Praten we dus nu over zeevaart c.q. non-zeevaartmarifoons?
Ja, maar omdat het begrip non-zeevaartmarifoons zo warrig klinkt noemt men die uitvoeringen dus binnenwatermarifoons.
Binnenwatermarifoons en zeevaartmarifoons dus.
De verschillen:
Binnenvaart: afhankelijk van kanaal is het zendvermogen vast bepaald, dwz soms laag en soms hoog vermogen.
Kanalenpakket zoals ooit bij een overleg in Basel overeengekomen.
ATIS code benodigd en moet geprogrammeerd zijn
niet op twee of meer kanalen tegelijk uitluisteren
Je mag geen kanalen afscannen
Zeevaartmarifoon:
Alle kanalen op hoog vermogen
Internationaal kanalenpakket ( dus ook de engelse marina's kun je aanroepen, bijvoorbeeld)
MMSI nummer benodigd
dual watch uitluisteren en je kunt ook kanalen scannen.
DSC ( digital selective calling) dwz dat als je de DSC (distress) knop ingedrukt houdt wordt je identificatienummer meegezonden eventueel inclusief je positie indien marifoon gekoppeld aan een GPS
In die zin begrijp ik de opmerking van WimD heel goed. Je zult je marifoon maar op de binnenvaart-stand hebben staan en denken dat je een noodoproep doet en je positie wordt meegezonden als je de DSC knop gebruikt. het is een waardevolle tip!
Overschakelen doe je bij veel modellen door het apparaat eerst op uit te zetten, vervolgens weer aan te zetten en daarbij een bepaalde toets ingedrukt te houden. Het display geeft dan vaak "int" van internationaal aan.