Jahaaaa
dat is een mooi zeiltje
wordt ik wel blij van.
Je moet vooraf beseffen dat dit tuig op de hornet het uiteindelijk niet gered heeft omdat de romp er onvoldoende geschikt voor was... bij harde wind te weinig planerend opppervlak... dus eea is erg kritisch: zeer vlak (dus horizontaal) is cruciaal voor behoud van de controle.. heb je dat dan gaat het echt vet hard... THE BIG GRIN FACTOR!!!
Maar hoe te handelen:
allereerst de basis settings van je verstaging goed zetten (je kent ongetwijfeld de pagina:
www.hornet.org.uk/default.asp?page=31)
Op de iso (daar vergelijk ik het maar ff mee (is erg vergelijkbaar)is de basis setting (met de rigtension spanning op de fokkeval) gemeten aan de zijstag) is bij ons 7230 mm. Harde wind gaan wij met de zijstag instelling 1 gaatje lager (rond de 7100) dit helpt te depoweren. Verder moet je zorgen dat je mastduwer (of heb je onderin extra stagen) een beetje lossen (dat maakt erg veel uit.. te los zit je al snel in survival modus: zeer sterk gedepowered, geen hoogte meer kunnen varen, maar je zeilt nog wel
)
Tijdens het varen: cunningham is al besproken.. werkt op de hornet identiek.
Verder is de latten spanning van de mn de bovenste 2 latten erg belangrijk: te veel: te bol, je zeil gaat niet lozen: licht weer settings) te weinig: ze lozen altijd.. geen power. Bij ons vertsl je ze met inbus sleuteltje, die zit altijd met een lijntje aan mijn zwemvest.. kun je tussen de wedstrijd deze altijd bijstellen.. bootje plat, naartoezwemmen, afstellen en klaar..
De truc is de neerhaler: die is goud waard.. zorg dat je dyneema lijnen er in hetbt zitten en je blokken van goede kwaliteit zijn ...
Licht weer: neerhaler een beetje aan:achterlijk blijft dicht, mast kromt nog niet,
meer wind(2-3 bf): neerhaler los: achterlijk gaat beetje open.
Meer wind, meer neerhaler, veel wind HEEL VEEL NEERHALER... dit trekt je mast naar achter en zorgt dat de achterste driehoek van je grootzeil gaat lozen... tijdens het varen goed kijken naar de top in je grootzeil... werkt echt super!!
Nadeel: de krachten lopen op, wij hebben nu al twee keer een giek gebroken in een vlaag met max neerhaler er op. Bij ons in de klass is dat een bekend fenomeen en men gebruikt nu dus carbon gieken
Maar boven alles: Keep it flat, flat as possible!
Hoop dat deze tips je een beetje helpen... zoals eerder gezegd.. een gave boot! echter met dit tuig geen allemans vriend!