Even een oud topic oprakelen...
Afgelopen zondag stond er een straf windje (5-6 Bft met stoten van tegen de 30 knopen) ongeveer dwars op de box en kwam ik niet volledig naar tevredenheid achteruit mijn box in. Ging allemaal niet echt verkeerd, maar moet beter kunnen...
Situatie (toevallig is op de foto mijn box ook nog eens vrij...):
Ik vaar het hele stuk achteruit tussen de boten door, zet voordat ik bij de box kom de motor in zijn vrij en stuur tussen de palen. Normaal gesproken rem ik dan op de motor af en beleg de achterlandvast aan loef. Daarna de motor in zijn vooruit en dan kun je boeg alle kanten opsturen die je wilt en de voorlandvasten om de palen gooien (als die bij het binnenvaren nog niet vastgemaakt zijn door de rest van de bemanning). Aan de linkerkant van de box (gezien in de vaarrichting) zit een vingersteiger, dus je wilt eigenlijk een beetje rechts in de box uitkomen.
Zoals gezegd stond er nu redelijk wat wind, en had ik mijn dochter geïnstrueerd om de voorlandvast om de loefpaal te gooien en dan de boeg een beetje te begeleiden. Helaas mistte ze de paal. Toen er net ook nog eens net een windstoot kwam toen ik de box invoer, werd de boeg lekker weggeblazen en kwam ik scheef in de box te liggen, nog voordat ik stil lag. Niet scheef genoeg om problemen te veroorzaken (bovendien zitten er lijnen tussen palen en steiger, dus in de eigen box blijft je wel), en ik kon ook nog gewoon zelf de loefachterlandvast vastmaken, maar toch. Ik was er niet tevreden over. Dat moet beter kunnen...
Zijn er tips om te voorkomen dat de boeg zo wegdraait? Ik draaide nu met de wind mee de box in, is het misschien beter om met wat meer wind een iets ruimere bocht te maken zodat je er tegenin draait? Wordt wel krap qua ruimte...
Zoiets dus:
Of is het gewoon zaak om altijd die voorlandvast om de loefpaal te krijgen? Ik zal mijn dochter vragen de volgende keer nog verder naar achteren te gaan staan, zodat ze er altijd bij kan.
Bovendien wil ik dit ook solo goed kunnen. Normaal gesproken geen enkel probleem, er is dan tijd genoeg om 'm achter aan loef vast te zetten en daarna in de vooruit te controleren. Maar met deze dwarswind is het volgens mij haast noodzakelijk om 'm voor ook vast te maken bij het binnenvaren. En hoe doe ik dat dan het handigst? De voorlandvast helemaal naar achter leiden en om een lier? Of via de middenbolder? Hoe krijg ik deze solo bij het binnenvaren om de paal, aangezien ik de helmstok in de achteruit niet kan loslaten?
Dus... ik zoek tips! Vooral voor het solo achteruit invaren.