Beste Stoffel,
Op zee is een marifoon met DSC zeker aan te raden, echter hier moet je GMDSS voor hebben (Marcom
of Marcom A. Als je dit hebt bij je certificaat dan is er geen probleem.
Je hebt nl een MMSI nummer nodig (Mobile Maritime Service Identity) en deze kun je aanvragen als je Marcom A of B hebt.
Klasse D is meest gebruikt voor jachten. Andere Klasse worden gebruikt voor de beroepsvaart en hebben meer mogelijkheden. Voor jachten niet echt noodzakelijk.
Ervaring met de Northstar heb ik niet, wel stond er in de laatste zeilen een artikel over marifoons die te schakelen zijn tussen zee(DSC) en Basel (ATIS) waarbij de DSC die niet werkt als de marifoon op ATIS (binnenland pakket) staat. Dit is een niet wenselijke situatie.
Zowieso is het op zee gezien het bereik goed om een ingebouwde marifoon te hebben met de antenne op een hoge plaats (masttop) en om op hoog vermogen te kunnen zenden((zee, (DSC) instelling).
Bij een marifoon met DSC is het overigens erg handig om een GPS antenne aan te sluiten. In geval van nood heb je meteen je positie bij de hand.
Verder kun je met DSC een oproep doen naar andere schepen waarvan je het MMSI nummer kent om eventueel sociaal verkeer te voeren. Deze oproep belast dan niet bijvoorbeeld kanaal 16.
Heb zelf een Silva/Nexus S15 en ben hier tevreden mee. Heeft ook een ingebouwde NAVTEX ontvanger. Als je een navtex antenne hebt dan kun je dus ook navtex berichten ontvangen. Handig voor erbij als je af en toe op zee vaart en geen extra Navtex ontvanger wilt kopen.
Succes met de overwegingen.
Grtz
Poemy