Sommige scheiding relais zijn instelbaar.
Als je startaccu na 1x starten meteen helemaal leeg is en uren laden nodig heeft om weer op stoom te komen, terwijl zelfs de boordaccu gaat leeglopen de startaccu in, ben je aan een nieuwe startaccu toe of heb je er "lekverbruik" op. Starten is een forse belasting, maar zo kortstondig dat het qua capaciteit erg meevalt. Dat is dus - als het goed is - zo weer bijgevuld, waarna de boordaccu snel z'n beurt weer krijgt. In fact, een beetje dynamo zit binnen een minuut op de startaccu (als die voor het starten vol was) ruim boven de omschakelspanning van elk scheidingsrelais. Wat niet betekent dat de startaccu dan direct op 100% zit, maar wel dat de boordaccu vanaf dat moment ook z'n deel krijgt.
Ik denk dus dat dehler een ander probleem had (en misschien nog steeds heeft).
Als je de startaccu nooit vol krijgt en dus met een scheidingsrelais niet toekomt aan laden van de boordaccu, ligt dat dan aan het scheidingsrelais of ligt dat dan aan een veel te kleine laadcapaciteit (dynamo) ? Of aan de accu, dat die om de 1 of andere reden nog wel startstroom kan leveren, maar slechts moeizaam de omschakelspanning van het scheidingsrelais haalt tijdens opladen.
Als je content bent met beide accu's halfleeg, is vervangen van relais door diodebrug wellicht een "oplossing" inderdaad... waar je van afstapt zodra je een keer ergens met een lege startaccu drijft omdat je bijladen van de boordaccu belangrijker vond
Als je geen walstroom gebruikt en geen 'groenstroom' bronnen aan boord hebt, lijkt het me ook normaal als je de motor af en toe langer moet laten lopen dan "haven in, haven uit", alleen maar om accu's bij te laden. Wie dat niet doet zit met
elke laadconstructie vroeg of laat met 1 of meer platte accu's, wat de levensduur van de gewone auto accu's (die de meesten nog gebruiken ivm het forse prijsverschil met deep cycle) niet ten goede komt.
Maarja, de commerciele mogelijkheden (relais, diode, schakelaar) zijn het voor mij ook allemaal net niet eigenlijk. Deze winter ga ik m'n eigen electra eens aanpakken. Het plan is om een auto accu te laten staan als startaccu, en een yellowtop te gebruiken als boordaccu. Laadcircuit zal erop toegesneden zijn om primair de startaccu vol te houden, maar al vanaf 13 volt een gedeelte naar de boordaccu te sturen, steeds meer naarmate de spanning stijgt.
Boordaccu gaat verhuizen naar vlak voor de kiel, startaccu mogelijk naar de nu erg lege motorruimte. De huidige setup met twee zware accu's en een 40L dieseltank alledrie strak tegen de spiegel gemonteerd in de bakskist, is qua gewichtsverdeling niet ideaal... to say the least.
Marcel