18V stroom :?: , je haalt iets door elkaar Apae.
18V is spanning en inderdaad niet zo goed, maar de ervaring met wisselstroom generatoren is dat ze meestal niet of nauwelijks meer laden, meestal is er een fase weg, de afgegeven spanning is dan rond de 8V
Te veel stroom leveren, Ampere,s, dat gaat niet omdat een gezonde geladen batterij een hoge inwendige weerstand heeft.
Als dat wel het geval is dan maakt de accu inwendig sluiting, zie mijn voorgaande post, en dat verklaard jou ervaring met de auto.
Waarschijnlijk was dit een oudere japanner, deze hadden mechanische regelaars, en dat ging wel eens mis
.
Ron, ik kan je vanuit de nodige autotechnische ervaring vertellen dat Apae wellicht 1 verkeerd woordje gebruikte, maar verder gewoon gelijk heeft. Een gelijkstroomdynamo zoals in auto's en boten toegepast heeft een spanningsregelaar die de veldstroom regelt.
De meest voorkomende storing aan zo'n dynamo is niet meer laden, door versleten koolborstels, kapotte diodes en noem maar op. Ook als de spanningsregelaar het begeeft kan de veldstroom wegvallen en dan laadt-ie niet meer. Maar een "open circuit" doorbranden van de spanningsregelaar gebeurt ook vaak genoeg (meerdere gevallen gezien). Resultaat: de volle laadspanning op de veldwikkelingen (via de koolborstels) en laadspanning die gemakkelijk 18 volt of hoger bedraagt ; hoogstens stationair nog een BEETJE binnen de perken blijft. Naar huis hinken doe je dan dus met extreem lage toerentallen en zoveel mogelijk 'dure' verbruikers ingeschakeld...
Overigens betrof het voorbeeld van Apae inderdaad een mechanische regelaar, maar alle andere voorbeelden die ik zelf tegengekomen ben waren moderne dynamo's met ingebouwde electronische regelaars. Ik heb er nog eentje liggen als je me niet gelooft, monteren op eigen risico