Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en..

Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 03 sept 2009 19:24 #86939

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
De beoogde elektrische installatie van mijn zeeschouw bestaat uit de volgende onderdelen:
- een startaccu (klein weet niet precies hoeveel Ah)
- een accu van 240 Ah (gekregen)
- een hoofdschakelaar

Ik wil de zaak als volgt aansluiten: De startaccu vlak bij de motor, onder de kuip. De zware accu als gebruiksaccu voor in het schip, dat vervangt balast en het schip ligt minder scheef. Bij een watersportbedrijf vroeg ik of dat mogelijk was en hoe ik de accu's op kon laden. Men zei dat de accu in de kop wel mogelijk was mits ik extra dikke laadkabels gebruik. Hij stelde voor om voor het laden de accu's handmatig te schakelen met een schakelaar voor de ene of de andere of voor beide accu's, dat leek hem gezien het grote verschil in capaciteit het beter dan een diodeblok.

Maar hoe kan ik zien of de accu vol is? Met een amperemeter? Waar en hoe aan te sluiten dan.

Omdat ik alle elektriciteit nog moet aansluiten, lijkt het mij handig om de bedrading te leggen voor ik de zaak betimmer. Zijn er groepenkasten/zekeringkasten?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 03 sept 2009 21:33 #86966

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Verkijk je niet op de extra dikke laadkabels. Je hoeft er niet op te starten dus dat valt wel mee. Ik denk als je een lengte hebt van 4 meter dat je met een doorsnede van 4 mm doorsnede wel uit de voeten kunt. het gaat alleen om het laden en een accu mag en kun je niet laden met 40 amp. Kijk eens bij vaartips.nl onder E voor aanvullend verhaal over draaddiktes.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 03 sept 2009 22:22 #86983

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13549
je hoeft er niet op te kunnen starten, maar als de schakelaar op BOTH staat en toch start....?
gezien de vraagstelling lijkt het me beter er iemand bij te halen die er verstand van heeft.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 03 sept 2009 22:39 #86992

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Vergis je niet in hoeveel stroom er kan lopen van de ene naar de andere accu. 4mm doorsnee kan best erg krap zijn. Startmotorkabel is misschien overdreven, maar met 10 meter kabel heen en 10 meter terug zit je ook al gauw aan een pittige spanningsval met 'dunne' draad. Het hangt ook nogal van de laadschakeling af hoeveel stroom je kan verwachten.

Een 240Ah accu kan op zich best 40A laadstroom verstouwen, moeiteloos. Je kunt zo'n ding goed beschouwen als vier 60Ah accu's parallel, dus vier keer de laadstroom van een forse auto accu. Ik ben dan ook blij dat ik 'm niet aan boord hoef te tillen :lol:

Los van de kabeldiktes neem ik deze winter in m'n eigen bekabelingsplan trouwens een schakeling mee die de laadstroom automatisch verdeelt, want handmatig omschakelen tussen de twee accu's zoals ik het nu doe, vind ik maar niks. Te makkelijk fout te doen, te veel om uit te leggen aan bemanning (aangezien ik graag vervangbaar ben, mocht ik ooit ziek worden aan boord ofzo).

Schakel je ze beide aan zonder diodes, dan gaan niet alleen de dynamo of andere stroombronnen beide accu's laden, maar gaat ook de volle accu de lege accu opladen. Effectief betekent dat, dat een kleine startaccu compleet leegloopt om de grote lichtaccu een beetje op te laden als die leeg was. Dat gaat ook best hard, zo worden de kabels op de proef gesteld. En: niet meer starten. Dat kan je wel opvangen met het bekende diodeblok, maar dan nog laadt de startaccu niet eerder bij dan dat de lichtaccu ook bijna vol is. Wat ik nu doe, is dan maar op een gegokt moment overschakelen van startaccu naar lichtaccu, en de startaccu op dat moment dus geheel buitenspel zetten, op een moment dat ik denk dat die voldoende bijgeladen is. Meten is weten, maar dan nog moet je er wel aan denken om dat even te doen. De combinatie van laadspanning en laadstroom vertelt je hoe vol een accu is. Met alleen de stroom kom je er ook wel, alleen kom je dan scheef te zitten als accu of dynamo wat beginnen te verouderen, of als je bv. ook een zonnepaneel o.i.d. gebruikt.

Idealiter wil je (of ik, in ieder geval) echter de startaccu te allen tijde vol houden en alleen wat overblijft in de lichtaccu('s) stoppen. En daar geen omkijken naar hebben. Helaas zijn dergelijke laadregelaars behoorlijk prijzig. Zelfs een simpel diodeblok worden al vrij pittige bedragen voor gerekend (naar verhouding voor wat erin zit)

En ja, er zijn zekeringkasten in de handel voor boordelectra, in ook zeer diverse prijsklasses.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 04 sept 2009 06:53 #87006

Wanneer je zoals voorgesteld de zware accu voor in het schip wilzetten en er niet op hoeft te starten dan moet de de schakelaar niet gebruiken. Standaard een verliesarme (diodebrug ( MOSFET)) gebroken om accu's te ontkoppelen en toch tx kunnen laden aan de dynamo. De 'schakelaar heeft alleen nut om het boordnet uit de startaccu te voeden( en dat wil je volgens mij niet) let wel op dat wanneer je een walstroom installatie aansluit beide cicuits gescheiden houdt ( 2 kanalen)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 04 sept 2009 07:03 #87009

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Wanneer je zoals voorgesteld de zware accu voor in het schip wilzetten en er niet op hoeft te starten dan moet de de schakelaar niet gebruiken. Standaard een verliesarme (diodebrug ( MOSFET)) gebroken om accu's te ontkoppelen en toch tx kunnen laden aan de dynamo. De 'schakelaar heeft alleen nut om het boordnet uit de startaccu te voeden( en dat wil je volgens mij niet) let wel op dat wanneer je een walstroom installatie aansluit beide cicuits gescheiden houdt ( 2 kanalen)
Heb je wat meer uitleg?
Ik begrijp dat een Mosfet wat anders is dan de diodebrug, kan ik dan zonder omkijken mijn accu's laden en toch altijd een volle startaccu hebben?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 04 sept 2009 07:14 #87017

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Nog even over de laadkabel naar voren toe:

Ervaringsfeit. Mijn dynamo laadt met 25A, maar ik kon geen 10 mm2 gebruiken, teveel weerstand (en dat over 1.5 m afstand over diodeblok). Ik heb daar nu 25 mm2 in zitten en dat gaat goed. Ik zou voor jouw boot gewoon een lekkere dikke kabel nemen (bv 40 mm2), heb je geen omkijken meer naar. En de kosten vallen echt erg mee, zoveel meer kost dit niet en je bespaart je de ergenissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 04 sept 2009 08:49 #87027

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Weet dat er hele grote stromen kunnen lopen!!!
Als er iets fout aan gesloten zou worden kan dit kortsluiting veroorzaken.
De stromen nemen gigantisch waardes aan.
Weet wat je aan het doen bent.
Kijk hier een naar bij deze link.
www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf

er staan tekeningen bij en uit leg.
Ik zou zelf de grote accu ook zo aansluiten dat in geval je start accu niet meer werkt je altijd nog kan starten met de grote accu voorin.
De aansluit kabels moeten dan wel zodanig zijn dat de start stromen er goed door heen kunnen zonder te veel weerstand.
kijk eens naar deze tabel.

i476.photobucket.com/albums/rr...9/kabeldikteskz3.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 04 sept 2009 08:53 #87029

Is een oplossing, De extra flexibiliteit om je motor te kunnen starten heeft waarde
Maar dan moet je de kabellengte naar de startmotor zo klein mogelijk houden. Plaatsing Midscheeps in de bun oid??
Maak een keuze: of je ontwerpt dat de grote accu alleen voor het boordnet gebruikt wordt (en regelt dus ook dat deze niet per ongeluk de startmotor kan voeden) of je maakt het mogelijk maar dan moet je het degelijk construeren: dikke kabels, korte kabels tussen startmotor en de accu)

succes!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 04 sept 2009 10:38 #87050

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Wanneer je zoals voorgesteld de zware accu voor in het schip wilzetten en er niet op hoeft te starten dan moet de de schakelaar niet gebruiken. Standaard een verliesarme (diodebrug ( MOSFET)) gebroken om accu's te ontkoppelen en toch tx kunnen laden aan de dynamo. De 'schakelaar heeft alleen nut om het boordnet uit de startaccu te voeden( en dat wil je volgens mij niet) let wel op dat wanneer je een walstroom installatie aansluit beide cicuits gescheiden houdt ( 2 kanalen)
Niet helemaal met je eens ; alleen een erg zware dynamo zal via een diodeblok werkelijk beide accu's tegelijk laden, ook als de lichtaccu leeg is. Bij een lichtere dynamo wordt alleen de zwakste accu opgeladen. Dit speelt alleen omdat de accucapaciteit erg groot is t.o.v. de dynamo.

Ook als beide accu's een keer leeg zijn duurt het als je via diodes oplaadt veel langer voordat je weer kan starten, zeker als de lichtaccu zo veel groter is dan de startaccu. Ook in zo'n geval wil je dus vaak voorrang geven aan de startaccu bij het opladen ; en dan is een schakelaar weer nuttig.

In de praktijk zal een diodeschakeling meestal toch wel goed voldoen (zolang de accu's niet echt plat gaan en de motor voldoende gebruikt wordt), maar toen ik een boot met twee lege accu's uit Friesland haalde was ik maar wat blij met die schakelaar. Zo kreeg ik in ieder geval onderweg vrij vlot de startaccu vol.

Ander nadeel van een 'gewone' diodebrug is de spanningsval, waar de dynamo voor aangepast/bijgesteld moet worden. Zo ongeveer alle watersport-diodes onder de 100 euro hebben dat nadeel.

Een (MOS)FET is een halfgeleider, een bouwsteen van veel regeltechniek en wordt ook veel in laders en omvormers gebruikt. De duurdere diodebruggen bevatten (MOS)FETs, die het spanningsval nadeel niet hebben.

Alternatief: een accuscheidingsrelais. Afgaande op de omschrijving van die dingen, doen ze eigenlijk precies wat ik zou willen: pas als de startaccu voldoende vol is, de lichtaccu opladen. Cyrix maakt een paar slimme scheidingsrelais die volgens de omschrijving zelfs niet in de war raken van het bijschakelen van een grote lege lichtaccu (een actie die de boordspanning flink zal doen wegzakken). En het is nog een betaalbare oplossing ook. Dit relais maakt het tevens onmogelijk om te starten op de lichtaccu (tenzij je de noodfunctie gebruikt) waardoor je ook met lichtere bekabeling kan volstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 05 sept 2009 13:10 #87272

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Deze discussie is wel leuk en allerlei ideeen.
Ik heb op mijn zeiljacht het accuscheidings relais er uit gehaald en vervangen door een vetus mosfet diode blok.
Waarom?
Er stonden toen 2 accu's in.
1 start accu (85 a/h) en 1 boord accu (85 a/h).
In de box liggend aan de 230 volt wal spanning.
boordaccu helemaal vol met een mastervolt lader.
We gaan varen en we starten de motor.
Nu gaat er uit de startaccu een flinke kortstondige stroom lopen voor de startmotor.
laten we zeggen 80 ampere.
De motor loopt en het scheidingsrelais schakeld in.
De startaccu is belast geweest en is wat ontladen.
De inwendige weerstand is hier door minder geworden.
De dynamo leverd stroom en deze kiest de weg van de minste weerstand dus de legere start accu.
De volle boordaccu denkt, he dat is leuk ik zie een accu met een lagere weerstand en gaat zich gedeeltelijk ook ontladen naar de start accu.
Het resultaat is jammer maar waar een niet zo volle boordaccu meer.
En voor een zeiljacht minder leuk, zeker als je een paar dagen weg bent zonder walvoeding/haven.
Door gebruik de boord accu leeg en bijladen op de dynamo?
weer dat zelfde verschijnsel.
Boord accu is nu ontladen maar de startaccu met starten word ook weer ontladen.
Dit heb ik nu opgelost door een mosfet diode blok met 3 uitgangen.
de stromen gaan nu onafhankelijk van elkaar naar alle 3 de accu's en niet meer naar elkaar.
Nu 1 start accu ( 75 a/h)
2 x boord accu's (elk 100 a/h)
boordaccu's gescheiden van elkaar.
geschakeld met gewone hoofd schakelaars.
dynamo los gekoppeld van startmotor en direct op voedende kant diodeblok gemonteerd.
Geen spannings compensatie nodig door zeer gering spannings verlies!

het leuke van zo'n mosfet blok is dat de acculader er ook op aangesloten kan worden.
Ik heb een mastervolt die 1 uitgang heeft en is nu aan gesloten op de voedende kant en ook deze laad nu 3 accu's op.
Dus dat werkt ook prettig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 06 sept 2009 20:30 #87473

Die laatste opmerking van dehler is wel een mooie...
Ik heb een walstroom installatie van Waeco Een krachtig kanaal voor de boordaccu en een kleine vermogen op de start accu.
Wanneer je de walstroom op het laadpunt van de (mosfet) diode blok zou kunnen zetten laadt je beide op...
Ik kan me voorstellen dat de spanningsval van een diode de walstroom lader ontregelt... Wie heeft hier kennis over???

Overigens heb ik mij installatie zo geschakeld dat de dynamo via het diode blok beide accu's gescheiden laden (altijd) en de schakelaar A en B op het boordnet kunnen zetten (samen of gescheiden). Samen is de noodsprong wanneer beide plat staan.
Ik start op A en schakel door naar B wanneer de motor draait en we op de plof naar Zeeland tuffen... Omdat het laadcircuit niet via de schakelaar loopt kun je de dynamo ook niet mollen door aan de schakelaar te draaien....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 06 sept 2009 21:07 #87497

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Op mijn boot had ik eerst een diode blok het beviel me niet.
Tijdens de verbouwing in 2005 heb ik de zaak veranderd door er scheidings relais in te zetten.
Maar dit bevalt me ook niet echt.
Deze winter verander ik de zaak grondig en zet er een extra altanator bij voor de verzorgings accu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 07 sept 2009 10:24 #87604

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Hans antwoord op je vraag.
De mastervolt lader heeft een sense draad.
Die moet je dan op de accu monteren die je het belangrijkste vind.
De start accu heb ik hier voor gekozen.
De sense draad staat na de diode dus compenseerd de zeer geringe spanningsval
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 07 sept 2009 11:15 #87623

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5679
Sommige scheiding relais zijn instelbaar.

Als je startaccu na 1x starten meteen helemaal leeg is en uren laden nodig heeft om weer op stoom te komen, terwijl zelfs de boordaccu gaat leeglopen de startaccu in, ben je aan een nieuwe startaccu toe of heb je er "lekverbruik" op. Starten is een forse belasting, maar zo kortstondig dat het qua capaciteit erg meevalt. Dat is dus - als het goed is - zo weer bijgevuld, waarna de boordaccu snel z'n beurt weer krijgt. In fact, een beetje dynamo zit binnen een minuut op de startaccu (als die voor het starten vol was) ruim boven de omschakelspanning van elk scheidingsrelais. Wat niet betekent dat de startaccu dan direct op 100% zit, maar wel dat de boordaccu vanaf dat moment ook z'n deel krijgt.

Ik denk dus dat dehler een ander probleem had (en misschien nog steeds heeft).

Als je de startaccu nooit vol krijgt en dus met een scheidingsrelais niet toekomt aan laden van de boordaccu, ligt dat dan aan het scheidingsrelais of ligt dat dan aan een veel te kleine laadcapaciteit (dynamo) ? Of aan de accu, dat die om de 1 of andere reden nog wel startstroom kan leveren, maar slechts moeizaam de omschakelspanning van het scheidingsrelais haalt tijdens opladen.

Als je content bent met beide accu's halfleeg, is vervangen van relais door diodebrug wellicht een "oplossing" inderdaad... waar je van afstapt zodra je een keer ergens met een lege startaccu drijft omdat je bijladen van de boordaccu belangrijker vond :-)

Als je geen walstroom gebruikt en geen 'groenstroom' bronnen aan boord hebt, lijkt het me ook normaal als je de motor af en toe langer moet laten lopen dan "haven in, haven uit", alleen maar om accu's bij te laden. Wie dat niet doet zit met elke laadconstructie vroeg of laat met 1 of meer platte accu's, wat de levensduur van de gewone auto accu's (die de meesten nog gebruiken ivm het forse prijsverschil met deep cycle) niet ten goede komt.

Maarja, de commerciele mogelijkheden (relais, diode, schakelaar) zijn het voor mij ook allemaal net niet eigenlijk. Deze winter ga ik m'n eigen electra eens aanpakken. Het plan is om een auto accu te laten staan als startaccu, en een yellowtop te gebruiken als boordaccu. Laadcircuit zal erop toegesneden zijn om primair de startaccu vol te houden, maar al vanaf 13 volt een gedeelte naar de boordaccu te sturen, steeds meer naarmate de spanning stijgt.

Boordaccu gaat verhuizen naar vlak voor de kiel, startaccu mogelijk naar de nu erg lege motorruimte. De huidige setup met twee zware accu's en een 40L dieseltank alledrie strak tegen de spiegel gemonteerd in de bakskist, is qua gewichtsverdeling niet ideaal... to say the least.

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 11 sept 2009 14:27 #88575

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Dit is een discussie tot meer inzicht voor elkaar en met elkaar.
Wil ik toch even kwijt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 11 sept 2009 14:32 #88576

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Er is maar 1 goede oplossing.
Voor iedere accu een aparte dynamo met veel pool paren.
En dan uit gerust met een speciale regelaar.
met een IUoUo, automatic 3-step(+) karakterstiek.
Te verkrijgen bij de bekende merken.
Met 3 accu's niet te doen.
Wat ik al eerder beschreef de startaccu is het belangrijkste en er moet altijd gestart kunnen worden.
De beschrijving zoals ik al eerder beschreef word dan echt 100 % werkend door de sensedraar van de acculader schakelbaar te maken.
Dus naar iedere accu kunnen schakelen met de laagste spanning.
Ik vaar nu de hele zomer met mosfet diodeblok en 3 accu's en werkt naar volle tevredenheid en geen lege accu's.
En dat willen we toch?
Het enige probleem kan je krijgen als je 1 accu totaal leeg trekt.
Dus 9 volt. maar dan heb je met een directe aansluiting ook problemen.
Van de winter ga ik eens bekijken of ik met ongeveer 10,5 volt een alarm piep kan inbouwen met afschakeling na een bepaalde tijd.
Als je de accu's goed verzorgt, gaan ze best wel lang mee.
Er is nog een andere mogelijkheid en dat is de start accu direct aan gesloten laten op de dynamo en een scheidingrelais met skottydiode in serie zetten naar de boord accu.
Er zijn vele mogelijkheden en ieder heeft zijn eigen gedachten.
kijk hier eens
www.mcalc.com/

of

www.victronenergy.nl/support-a...ads/wiring-diagrams/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 15 sept 2009 20:28 #89440

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Hartstikke interessant al dit forum.

Maar even terug naar mijn vraag (de initiële): zoals Hans al zei, wil ik mijn startaccu alleen gebruiken om te starten; die moet ten allen tijde goed geladen worden en zijn. De lichtaccu moet pas in tweede instantie geladen worden. Ik begrijp dat dat met behulp van een accuscheider bvhttp://www.bootplus.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,4148/category_id,856/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/ deze zou kunnen(die kan is via internet te koop) of zou het met deze kunnen http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/274962045/2 en http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/274962045/3?
Of toch een scheidingsrelais?

Maar kunnen deze accu's 240Ah en een startaccu samen op één van deze apparaten?

Als ik daaruit ben dan kijk ik naar de rest van de installatie.

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 16 sept 2009 07:48 #89477

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Voor als je het simpel en goedkoop wil

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 16 sept 2009 10:00 #89498

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Niet alleen simpel, ook de meest betrouwbare oplossing. Ieder onderdeel wat extra wordt toegevoegd kan kapot en betekent dus een extra bron van storingen. En als je als 'bettery separator' een MOSFET-blok/verliesvrij diodeblok neemt i.p.v. een relais dan heb je ook geen bewegende delen meer die de geest kunnen geven als gevolg van slijtage.
Simpel is vrijwel altijd het beste... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Startaccu en grote accu hoe laad je ze op één dynamo en.. 12 feb 2010 14:50 #114338

  • JelleB
  • JelleB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hallo,
ik ga ook een mosfet diodeblok plaatsen. Ik heb 2 heel verschillende accu's: kleinere startaccu calcium (gel(?) onderhoudsvrij en een 75Ah 'gewone' accu. Ik heb ook een Ctek XS7000 acculader gekocht die dit in meerdere stappen doet. Als ik deze op de mosfet aansluit zou die beide accu's parallel opladen, volgens eenzelfde verloop. Volgens mij gaat dat niet goed aangezien het 2 totaal verschillende accu's zijn. Eigenlijk hoeft alleen de lichtaccu opgeladen te worden aan walstroom. Kan ik de acculader aansluiten op de output van de mosfet die naar de lichtaccu gaat? En kan de acculader blijven zitten, terwijl de accu's door de dynamo opgeladen worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl