Ik had het genoegen mee te varen op een van de allernieuwste schepen, en zoals je mag verwachten had dit schip ook de allerlaatste software aan boord. Men had wel papieren kaarten maar gebruikte ze niet meer voor de navigatie.
Interessant was te zien hoe deze grote zeeschepen omgaan met ons kleine zeilvaart, maar ook in het algemeen met andere schepen op zee.
Op dit schip waren altijd twee man actief met de besturing van het schip bezig, hoewel alles op de autopiloot gaat. Men klikte elke echo op de radar aan, en voortdurend wordt de horizon afgezocht met een verrekijker.
Zoals bovenstaand scherm laat zien, is alle informatie over navigatie in een scherm bij elkaar gebracht: kaart, radar, ais en eigen gegevens
(track etc)
Als men iets ziet, wordt de cursor op de echo geplaatst, en als men geen echo ziet wordt er gewisseld tussen verschillende radars, X- of S-band, en ook nog voor op de boeg of achter op de hekstoel. ook wisselen ze tussen de dag- en nacht stand om een beter beeld te krijgen.
Het systeem rekent vervolgens koers en snelheid uit, laat evt kruiskoers zien met tijd van dichtste nadering, afstand tussen de schepen op tijd nadering en evt AIS data. Als er kruiskoersen zijn wijken ze al op voorhand uit! Soms wel 30 minuten van tevoren.
Voor mijzelf onderstreepte deze ervaring de noodzaak van en goede radarecho, en van het nut van AIS. Schepen met AIS info werden aangeroepen. Overigens kruiste er een US vliegdekschip dat wel een AIS echo gaf, maar helemaal geen data liet zien.
Mogelijk gaat het er op andere schepen wat minder serieus aan toe, maar dit gaf wel vertrouwen.