Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: !2 volt aansluiting

!2 volt aansluiting 13 nov 2009 10:48 #98386

Ik wil van de winter een 12voltstekker (zo 1 als in je auto) in de booto aansluiten. Die zal buiten het contactslot om gaan. Constant stroom

Als ik daar bijvoorbeeld een laptop of een gps systeem op aansluit. Hoe lang kan deze stroom verbuiken voordat de accu daar minder van wordt?

Er zal in 2010 1 nieuwe accu in gaan voor de start (Diesel) en 1 goede die al een paar jaar oud is. Deze zal ik dus voor verbuikers gaan inzetten.

Wat voor zekering moet er tussen deze aansluiting zitten? en kan dit wel rechstreeks? Ik durf veel te klussen maar ben een electronoob van optima forma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: !2 volt aansluiting 13 nov 2009 11:08 #98390

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Etab,

Ik zou op de + draad een zgn. zwevende zekeringhouder plaatsen met een 16 Ampère zekering.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: !2 volt aansluiting 13 nov 2009 11:43 #98394

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Etab,

Ik vaar met de PC (minilaptop) aan de 12V en dat neemt omgeveer 2,5A. Dan is het dus afhankelijk van capaciteit van de accu en de staat (lading en onderhoudsstaat) hoelalg je ermee toe kunt. Ik kan met mijn nieuwe 185Ah accu rustig een volle dag varen, dan heb ik nog flink over. Als ik echter 24 uur door ga en dus 's nachts ook het 3-kleurenlicht aan heb gehad, moet ik toch wel een keer de motor laden draaien om bij te laden.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: !2 volt aansluiting 13 nov 2009 16:08 #98432

Beetje afhankelijk van de laptop. Accu erin of eruit kan ook bijna een ampere schelen. Mijn minilaptop gebruikte 0,8-0,9 A zonder accu en met accu dus het dubbele (ookal was deze vol!!). Je kan het allemaal heel simpel terug rekenen als je alle verbruikers bij elkaar optelt en het naar boven afrond.
Kortom de gebruiksduur is afhankelijk van het formaat van je accu en van je gebruikers.

Heb je ook al gedacht aan bv hoofdschakelaars en een eventueel simpel schakelpaneeltje.

Hoe wil je deze twee accu's op gaan laden (wal en/of motor) en zijn ze van hetzelfde formaat. Hoe wil je ze opstellen seperaat of bij elkaar? Dit heeft allemaal invloed op je opzet van het systeem.

Het is allemaal niet zo heel moeilijk, alleen er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden ook zijn er nog wel wat voorbeelden te vinden.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: !2 volt aansluiting 13 nov 2009 22:16 #98507

Die 2 accu's heb ik al, maar 1 is overleden, dus daar zit volgende zomer een nieuwe in.
Ze zitten met zo een bakelieten grote schakelaar gekoppeld.
Kan je kiezen met starten op 1 op 2 of op both
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: !2 volt aansluiting 16 nov 2009 11:42 #98810

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
een tip
Als je een standaard start accu gebruikt en er word continu een kleine stroom afgenomen sulfateren deze accu snel.
Deze accu's hebben dunne platen en zijn alleen geschikt voor een grote stroom gedurende een korte tijd.
Met een kleine continu stroom afname zijn ze zeer snel defect.
Geschikt is beter een accu met dikkere platen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: !2 volt aansluiting 16 nov 2009 21:17 #98906

Maar om een diesel te starten heb ik toch al een zware accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: !2 volt aansluiting 16 nov 2009 21:27 #98911

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
start accu's zijn zo gemaakt dat ze een grote stroom kunnen leveren tegen een korte tijd.

Accu's die een continu relatief kleine stroom kunnen leveren zijn anders van constructie.
De platen zijn een stuk dikker en een andere constructie.
Het heeft dus niet te maken met een grote accu met een flinke ampere/uur a/h
Een juiste keuze van accu is bepalend voor een lange levensduur.
Een levensduur van een accu hangt af van waar deze aan gesloten staat, Hoeveel deze ontlaad, of er een goede oplader aan hangt, of deze gelijk opgeladen word en niet een paar weken half ontalen ergens staat.
Dit gaat dan voornamelijk over lood/zwavel of lood/calcium accu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl