Ik sluit me bij VV aan ; als de belasting in overeenstemming is met die dikke draden, is dat rijgklemmetje echt veel te dun. De franje ernaast en de huls die niet over de isolatie past (gevolg: een knikpunt daartussen!) is vragen om problemen. Verder geven die bruine plekken nogal te denken inderdaad, daar is in ieder geval ooit sprake geweest van flinke overbelasting. Lijkt me een ongeschikt verdeelblokje voor grotere stromen. En dan die enorme kroonsteenstrip... ik kan me goed voorstellen dat je hier wat aan wil doen 8O
Solderingen gaan trouwens best lang mee als je ze goed ondersteunt met krimpkous. Zolang je de belasting maar van de verbinding af haalt. Vergelijk: op printplaten gaan ook alleen de solderingen barsten waar de zwaarste componenten aan hangen. Belaste verbindingen dus. Verstevig je de boel met krimpkous dan verplaats je het knikpunt/de belasting naar het flexibele draad voor en na de verbinding, waardoor de verbinding decennia mee zal gaan.
Zo kan het met auto draadbomen ook. Hoewel af fabriek het meeste met krimpverbindingen zit (bij machinaal krimpen geeft dat een hoge kwaliteit verbinding die nog goedkoop is ook), is het heel lastig om die kwaliteit van krimpen te benaderen met handgereedschap, ook speciaal gereedschap. De krimpverbinding alsnog verzuipen in soldeertin is dan een geschikt puntje op de i.
Krimpkous erover (met een stuk overlap over de isolatie van de draden!) om de verbinding te ontlasten, isoleren en beschermen en klaar. Wie handig is met een soldeerbout (dus drie handen heeft
) kan ook zonder krimpen met alleen maar solderen goeie betrouwbare verbindingen maken.
Nu heb ik nog niet veel ervaring met boot-electra maar wel zodanig veel met auto electra dat ik denk ook wel iets over boten te kunnen zeggen (is immers ook 12V, met vergelijkbare componenten en minder trillingen dan auto's). Ik bedraad o.a. motorconversies ; je kan je voorstellen dat er wat bedradingswerk bij komt kijken om een moderne injectiemotor netjes in een klassieker te installeren.
Je kunt voor 12V electra dus prima in automotive hoek winkelen. Je moet alleen niet bij de "bonkie bonkie stereo" winkels met hun vergulde zekeringblokken en felgekleurde kabels wezen, dat spul is onnodig duur. Tenzij je met je vernieuwde "bling bling" electrische installatie indruk wil maken op de jeugd natuurlijk
Maar een stuk saaie zwarte universele startmotorkabel kan net zo veel als de dikke felgekleurde kabels bij de car audio zaak, en kost de helft...
Voor grotere 12V "re-wiring" klussen koop ik meestal hier in:
www.rdae.nl/