Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak??

hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 23 jan 2007 21:54 #12511

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Uit de naam van het toppic wordt de hele zaak misschien niet helemaal duidelijk maar zal dat proberen hier goed uit te leggen.

Ik zeil een waarschip 600sv en zeil al een aantal jaar met wanten die behoorlijk stijf aangedraaid staan. Punt is dat ik het regelmatig moet opnemen tegen twee 660's en ik werkelijk alles uit mijn boot moet halen om op handicap van ze te winnen (is me in de afgelopen 4 jaar overigens nog steeds niet gelukt).

Nou is mijn vraag dus hoeveel effect heeft mijn wantspanning op het zeilgedrag op aan de windse koersen?? (een paar tienden van een knoop winnen zou ik al weer heel blij mee zijn).

Nou weet ik dat een w600sv qua zeilgedrag minstens zo gevoelig is als een open boot, het punt is alleen ik zeil op de Eems met over het algemeen veel wind en veel zeegang dus durf het spul ook niet te slap te zetten zoals je bij open boten ziet met verstelbare verstaging en dergelijke.

Andere tips om meer gang in de boot te krijgen aan de wind zijn overigens ook welkom :).

Zit op dit moment zo ongeveer rond de 4.9 tot 5.3 knopen (althans vanaf een krachtje 3)

heb nieuwe zeilen
de trim al zo goed mogelijk uitgevoerd
- verstelbare leiogen
- overloop
- alle vallen bedienbaar vanuit de kuip
- verstelbare achterstag



bij voorbaat dank
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 14:05 #12538

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Ik kijk naar de foto en dan valt mij op:
Grootzeil kan zeker 10 cm hoger gehesen, boven waait het harder
Fok is ook krap, kan hoger.
Zalingen zouden iets meer naar achter mogen wijzen, je ziet een knik in het hoofdwant. Let op dat de mast rechtop de boot staat en ook recht t.o.v.BB/SB
Boot lijkt loefgierig te zijn, je geeft duidelijk tegenroer wat enorm remt!
Motor eraf, gewicht achterop is echt slecht (en op een 6m. boot heb je geen motor nodig)
Top van grootzeil lijkt niet veel te doen, telltale staat naar lij. Je zou wat meer spanning op de toplat kunnen geven, anders iets meer neerhouderspanning.
Vlag in achterstag geeft turbulentie.
Overloop mag een tikkie naar loef, giek midscheeps met weinig schootspanning, de neerhouder doet de rest.
Algemeen: hoe meer wind; hoe meer wantspanning en neerhouderspanning. Achterstag zou ik los varen, jouw grootzeil staat van zichzelf al "open"
Verder natuurlijk alles wat nodig is op de steiger laten!
Ik zie wel een keer voorbijvliegen!
Groeten,
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 19:25 #12548

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Beste louk,

bedankt voor de tips ik zal zeker kijken wat ik er nog mee kan :)

wat de foto betreft deze geeft niet helemaal een goed beeld ik had de boot toen net een jaar en moet er bij zeggen dat we daar een kleine 6 windsterkten hadden.
de zalingen scharnieren gewoon los mee dus denk dat die knik gezichts bedrog van de camera was aangezien het hoofdwant wel gewoon recht naar beneden loopt.

wat de motor betreft op een vaarwater als de Eems is het toch wel prettig om met wat zwaarder weer zon ding paraat te hebben indien nodig
met licht weer gaat ie altijd naar binnen op de kiel.

wat de helm uitslag betreft dat roer wat ik er daar achter had spoorde niet helemaal, gheghe achteraf wel blij dat iemand hem er achter weg heeft gereden toen mijn boot op de trailer stond was wel weer veel werk maar er hangt nu een bijna perfect roertje achter
http://cc8845-a.delfz1.gr.home.nl/zeebries/roer/r09.jpg

zeer weinig uitslag nodig en halverwind onder spi complete controle ook met kracht 6 bij 7 ook nog tot dat we plat gaan :twisted: dus ja dan doe je nie veel meer met je roer gheghe.

die vlag in de achterstag zit er in wedstrijden niet natuurlijk want dan mag je helemaal geen vlag voeren.

is er misschien ook nog wat met mijn mastval te doen? meer voor of achterover ??

ps: ik denk niet dat ik ooit een FD voorbij zal komen:p tenzij het 7 windsterkten waait en ik ook begin te planeren:p
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 19:45 #12549

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mijn complimenten voor je boot, je site en de vraag. Laat ik vast voorspellen dat "even" een paar tiende snelheidswinst met 1 topic en wat input niet zo snel gaat.

:?: Nu wat vraagjes?

- Staan je zijstag puttings nog op dezelfde plek of zijn ze verplaatst?
- Heb je een cunningham?
- Heb je een onderlijkstrekker?
- Zijn de mast met zalingen origineel qua model en lengte?
- Zie je in golvend water je mast naar voren pompen?
- Heb je een polar van je schip?
- Is na een gezellige avond je bloed al weer zuiver bij de volgende race? :D (Heb je site echt gelezen)

Dan wat meegaande opmerkingen met mijn voorganger:
Als je op het scherpst zeilt inderdaad kunnen details helpen als de vlag, BB en dergelijke. De meeste winst zit hem wat mij betreft in andere zaken. In plaats van bijvoorbeeld je derde man tijdens een race binnen zetten (smile) aan de wind kan je hem ook met de beentjes buitenboord in het gangboord laten zitten (als voorbeeld).

Graag je reacties

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 19:49 #12550

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Beste Harm,
Ik denk niet dat mastval erg belangrijk is op een boot met een niet-overlappend voorzeil. Bij ons kunnen we de masttop zo'n 50 cm laten vallen om de enorme overlap van de genua te verkleinen en wat minder druk te hebben. Volgens mij geldt wel bij kielboten dat je de mast laat vallen wanneer de boot leigierig is. Ik zou ook eens wat meer telltales in het grootzeil zetten om te zien of de aan-en afstroom wel goed is (zeker t.h.v. de toplat) Het is ook zeer zinnig om eens in een bootje achter je eigen boot aan te varen en eens van een andere hoek naar je eigen tuig te kijken, vooral het grootzeil (twist) Van dat zeil is de snelheid aan de wind voornamelijk afhankelijk. Verder lijkt het op de foto of er weinig spanning staat op het achterlijk van de fok. Als die voldoende is heb je die doorlopende lat denk ik niet eens nodig. Het leioog kan denk ik wel enkele centimeters naar voren. Het mooiste is natuurlijk traploos verstelbare leiogen op een (kogelgelagerde) kar bedienbaar vanuit de kuip. Een cm naar voor of achter maakt vaak het verschil!!!!!
Veel succes!
Groet
Louk FD 311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 19:59 #12551

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Als je beter wilt presteren in de wedstrijden moet je eerst weten wat het probleem is. Je hebt in het aandewindse rak twee belangrijke doelen; Je wilt zo snel mogelijk varen, maar je wilt ook zo hoog mogelijk varen. Die twee staan in omgekeerd evenredig verband met elkaar.

Op groot water ben ik altijd voorstander van veel snelheid. Daarvoor moet je wat toegeven in hoogte, maar je hebt ruimte genoeg om het verschil in snelheid ruim goed te maken. Op klein water en tijdens de start ben ik voor hoogte, elk vlaagje moet dan omgezet worden in hoogte.

De wantspanning heeft zeer veel invloed op de prestaties in het kruisrak. Vuistregel is; Als je geen hoogte hebt moet het want iets strakker, als je geen snelheid hebt iets losser. Je kunt dus ook kiezen wat jij belangrijk vindt en wat goed bij je tactiek past.

Ik sluit me trouwens bij Louk aan in de mening dat er meer te winnen valt door de zeilen goed te trimmen. Let vooral op de uitstroom van het grootzeil en het voorzeil.

Ook wil ik nog zeggen dat de SW rating een leuke manier is om toch tegen elkaar te varen. Maar hij moet niet te serieus worden genomen. Als je van een andere boot verliest, is daarmee nog niet bewezen dat de stuurman/vrouw beter is. Halverwege avondwedstrijden gaat de wind vaak liggen, daarom is een snellere boot in het voordeel. Daarnaast heeft een snellere boot meer vrije wind in het eerste kruisrak.

Veel succes,

Sjors ( FD NED-334 )

ps: Met een dikke Bft7 kun je waarschijnlijk rondjes om ons heen varen, want dan liggen wij meestal te zwemmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 20:30 #12554

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
@ Michel:

de derde man (als ie al mee is btje bemannings probleem) zit tijdens in het kruisrak wel degelijk aan de hoge kant hoor:) maar enkel tijdens het klappen gaat ie naar binnen omdat er niet heel veel ruimte is in de kuip en hij daar weinig kan uitrichten. Vanuit de kajuit ingang kan hij dan precies de genoa over de railing tillen als ie blijft hangen.
bedankt voor je complimenten op de site trouwens :D.

Staan je zijstag puttings nog op dezelfde plek of zijn ze verplaatst?

nee dit staan ze zeer zeker niet in fact de hele mast is bij de bouw van het bootje 10 cm naar achter geplaatst, hoofd en onderwanten zijn daardoor ook verder naar achter gekomen, en verder naar binnen om de fokken verder naar binnen te kunnen schoten

- Heb je een cunningham? jup
- Heb je een onderlijkstrekker? jup
- Zijn de mast met zalingen origineel qua model en lengte? jup
- Zie je in golvend water je mast naar voren pompen? nope
- Heb je een polar van je schip? nope (wat is het??)
- Is na een gezellige avond je bloed al weer zuiver bij de volgende race? (soms wel soms niet maar de laatste keer dat het niet het geval was wel eerste plaats gevaren gheghe)

@ Sjors

de wedstrijden die ik vaar worden ten eerste niet onder SW gevaren maar Yardstick de duitse variant van SW zeg maar omdat we ook veel duitsers in het veld hebben.

ten tweede zijn het nou niet bepaald avond wedstrijdjes maar vaak wedstrijden varierend van 4 tot 8 uur.

@ louk

de fok op de bovenstaande foto is niet mijn enige fok hoor heb ook nog een genoa met wel degelijk een huge overlap.

maar wat die mastval betreft het schip van mijn vader was ook ongeloofelijk wreed op het roer en juist door zijn voorstag te verlengen met 1 of 2 toggles is het een heel stuk minster geworden en dan laat je toch echt je mast achterover vallen???
heb zelf zo'n plaatje met gaatjes voorop waarmee ik dus kan verstellen over een cm of tien.

praat hier dan wel over een 33 voeter maar goed principe blijft gelijk




maar ja die voer je niet met een 6 he;)

groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 21:25 #12557

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Bedankt voor je reply, en ja ik zie dat je zelf hard werkt aan je resultaten.

Een Polar is een diagram waar je uit op kan maken (gemaakt door de ontwerper) welke snelheid door het water de boot in THEORIE zou moeten kunnen behalen. Ook kan je uit zo'n diagram halen wanneer je VMG het grootst is.

Vorige input gaf het al, het eeuwige compromis tussen snelheid en hoogte. Je VMG geeft echter in die Polar aan met welke koers je bij welke windsnelheid je met de hoogste snelheid het in de windse doel naderd. (exclusief drift en stroom). Hieruit kan je opmaken of je een knijper zeilt waarbij je echt je maximale VMG haalt bij de kleinste windhoek of dat je meer een loper hebt (iets ruimer varen) die wat los gelaten moet worden om je maximale VMG te behalen. Je verliest dan wat hoogte ten opzichte van je hoogste koers maar dan wordt dan meer dan goed gemaakt door de snelheid waarmee je de extra af te leggen mijlen aflegt. Dat zegt dus niets over hoe je je tacktiek altijd moet bepalen in een wedstrijd maar je weet dan wel "wat je zeilt" en waar de winst zit. Als je een loper zeilt en je bij de start niet de hoogte kan houden van je tegenstanders maar wel moet omdat je anders midden in het veld terecht komt is het een idee om onderaan het wedstrijdveld te starten en lager zeilend van ze weg te lopen. (Afhankelijk van het startveld e.d.)

Vaak gaan ze (de ontwerpers) dan wel uit van leeg schip en glad water. Je kan het dan ook slechts als maatstaf gebruiken. Als je steeds nu al boven je polar zeilt zal een winst door het water van 0,4 knoop er niet meer in zitten. En zeker een stijging van je VMG van 0,4 is fors met deze waterlijnlengte. Als je dat haalt doe je nu echt iets verkeerd.

Even terug naar je puttings. Ik dacht al zoiets. Voordat ik verder ga .... staan de puttings wel weer in dezelfde verhouding als voorheen? Mij valt op dat de D1 (diagonaal stag naar de zaling) voor zover ik het kan zien echt dwars op de mast staat. Die zaling geeft dus alleen steun in dwarsscheepse richting BB/SB maar trekt het midden van de mast niet naar achteren, klopt deze waarneming? Voor een fractioneel tuig nogal opmerkelijk namelijk.

Graag wederom je reactie?

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 21:49 #12561

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2300
Michel,

wat die polar betreft ben ik bang dat ik die niet ga kunnen vinden het waarschip 600sv is een meer als 30 jaar oud ontwerp plus dat ze allemaal anders zijn omdat ze zowel af werf geleverd werden maar vooral als casco.

Mijn gemiddelde snelheid in een kruisrak ligt ergens rond de 5 knopen op zich lijkt het me niet verkeerd bij een graad of 35 aan de schijnbare wind.
Maar goed wil uit de boot kunnen halen wat er in zit misschien vereist het wel een compleet ander tuig maar goed dat is niet waar dit topic over gaat hoewel ik er overigens wel over zit te denken. Denk aan het tuig van een yngling of een sailhorse beiden mooie fractionele tuigen met veel achterdoek. (zeilt op het ijsselmeer een 600 met een yngling tuig en die schijnt werkelijk alles te winnen)

Wat die onderwanten betreft die staan denk ik zo'n 10 cm achter de mastvoet en geven dus idd vrij weinig steun richting voren dat doet het hoofdwant voornamelijk door dat ik geen druk maar TREK zalingen heb.
Ik weet niet of je bekend bent met dit principe maar komt er op neer dat mijn hoofdwant in een keer door loopt van de de aanhechting bij de voorstag naar de wantputting en de zalingen er eigenlijk los tussen bungelen.
Deze gaan pas wat doen als je onder zeil ligt en de mast richting voren wil dan trekken ze hem in feite naar achter.

Nogmaals dank voor jullie snelle reacties allemaal kom zo weer heel wat te weten over hoe alles precies in elkaar steekt:)

zit overigens ook nog met stroom maar goed das puur tactiek
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe meer gang in een W600 SV krijgen op het kruisrak?? 24 jan 2007 23:36 #12573

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoi Harm,

Wat betreft je polardiagram: Dit kan je zelf natuurlijk ook zelf maken. Verschillende koersen varen met verschillende windsterkten en dit uitzetten in een diagram. Door zelf je polar diagram te maken leer je je boot goed kennen en weet je zelf al vrij snel hoe je trim en snelheid is tijdens een wedstrijd. Betekent dus wel wat werk, maar geeft je later veel gemak en aanwijzingen.

Succes!

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl