Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: waarom beter opkruisen met geprofileerde kiel ?

Re:waarom beter opkruisen met geprofileerde kiel ? 22 juli 2011 09:22 #208798

ISO Hans,

Op de punten waar je schrijft "denk ik" zit je helemaal goed.
Hoe sneller de boot (relatief tot zijn lengte) hoe dunner het zwaard/kiel/roer moet worden.
Shape creert lift, ofwel weerstand tegen zijwaarts weg varen, dat is veel belangrijker dan gladheid.
Volgorde van gladheid: Kiel/zwaard het belangrijkste, daarna het roer, daarna de boeg sectie (ook boven water), daarna middenschip en als laatste pas het achterste deel van de romp.

Bij planeerende boten is het belangrijk om met name kiel/zwaard, roer en boeg glad te hebben, de rest merk je niet zo omdat de korrel grootte van het schuren vaak al groter is dan de natuurlijke grenslaag.
Op kiel boten is het nog veel minder, daar kun je bijvoorbeeld het verschil niet merken in wrijvingsweerstand tussen schuren met korrel 100 en 400. met dien verstanden dat een korrel 100 je boot langzaam op eet en een 400 niet.

Bij een niet planerende boot zul je een glad onderwaterschip alleen merken bij snelheden die maximaal 60-65% van je romp snelheid zijn. Daarboven word de golf weerstand dominant, zodanig dominant dat de wrijving nog maar 1-2.5% is van de totale weerstand bij 90% van de romp snelheid. Schuren van een korrel 50 naar een korrel 100 reduceerd de wrijving met grof weg 30%, dat is dus 30% van 1-2.5% ofwel, als je boot op flinke snelheid vaart, heb je slechts 0.3-0.8% weerstands/snelheids voordeel. Dat verschil is heeeeeeel erg veel kleiner dan een goed geshapte kiel. daar kun je mijlen mee verliezen, zoals Thomas dat ook omschrijft.

En ohja, de wrijvingsweerstand van een kiel is per m2 ongeveer 19 keer meer dan de wrijvingsweerstand per m2 bij de boeg en zelfs 40 keer meer dan nabij de spiegel.

Gladmaken werkt wel, maar realiseer je dat een verkeerde overstag manouvre meer verkloot dan weken lang schuren aan een onderwaterschip goed kan maken. Ik ben er zelf dus voorstander van om die tijd op het water door te brengen met "trainen" dan met schuren boven het hoofd.

Een verkeerde kiel vorm daarentegen is een heel ander verhaal...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom beter opkruisen met geprofileerde kiel ? 22 juli 2011 14:44 #208859

Met harde wind trekken wij zelfs aan de wind het zwaard een stuk op... Hoge snelheid verlaagd de noodzaak van een groot zwaard ( naar de huidige maatstaven hebben we een buitensporig groot zwaard, er wordt nu met 49er zwaarden geëxperimenteerd en dat werkt erg goed is alleen niet klasse legaal), het geeft alleen een extra kantelmoment. Door het op te trekken (15 cm) kunnen we met meer power zeilen.
Overigens heb ik net de halve middag staan schuren op ons zwaard. Met spuitplamuur oneffenheden dicht spuiten en met waterproof schuurpapier glad schuren. Nu spuiten met hoogglanslak. Dan polijsten. Over 2 weken EK zeilen in de baai bij quiberon..... Ik heb er nu al zin in... ( en net nieuwe laminaat zeiltjes zijn binnen :)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 22 juli 2011 14:47 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl