OK, jou VMG, de snelheid waarmee je boot zich verplaatst in de tegenovergestelde richting als waar de ware wind vandaan komt ..... is inclusief o.a. drift. Dit terwijl je Polar alleen uitgaat van je heading (voorliggende koers) ten opzichte van de ware wind / schijnbare wind.
Bijschrift:
Oppervlaktewater stromingen (waterbeweging anders dan door getij) worden over het algemeen onder zeilers als nihil beschouwd terwijl ik er bij meer wind wel degelijk rekening mee houdt. Uit mijn hoofd 0,1 knoop bij Elke 2 Bft aan windkracht. Heb ik dus 6 Bft van achteren en vaar ik op het LOG 7 knopen dan zou ik na een uur 7,3 knopen afgelegd moeten hebben.
Precies een reden waarom je log niet aangeeft wat je GPS aan geeft. Dan wel even ook de boot omdraaien en tegen de wind in de pruttel aanzetten. Je log zou dan 7 moeten aangeven en je GPS 6,7. O.i.d. Vaar je halve wind dan doet dit (hier vector per boeg = 0,3 mijl per uur) echt wel wat met je kruishoek over de grond. Zeker als je helling krijgt waarbij tevens komt het effect van golven die je dan ook nog eens zo af en toe flink wegzetten. Er is dus meer dan drift en stroom.
Dat terzijde.
Ik stel vast dat je VMG zonder rekening te houden met alle vectoren die je schip wegzetten hoger geweest zou zijn dan indien je wel rekening zou houden met al die (megatieve) krachten die uiteindelijk resulteren in je COG.
Klopt het als je je COG pakt dat je dan op een kruishoek uitkomt van 130/140 graden? Zo ja dan is voor mij de cirkel weer rond.
Wat het meevaren betreft prima maar even niet deze maand. In Oktober heb ik een week vrij dus dat zou prima kunnen. @t En nee Capo ik bedoelde met "aap" niet jouw manspersoon maar zou wel gezellig zijn.
Gr Michel