Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron Diode

Victron Diode 24 aug 2009 14:31 #84363

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Beste allemaal,

Na wat accu perikelen toch besloten de boel om te gooien en 2 accu's te gaan gebruiken. Ik heb daarbij een diode van Victron aangeschaft.

Nu werd mij verteld dat zij eigenlijk de functie van de "handmatige" grote schakelknop (1, 2 & 1+2) tussen de accu's overneemt.

Hoe werkt dit dan precies want ik neem aan dat deze diode de weg kiest van de minste weerstand...dus wanneer er geladen moet worden dan laadt zij de accu die het meest leeg is en wanneer er ontladen wordt kiest met de volste accu.

Maar nu verzekerd Victron mij in de handleiding dat je nooit meer met een lege startaccu kan zitten...dit vraagt om uitleg...alvast bedankt! :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 24 aug 2009 14:47 #84367

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
www.victronenergy.nl/battery-i...t-battery-isolators/
kijk hier eens.
Ik neem aan dat je een diode verdeel blok gekocht heb.
En dan een fet diodeblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 24 aug 2009 14:49 #84369

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hier kan een ander niet veel zinnigs over vertellen als je niet zecht hoe je het een en ander aansluit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 24 aug 2009 14:54 #84370

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Inderdaad gaat het om het blok dat op de link staat afgebeeld...

aansluiting:
+ accu 1 op diodeblok, + accu 2 op diodeblok
- accu 1 bundelen met accu 2 en - lader en - dynamo
+ dynamo en + lader op diodeblok
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 24 aug 2009 16:02 #84382

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Klopt, als je enkel je startmotor op de start accu aansluit, gaat daar nooit meer dan dat uit, diode blok zorgt dat je start accu weer vol komt.

Met een schakelaar moet je de schakelaar eerst op je start accu zetten, waarna je hem snel vergeet weer op de service te zetten met als gevolg dat je met je overige gebruikers je startaccu leegt trekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 24 aug 2009 18:46 #84419

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een mosfet diodeblok gebruiken is een hele goede manier om de accu's te laden.
De accu die het meerst ontladen is, heeft dan ook de laagste weerstand.
Daar gaan dan ook de hoogste stromen naar toe.
De spanning die je kwijt bent met een mosfet diode is bijzonder laag.
Daarom hoef je geen compensatie diode in de dynamo in te laten bouwen.
Je kan de acculader op de aansluiting van de dynamo aansluiten( op diodeblok dus)
heb je alle accu's gelijk te pakken of er is mogelijkheid dat je diverse uit gangen op je lader hebt.
Dan kan je ze direct op de accu's aansluiten.
Alle accu's zijn dus gescheiden!!!
Ik heb afgelopen winter ook een vetus mosfet diodeblok geplaatst.
Met 3 accu's.
1 accu bijgebouwd.
2 boordnet accu's 100 amp/h elk
1 start accu 70 amp/h
Van de zomer mee gevaren en perfect werkt heel erg goed.
Volg de tekening en alle stromen gaan waar ze heen moeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 24 aug 2009 18:58 #84426

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De spanning die je kwijt bent met een mosfet diode is bijzonder laag.

Ben het niet geheel met je eens, een scheidingsdiode heeft 0,6 volt verlies, dit is teveel om je accu's goed vol te laden, een goede lader heeft hiervoor diode compensatie of een sense kabel, waarbij deze 0,6 volt dus weer gecompenseerd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 24 aug 2009 19:01 #84428

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Je hebt gelijk.
een diode heeft 0,6 volt spannig verlies.
Maar een Mosfetfiode heeft dat dus niet!
Deze zijn uit gevoerd met skotty diodes.
Spanning verlies is te verwaarlozen.
Zie ook de link hier boven naar victron
De laadspanning bij mij is 14 volt maximaal.
Met mosfets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 24 aug 2009 19:20 #84429

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ah ok, dacht dat er een gewone diode bedoelt werd, heb zelf een elektronisch geregeld geval van Mastervolt, de battery mate, nu ik het nakijk is die ook met mosfets :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 25 aug 2009 16:29 #84714

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Inderdaad gaat het om het blok dat op de link staat afgebeeld...

aansluiting:
+ accu 1 op diodeblok, + accu 2 op diodeblok
- accu 1 bundelen met accu 2 en - lader en - dynamo
+ dynamo en + lader op diodeblok

Ik heb vandaag alles aangesloten, met als detail:
De plus van de boordapparatuur op de plus van de lichtaccu. De min hiervan op de strip met de andere minnen.

Helaas werkt de boordapparatuur wel maar de motor krijgt geen stroom.

Is het de bedoeling dat de plus van de startmotor ook op de plus van de startaccu komt? Ik dacht namelijk dat de aansluiting van de kabel op het diode blok voldoende zou zijn. Echter geen resultaat.

Zoals ik het nu begrijp zorgt de diode dus alleen voor de verdeling van de inkomende stroom en niet voor de uitgaande?

Alvast bedankt voor de reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 25 aug 2009 16:53 #84720

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Zoals ik het nu begrijp zorgt de diode dus alleen voor de verdeling van de inkomende stroom en niet voor de uitgaande?

Klopt, het is een laadstroomverdeler, de verbruikers gaan uit en direct via de accu, dus startmotor op de startaccu, evt. met schakelaar en zekering ertussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 25 aug 2009 17:08 #84722

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Je hebt gelijk.
een diode heeft 0,6 volt spannig verlies.
Maar een Mosfetfiode heeft dat dus niet!
Deze zijn uit gevoerd met skotty diodes.
Niet helemaal.

Een standaard silicium diodeblok heeft inderdaad zo'n 0,7 Volt spanningsval over de diodes. Een germanium diode doet 0,4 Volt en een schottky diode 0,15 tot 0,4 Volt waarbij de spanningsval bij grotere vermogensdiodes het grootst is (en je de accu nog steeds niet 100% vol krijgt).

Een MOSFET blok heeft een wat ingewikkelder elektronische schakeling met MOSFET's (een driepoot) waarbij de spanningsval nagenoeg 0 is. Ze zijn ook wat duurder, maar je krijgt de accu wel goed vol, dus die gaan weer langer mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 25 aug 2009 18:08 #84741

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Er zit ook een optie op om de verloren spanning terug te brengen naar de dynamo, raden jullie dit ook aan? Gewoon met een kabeltje van het diodeblok naar de dynamo? Klinkt eenvoudig en effectief!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 25 aug 2009 19:45 #84758

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een goed bedoelde raad.
Weet wat je doet!
Als je met accu's en diodeblokken of wat anders in of aan de accukabels gaat monteren of verbinden.

Alsje het verkeerd doet gaat het meestal goed mis.
De stromen uit een accu bij kortsluiting zijn enorm.

capaciteit van een kleine accu in de orde van 45 Ah. Een directe kortsluiting op de klemmen hiervan geeft een kortsluitstroom van ongeveer 1,5 kA, dus ook een stroom om rekening mee te houden! Bij het achterlicht van de auto is door de inwendige weerstand van de kabels al afgenomen tot circa 400 A. Dergelijke stromen kunnen leiden tot brandwonden als de kortsluitstroom loopt door bijvoorbeeld een aan een vinger gedragen ring.
Laat staan als je 100 AMP/H heb staan of nog groter.

Goed controleren en anders aan een vakman over laten.
Gevaar voor ontploffing accu.
Brand gevaar door smeulende kabels.
en kapotte apparatuur.
En niet als laatste een deuk in je ego :cry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 25 aug 2009 20:05 #84765

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
ik laat het maar zo! Zal nog een foto en tekening plaatsen van het eindresultaat.

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 26 aug 2009 05:09 #84831

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Er zit ook een optie op om de verloren spanning terug te brengen naar de dynamo,
Is het dan wel een MOSFET blok? Want die optie heb je meestal bij een standaard diode-verdeler. Daarbij moet je voor de spanningsreferentie de regelaar van de dynamo aansluiten achter de diodes of op een apart daarvoor bedoelde aansluiting.

Heb je een aansluitschema bij de verdeler gekregen? Als je die volgt kan er toch niets misgaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 26 aug 2009 06:09 #84835

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Er zit ook een optie op om de verloren spanning terug te brengen naar de dynamo, raden jullie dit ook aan? Gewoon met een kabeltje van het diodeblok naar de dynamo? Klinkt eenvoudig en effectief!

Verloren spanning? Waar verlies je dat? En hoe breng je het dan terug naar de dynamo? En wat moet de dynamo er dan mee???? :?
Hou gewoon het meegleverde installatieschema aan, pik een goed schema van het internet of haal er iemand bij want anders kunnen er dingen heel erg mis gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 26 aug 2009 07:29 #84858

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
deze informatie staat inderdaad op het aansluitschema. Deze heb ik zeer secuur gevolgd!

Er staat vermeld dat er een optie op zit om de verloren stroom vanuit het blok terug te brengen via de bout op het blok die nog vrij is.

Ik laat het nu voor wat het is. Een extra stroom toevoer naar de dynamo klinkt ook niet direct extreem veilig. Dan maar wat verlies van spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 26 aug 2009 08:37 #84878

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. ik zit ff naar de documentatie op de eerder genoemde site te kijken maar ik zie niets over 'verloren stroom terug naar de dynamo'. Ik zie een Input, daar komt de dynamo op, en een Output1, 2 en 3 voor de verschillende accu's. Mis ik iets??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 26 aug 2009 14:29 #84997

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
't gaat om de 207 sc... Heb 't boek van victron hier thuis. Vandaag nog even gebeld met ze en zoals 't nu zit is 't in orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Victron Diode 26 aug 2009 16:37 #85033

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Dan maar wat verlies van spanning ... 't gaat om de 207 sc... .
Of de 702SC? Die staat tenminste op het andere datablad. Dat is in ieder geval geen MOSFET-verdeler maar een verdeler met schottky-diodes. Die heeft dus een spanningsval van 0,3 tot 0,4 Volt. Als je de compensatiediode niet gebruikt als referentie voor de spanningsregelaar zal de accu niet optimaal laden. Dat gaat ten koste van de capaciteit en levensduur van de accu. Dat zal de leverancier verder worst wezen, want die verkopen ook accu's.

Dat in de beschrijving iets staat van 'verloren stroom terug naar de dynamo' kan komen omdat dergelijke handleidingen vaak worden vertaalt uit het Engels of Chinees. De vertalers hebben meestal geen technische achtergrond dus wordt vaak letterlijk vertaald met dergelijke 'onzin' als resultaat.

Om de laadspanning op de accuklemmen op peil te krijgen moet je gebruik maken van de compensatiediode. De referentie van de spanningsregelaar op de dynamo moet hier op aan worden gesloten. Bij sommige dynamo's is dat makkelijk te verwezenlijken, andere dynamo's moeten wat worden verbouwd en er zijn ook dynamo's waarbij zo'n verbouwing helemaal niet mogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo en acculader aansluiten 01 sept 2009 20:33 #86454

  • guus1952
  • guus1952's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Inderdaad gaat het om het blok dat op de link staat afgebeeld...

aansluiting:
+ accu 1 op diodeblok, + accu 2 op diodeblok
- accu 1 bundelen met accu 2 en - lader en - dynamo
+ dynamo en + lader op diodeblok


Kan deze manier van aansluiten geen kwaad voor de dynamo of voor de lader? Kan er geen stroom gaan lopen van de lader naar de dynamo of van de dynamo naar de lader?
Ik hoor graag of beide apparaten veilig op het middelste aansluitpunt kunnen worden aangesloten.

Gr. Guus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl