Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Met zwaar weer geheel doorgelat zeil depoweren ?

Met zwaar weer geheel doorgelat zeil depoweren ? 18 juni 2011 13:43 #202218

  • Hornet3
  • Hornet3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Is bij een geheel doorgelat fathead grootzeil ( foto ) bij teveel wind juist wel of juist niet teveel kracht goed af te voeren ( depoweren ) ?

Op zeilmakerssites zie ik tegengestelde meningen en uitleg.

Overige voor- en nadelen van geheel doorgelatte fathead grootzeilen zijn mij bekend en duidelijk.
Het gaat me echt om het depoweren ( wat is beste Nederlandse woord )?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Met zwaar weer geheel doorgelat zeil depoweren ? 18 juni 2011 14:10 #202220

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Een geheel doorgelat grootzeil is inderdaad soms moeilijk te depoweren, maar dat wordt dan meestal veroorzaakt door het feit dat de latten te strak in de zakken geduwd zijn. Door de latten hard in de zakken te duwen geef je al sowieso een bolling aan het zeil die er niet uit te trimmen valt. Punt is dus dat je net genoeg spanning op je latten zet zodat ze er niet terug uitkomen/uitsteken, maar ook niet meer dan dat.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Met zwaar weer geheel doorgelat zeil depoweren ? 18 juni 2011 14:54 #202227

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Als alles een beetje op elkaar afgestemd is kun je heel goed depoweren, ten eerste door het achterlijk open te zetten, ten tweede door de cunningham strak te trekken. Bij die laatste trek je de mast krom, de zeillatten recht, en de bolling er uit! Bij ons op de boot hebben de stuurman en ik beide altijd in de hand, wie wat heeft wisselt naar windsterkte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Met zwaar weer geheel doorgelat zeil depoweren ? 21 juni 2011 05:10 #202720

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Denk er aan dat de cunningham van een F-18 cat wel een mega vertraging heeft en een zeil dat hierop gebouwd is. Normaal wordt tegenwoordig ook de roterende mast in de dwarsrichting stijf getrimd (diamantstagen) zodat hij in de lengterichting zal doorbuigen en de spleetwerking (en loef stroming) niet verstoort.
Succes staat of valt met het samenspel van alle parameters. Mast trim, cunningham (uiteraard ook de uithaler), de schootvoering (overloop) en zeillatten.
Vlak zeil is dus op de wal: Mast stijf i/d dwarsrichting en zeillatten "los".
Op de boot: Cunninham heel strak, uithaler strak, grootschoot strak en trimmen met de overloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Met zwaar weer geheel doorgelat zeil depoweren ? 21 juni 2011 17:17 #202828

Jahaaaa
dat is een mooi zeiltje :) wordt ik wel blij van.
Je moet vooraf beseffen dat dit tuig op de hornet het uiteindelijk niet gered heeft omdat de romp er onvoldoende geschikt voor was... bij harde wind te weinig planerend opppervlak... dus eea is erg kritisch: zeer vlak (dus horizontaal) is cruciaal voor behoud van de controle.. heb je dat dan gaat het echt vet hard... THE BIG GRIN FACTOR!!!
Maar hoe te handelen:
allereerst de basis settings van je verstaging goed zetten (je kent ongetwijfeld de pagina: www.hornet.org.uk/default.asp?page=31)
Op de iso (daar vergelijk ik het maar ff mee (is erg vergelijkbaar)is de basis setting (met de rigtension spanning op de fokkeval) gemeten aan de zijstag) is bij ons 7230 mm. Harde wind gaan wij met de zijstag instelling 1 gaatje lager (rond de 7100) dit helpt te depoweren. Verder moet je zorgen dat je mastduwer (of heb je onderin extra stagen) een beetje lossen (dat maakt erg veel uit.. te los zit je al snel in survival modus: zeer sterk gedepowered, geen hoogte meer kunnen varen, maar je zeilt nog wel :) )
Tijdens het varen: cunningham is al besproken.. werkt op de hornet identiek.
Verder is de latten spanning van de mn de bovenste 2 latten erg belangrijk: te veel: te bol, je zeil gaat niet lozen: licht weer settings) te weinig: ze lozen altijd.. geen power. Bij ons vertsl je ze met inbus sleuteltje, die zit altijd met een lijntje aan mijn zwemvest.. kun je tussen de wedstrijd deze altijd bijstellen.. bootje plat, naartoezwemmen, afstellen en klaar..
De truc is de neerhaler: die is goud waard.. zorg dat je dyneema lijnen er in hetbt zitten en je blokken van goede kwaliteit zijn ...
Licht weer: neerhaler een beetje aan:achterlijk blijft dicht, mast kromt nog niet,
meer wind(2-3 bf): neerhaler los: achterlijk gaat beetje open.
Meer wind, meer neerhaler, veel wind HEEL VEEL NEERHALER... dit trekt je mast naar achter en zorgt dat de achterste driehoek van je grootzeil gaat lozen... tijdens het varen goed kijken naar de top in je grootzeil... werkt echt super!!
Nadeel: de krachten lopen op, wij hebben nu al twee keer een giek gebroken in een vlaag met max neerhaler er op. Bij ons in de klass is dat een bekend fenomeen en men gebruikt nu dus carbon gieken :)

Maar boven alles: Keep it flat, flat as possible!
Hoop dat deze tips je een beetje helpen... zoals eerder gezegd.. een gave boot! echter met dit tuig geen allemans vriend!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Met zwaar weer geheel doorgelat zeil depoweren ? 23 juni 2011 16:46 #203324

  • Hornet3
  • Hornet3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Dank voor alle reacties.
Ik zal er mijn voordeel mee doen.

Wellicht kom ik hierop binnenkort nog terug in het bizonder wat betreft de moeilijke planeercontrole bij =>Bf5 ( te smalle kont, niet planeren = omslaan ).

Mogelijk koop ik extra een stel ( aanzienlijk handelbaardere ) Hornet 2 dacron zeilen waarbij mijn levensverwachting bij =>Bf5 stijgt ..., maarja mijn mylar fathead&fokken zijn wel spannender..

Had iemand ( b.v. Hans van de ISO : ik meen dat je Hornet3 gevaren hebt voordat je je ISO kocht ) , in bovenstaand verband, nog ervaring en/of aanbevelingen met/van de Hornet3 Gennaker ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl