Even een aanvulling op @t
Dat klittenband werkt prima maar voor grotere grootzeilen heb je een aardige lengte klittenband nodig. Ik ben bijna een keer hoppa 2 latten kwijt geraakt bij een overstag. (doorgelat). Spanning zetten op je latten helpt maar dan vooral bij profiel latten. Het is even zoeken naar de juiste spanning want juist bij zeer weinig wind is het laatste wat je wilt dat de lat niet terug veert naar de ander kant als je overstag gaat. Grrr!
De hoofdregel blijft echter dat de lat de vorm van het zeil moet ondersteunen en niet aan het zeil moet geven. Expirimenteren echter kan nooit kwaad.
Dat je bovenste deel van je grootzeil de power levert kan je vergeten. Niet met een traditionele driehoek zonder uitbouw. De bovenste dikke meter geeft nagenoeg geen bijdrage aan je snelheid. Wat er aan lift wordt gemaakt gaat op aan drag (wervels). Dit mede door die paal die ervoor staat wat we een mast noemen.
Er werd ook een opmerking gemaakt dat juist bij weinig wind met bolling gevaren moet worden. Hier zit een kern van waaruit in. Je zeil geeft meer lift als die boller is simpel gezegd. Je vlakt hem af om de boot rechtop te houden als de wind toe neemt. Op vlak water en bij wind zeg onder de 5 knopen is het raadzaam om de zeilen toch wat vlakker te houden. Dit omdat de luchtstroom het zeil dan makkelijker kan volgen. Je kan beter iets minder lift hebben bij een zeil waarbij de luchtstroom intact blijft als een zeil met veel bolling welke soms meer lift geeft maar soms ook een stuk minder omdat de luchtstroming los laat. Je streamers geven hier het signaal. Als die lachend naar achteren blijven staan hoeft het niet vlakker. Laten die het steeds vaker afweten kan je in plaats van wat af te vallen en je zeil laten vieren ook het zeil eens wat afvlakken. Staan er echter ook nog wat golvjes van een bries ervoor heeft afvlakken geen zin. Dan bolling erin om je groove te vergroten, wat lager sturen en snelheid houden.
Wat de foto aan gaat, ik vond inderdaad het achterlijk wel heel erg dicht staan maar dat is aan de andere kant weer lastig te zien bij deze hoek. Een foto vanaf de achterkant van de giek naar boven zou meer helderheid gegeven hebben.
Ik hoor graag van de TS wat de ware windkracht was als die het heeft over 1 a 2 knopen snelheid.
Gr Michel