Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: accu's in motorruim

accu's in motorruim 19 nov 2009 20:30 #99498

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Heuh, nog een korte vraag.

Accu's hoor je toch eigenlijk in een geventileerde ruimte te plaatsen ivm ontstaan van knalgas?
Meeste boten hebben dit niet, mijne ook niet. Mijn vraag daarom, is het verstandig een accu in het motorruim te plaatsen?
En zit er dan nog verschil in onderhoudsvrije, en normale accu's?
Ik heb twee onderhoudsvrije, en een normale (gekregen, goede staat). Dit is een accu voorzien van doppen zodat je water bij kunt vullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 19 nov 2009 20:50 #99504

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Interessant topic.

Op onze boot slapen we bovenop de drie accu's. Het is niet anders en het zal wel goed gaan. Jeanneau bouwde 5000 schepen per jaar en ik heb nog nooit gehoord van ontploffende boten vanwege de accu's. Dus zullen ze het wel weten.
Als je 'knalgas' wilt afzuigen, dan is een ventilator niet handig, lijkt mij; de vonken van een elektromotor...
Wat voor effekt heeft het als er 'knalgas' in de dieselmotor komt?

Is 'knalgas' lichter dan lucht of zwaarder? Wie weet het antwoord hierop?

Bij mijn onderhoudsvrije accu's gaat per seizoen toch een half litertje water per accu in. In mijn ogen heeft alles z'n (tegenwoordig beperkte) onderhoud nodig.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 19 nov 2009 21:29 #99514

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Is 'knalgas' lichter dan lucht of zwaarder?
Knalgas is een explosief mengsel van waterstofgas en zuurstof in de optimale verhouding van 2 op 1. Bij verbranding ontstaat water, en er is maar een kleine vonk nodig om de boel te ontsteken. Als het gas in de lucht komt zal de mengverhouding al snel minder optimaal worden en wordt het explosiegevaar dus ook minder, tenzij je de accu's flink aan het opstoken bent.

Waterstofgas is lichter dan lucht en zal dus niet gevangen blijven in de boot. Bovendien is een waterstofmolecuul vrij klein waardoor het makkelijk weglekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 19 nov 2009 21:37 #99517

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Even gegoogled en lees dat het wel giftig is...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 19 nov 2009 21:46 #99522

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Even gegoogled en lees dat het wel giftig is...
Waar heb je dat gevonden? Ik ben benieuwd. Gevaarlijk is het wel in een verhouding tussen 4 en 96%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 19 nov 2009 22:01 #99527

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik ben geen chemicus, maar zie toch wel een aantal artikelen over knalgas. Google maar eens even op 'knalgas giftig'.

www.deruitersafety.nl/dbdocs/attachment_62.pdf
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 19 nov 2009 22:42 #99547

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
Tja knalgas is in het ideale geval een mengsel van waterstofgas en zuurstof in de verhouding 2:1.
Waterstofgas is niet giftig, zuurstof lijkt mij ook niet al te giftig :lol: Het verbrandingprodukt met de illustere naam H2O lijkt me al helemaal niet giftig, we zeilen erin. :wink:

Oftewel als je water ontleed en daarna de gassen weer laat reageren dan krijg je weer water. En knalgas heet zo om knal die je bij verbranding hoort.

Groets,

Homme

edit verhip dat tweetje wil niet kleiner :evil:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 19 nov 2009 23:40 #99553

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
H2O? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 20 nov 2009 01:42 #99561

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
- knalgas wordt alleen geproduceerd bij overladen van een accu of andere serieuze storingen. Niet bij normaal gebruik. Wat niet betekent dat het niet gebeuren kan, bij bijvoorbeeld een kapotte spanningsregelaar op de dynamo. Dat komt op autodynamo's in ieder geval best vaak voor. Maar het is dus niet iets wat altijd uit een accu komt.

- in de motorruimte is de temperatuur meer wisselend dan 'binnen', ivm de warmte van de motor. Dat bekort de levensduur van de accu wat. Dat effect is absoluut niet schokkend, maar ongetwijfeld niet verwaarloosbaar. Buiten de motorruimte doe je toch gauw 1 of meerdere seizoenen langer met je accu. Om dezelfde reden is het een goed idee om de accu's van de boot tijdens de winterstalling thuis binnen te bewaren (niet per se aan een druppellader). Puur technisch bekeken is plaatsing in een bakskist dus het beste. Niet in de motorruimte, ook niet in het interieur.

- onderhoudsvrije accu's zijn weliswaar eerder "onderhoud moeilijk tot onmogelijk gemaakt" accu's, maar een halve liter per seizoen bijvullen is abnormaal. Ik zou de accu en spanningsregelaar eens nakijken... van afdichting van dopjes tot laadspanning.

- ventilatoren zijn niet altijd een slecht idee, brushless motoren zijn vonkvrij. O.a. alle pc-ventilatoren die ik ooit open heb gehad zijn brushless, dus zeldzaam is die techniek niet.

- dit euvel speelt minder bij "sealed" gelaccu's, maar ook die hebben meestal een veiligheidsventiel voor "overlaad-excessen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 20 nov 2009 18:07 #99711

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Wederom thnx voor de input.
Ik ga toch voor plaatsing van een accu in het motorruim, en vertrouw op mn installatie. Binnekort komt er een hagelnieuwe 3traps lader in van Victron, dus dat moet goed komen.
Over kapotte spanningregelaars trouwens...Volgens mij, als ze kapot gaan doet de dynamo meestal helemaal niets meer ipv te veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 20 nov 2009 18:41 #99719

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
Om dezelfde reden is het een goed idee om de accu's van de boot tijdens de winterstalling thuis binnen te bewaren (niet per se aan een druppellader).

Web,

Bedoel je dat je de accu oplaadt en hem vervolgens laat staan? Of moet je er een gloeilampje op aansluiten, zoals mijn vader dat vroeger deed. Naar ik begreep om te voorkomen dat de accuplaten krom zouden trekken :?: :?:
H2O? :)

Dennis, hoe doe je dat zo?

Homme

Dank voor de quoteknop. :wink:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 20 nov 2009 20:05 #99735

  • Blues E
  • Blues E's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Bij centurion verkopen ze accudoppen met slangaansluitingen. Gewoon een stukje dun doorzichtig aquariumslang gekocht, alle doppen doorgelust en het eindstuk naar een veilige ruimte gevoert. Weg knalgas. Voor het geld hoef je het niet te laten. Ik ben vergeten wat het koste, maar het was niet veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 20 nov 2009 20:07 #99736

  • Blues E
  • Blues E's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
sorry: 'gevoerd'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 20 nov 2009 20:12 #99739

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Bij mijn onderhoudsvrije accu's gaat per seizoen toch een half litertje water per accu in. In mijn ogen heeft alles z'n (tegenwoordig beperkte) onderhoud nodig.

Heel vreemd onderhoudsvrije accu's hebben geen doppen, bijvullen is normaal gesproken niet mogelijk, ik denk dat je onderhoudsvrije accu's alleen onderhoudsvrij zijn verkocht, maar dit absoluut niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 20 nov 2009 20:17 #99741

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Nou ja, er staat maintenance free op...
Onder de reclamesticker in het midden van de accu trof ik afschroefbare doppen aan. Begin van het seizoen een kwart liter water erin en aan het einde van het seizoen ook.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 20 nov 2009 21:29 #99745

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Sommige onderhoudsvrije accu's hebben onder de afdekplaat gewoon vuldoppen.
De echte onderhoudsvrije accu's hebben geen vuldoppen.
Wel is er een drukventiel aanwezig.
Een accu in de motor ruimte plaatsen heeft nadelen.
accu word behoorlijk warm en hierdoor neemt de capaciteit terug.
oorzaak: een goede acculader heeft een temperatuur sensor die op
accu geplakt is of los in de accu ruimte ligt (b.v in de kabelboom)
Hierdoor word de spanning terug geregeld om het zogenaamde
knalgas te voor komen
Bij 20 graden net onder de 14.4 volt
Als de temperatuur toe neemt, regelt de acculader de spanning terug.
Hier door word de accu niet meer optimaal geladen.

Voor de winter een goed acculader op de accu's zetten.
Een goede acculader laad, onderhoud de accu's en ontlaad.
Waarom? de accu's worden in een wekelijkse cycles geladen en een gedeelte ontladen en weer geladen.
Dit is beter voor de accu's als een gloeilamp aansluiten.
Bij een conventionele accu treed er sulfatering op en is funest ofte wel de accu gaan veel minder lang mee.

Een halve liter water in een vaar seizoen is veel te veel.
Deze accu's staan volgens mij regelmatig onder veel te hoge spanning en het knalgas is dan ook al aanwezig geweest!
Meet de spanning die op de accu's staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 08:17 #99778

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Over kapotte spanningregelaars trouwens...Volgens mij, als ze kapot gaan doet de dynamo meestal helemaal niets meer ipv te veel.
Niet perse: je hebt inderdaad de mogelijkheid dat de regelaar de laadspanning naar nul regelt als hij kapot is, maar evenveel kans dat hij gewoon niets meer regelt. In dat laatste geval krijgt je accu de volle, niet bijgeregelde stroom van je dynamo te verwerken, meestal iets boven de 18 volt.
Web heeft ooit een auto gekocht waarbij dat het geval was, en er me doorgereden was. Gevolg: letterlijk elk aangesloten lampje, met uitzondering van de afzonderlijke grootlicht-lampen, was doorgefikt...naast een bad van accuzuur in de motorruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 09:06 #99790

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Onderhoudsvrije accus, bestaan idd niet echt, het staat er wel op maar in de praktijk ben ik ze nog niet vaak tegen gekomen :evil:

Wel hebben alle gesealde accus een veiligheids klepje om overdruk kwijt te raken, soms met mooie slangetje,s er aan.

Accu,s die tijdens het laden via een goede kwaliteitslader merkbaar warmer dan handwarm worden, moeten zeer voorzichtig worden behandelt, deze produceren zeer veel knalgas en zijn erg gevaarlijk.

Pas dus ook op met oudere accu,s met een nagel nieuwe high-teck lader, dit gaat vaak niet goed samen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 09:15 #99794

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
In dat laatste geval krijgt je accu de volle, niet bijgeregelde stroom van je dynamo te verwerken, meestal iets boven de 18 volt.

18V stroom :?: , je haalt iets door elkaar Apae.
18V is spanning en inderdaad niet zo goed, maar de ervaring met wisselstroom generatoren is dat ze meestal niet of nauwelijks meer laden, meestal is er een fase weg, de afgegeven spanning is dan rond de 8V

Te veel stroom leveren, Ampere,s, dat gaat niet omdat een gezonde geladen batterij een hoge inwendige weerstand heeft.

Als dat wel het geval is dan maakt de accu inwendig sluiting, zie mijn voorgaande post, en dat verklaard jou ervaring met de auto.
Waarschijnlijk was dit een oudere japanner, deze hadden mechanische regelaars, en dat ging wel eens mis :evil: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 09:29 #99799

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Web heeft ooit een auto gekocht waarbij dat het geval was, en er me doorgereden was. Gevolg: letterlijk elk aangesloten lampje, met uitzondering van de afzonderlijke grootlicht-lampen, was doorgefikt...naast een bad van accuzuur in de motorruimte.
Inderdaad, en verder offtopic: ook de F-Kadett van ma heeft het gehad (hadden we op tijd door omdat de motorelectronica in noodloop ging voordat er dingen doorbrandden, en ik daar meteen de oorzaak van ben gaan zoeken) en ik ken op de diverse autoforums nog veel meer gevallen.

Een spanningsregelaar die kapot gaat en dan nul laadt komt nauwelijks vaker voor dan een spanningsregelaar die maximaal laadt.

Dat komt doordat de spanningsregelaar de veldstroom regelt met een transistor of andere halfgeleider, en o.a. transistoren de gewoonte hebben om naar "nul ohm" door te branden. Zo zie je ook veel clima's met electronisch gestuurde blowers die alleen nog maar maximaal willen omdat de regelaar doorgebrand is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 09:32 #99801

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Bedoel je dat je de accu oplaadt en hem vervolgens laat staan? Of moet je er een gloeilampje op aansluiten, zoals mijn vader dat vroeger deed. Naar ik begreep om te voorkomen dat de accuplaten krom zouden trekken :?: :?:
Ja. 1x opladen aan het begin van de winter, afkoppelen en aan het eind van de winter eventueel nog een keer laden (maar meestal zal dat laatste niet eens meer nodig zijn).

Dat is het recept als je ze op redelijk constante temperatuur kan bewaren, dus niet in een koud schuurtje in de tuin... (dan kan je ze bijna net zo goed op de boot laten).

Zet accu's altijd op plastic, ze lekken zelden maar ALS ze het doen ben je heel blij dat je voorzorgsmaatregelen genomen hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 09:38 #99803

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
18V stroom :?: , je haalt iets door elkaar Apae.
18V is spanning en inderdaad niet zo goed, maar de ervaring met wisselstroom generatoren is dat ze meestal niet of nauwelijks meer laden, meestal is er een fase weg, de afgegeven spanning is dan rond de 8V

Te veel stroom leveren, Ampere,s, dat gaat niet omdat een gezonde geladen batterij een hoge inwendige weerstand heeft.

Als dat wel het geval is dan maakt de accu inwendig sluiting, zie mijn voorgaande post, en dat verklaard jou ervaring met de auto.
Waarschijnlijk was dit een oudere japanner, deze hadden mechanische regelaars, en dat ging wel eens mis :evil: .
Ron, ik kan je vanuit de nodige autotechnische ervaring vertellen dat Apae wellicht 1 verkeerd woordje gebruikte, maar verder gewoon gelijk heeft. Een gelijkstroomdynamo zoals in auto's en boten toegepast heeft een spanningsregelaar die de veldstroom regelt.

De meest voorkomende storing aan zo'n dynamo is niet meer laden, door versleten koolborstels, kapotte diodes en noem maar op. Ook als de spanningsregelaar het begeeft kan de veldstroom wegvallen en dan laadt-ie niet meer. Maar een "open circuit" doorbranden van de spanningsregelaar gebeurt ook vaak genoeg (meerdere gevallen gezien). Resultaat: de volle laadspanning op de veldwikkelingen (via de koolborstels) en laadspanning die gemakkelijk 18 volt of hoger bedraagt ; hoogstens stationair nog een BEETJE binnen de perken blijft. Naar huis hinken doe je dan dus met extreem lage toerentallen en zoveel mogelijk 'dure' verbruikers ingeschakeld...

Overigens betrof het voorbeeld van Apae inderdaad een mechanische regelaar, maar alle andere voorbeelden die ik zelf tegengekomen ben waren moderne dynamo's met ingebouwde electronische regelaars. Ik heb er nog eentje liggen als je me niet gelooft, monteren op eigen risico :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 10:06 #99816

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Overigens: een wekelijkse cyclus of permanent aan de druppellader hangen is nergens voor nodig als je de accu's bij een beetje constante temperatuur bewaart. Ff schoonmaken is ook verstandig, een dikke laag prut bovenop kan voldoende geleiden om de accu langzaam te ontladen :)

Ik heb ooit een accu na JAREN niet naar omkijken haastig van zolder getrokken toen de accu in m'n dagelijkse auto weigerde. In de auto geschroefd en ik reed er zo mee weg... was gewoon nog vol ! En zo bewaar ik dus al jaren de overtollige accu's die m'n autohobby nog wel eens oplevert (je sloopt wel eens een donorauto, en als daar nog een goeie accu in zat, dan bewaar je die tot die weer ergens een toepassing vindt).

Het enige voorbeeld van langdurig gebruik van druppelladers wat ik ken, is aan motorfietsen van een buurman... die kon na een jaar of twee aan druppelladers al z'n accu's weggooien. En ja, die druppelladers waren specifiek voor motorfietsaccu's... dus niet te zwaar ofzo.

Nou heb ik dus ook weer niet ZO veel voorbeelden, maar genoeg om niet zo in druppelladers te geloven... meer in vol bewaren bij constante temperatuur. Opladen, schoon en afgekoppeld wegzetten en hoogstens elk halfjaar ofzo nog eens opladen met een goeie automatische lader (die dus niet overlaadt, en automatisch overschakelt op druppelen als de accu vol is. Hoeft geen dikke te zijn: bv. die 3.6A CTEK dingen zijn meer dan zat voor deze toepassing.)

Eenmaal vol kan je de accu m.i. beter met rust laten dan onnodig continu mee te laten 'sollen' door een lader. Dat is alleen nodig als bewaren bij constante temperatuur geen optie is. En dan nog zou ik niet meer dan een maandelijkse 'gewone' laadcyclus doen, of misschien dan toch een druppelaartje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 11:13 #99828

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Halve liter water bijvullen in een accu?
spanning meten!!! veel te veel spanninig.
Er gaat duidelijk iets niet goed.

Een standaard accu heeft een zelf ontlading van 1 %.
Dat betekent dat een 100 A/H in 100 dagen leeg staat.
Ze gaan dan gewoon kapot.
Onder de 10,5 volt is funest voor een accu.
Remedie in de haven weer aan de walspanning en de juiste acculader doet zijn werk.
Ik heb hier een calcium accu die naar 9 volt is gegaan gedurende 2 weken.
Deze accu kan je weg doen.
Er kan met een speciale tril ader getracht worden om er nog wat leven in te blazen maar op mijn boot wil ik goede accu's.

Kortweg geen accu's in de motor ruimte (te warm)
gebruik de juiste acculader (kwaliteit merk)
De juiste dikte accu kabels en liefst een maatje groter.
Hoofd zekering tussen de startkabel en startmotor (zijn meningen over verdeeld)

let op de diodebrug of start relais
diodebrug beste met mosfet diode zeer weinig spanning verlies
anders gewone diodebrug met dynamo diode compensatie
Een start relais ben ik zelf niet zo weg van, ik heb deze uit mijn boot verwijderd.
Dan laat eerst de lichtaccu op of/en ook de start accu.
Er word gestart het relais schakeld in en er gaat direct een stroon lopen van dynamo naar de startaccu.
Alleen de lichtaccu zit ook vol en gaat nu ook stroom leveren aan de start accu.
Immers de inwendige weerstand van de startaccu is lager.
Nu een mosfet diodeblok met 3 uitgangen naar 3 accu's.
werkt prima zonder dynamo compensatie bij 20 ampere leveren is de verlies spanning 0,2 volt.
Ik heb met deze uitleg geprobeerd om het wat duidelijker te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accu's in motorruim 21 nov 2009 16:58 #99870

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
Ja. 1x opladen aan het begin van de winter, afkoppelen en aan het eind van de winter eventueel nog een keer laden (maar meestal zal dat laatste niet eens meer nodig zijn).

Dat is het recept als je ze op redelijk constante temperatuur kan bewaren, dus niet in een koud schuurtje in de tuin... (dan kan je ze bijna net zo goed op de boot laten).

Zet accu's altijd op plastic, ze lekken zelden maar ALS ze het doen ben je heel blij dat je voorzorgsmaatregelen genomen hebt.
Bedankt, die tips had ik net nodig.

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl