@ Michel:
de derde man (als ie al mee is btje bemannings probleem) zit tijdens in het kruisrak wel degelijk aan de hoge kant hoor:) maar enkel tijdens het klappen gaat ie naar binnen omdat er niet heel veel ruimte is in de kuip en hij daar weinig kan uitrichten. Vanuit de kajuit ingang kan hij dan precies de genoa over de railing tillen als ie blijft hangen.
bedankt voor je complimenten op de site trouwens
.
Staan je zijstag puttings nog op dezelfde plek of zijn ze verplaatst?
nee dit staan ze zeer zeker niet in fact de hele mast is bij de bouw van het bootje 10 cm naar achter geplaatst, hoofd en onderwanten zijn daardoor ook verder naar achter gekomen, en verder naar binnen om de fokken verder naar binnen te kunnen schoten
- Heb je een cunningham? jup
- Heb je een onderlijkstrekker? jup
- Zijn de mast met zalingen origineel qua model en lengte? jup
- Zie je in golvend water je mast naar voren pompen? nope
- Heb je een polar van je schip? nope (wat is het??)
- Is na een gezellige avond je bloed al weer zuiver bij de volgende race? (soms wel soms niet maar de laatste keer dat het niet het geval was wel eerste plaats gevaren gheghe)
@ Sjors
de wedstrijden die ik vaar worden ten eerste niet onder SW gevaren maar Yardstick de duitse variant van SW zeg maar omdat we ook veel duitsers in het veld hebben.
ten tweede zijn het nou niet bepaald avond wedstrijdjes maar vaak wedstrijden varierend van 4 tot 8 uur.
@ louk
de fok op de bovenstaande foto is niet mijn enige fok hoor heb ook nog een genoa met wel degelijk een huge overlap.
maar wat die mastval betreft het schip van mijn vader was ook ongeloofelijk wreed op het roer en juist door zijn voorstag te verlengen met 1 of 2 toggles is het een heel stuk minster geworden en dan laat je toch echt je mast achterover vallen???
heb zelf zo'n plaatje met gaatjes voorop waarmee ik dus kan verstellen over een cm of tien.
praat hier dan wel over een 33 voeter maar goed principe blijft gelijk
maar ja die voer je niet met een 6 he;)