ISO Hans,
Op de punten waar je schrijft "denk ik" zit je helemaal goed.
Hoe sneller de boot (relatief tot zijn lengte) hoe dunner het zwaard/kiel/roer moet worden.
Shape creert lift, ofwel weerstand tegen zijwaarts weg varen, dat is veel belangrijker dan gladheid.
Volgorde van gladheid: Kiel/zwaard het belangrijkste, daarna het roer, daarna de boeg sectie (ook boven water), daarna middenschip en als laatste pas het achterste deel van de romp.
Bij planeerende boten is het belangrijk om met name kiel/zwaard, roer en boeg glad te hebben, de rest merk je niet zo omdat de korrel grootte van het schuren vaak al groter is dan de natuurlijke grenslaag.
Op kiel boten is het nog veel minder, daar kun je bijvoorbeeld het verschil niet merken in wrijvingsweerstand tussen schuren met korrel 100 en 400. met dien verstanden dat een korrel 100 je boot langzaam op eet en een 400 niet.
Bij een niet planerende boot zul je een glad onderwaterschip alleen merken bij snelheden die maximaal 60-65% van je romp snelheid zijn. Daarboven word de golf weerstand dominant, zodanig dominant dat de wrijving nog maar 1-2.5% is van de totale weerstand bij 90% van de romp snelheid. Schuren van een korrel 50 naar een korrel 100 reduceerd de wrijving met grof weg 30%, dat is dus 30% van 1-2.5% ofwel, als je boot op flinke snelheid vaart, heb je slechts 0.3-0.8% weerstands/snelheids voordeel. Dat verschil is heeeeeeel erg veel kleiner dan een goed geshapte kiel. daar kun je mijlen mee verliezen, zoals Thomas dat ook omschrijft.
En ohja, de wrijvingsweerstand van een kiel is per m2 ongeveer 19 keer meer dan de wrijvingsweerstand per m2 bij de boeg en zelfs 40 keer meer dan nabij de spiegel.
Gladmaken werkt wel, maar realiseer je dat een verkeerde overstag manouvre meer verkloot dan weken lang schuren aan een onderwaterschip goed kan maken. Ik ben er zelf dus voorstander van om die tijd op het water door te brengen met "trainen" dan met schuren boven het hoofd.
Een verkeerde kiel vorm daarentegen is een heel ander verhaal...