Door het gedeeltelijk gereefde zeil bestaat het voorlijk uit een dikke 'worst' van opgerold zeildoek. Hierdoor wordt de aanstroming van de wind verstoord en ontstaan er net achter het voorlijk wervelingen. Doordat de 'worst' niet symmetrisch staat maar zich aan één kant van het zeil bevindt, hebben deze wervelingen over de ene boeg meer invloed dan over de andere. Omdat het nieuwe voorlijk van het gereefde zeil, door de bolling van het zeildoek, niet geheel strak staat kan dit klapperen tot gevolg hebben.
Een echte oplossing is er denk ik niet, maar je zou kunnen proberen:
- een handdoek of dweil mee te rollen om zo het zeil wat strakker opgerold te krijgen (erg onhandig, dat wel);
- de spanning op de fokkeval iets groter of kleiner te maken en te kijken wat er gebeurd;
- het zeil strakker op te rollen door bij het inrollen de schoot goed strak te houden / te laten slippen
- de genua bij de zeilmaker wat vlakker te laten maken (ingrijpend, en mogelijk te duur als het een oud zeil is;
- een nieuwe, wat vlakker gesneden genua kopen (duur);
- een high-aspect fok kopen voor dagen met meer wind (meer werk);
- tips van andere ZF'ers lezen
succes, Timo