Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoon klasse D niet ATIS en DCS

Marifoon klasse D niet ATIS en DCS 20 juni 2009 02:02 #76429

  • WimD
  • WimD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Gevonden op Vaarwijzer. Bekend?
Quote van Vaarwijzer Nieuwsbrief - week 26 2009:

Zeevaart- versus Binnenvaartmarifoon
Ben Ros van VBO Vaarbewijsopleidingen schreef ons: "Sinds enkele maanden examineert VBO het verplichte onderdeel Operationele Vaardigheden Marcom-B in het Holland Nautic Trainingscentrum in Apeldoorn. Er wordt van alles getoetst, maar ik wil er een opvallend aspect uitlichten en dat is de ATIS-functie. Vrijwel iedereen die een DSC-marifoon klasse D koopt, laat het ATIS en MMSI nummer door de leverancier invoeren. Vervolgens wordt de marifoon aan boord geinstalleerd en getest en men gaat varen, zowel op het binnenwater als op zee. Men realiseert zich niet dat de ATIS er voor zorgt dat de marifoon voldoet aan de eisen van Baselovereenkomst en dat daardoor functies als DSC (inclusief DSC distress alert), dualwatch en toets hoog/laag vermogen uitgeschakeld zijn. Deze functies zijn echter met name op zee weer erg belangrijk. Men vertouwt er blindelings op dat de toets 'distress' het altijd doet en de ATIS overruled.
Bij de nieuwe generatie DSC marifoons klasse D gebeurt dat niet. Je moet echt handmatig de ATIS uitzetten anders doet zelfs de 'distress'-toets het niet. Wij besteden daar in de opleiding en examinering veel aandacht aan.

ATIS aan -> binnenvaartmarifoon,
ATIS uit -> zeevaartmarifoon.

Ik heb echter het gevoel dat in de praktijk heel veel mensen dat niet doen omdat ze het gewoon niet weten. Kortom een marifoon heeft geen 'zoutwatersensor' en je moet hem handmatig overschakelen binnenwater naar zee en weer terug. Het zal je maar gebeuren dat je in nood de 'distress' knop indrukt en er gebeurt helemaal niets."
Tanto nadar para morir en la orilla......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon klasse D niet ATIS en DCS 20 juni 2009 07:04 #76439

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Voor zover mij bekend, is ATIS de naam van de mantelorganisatie die de Automatic Terminal Information Service van gangbare procedures voorziet en verder niet. De benaming is in feite volledig onjuist voor het doel waarvoor het wordt aangeprezen. Zoiets als een medicijn waarvan men de merknaam noemt maar nalaat het werkzame bestanddeel te vermelden dat de kern van het verhaal vormt.

ATIS is de organisatie achter een serie overheidsgestuurde maatregelen die tot doel hebben informatie te verschaffen aan de luchtvaart, waarvan het onderdeel public safety maar een klein stukje van de taart is.

Anders is het met MMSI en DSC:

Is a call sign or Maritime Mobile Service Identity (MMSI) needed?

An MMSI is a unique nine-digit code set into your DSC-capable radio transceiver and/or AIS transceiver to identify your vessel or coast station. You need only one of these if you have multiple fixed DSC radios and/or AIS transceivers. You use the same MMSI for all DSC and AIS transceivers onboard the one vessel as it is a ship's identity. Since marine VHF transceivers now operate under a Class Licence, there is no requirement for an official call sign and maritime ship station licence, but the operator must have a minimum radio operator qualification of a Marine Radio Operator’s VHF Certificate of Proficiency (MROVCP). However, for MF/HF transceivers, Marine Radio Operator’s Certificate of Proficiency (MROCP) is the minimum qualification, as well as a ship station licence (incl. callsign) issued by the Australian Communications and Media Authority (ACMA).

To use DSC techniques, an MF/HF DSC, VHF DSC and/or AIS transceiver must be permanently programmed with a unique nine-digit identification number known as the Maritime Mobile Service Identity (MMSI). This can be regarded as the electronic equivalent of a radio call sign and uniquely identifies that ship or coast station. It is important to recognize that the MMSI identifies the vessel or coast station, and if more than one fixed transceiver and/or AIS transceiver is carried they are all to be programmed with the same MMSI. A vessel's 406 MHz Emergency Position Indicating Radio Beacon (EPIRB) may also be programmed with the same MMSI. The selling agent can program the MMSI into the transceiver and AIS equipment.

To use DSC techniques, an MF/HF DSC, VHF DSC and/or AIS transceiver must be permanently programmed with a unique nine-digit identification number known as the Maritime Mobile Service Identity (MMSI). This can be regarded as the electronic equivalent of a radio call sign and uniquely identifies that ship or coast station. It is important to recognize that the MMSI identifies the vessel or coast station, and if more than one fixed transceiver and/or AIS transceiver is carried they are all to be programmed with the same MMSI. A vessel's 406 MHz Emergency Position Indicating Radio Beacon (EPIRB) may also be programmed with the same MMSI. The selling agent can program the MMSI into the transceiver and AIS equipment.

Het systeem dient dus op zee ingeschakeld te zijn en niet uit. Het systeem is in hoofdzaak gericht op zeevaart en niet op de binnenvaart.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon klasse D niet ATIS en DCS 20 juni 2009 07:50 #76440

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Ik ben zo vrij geweest om de tekst van Vaartips.nl over het begrip ATIS te knippen en te plakken:

Automatic Transmitter Identification System:. Een signaal dat automatisch de gecodeerde roepletters van het schip bij marifoongebruik meezendt.

De ATIS code bestaat uit 10 cijfers. De Nederlandse code begint met 9, daarna de gecodeerde radioroepnaam, waarvan voor Nederland de eerste letter een P (code 244) is. PH is b.v. 24408 (P = 244, H = 08, achtste letter v.h. alfabet), gevolgd door de vier cijfers van de roepnaam.
De ATIS van PH8784 is dus 9244088784.

Elke goedgekeurde marifoon heeft deze voorziening. Het ATIS-signaal wordt automatisch verzonden bij het loslaten van de spreeksleutel en bij langere uitzendingen om de vijf minuten tussendoor.
Bij koop of verkoop van een gebruikte marifoon dient herprogrammering plaats te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon klasse D niet ATIS en DCS 20 juni 2009 08:18 #76442

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat is, dacht ik ook het correcte antwoord. Blijkbaar zij er duws verschillen per land in uitvoering en gebruiksmogelijkheden.
We hebben het onderwerp "binnenvaartmarifoon" al eens eerder de revue zien passeren maar volgens mij bestaat dat fenomeen niet.
Praten we dus nu over zeevaart c.q. non-zeevaartmarifoons?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon klasse D niet ATIS en DCS 20 juni 2009 08:49 #76445

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Hier wordt een combi marifoon aangehaald.

Indien men beschikt of Marcom B is het toegestaan een combi marifoon te gebruiken, bij alleen een Marifoon ceritificaat is het gebruik van een combi marifoon ( zodanig geprogrameerd ) niet toegestaan.

Een combi marifoon heeft de mogelijkheid om te schakelen tussen Zeevaart en Baselbezetting, in de zeevaart bezetting is de ATIS functie niet actief, in de Basel functie werkt soms de DSC functie niet.

Voorbeelde van combi marifoons zijn:
Icom ic-m401, Sailor RT4801, Shipmate RS8300, Furuno FM2721, Simrad RD68 etc etc.

Bij overgang van zoet naar zout dient de marifoon ook omgeschakeld te worden van Zeevart (INT) naar Basel (BI / Inland / Atis ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon klasse D niet ATIS en DCS 20 juni 2009 08:56 #76446

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Praten we dus nu over zeevaart c.q. non-zeevaartmarifoons?

Ja, maar omdat het begrip non-zeevaartmarifoons zo warrig klinkt noemt men die uitvoeringen dus binnenwatermarifoons.

Binnenwatermarifoons en zeevaartmarifoons dus.

De verschillen:

Binnenvaart: afhankelijk van kanaal is het zendvermogen vast bepaald, dwz soms laag en soms hoog vermogen.
Kanalenpakket zoals ooit bij een overleg in Basel overeengekomen.
ATIS code benodigd en moet geprogrammeerd zijn
niet op twee of meer kanalen tegelijk uitluisteren
Je mag geen kanalen afscannen


Zeevaartmarifoon:

Alle kanalen op hoog vermogen
Internationaal kanalenpakket ( dus ook de engelse marina's kun je aanroepen, bijvoorbeeld)
MMSI nummer benodigd
dual watch uitluisteren en je kunt ook kanalen scannen.
DSC ( digital selective calling) dwz dat als je de DSC (distress) knop ingedrukt houdt wordt je identificatienummer meegezonden eventueel inclusief je positie indien marifoon gekoppeld aan een GPS

In die zin begrijp ik de opmerking van WimD heel goed. Je zult je marifoon maar op de binnenvaart-stand hebben staan en denken dat je een noodoproep doet en je positie wordt meegezonden als je de DSC knop gebruikt. het is een waardevolle tip!

Overschakelen doe je bij veel modellen door het apparaat eerst op uit te zetten, vervolgens weer aan te zetten en daarbij een bepaalde toets ingedrukt te houden. Het display geeft dan vaak "int" van internationaal aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon klasse D niet ATIS en DCS 20 juni 2009 09:22 #76448

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Zo zie je maar weer hoe omstandigheden zich wijzigen. Maar het gejheel is me nu wel duidelijk.
Bedankt voor de heldere uitleg.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marifoon klasse D niet ATIS en DCS 20 juni 2009 10:46 #76462

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Ik was nog een klein detail vergeten.

voor binnenvaartmarifoon heb je nodig: marifooncertificaat oftewel bedieningscertificaat én registratiebewijs

voor zeevaartmarifoon heb je nodig: Marcom-B of SRC
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl