Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Deze scheepssoftware wil ik ook wel....

Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 14:49 #93760

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105




Ik had het genoegen mee te varen op een van de allernieuwste schepen, en zoals je mag verwachten had dit schip ook de allerlaatste software aan boord. Men had wel papieren kaarten maar gebruikte ze niet meer voor de navigatie.

Interessant was te zien hoe deze grote zeeschepen omgaan met ons kleine zeilvaart, maar ook in het algemeen met andere schepen op zee.

Op dit schip waren altijd twee man actief met de besturing van het schip bezig, hoewel alles op de autopiloot gaat. Men klikte elke echo op de radar aan, en voortdurend wordt de horizon afgezocht met een verrekijker.

Zoals bovenstaand scherm laat zien, is alle informatie over navigatie in een scherm bij elkaar gebracht: kaart, radar, ais en eigen gegevens
(track etc)

Als men iets ziet, wordt de cursor op de echo geplaatst, en als men geen echo ziet wordt er gewisseld tussen verschillende radars, X- of S-band, en ook nog voor op de boeg of achter op de hekstoel. ook wisselen ze tussen de dag- en nacht stand om een beter beeld te krijgen.

Het systeem rekent vervolgens koers en snelheid uit, laat evt kruiskoers zien met tijd van dichtste nadering, afstand tussen de schepen op tijd nadering en evt AIS data. Als er kruiskoersen zijn wijken ze al op voorhand uit! Soms wel 30 minuten van tevoren.

Voor mijzelf onderstreepte deze ervaring de noodzaak van en goede radarecho, en van het nut van AIS. Schepen met AIS info werden aangeroepen. Overigens kruiste er een US vliegdekschip dat wel een AIS echo gaf, maar helemaal geen data liet zien.

Mogelijk gaat het er op andere schepen wat minder serieus aan toe, maar dit gaf wel vertrouwen.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 14:54 #93761

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Als er kruiskoersen zijn wijken ze al op voorhand uit! Soms wel 30 minuten van tevoren.

Dat moet ook wel, anders zijn ze te laat!
uit betrouwbare bron weet ik dat de berge stahl in het nauw van calais (!) al begint met de aanloop van de maasmond, oftewel daar gaat het gas er al af!
Ze wordt overigens ook in die buurt beloodst per heli...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 14:55 #93762

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105




Deze plaatjes zijn de schermen als het schip stil wordt gelegd, er zijn draaibare propellor pods onder het schip die de zaak op zijn plaats houden, in combinatie met een flinke boegschroef. Het navigatie scherm laat zien dat tevens de bocht radius wordt geplot.

Dit schip gooit geen anker meer uit (in normale condities) als het niet voor minstens een week stil ligt. Bij vertrek moest er door een flink wedstrijdveld 40-voeters worden gestuurd, wat vast voor een hoop gevloek aan boord van de zeilers heeft gegeven gezien de windvang van het zeeschip. Er werd een flinke RIB van de havendienst vooruit gestuurd om de mannen op andere gedachten te brengen als ze een kruiskoers voorlagen.

Het viel mij op hoeveel zeilboten hoegenaamd geen echo hadden.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 15:04 #93763

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Wat voor schip is praten we over?

ik weet wel van olieplatforms die DP liggen op hun plaats, maar schepen die pas voor minimaal een week het anker uitgooien, die had ik nog niet van gehoord!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 17:37 #93782

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Interessant was te zien hoe deze grote zeeschepen omgaan met ons kleine zeilvaart, maar ook in het algemeen met andere schepen op zee.
Dat strookt met mijn waarneming. Het komt voor dat ik een vrachtschip op mogelijke kruiskoers in het vizier heb, maar daar nog niet zeker van ben. In zo'n situatie besluit ik doorgaans om koers en vaart te behouden tot ik wel zeker van mijn zaak ben. Dit seizoen heb ik meerdere keren meegemaakt dat het vrachtschip duidelijk van koers veranderde voordat ik een besluit had genomen om uit te wijken. Dat gaf me de indruk dat ze scherp opletten en over technieken beschikken om vroegtijdig te anticiperen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 17:43 #93786

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Wat voor schip is praten we over?

ik weet wel van olieplatforms die DP liggen op hun plaats, maar schepen die pas voor minimaal een week het anker uitgooien, die had ik nog niet van gehoord!

Groeten,
Globe_Trotti

Hallo,

Geloof mij maar, fabels :wink:
#Een schipper zonder haast heeft altijd goede wind#
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 17:51 #93787

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Als er kruiskoersen zijn wijken ze al op voorhand uit! Soms wel 30 minuten van tevoren.

Dat moet ook wel, anders zijn ze te laat!
uit betrouwbare bron weet ik dat de berge stahl in het nauw van calais (!) al begint met de aanloop van de maasmond, oftewel daar gaat het gas er al af!
Ze wordt overigens ook in die buurt beloodst per heli...

Groeten,
Globe_Trotti

Ook dit moet je in het juiste perspectief zien, grote schepen hebben grote motoren die niet zo werken als je motor in je zeilbootje.

Deze motoren, langzaamlopers hebben een maximum manouvreerspeed en een maximum zeespeed. Om van het volle zee toerental naar het volle manouevreer toerental te gaan is behoorlijk tijd nodig, op schepen waar ik zelf als werktuigkundige voer wel 30-45 minuten. daarna is de motor redelijk normaal bruikbaar.

Calais - Rotterdam is een 150 zeemijl varen. Met 15 knopen nog een kleine 9 uur varen. Het beginnen van de aanloop is een groot woord. Er lopen daar scheidingsstelsels die nauwkeurig gevolgd dienen te worden voor diep water. Tevens moet de juiste aankomst tijdstip Rotterdam uitgekozen worden om met het juiste tij de aanloop rotterdam te kunnen wagen. In de haven is weer water genoeg ongeacht het tij.

Groet, Shackle
#Een schipper zonder haast heeft altijd goede wind#
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 17:51 #93788

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444

Lijkt me ook wel wat, samen met het bijbehorende zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 22:35 #93816

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Nog niemand opgevallen hoeveel wind er stond???
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 13 okt 2009 22:48 #93817

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
11.7 kts, dat is toch niet zo gek? ;) of bedoelde je toch dat andere scherm met een 5x zo hoge waarde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 15 okt 2009 09:05 #93974




geroepen. Overigens kruiste er een US vliegdekschip dat wel een AIS echo gaf, maar helemaal geen data liet zien.

Mogelijk gaat het er op andere schepen wat minder serieus aan toe, maar dit gaf wel vertrouwen.

Defensieschepen geven vaak geen info en data, dat om te voorkomen dat slechtwillende lieden wijzer worden dan dat ze zijn. Ook schepen met een geheime of bijzondere lading (kernkoppen etc) zullen verkeerde of geen info geven. Dat is mij althams veteld.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 15 okt 2009 10:27 #93984

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... dat is een risico wat de handelsvaart natuurlijk net zo goed loopt maar die worden wel verplicht om de informatie mee te sturen... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 15 okt 2009 11:01 #93991

Met slechtwillende lieden bedoel ik geen kapers, maar terroristen die aanslagen willen plegen, of vijandelijke schepen die kwaadwils zijn. Voor de handel is dat niet relevant, die vervoeren geen wapens etc.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 15 okt 2009 11:20 #94003

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Maar nogmaals, wat voor en welk schip praten we over?

anders is het net zoiets als zeggen dat je een auto weet die in 2.5 seconden op de 100 zit en vervolgens aan meoten horen dat alle auto's in 2.5 seconde op de 100 zitten....

Appels < Peren.......

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 15 okt 2009 12:17 #94007

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
barend biesheuvel en andere visserij inspectieschepen willen ook nog wel eens onder een andere naam varen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 15 okt 2009 13:03 #94014

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@steef: maar een US warship is echt wel in staat om zichzelf te verdedigen tegen kwaadwillenden, daar zijn ze namelijk voor gebouwd en is de bijbehorende bemanning getraind... :wink: En datzelfde geldt voor andere marineschepen.
Overigens heb ik het altijd een vreemde zaak gevonden dat je op AIS zaken als plaats van herkomst, plaats van bestemming en lading kan zien. Ik wil de koers, de snelheid, de naam en eventueel de tonnage weten. De rest boeit me niet want met de genoemde gegevens kan ik een boot aanroepen in geval van (naderende) problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Deze scheepssoftware wil ik ook wel.... 15 okt 2009 14:46 #94031

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
@ trotti: Het is een passasierschip, 330 meter lang, 30 meter breed 8 meter diepgang en 25 meter hoog. Een soort van flatgebouw dus. Ze liggen hooguit een dag stil, en als ze al "voor anker" gaan wordt er geen anker uitgezet. Omdat ze meestal ofwel aan een kade liggen, ofwel een dag voor de rede van een plaats en dan met tenders werken, is het anker nog niet gebruikt.

Het vliegdekschip meldde zich wel gewoon via VHF ("US Warship"), ik denk dat de AIS info uit staat om niet iedereen een beeld te geven waar ze zich bevinden, je kan met vesseltracker.com en andere programma's zien waar AIS info schepen liggen of varen. Hij gaf wel een AIS echo, maar geen naam of gegevens.

Het waaide die dag eerst 11 knopen, om dan in een halfuur tijd op te bouwen naar 40+ en een uur later constant tussen de 50 en 70 knopen wind over dek. En gewoon doordenderen met 20 knopen. Wel een drift van meer dan 2 knopen.

Als je goed kijkt zie je op een van de schermen een (wat later bleek) kleine 35 ft zeilboot, een echo met erover heen een vierkantje van het systeem en een berekende vectorpijl voor koers en snelheid.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl