Bant schreef :
Gaaf dat dat zo goed werkt, je zou verwachten dat zo'n set formules moeite heeft met erg verschillende rompvormen. Een klassieke langkieler gedraagt zich natuurlijk totaal anders dan een modern planerend race-jacht.
Wat dergelijke software doet heeft vrij weining met formules te maken. Wat je hebt is niks anders dan een tabel met de bootsnelheid z bij wind x en koers y. Dat programma zoekt alleen die snelheid z op bij de huidige wind x en koers y en vergelijkt die met je huidige snelheid. Het enige rekenwerk een beetjke interpoleren tussen de waarden in die tabel. Of dat programma dat nu doet voor een scherp jacht, een langkieler of een baal stro: dat maakt helemaal niks uit als je die tabel maar hebt. Zoals gezegt door anderen kun je die dus zelf maken met meetgegevens maar dan heb je nog vaak niet echt de maximale waarden van je boot.
Is er ook software (of de berekeningen) beschikbaar waarmee je zelf aan de slag kunt om een polair diagram te berekenen? Ik zou het wel erg leuk vinden om dat eens te proberen. Voor oude s-spanten heb ik namelijk niet echt iets kunnen vinden.
Er is software waarmee je een VVP kunt laten generen van je boot. Alleen is dat pas echt betrouwbaar met de juiste gegevens waarmee je min of meer het lijnenplan en zeilplan van je boot invoert. Als je die niet op papier hebt, is het lastig om daar een realistisch resultaat uit te krijgen. Zelfs met een lijnenplan ben je wel even zoet, zo lang dat ik het bij bij even op holt heb gezet
Maar ook dat kan prima voor een langkieler en zelfs voor die baal stro.
Misschien dat die baal stro wat minder accuraat is omdat ze die nog niet zo vaak door de sleeptank hebben getrokken maar dat zal bij die langkieler wel gebeurd zijn denk ik. Ze trekken al decenia lang dingen door de sleeptank in Delft en al die data wordt in dit soort software gebruikt.
Software is bijvoorbeeld Maxsurf voor het maken van een lijnenplan en met SPAN kun je dan een VPP genereren. Een ander programma is WinDesign VVP, gemaakt door de Wolfson Unit van de universiteit van Southampton. Daarbij hoef je niet perse een hele romp na te bootsen maar vraagt wel meer op het gebied van goede coeffcienten.