Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fastnet 2011 Breaking news:

Fastnet 2011 Breaking news: 15 aug 2011 21:44 #214408

  • xxx
  • xxx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Rambler 100 is na de ronding van de Fastnet Rock haar kiel verloren en is omgeslagen. De crew van 20 mannen en 1 vrouw is godzijdank gered maar de discussie over de betrouwbaarheid van kantelkielen gaat weer een nieuwe fase in.

Ook goed nieuws:

Twee Nederlanders voorlopig in de top 3 van IRC4:

Winsome van Harry Heijst op plek 1 en de Pinta M van Atse Blei vaart solide op een derde plaats. Mooi om te zien dat klassieke ontwerpen (beide S&S41) nog goed meekomen in dit soort off shore races!

De trimaran Banque Populaire heeft een record gevaren. Met een gemiddelde van 18,5 kn heeft zij de Fastnet Race gevaren in 32 uur en 48 minuten. Dat zijn getallen om koud van te worden.

Groet Joost



www.sailinganarchy.com/fringe/...image001.png_sml.png
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 04:19 #214422

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
deze werkt wel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 04:36 #214425

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nou, bij het zoeken van een plaatje van een S&S41 kom ik meteen de Winsome tegen, laat ik die dan maar meteen zien ook:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 05:29 #214442

Wat een fantastisch mooie boot is dat... De Pinta-m overigens ook www.pinta-m.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 05:43 #214450

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dat had zo te zien met een vaste kiel net zo goed gebeurd? Bulb is van de rest van de kiel afgebroken, heeft niets met het kantelmechanisme van doen.

Wel met het heel erg licht bouwen van raceboten overigens - ik zou zeggen dat zulk materiaalpech "erbij hoort". De snelste boot is degene die 100 meter voorbij de finish uit elkaar valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 07:41 #214487

De meeste boten met een kantel kiel hebben, nog een kiel in het midden van de boot of steek zwaarden aan backboord en stuurboord. De kiel met de ballast is dus weg, achter de kiel lijkt ook schade te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 07:55 #214492

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Christiaan 676 schreef :
De kiel met de ballast is dus weg,

volgens mijn interpretatie van de foto's is alleen de bulb eraf gevallen. Het overgebleven deel is typisch de kaarsrechte 'drager' van de ballast, niet een zwaard.
Ook zou de boot vast snel gezonken zijn als de hele kiel eruit gebroken was; door zo'n gat verdwijnt alle lucht snel... en de boot heeft uren gedreven, misschien nog steeds wel!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 08:04 #214494

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik denk dat Christiaan toch gelijk heeft.



Dat wat er nog hangt, lijkt sprekend op het zwaard, en er is "iets raars" te zien waar ooit de kiel hing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 08:08 #214495

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ok, het zwaard zit onder de E aan stuuboord (van RamblEr)
geluk dat ie niet gezonken is dan....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 09:18 #214524

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Aanhechting tussen de kiel en het scharnier kan ook gefaald hebben, Dan blijft de waterdichte box intact. Scharnier zelf zit waarschijnlijk in de boxconstructie.
maar de discussie over de betrouwbaarheid van kantelkielen gaat weer een nieuwe fase in.
Valt wel mee, op kielconstructies, vast of kantelend, komen enorme krachten vrij. Zolang het scharnier goed doorgerekend is, en de aanhechting van de rams, is er niets aan de hand. Raceboten worden zo licht mogelijk gebouwd, dus een constructie met vaste kiel is op zo'n boot ook veel kwetsbaarder dan op een normale kielboot. Het zelfde geld voor kantelkielen, ook zo licht mogelijke constructies.
Heb wel eens met een kapotte kiel gevaren, constructie was in orde, lek in de hydraulica. 11+ kts met de kiel aan lij :)
Laatst bewerkt: 16 aug 2011 09:19 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fastnet 2011 Breaking news: 16 aug 2011 10:06 #214535

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een kantelkiel kan natuurlijk robuust genoeg worden gemaakt om de allerzwaarste omstandighedne met glans te weerstaan.

Maar bij racers, waar ieder grammetje telt, wordt 't allemaal nét sterk genoeg gemaakt. En dat op een boot waar de bemanning graag wil winnen en de boot dus flink de sporen geeft, kan dat een minder handige combinatie zijn.

Het is zoeken naar de gulden tussenweg, en soms zit je daar dus net naast en krijgt de bemanning zwemles. Gelukkig bleef het daarbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl