Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Walstroom bij amerikaanse jachten

Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 13:53 #96755

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Hey Allen,

Misschien een domme vraag, maar goed :-)

Wij hebben een catalina met walstroom aansluiting. Er is een ledje "Reverse polarity". Als we de walstroom insteken, kan het zijn dat dat gaat branden, moeten we gewoon de stekker omdraaien, gaat het uit en gaat een groen lichtje branden.
Op zich is dit geen probleem, maar ik had graag geweten wat daarachter schuilt.

Walstroom is in België 230V en de plus en min wisselen +/- 50 keer per seconde.
De vraag is simpel, hoe kan je dan toch een "reverse polarity" krijgen?

Bij mensen met een hunter (ook amerikaans) is dit fenomeem ook aanwezig.
Kent iemand de oorzaak?


groetjes,
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 14:50 #96765

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Misschien is het bedoeld om te zorgen dat de fase en de nul niet omgedraaid worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 15:36 #96770

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Toch mooi dat je gewaarschuwd wordt om je stekker er anders in te doen. Onze boot weliswaar Amerikaans ontwerp heeft dat niet. Maar dat zal wel met de leeftijd van de boot te maken hebben.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 15:44 #96772

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Is normaal voor amerikaanse installaties. Omdat zij 110V hebben willen ze nog wel eens 2 fases gebruiken als er wat grotere gebruikers zijn. Dan is dus belangrijk dat je de fase en de nul dus goed zijn. Het is dus inderdaad indicatie voor fase en nul en bij 220 eigenlijk niet van belang wij kunnen geoon de stekker omdraaien, amerikanen niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 16:07 #96783

Is normaal voor amerikaanse installaties. Omdat zij 110V hebben willen ze nog wel eens 2 fases gebruiken als er wat grotere gebruikers zijn. Dan is dus belangrijk dat je de fase en de nul dus goed zijn. Het is dus inderdaad indicatie voor fase en nul en bij 220 eigenlijk niet van belang wij kunnen geoon de stekker omdraaien, amerikanen niet)

en daarom staan de pootjes van de stekkers iets gedraaid zodat ze er maar op 1 manier in kunnen (tenminste in gebouwen en van normaal apparatuur)
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 16:15 #96786

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Een kennis met een hunter schreef mij het volgende (en ik kan hem wel 100% geloven :-) )
Wat je kunt doen is de stekker even omdraaien en er andersom instoppen (de stekker met de twee staafjes dus, een normale stekker) Dan stopt het lampje van reverse polarity met branden. Dat werkt in de hele wereld volgens mij, behalve in de haven van Blankenberghe! Daar ben ik eens een hele dag mee zoet geweest, en allerlei stekkers uit elkaar gehaald, totdat de havenmeester mij vertelde dat alle amerikaanse schepen dat hebben in Blankenberghe. Was er vorige week nog, en toen was het weer hetzelfde verhaal. Geeft niets verder volgens mij. In alle andere havens heb ik dat probleem niet.

Hoe is dit te verklaren met de fases en de nul?

Is het eigenlijk een probleem dat de "reverse polarity" gaat branden en heeft dit impact op de werking van 220V apparatuur?
Heb het nog nooit geprobeerd maar kan iemand dit voorspellen? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 16:30 #96790

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
bij 50Hz gaat de stroom 50 keer per seconde "heen en weer". Maar dat is niet de relevantie in deze.
Waar het om gaat is dat de "nul" gelijk is aan aarde. Je kan immers de "nul" gewoon aanraken, je voelt niks. Maar van de "fase" moet je echt afblijven! Daar krijg je een opdonder van.
Dat heen en weer is alleen van belang als er een "gesloten" stroomkring is, met andere woorden de motor draait of de lamp brandt.
Als er geen gesloten stroomkring is, met andere woorden de schakelaar staat open, is er wel degelijk verschil tussen "fase" en "nul". Als je de hoofdschakelaar direct achter de walaansluiting "uit" hebt staan, maar je hebt de draadjes verkeerd om, ofwel je hebt reverse polarity, dan heb je dus de "nul" onderbroken en heb je dus toch nog je hele systeem op spanning staan. (uiteraard denk ik in dit voorbeeld aan een enkelpolige schakelaar om het duidelijk te maken).
Reverse polarity is dus van belang vanuit veiligheidsoogpunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 17:59 #96799

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik heb hetzelfde eens horen vertellen over nederlandse CV ketels, daar was een storing ook op te lossen door de stekker om te draaien.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 18:02 #96800

Ik heb hetzelfde eens horen vertellen over nederlandse CV ketels, daar was een storing ook op te lossen door de stekker om te draaien.
En hoe zit dat dan bij jouw ruitenwissers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 18:16 #96807

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Het zijn de AGPO combiketels die fasegevoellig zijn.

De ruitenwisser is een verhaal apart, ik heb daar 50 hz geprobeert, maar dat beviel niet echt ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 18:19 #96809

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
eigenlijk is dat van de CV ketels niet zo'n gek verhaal.
Hoe meer ik erover zoek (en soms ook vind :-) ) hoe meer het blijkbaar voorkomt.

Het heeft inderdaad te maken met een spanningverschil op de nul en de fase, blijkbaar zijn er dubbelpolige driestandschakelaars waarmee je dit dan kan omswitchen zonder de kabel te versteken (maar komt op hetzelfde neer :-) )

ik geef toe, ik heb hier geen of weinig kennis van ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 19:47 #96824

Het gaat erom dat het voor je eigen veiligheid wel handig is om te weten wat de fase- en de nuldraad is. In je huis kun je die ook makkelijk herkennen door de kleuren van de installatiedraad.

Aangezien het inderdaad zo kan zijn dat in havens de fase en de nul omgedraaid zijn aangesloten (al is er toch wel echt een richtlijn voor hoe het moet) weet je nooit of de blauwe draad van jouw walstroomkabel op dat moment fase- of nuldraad is.

Stel, je hebt een enkelpolige hoofdschakelaar en je zet die uit zodat de 'fase'draad wordt onderbroken. Je zou nu veilig alles aan boord aan moeten kunnen pakken. Als de polariteit echter omgedraaid is, krijg je nog steeds een opdonder.

Om dit te voorkomen: gebruik de goedgekeurde CEE stekkers voor je walstroom, en een dubbelpolige (aardlek)schakelaar, dan gaat het altijd goed!

Groeten,
Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 19:57 #96830

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik dacht dat dubbelpolige schakelaars sowieso al lang verplicht waren.

Het kan overigens zijn in Blankenberge dat daar niet gewerkt wordt met fase en nul, maar met dubbelfase (-110V en +110V). Dan kan je omdraaien wat je wil met je stekker, maar dat verandert niets...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 21:37 #96873

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik dacht dat dubbelpolige schakelaars sowieso al lang verplicht waren.

Het kan overigens zijn in Blankenberge dat daar niet gewerkt wordt met fase en nul, maar met dubbelfase (-110V en +110V)..
Dat is wel vaker zo in België.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 03 nov 2009 22:20 #96897

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Een maat van me heeft een Catalina 34. Hij kent het probleem niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 04 nov 2009 10:49 #96959

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik dacht dat dubbelpolige schakelaars sowieso al lang verplicht waren.

Verplicht door wie???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 04 nov 2009 12:11 #96970

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Mick,

Is die aangepast ofzo? Welk bouwjaar? De onze is van 1992.

Heb ondertussen antwoord van De Vaart:
U heeft gelijk dat het wisselspanning is in Belgie en Nederland. Echter er is afgesproken dat de fase op ik meen de linker pool van het stopcontact staat. Voor de stroom maakt het niet uit hoe u de stekker in het stopcontact steekt, maar… alle 230V schakelingen zitten op de fase pool. Normaal als u op het schakelpaneel van de boot de schakelaar van bijv. de boiler op off zet krijgt de boiler geen stroom echter als de indicator aangeeft reversed polarity dan blijft de boiler stroom houden. (simpel gezegd komt de stroom dan eerst bij de boiler en dan pas bij de schakelaar ipv eerst via de schakelaar die op off/on kan en dan naar de boiler)



Meestal wordt het veroorzaakt door de haven waar u ligt. Niet bij iedere haven wordt de elektriciteit even consequent aangelegd. Ik weet zelfs havens waar in de even boxen de polariteit op de linker pool staat en in de oneven boxen op de rechter pool.

Volgens hen zou ook alles gewoon moeten werken, alleen dat het via de schakelaar niet mogelijk zou zijn om de stroom uit te schakelen.
Dit gaan we natuurlijk de eerste keer dat ik aan boord kom testen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 04 nov 2009 19:23 #97038

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Misverstantje, er wordt gesproken over stroom in bovenstaand bericht.
Dit moet zijn spanning, als de schakelaar open staat is er geen sprake van electriche stroom, ongeacht of de schakelaar in de fase of in de nul is opgenomen.

Uit veiligheids oogpunt moet de onderbreker natuurlijk in de fase worden opgenomen.

CEE stekkers en contactdozen zijn gemerkt L1 en 0 op de terminals, dit zou dus niet fout mogen gaan.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 04 nov 2009 19:35 #97042

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Volgens hen zou ook alles gewoon moeten werken, alleen dat het via de schakelaar niet mogelijk zou zijn om de stroom uit te schakelen.
Dit gaan we natuurlijk de eerste keer dat ik aan boord kom testen Smile

Je hebt het net niet helemaal goed begrepen, uitschakelen gaat nog steeds hoor, alleen bij werken aan een aangesloten apparaat, bv een zekering vervangen loop je de kans een schok te krijgen omdat je de fase vast pakt.

Mogelijk moet je dit maar eens proberen om inzicht te krijgen, als de fase goed is aangesloten dan zal bij uitschakelen met de spanningzoeker het lampje niet meer gaan branden, bij reverse polarity juist wel.

Een spanningzoeker kan zijn uitgevoerd als een fittingschroevendraaier, waarbij in het handvat een neon lampje en een weerstand zijn geplaatst. De weerstand is noodzakelijk om slechts een zeer geringe stroom te laten vloeien, anders zou een mens bij gebruik geëlektrocuteerd worden.

Wanneer we de punt van de schroevendraaier bijvoorbeeld in de wandcontactdoos (stopcontact) steken en een vinger op het metalen dopje van het handvat houden, zal bij aanwezige spanning het lampje gaan branden. Let wel dat in een wandcontactdoos slechts één draad spanningsvoerend zal zijn.

Voor een goede werking van deze spanningzoeker is het vereist met een vinger het metalen dopje van het handvat aan te raken. Doe je dat niet dan kan het zijn dat het lampje wel branden gaat terwijl het onderdeel geen spanning voert. In dat geval kan er sprake zijn van spanningsinductie door de werking van de wisselspanning.

Deze spanningzoekers zijn alleen geschikt voor wisselspanningen van ongeveer 230 volt en bepalen of er een spanning ten opzichte van 'aarde' (nul volt) aanwezig is.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 11 nov 2009 11:35 #98081

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Je hebt het net niet helemaal goed begrepen, uitschakelen gaat nog steeds hoor, alleen bij werken aan een aangesloten apparaat, bv een zekering vervangen loop je de kans een schok te krijgen omdat je de fase vast pakt.

Mogelijk moet je dit maar eens proberen om inzicht te krijgen, als de fase goed is aangesloten dan zal bij uitschakelen met de spanningzoeker het lampje niet meer gaan branden, bij reverse polarity juist wel.

Dus eigenlijk kan die reverse polarity "geen kwaad" en alles zal gewoon werken, enkel als je de schakelaar afzet om de stroom te onderbreken als je iets moet doen aan de electriciteit zal je een vals gevoel van veiligheid krijgen en zal er nog steeds spanning op de apparaten zitten?
Dat kan je dan checken met de spanningzoeker.

Of zit ik er nog steeds naast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 11 nov 2009 21:56 #98188

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
De moderne bijleverende omvormer/lader combinaties hebben ook liever een spanning met de juiste polariteit. De bijleverfunctie werkt anders niet goed.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 12 nov 2009 14:36 #98269

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Dus toch maar 't kabelke omkeren als dat nodig is :-)

Hoe komt het dan eigenlijk dat europese boten daar geen "last" van hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 12 nov 2009 14:54 #98275

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het kan op Europese boten net zo goed voorkomen maar daar zit geen fase-detectie op. De botenbouwers gaan er van uit dat de havens de CEE norm keurig hanteren en zolang dat gebeurt is er ook niets aan de hand. Daarnaast heeft Europa niet zo'n ziekelijke claimcultuur als de VS. Een Amerikaanse botenbouwer zal alles doen om zich in te dekken tegen de meest minimale ongelukjes die kunnen leiden tot maximale schadeclaims.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 12 nov 2009 14:57 #98278

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
ah toch :-)
dus eigenlijk met die fasedetectie zijn we wel goed af voor een veilige en goede werking van de 220v en hebben we dat met de vorige boot ook gehad alleen zagen we 't niet en stelden we er ons ook geen vragen bij :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom bij amerikaanse jachten 12 nov 2009 15:02 #98281

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Veiligheid is geen issue, goede werking alleen bij bepaalde apparaten. M.i. een overbodige gadget.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl