trotti schrijft:Maar met anti-fouling krijg je al geen glimmende, laat staan een spiegelende afwerking.... en zal je dus altijd een laagjes turbulente stroming hebben, toch?
met AF is spiegelend (en glimmend) lastig te bereiken....
Je ziet wel spiegelende kielen bij schepen die op het droge bewaard worden (Draak, Yngling etc etc).
Sommige AF kun je wel polijsten (harde Nautix bijv) en dat zal vast wel helpen, maar het gaat hooguit glimmen....
De vorm lijkt mij ook het belangrijkste, een goed (NACA) profiel zorgt én voor een goede AoA én voor een zo lang mogelijk niet-turbulente stroming (misschien de voorste 10% van de kiel-koorde?). Bij een vlakke plaat (zwaard, kielmidzwaard, slechte kiel) moet het water na de voorrand meteen al een hoek ter grootte van de drifthoek (dus 10 graden of zo) maken om het oppervlak te volgen. Bij een goed NACA profiel is die hoek vele malen kleiner en blijft de stroming dus makkelijker het oppervlak volgen.
Het scheelt echt veel....
Afgelopen zomer vertrok ik tegelijk met een kennis (ook met Spirit 36) aan de wind (west) uit Lemmer. Wind ruim 5B.
Hij had een prachtige nieuwe North HA erop en zijn North grootzeil, ongereefd.
Ik was lui en had de 130% genua er nog op (4 slagen weggerold) en 1 rif in het grootzeil, een hopeloze zeilvoering dus.
En natuurlijk is mijn kiel mooi geshaped (en het roer ook), zijne niet.
Na een mijl of 18 was hij bijna bij Enkhuizen (Enkhuizerzand) en ik kon hem nog nét zien, dus hij was ruim 1 mijl weg, aan lij!
Toen hij overstag ging ben ik naar ruime wind gevallen en hem tegemoet gevaren......
Deze winter heeft hij mijn mallen geleend om zijn kiel te shapen!
groet
t