt ook (parallel) de klemspanning op je accu meten (V-bereik), de spanning moet tijdens het laden stijgen boven de 12 V.
Succes,
Bart