vluchtig gelezen hebbend:
het lijkt hierboven vooral te gaan om
langswallen met plenty ruimte voor de nadering.
Neem echter een box in een jachtjaven, dan is er uiterst zelden ruimte de boot er ideaal voor te leggen, en dan spreek ik nog niet over variaties hoeken en bft van wind.
Ik parkeerde in een vorige JH standaard de boot achteruit in de box, gebruikmakend van het wieleffect. Leer je het bootgedrag heel aardig van kennen, en je eigen bootgevoel en 'situational awareness'.
T.a.v. boeg over steiger varen: In JH Andijk heeft een genie ooit bedacht dat er een scherpe metalen strip over het hout van de steigerranden moest komen als finishing touch. Je leert zo wel af de wal heel dicht te naderen.
Sluis: In rustige sluis zonder langsliggers en zonder veel windeffect en geen grote stijging/daling leg ik vantevoren de uiteinden van het voorlandvast en achterlandvast in het midden neer, 'mik' op een bolder, pas snelheid aan, vrijloop, en loop dan naar de het midden en hang die l.vasten dan samen kruislings om 1 bolder en rem (zonodig) de boot de laatste paar decimeters op 1MK (1 mankracht). Bootje scharniert zo mooi om middenbolder vd sluis, en blijft zo goed als op de plaats. Je blijft er zo staan. Uiteraard willen voor (kogel), midden en achter (kogel). Wanneer de sluisdeuren opengaan, wachten tot de boten voor al wat meters op weg zijn, dan losgooien (alles goed aan boord uiteraard), afduwtje, snel in de kuip, wat roer geven, gas erop en vlot eruit varen. Ruim buiten de sluis gekomen de landvasten asap opruimen.NB. Dit gaat over een 8 meter bootje; niet doen met 36 voeter
Heb ook een middenbolder: Zo een die je op en af de genuarail kunt doen. Handig inderdaad ook voor midden fixeren aan langswal (maar in sluis beviel het me vooralsnog minder ivm stijging/daling en reling).