Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Driekleuren top licht

Driekleuren top licht 22 nov 2009 09:19 #99978

  • Siler
  • Siler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Kan iemand mij vertellen wanneer je verplicht bent een 3-kleuren toplicht te hebben/gebruiken. Ik hoor ook verhalen dat het verplicht is bij wedstrijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Driekleuren top licht 22 nov 2009 10:07 #99983

Voor mijn TKN en VB2 heb ik het volgende geleerd:

Zeilend: boeglichten (groen en rood dus) en heklicht. Dit kan dus ook een 3kleuren zijn boven in je mast (heeft mijn voorkeur omdat je s'nachts verblind wordt door boeg- en heklichten die op het water schijnen, bovendien 'verdwijnen' je boeg- en heklichten uit het zicht bij golfslag). Het is dus óf-óf. Boeglichten, heklicht én 3kleuren is dus niet de bedoeling.

Motor: boeglichten, heklicht en stoomlicht (ook wel toplicht genoemd, wit vooruitschijnend licht). Ook hier is een 3kleuren mogelijk ter vervanging van de boeg- en heklichten. Stoomlicht is in deze kwestie van bijzonder belang omdat hiermee officiëel je voorrang op mechanisch aangedreven vaartuigen verliest.

Kleine schepen <7 meter volstaan met enkel een wit rondschijnend licht (hiervoor kun je je ankerlicht gebruiken). Maar volwaardige nav. verlichting is natuurlijk veiliger.

Conclusie: 3 kleuren is niet verplicht, zolang je boeglichten + heklicht gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Driekleuren top licht 22 nov 2009 10:27 #99989

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
24 uurs van Medemblik eist inderdaad een 3 kleuren toplicht, ongeacht hoe lang het schip is. Dat staat echter los van andere verplichtingen uit bv BPR.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Driekleuren top licht 22 nov 2009 10:45 #99992

Vind het een goede zaak dat het tijdens wedstrijden verplicht is. 2 zomers terug ben ik tijdens een hoog aandewinds rak tussen Cherbourg en GrisNez rakelings langs een wedstrijd zeilende Fransman onder spi, zónder verlichting (!) gevaren... Levensgevaarlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Driekleuren top licht 22 nov 2009 12:15 #100009

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Driekleurenlicht is officieel geen verplicht licht maar een toegestaan licht om voor zeilschepen de energiehuishouding op orde te houden. Volgens BPR en andere regels zijn boordlichten wel verplicht (bij het varen in het donker) en alle verlichting is hierop aangepast. Dat je en driekleurenlicht kan gebruiken is dus alleen maar een prettige bijkomstigheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Driekleuren top licht 22 nov 2009 21:58 #100188

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Motor: boeglichten, heklicht en stoomlicht (ook wel toplicht genoemd, wit vooruitschijnend licht). Ook hier is een 3kleuren mogelijk ter vervanging van de boeg- en heklichten. Stoomlicht is in deze kwestie van bijzonder belang omdat hiermee officiëel je voorrang op mechanisch aangedreven vaartuigen verliest.

Theoretisch zou je een 3-kleurenlicht met een erboven geplaats stoomlicht kunnen combineren. Zo'n combinatie heb ik echter op een zeilboot nog nooit gezien. Ik ken alleen het 3-kleurenlicht op de top van de mast, dat dus niet in combinatie met een lager geplaatst stoomlicht mag branden.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 13:00 #100304

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Het blijkt zo te zijn dat op zee 'normale' boordlichten beter te zien zijn dan een 3-kleurenlamp. Het waarom is me een beetje onduidelijk omdat normale boordlichten afgeschermd kunnen worden door de zeilen. Misschien is dat juist wel weer de kracht omdat de zeilen dan enigszins verlicht worden door de boordlichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 14:03 #100320

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Wijnja schrijft:
Het blijkt zo te zijn dat op zee 'normale' boordlichten beter te zien zijn dan een 3-kleurenlamp. Het waarom is me een beetje onduidelijk omdat normale boordlichten afgeschermd kunnen worden door de zeilen. Misschien is dat juist wel weer de kracht omdat de zeilen dan enigszins verlicht worden door de boordlichten.

Dat vraag ik me werkelijk af, zeker als er een beetje zeegang is. Dan verdwijnen de boordlichten in hun geheel. Ik kan me wel voorstellen dat 3 losse lampen sneller opgemerkt worden dan 1 lamp (driekleurenlantaarn). Zoek zelf maar eens een bepaald licht, is niet altijd even makkelijk. Met meer lichten is de kans op ontdekking misschien wel groter. Toch kies ik zelf liever voor de driekleurenlantaarn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 14:17 #100322

Uit eigen ervaring durf ik te zeggen dat normale boordlichten lang niet altijd beter zichtbaar zijn dan een 3 kleuren lantaarn. Zoals eerder door Wallaby vermeld komt dat door golfslag en zeilen. De zeilen worden niet of nauwelijks verlicht door de boordlichten. En als dat zo is dan is dat uitermate storend; het meest geringe licht is al verblindend op zee.

Wat op zee wél lastig te zien is, is het verschil tussen wit en groen licht. Zeker als er LED bajonet lampen gebruikt worden. Deze geven een wat 'blauwer' licht af, waardoor groen witter wordt. Dat kan best vervelend zijn, want als je het verschil niet ziet, zijn er dus verschillende mogelijkheden:

groen: naderend schip over bakboord
wit: stoomlicht dus onder mechanische aandrijving, óf heklicht dus een schip dat van je af vaart, óf een rondschijnende lantaarn, dwz schip aan anker óf klein bootje <7,5m onder zeil of motor....

@arcadia
Een stoomlicht mag wedegelijk i.c.m. 3 kleuren, ter vervanging van de boeglichten. Dat is ook de reden waarom ze niet vlak onder elkaar gemonteerd moeten worden, dan zie je het verschil niet. Let er wel op: een stoomlicht is géén rondschijnend licht maar enkel een licht wat naar voren schijnt (onder een radius van 120 graden dacht ik...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 14:34 #100325

marieholm_if schrijft:
........Een stoomlicht mag wedegelijk i.c.m. 3 kleuren, ter vervanging van de boeglichten. Dat is ook de reden waarom ze niet vlak onder elkaar gemonteerd moeten worden, dan zie je het verschil niet. Let er wel op: een stoomlicht is géén rondschijnend licht maar enkel een licht wat naar voren schijnt (onder een radius van 120 graden dacht ik...)
Volgens mij mag dat niet. Een driekleurenlicht is alleen toegestaan op kleine zeilschepen en niet op moterschepen; en als je het toplicht (stoomlicht) aan hebt ben je een motorschip.

Dit is volgens het BPR en dat geldt niet op zee. Hoe het daar zit weet ik (tot mijn schande) niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 14:48 #100328

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
marieholm_if schrijft:
Let er wel op: een stoomlicht is géén rondschijnend licht maar enkel een licht wat naar voren schijnt (onder een radius van 120 graden dacht ik...)

Het zal 225° zijn want een heklicht schijnt onder een hoek van 135° en de sectoren grenzen aan elkaar.

Voor de zichtbaarheid kan je natuurlijk ook opteren voor zijlichten en heklicht gecombineerd met rood boven groen in de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 15:24 #100338

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Dat verhaal van beter-zichtbaar-op-zee komt niet van mijzelf maar vanuit de grote scheepvaart. Ik heb het gehoord uit verschillende hoeken. Misschien heeft het ook te maken met dat je gewoon meerdere lampen aan hebt en dat de hoge brug op een schip wat minder last heeft van hoogte golven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 16:24 #100351

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Na jaren in de avond en nacht over het IJsselmeer uitgekeken te hebben is mij wel op gevallen dat de driekleur bovenin van een grotere afstand te zien is dan de boordlichten althans op jachten. Uitgaand van ooghoogte 2 meter boven IJsselmeerniveau. Van een hoger punt af zijn de hek- en boordlichten goed te zien. Zal ook te maken hebben met de lage plaatsing van de gewone verlichting en de beweging door de golven en mijn positie uiteraard. E.e.a. wel met een fatsoenlijke peersterkte. Wat ik me op zee er bij voor kan stellen, je kunt door reflectie in de golven eerder afgeleid worden dan met het kijken naar een punt in het donker een flink eind boven de zeespiegel.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 16:27 #100352

@freebird
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook allemaal uit mijn hoofd opdreun. BPR kan ik wel begrijpen dat 3kleuren niet mag icm stoom. Op zee meen ik dat het wel mag. Maarja: uit mijn hoofd ;)

@sprakz
Heb je gelijk in! Maar dan behoor je natuurlijk nog wel je boordlichten te voeren anders zie je het verschil tussen stoom en hek nog niet (op een paar mijl afstand) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 16:39 #100354

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
De exacte verlichtinggegevens voor de zeevaart staan in het ZAR (Zeeaanvaringsreglement) maar dat is voor mij te lang geleden om dat even op te graven. Wel weet ik nog dat de zichtbaarheid/ lichtsterkte groter moet zijn dan op het binnenwater.

En het moet maar weer eens, we kennen geen stoomlicht maar toplicht.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 16:43 #100355

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Boordlichten jazeker, maar niet gecombineerd in een driekleurenlantaarn want dat kan niet als je rood boven groen voert. Vandaar zijlichten (boordlichten) en heklicht. Als je stoomlicht voert moet rood boven groen uit want dan ben je geen zeilschip meer.

Het is ook wel even interessant om stil te staan bij het feit dat voor een vaartuig van minder dan 12 meter stoom en heklicht een bereik hebben van 2 mijl. Voor de boordlichten is dat 1 mijl en rood boven groen ook 2 mijl. Voor een medezeiler is dat nog OK, maar of die cargo in de VSS daar wat aan heeft is maar de vraag :unsure:

Maar goed, het ging oorspronkelijk over de driekleurenlantaarn zeker :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 18:00 #100370

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als ik het goed begrijp is rood boven groen in de mast icm de boordlichten dus ideaal voor zichtbaarheid door zowel jachten als beroepsvaart. Daar mag je dan alleen weer niet mee meedoen aan de 24-uursrace en waarschijnlijk ook niet aan enkele andere wedstrijden. Voornaamste reden daarvoor is dat je met meerdere losse lichten vrijwel altijd sectoroverschrijding hebt, wat voorrangskwesties in het donker erg lastig maakt. Hetzelfde krijg je met die LED-lampjes in een gewone driekleuren-lantaarn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 18:28 #100379

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
FMJ schrijft:
Voornaamste reden daarvoor is dat je met meerdere losse lichten vrijwel altijd sectoroverschrijding hebt, wat voorrangskwesties in het donker erg lastig maakt. Hetzelfde krijg je met die LED-lampjes in een gewone driekleuren-lantaarn.

de reden bij de 24-uurs was:
je kan slecht het verschil zien tussen boordlichten die dichtbij varen en een driekleurentoplicht ver weg. Dat leverde nogal eens schade op. Er is toen gekozen voor één manier van verlichting voeren.

En als ze iedereen uit gaan sluiten met een led-lamp in de driekleur dan wordt de uitlagelijst behoorlijk korter.


Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 23 nov 2009 22:39 #100470

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
roblisto schrijft:
En als ze iedereen uit gaan sluiten met een led-lamp in de driekleur dan wordt de uitlagelijst behoorlijk korter.

Helaas wel ja, echt niet grappig, soms draait zo'n ding 20 graden en zie je nog geen verschil :(

Verschil tussen dichtbij of ver weg niet zien vind ik wel frappant, losse lampen zitten toch al vrij snel een stukje uit elkaar, maar met rood en groen samengenomen wordt dat inderdaad wel wat anders, dat klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 24 nov 2009 09:28 #100534

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Rood boven groen rondom schijnend met een tussenruimte van tenminste 1 meter op binnenwater of zee geldt alleen voor "zeilschepen" = langer dan 20 meter.Niet voor kleine schepen dus.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 24 nov 2009 11:06 #100549

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Niet akkoord.

Voorschrift 25 van het zeeaanvaringsreglement stelt dat een zeilvaartuig als bijkomende lichten, dus aanvullend op de zijlichten en heklicht, rondom zichtbare lichten, loodrecht onder elkaar, boven rood en onder groen, aan of nabij de top van de mast MAG voeren. Maar niet gecombineerd met een gecombineerde lantaarn. Er wordt over lengte niet gesproken. Dus geldt dit voor elk zeilvaartuig.

Volgens CEVNI en reglement Beneden-Zeeschelde MOET elk zeilschip groter dan 20 meter deze lichten voeren. Maar nergens wordt dit verboden voor kleinere zeilschepen.

Dus volgens mij kan en mag het voor alle zeilschepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 24 nov 2009 11:44 #100553

Sparkz schrijft:
Niet akkoord.

Voorschrift 25 van het zeeaanvaringsreglement stelt dat een zeilvaartuig als bijkomende lichten, dus aanvullend op de zijlichten en heklicht, rondom zichtbare lichten, loodrecht onder elkaar, boven rood en onder groen, aan of nabij de top van de mast MAG voeren. Maar niet gecombineerd met een gecombineerde lantaarn. Er wordt over lengte niet gesproken. Dus geldt dit voor elk zeilvaartuig.

Volgens CEVNI en reglement Beneden-Zeeschelde MOET elk zeilschip groter dan 20 meter deze lichten voeren. Maar nergens wordt dit verboden voor kleinere zeilschepen.

Dus volgens mij kan en mag het voor alle zeilschepen.

Ja, op zee wel. Maar op binnenwater dus niet. Volgens het BPR is rood boven groen alleen voor grote schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 24 nov 2009 14:00 #100576

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Volgens het BPR artikel 3.12 lichten voor zeilschepen, .4 niet van toepassing op een klein schip. Uiteraard op wateren waar het BPR geldt. Er is dus duidelijk een onderscheid in grootte van schepen die dit mogen voeren. Dat maakt het moeilijk om dezelfde verlichting te voeren als je binnen en buiten vaart en wanneer je over gaat tot rood boven groen tenzij je een kerstboom in de masttop hangt zoals je wel bij vrachtwagens ziet.
Als er voorgeschreven lichten voor een bepaalt type vaartuig zijn dan houdt dat niet in dat het op een ander type vaartuig automatisch ook van toepassing is. In dat geval zou er staan: van toepassing op alle zeilvaartuigen.

Niet echt praktisch trouwens als je als klein vaartuig 3 verschillende navigatieverlichtingen kan gebruiken waarvan er eigenlijk maar 1 verplicht is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Driekleuren top licht 24 nov 2009 14:14 #100582

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Je hebt helemaal gelijk voor Binnenwater. Fout van mij.
Het wordt enkel expliciet toegelaten op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl