Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoger aan de wind varen

Hoger aan de wind varen 11 mei 2011 20:26 #193797

Vanavond weer de woensdagavondwedstrijd meegevaren en ik stoorde me er weer aan, dat mijn boot niet hoog genoeg aan de wind loopt. We varen in een veld van 12 boten en daarvan lopen er 10 hoger aan de wind.

Tell tales staan wel goed. Waar moet ik beginnen met aanpassen om uit te zoeken waar de oorzaak zit.

Met gewoon toerzeilen heb je er niet zo'n last van, of liever je merkt het niet, maar het is in de wedstrijd wel vervelend.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Ad
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 11 mei 2011 21:48 #193802

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Staan je stagen wel strak genoeg? En hoe oud zijn je zeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 02:50 #193806

Of de stagen strak genoeg staan weet ik niet zeker. Bij aan de wind varen komt se spanning aan lij er net vanaf.

High aspect is van 2010
Grootzeil van 2000, maar 3 of4 jaar niet in gebruik geweet.

Ad
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 03:06 #193807

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Bij waarschip kwarttonners staan de genuarails voor de high aspect meestal te ver naar buiten. Verplaatsen naar de randen van het kajuitdak doet dan soms wonderen.

Wel een hoop gemier om dat echt goed te doen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 03:48 #193811

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Wat vind jij niet hoog genoeg? En met welke boten vergelijk je deze hoogte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 03:50 #193812

momenteel wordt de HA met de schoten buiten de dtagen om gevaren, dus dat zou meer naar binnen moeten?
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 04:12 #193815

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Of barberhaulers op de schoot zetten.
Grootschoot wat te loefert zetten kan ook helpen.

Bij topgetuigd achterstag flink doorzetten, bij fractioneel zou je bakstagen kunnen monteren, scheelt zo 5 graden.

Kan ook flink met je rompvorm en diepte kiel te maken hebben en daar kan je natuurlijk niks aan veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 04:39 #193821

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Die barberhaulers, die vergeet ik steeds. Idd een betere start, experimenteert een stuk sneller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 04:44 #193822

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Hoe groot is jou HA,en vaar je met gewone fok niet hoger?
Op mijn (vergelijkbare)boot is dit wel zo.Ik heb ook een genuarail extra vooraan en meer naar binnen speciaal voor een HA of stormfok.Met gewone fok kan ik raar maar waar hoger varen.Ik vermoed dat het ontwerp IOR in die tijd het niet voor fokjes met klein onderlijk heeft?
Ik ga ook nog wat uit dokteren maar weet het antwoord al vermoed ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 05:29 #193830

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Laatst bewerkt: 12 mei 2011 05:30 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 06:13 #193847

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als eerste en als tweede op het lijstje staat 'snelheid', heb je niet VEEL snelheid krijg je die boot ook niet op hoogte! Zeker als je met een HA vaart vereist dat veel samenwerking van genuatrimmer, grootzeiltrimmer en stuurman om de boot eerst op snelheid te brengen en dan in samenwerking omhoog te werken. Daarnaast pielen met voorlijkspanningen, doorhang, mastbuiging, angle of attack en twist voor die laatste twee graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 06:23 #193850

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
uit de meetbrief van een Kolibri800 in Sailspeed:

KTS---UA---VMG--V@UA
6
45,6----2,7----3,9
8
45,0----3,3----4,7
10
42,5----3,8----5,1
12
41,3----4,0----5,3
14
40,3----4,2----5,5
16
39,7----4,3----5,6
20
39,4----4,4----5,6

KTS is windsnelheid
UA is Upwind Angle, de optimale aan de wind-hoek bij elke winsnelheid
VMG is theoretische snelheid recht in de wind
V@UA is snelheid aan de wind

En FMJ heeft natuurlijk helemaal gelijk, eerst snelheid, dan snelheid, dan nog een keer snelheid en dan voorzichtig omhoog "pointen"

En nu maar meten..... niets van andere boten aantrekken, die hebben een ander tabelletje ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 12 mei 2011 07:12 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 07:18 #193855

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wat trouwens ook aan te raden is om de komende tijd zoveel mogelijk alleen je HA fok te gebruiken, zodat je met uiteenlopende windsterkten en omstandigheden het uiterste er uit weet te halen. Dus bij wat minder wind niet de genua maar de HA er op en alles er uit weten te peuteren.

Ik heb (deels uit luiheid, deels omdat er beginners meezeilden) de laatste keren bij weinig wind mijn gewone fok ipv de genua er op gehad, en je merkt dan dat je daar op den duur toch veel meer uit kan halen dan je denkt. Bij weinig wind en te weinig snelheid dus niet meteen de makkelijkste weg kiezen door die grote lap te hijsen...
Laatst bewerkt: 12 mei 2011 07:19 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 08:09 #193867

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Capolavoro schreef :
En nu maar meten..... niets van andere boten aantrekken, die hebben een ander tabelletje ;-)

En dat kan dus heel lastig zijn dat die andere boten een ander tabelletje hebben. Als jouw afkruishoeken extremer moeten zijn moet je of extreem een kant kiezen of een paar keer het veld kruisen waardoor je steeds afgedekt wordt. Omgekeerd kom je aan de wind als je minder hoog moet dan anderen steeds in vuile wind terecht. Eigenlijk is rating zeilen vooral leuk in offshores, voor close-racing is 't maar zozo doordat je te veel van doen hebt met het potentieel van jouw boot tov het veld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 16:07 #193984

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Sb start, Tacken en dan ... Favorit Leeward Position kiezen en je mee omhoog laten zuigen. :laugh: Als het fout gaat echter zit je in de dead man's corner. Zeker als de BB zijde van de baan niet je keuze is.

Vergelijken met de rest zegt zeker niet alles. Neem de tabel van @t en geef ons de volgende keer door wat je in de praktijk zeilt. Komt deze tabel eruit dan zit er niets extra's (grote verschillen) meer in. Vaar je te hoog dan zie je dat ook direct, etc!

Je upwind angle ligt tussen 45 en 40 graden grofweg aan de ware wind. Met wat ruitjes papier en een potlood zie je zo wat de hoek wordt aan de schijnbare wind. De snelheden door het water namelijk zijn gegeven. Mijn gevoel zegt dat je boot ook met 45 graden aan de ware wind een niet veel lagere VMG krijgt door ook die hoek te zeilen bij zeg 20 knopen. Zeker bij wat knobbelig water juist kan dat wel eens het verschil maken. Je houdt meer druk om te ploegen.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 12 mei 2011 16:08 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 16:11 #193985

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hier de hele tabel,
met schijnbare wind en alles....
groet
t

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 17:28 #194010

Ik moet zeggen, het duizelt me even qua hoeken etc ...Heb wel windmeter met schijnbare en ware wind (Bidata ST40), maar het hebben is één, er goed mee om kunnen gaan is het volgende. Gewoon gebrek aan ervaring met zulke zaken (toeren en wedstrijdzeilen verschilt best wel.

Het frustreerde me gisteren best wel (en dat was niet de eerste keer) dat ik zeker een graad of 10 tekort kwam ten opzichte van de anderen. En dat is gevoelsmatig gewoon teveel.

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Ad
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 17:47 #194019

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Even de mast in en je windex pootjes op 60 graden zetten. Je schijnbare windhoek zit namelijk bij elke koers bijna op de 30 graden. Dan heb je al een goed begin. Als je die niet haalt en dus 40 graden aan de schijnbare wind moet sturen (zoals je nu zegt) om aan het bier te komen is er echt wat aan de hand.

Maar dat weten we nog niet! Lossen we ook wel weer op!

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 17:55 #194026

Even de mast in, klinkt eenvoudig, maar met mijn gewicht boven in de mast geeft de boot een wat onvast gevoel. 100 kilo op 11 m hoog en ballast een kilo 600...Nee, doe maar niet. Maar de windmeter geeft ook een ware wind en een schijnbare wind en dan komt er een scherm met waarvan ik nog niet weet wat ik met de informatie moet doen. Verschillende strepen naarmate je meer of minder in de goede richting vaart?? Ik kan het plaatje uit de gebruiksaanwijzing hier nu niet bij zetten om te laten zien wat ik bedoel.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 19:13 #194061

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
ik weet niet wat je kennis en kunde is, maar kan het zijn dat het eea niet aan de voorzieningen ligt maar aan het gebruik van de spullen ?

tip: ga eens een dagje met capo mee op de trimclinic, heeeeeeeeeeeeeeeeeeel leerzaam !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 12 mei 2011 19:15 #194062

ik heb dat in het najaar al een keer gedaan, maar dan is het einde seizoen. Ga zeker nog een keer met hem mee. Zeker nu ik weet waar ik op moet letten.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 13 mei 2011 05:16 #194118

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Toxiq schreef :
tip: ga eens een dagje met capo mee op de trimclinic, heeeeeeeeeeeeeeeeeeel leerzaam !
Toen oa. jij en ik er waren, was Ad (kolibri 800) er ook ;) Je kent hem dus zelfs :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 13 mei 2011 16:30 #194267

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
je hebt al een hele belangrijke oorzaak aangegeven: een aan-de-winds zeil buiten de stagen om schoten scheelt al zeker een graad of 5. Probeer eerst met een touwtje de schoot richting mast te trekken. Laat maar eens weten of het scheelt.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 13 mei 2011 16:48 #194272

Ik ga dit weekend in ieder geval expirementeren met de adviezen die ik hier gekregen heb. Eerst de hoek van het voorzeil maar eens meten en dan kijken of ik met een lijn en een blokje een beter resultaat kan bereiken.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoger aan de wind varen 16 mei 2011 17:03 #194835

Het is gelukt. De mast opnieuwe afgesteld en barberhaulers gemaakt om de fok binnendoor te kunnen voeren. Nu maar afwachten of het woensdag tot het gewenste resultaat gaat leiden.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl