Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiten Pergo accukeuze schakelaar

Aansluiten Pergo accukeuze schakelaar 19 mei 2009 04:50 #72311

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Mede-zeilers...

Ik wil een Pergo accukeuze schakelaar gaan inbouwen, heb er eentje via marktplaats aangeschaft m.a.w. zonder boekje. Nu heb ik een paar vraagjes.

Op de schakelaar zitten 3 pollen: 1, 2, Commen. Mijn vermoeden is de plussen van de accus' op pol 1 en 2, de plus van de installatie op de commen, en alle zwarte bij elkaar. Klopt dit?

Momenteel zit de startkabel van m'n electrische starter rechtstreeks op de accu, dit is best een dikke kabel. (9.9 PK Honda buitenboord) Als ik deze achter de keuze schakelaar zet met een hoeveel mm2 kabel moet ik dan terug naar de accu's vanaf de schakelaars?
Baak

maxi 77
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten Pergo accukeuze schakelaar 26 juni 2009 21:51 #77522

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Je moet een plusdraad trekken van accu 1 naar schakelaar-aansluitpunt 1 én naar Common. Vervolgens een plusdraad van accu 2 naar schakelaar-aansluitpunt 2 én naar Common.

Als je de startkabel per se achter de schakelaar wilt hebben, zou je theoretisch met kabels kunnen volstaan die half zo dik zijn als je huidige startkabel. Echter, omdat beide accu's niet gelijkmatig leeg worden getrokken weet je nooit precies hoe de stroom 'verdeeld' gaat worden. In het ergste geval komt alles uit accu 1 (omdat 2 leeg is), ergo de kabel van schakelaar naar accu moet net zo dik zijn als je huidige startkabel.

Of je doet niet moeilijk en zet de startmotor rechtstreeks op 1 van de 2 accu's, buiten de schakelaar om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aansluiten Pergo accukeuze schakelaar 27 juni 2009 11:48 #77543

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De kabel van beide accu´s naar schakelaar moet net zo dik als de kabel van schakelaar naar startmotor, de startstroom is immers gelijk. Meestal staat de schakelaar op 1, de startaccu, maar als de startaccu leeg is kun je de schakelaar omzetten naar 2; de accu voor de verlichting, radio e.d.

Zijn ze beide half leeg kun je hem omzetten naar ´both´ hopelijk heb je dan nog genoeg startstroom om de motor te starten.

Als de motor loopt mag je de schakelaar nooit via de 0 omzetten van 1 naar 2, maar altijd via de both.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl