Vorig jaar heb ik een Raymarine ST 1000 gekocht voor mijn Waarschip kwarttonner (zal alles bij elkaar een 1.500 kg waterverplaatsing zijn, denk ik).
De automaat heeft een ingebouwd fluxgate kompas (als je luidsprekers in de kuip hebt, kun je die dus beter uit de buurt houden).
Via de drukknoppen kun je een kompaskoers ingeven, en die koers stuurt de automaat dan. Op het display zie je de gestuurde koers.
12 V aansluiten is genoeg; dan werkt de automaat op een kompaskoers. Dat bevalt mij prima (maar mocht ik nog ooit een wind transducer kopen, sluit ik die natuurlijk wel aan).
De socket (het stopcontact) zat erbij; die hoef je dus niet apart te kopen.
Ik gebruik de socket alleen voor de voedingsspanning, want heb geen NMEA apparaten. Dat is genoeg.
Tenzij je voor de bevestiging accessoires nodig hebt, kun je met de ST 1000 of 2000 dus meteen varen.
Ik moest een verlengbuisje kopen voor de stuurarm, gezien de wenselijke plaats van bevestiging van de stuurautomaat t.o.v. de helmstok.
Of dat nodig is, hangt af van de afstand gemeten in de breedte tussen de op je boot wenselijke plaats voor de pin waarmee je het ene einde van de stuurautomaat op de boot vastzet en het hart van de helmstok.
Die afstand moet 589 mm / 23,2 inch zijn (handboek versie 2006). Die verlengbuisjes zijn relatief duur (en te krijgen in 6 maten, van 1 tot en met 6 inch, bij Kniest ¤ 29).
Er zijn ook allerlei extra hulpmiddelen verkrijgbaar voor bevestiging van automaat aan helmstok en op de boot (die vind ik erg duur).
Standaard waren meegeleverd:
- een pin, die je kunt lijmen in een (houten) helmstok
- een koperen busje (mounting socket) waarin de vaste bevestigingsas van de automaat valt.
Als je aan beide onderdelen genoeg hebt voor de bevestiging van de automaat, heb je verder niets nodig.
Ik had aan de rugleuning van de kuiprand een houten klosje bevestigd, waarin ik de mounting socket had gelijmd. Dat scheelde een 'cantilever socket assembly' of zijwand montage steun van, bij Kniest ¤ 89, en voldeed prima.
De stuurautomaat moet overigens niet persé halverwege de helmstok gemonteerd worden, maar 460 mm vanaf het hart van de roeras/roerkoning. (Bij een gehuurde kwarttonner is daar niet precies de hand aan gehouden en ik geloof niet dat het veel uitmaakte, maar de handleiding geeft die 460 mm aan).
De voeding kan beter niet van een startaccu komen: als je de motor start, kan de spanning inzakken en kunnen er pulsen op de voedingsspanning komen te staan waardoor de automaat wordt gereset (volgens de handleiding). Er gaat dus niets kapot, maar de automaat zou dan niet correct kunnen werken).
Ik heb hier geen ervaring mee, want mijn buitenboordmotor trek ik aan.
Ik heb alleen een serviceaccu en die heb ik nooit leeggetrokken tijdens 2 dagen varen, maar als ik een motor op een accu moet starten, lijkt mij een aparte startaccu heel erg aan te bevelen.