Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tips ter bevordering veiligheid

Tips ter bevordering veiligheid 18 okt 2007 22:05 #22344

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Naar aanleiding van het fatale ongeluk met een zeilboot bij Lelystad wil ik graag een topic maken waarin iedereen zijn tips ter bevordering van de veiligheid op en aan het water kan plaatsen. Iedereen hier heeft zijn eigen ideeën daarover, al dan niet getriggerd door een nare ervaring op het water, en velen hebben daar (gelukkig) van geleerd. Laten we die kennis dus verzamelen, zodat we met z'n allen kunnen streven naar een veiliger beleving van onze grote hobby of passie.

Ik begin zelf met de eerste 'tip'.
Bij het opstellen van de openingspost had ik als regel op willen nemen: verwijzingen naar BPR/RPR* zijn niet nodig, iedereen kent deze. Dat blijkt echter niet zo te zijn, dus hier mijn tip:

Het BPR/RPR is niet een boekje dat in je vakje hoort te liggen, maar in je hoofd moet zitten
De regels in het BPR/RPR zijn opgesteld om de veiligheid op het water te borgen. Voor een veilig verkeer op het water is het daarom essentieel dat je weet wat de regels zijn, en hoe je die moet toepassen. Eén van de belangrijkste regels hierin is trouwens dat je van de regels af mag wijken als dat voor de veiligheid noodzakelijk is, kunnen ze in het verkeer nog een puntje aan zuigen :)
Deze regel opent trouwens de mogelijkheid dat mensen het recht van de sterkste laten gelden op het water; wees daarop voorbereid en wees niet bang om je de zwakste te tonen. Beter voorrang verlenen dan opgevist te worden omdat jouw buurman de regels niet kende of wilde toepassen.

Alle tips zijn welkom, ik zou graag zien dat er zoveel mogelijk veiligheidstips bij elkaar komen hier. Al zijn deze voor jou nog zo vanzelfsprekend, anderen kunnen die tip misschien helemaal over het hoofd hebben gezien. Kortom, prima plek hier om in de komende wintermaanden te reflecteren op je eigen watersportgedrag en het volgend jaar nóg beter te doen ;)

BPR/RPR en natuurlijk de overige reglementen die op jouw vaargebied van toepassing zijn. Mijn parate kennis reikt niet zo ver dat ik al die reglementen zomaar even uit mijn toetsenbord tover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 18 okt 2007 22:25 #22347

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Delphi, je bent me voor...(zie auteurshoek nog even), maar veiligheid is een houding die je aanneemt volgens mij. Veiligheid is niet te koop en is een kwestie van mentaliteit...en oplettendheid. In veel gevallen wordt er slecht uitgekeken, te laat gereageert of verondersteld dat het allemaal kan. Verschillende berichten door de jaren heen laten dit zien.
Beroepsvaart en pleziervaart maken nu ook eenmaal gebruik van hetzelfde water en veel pleziervaarder onderschatten de snelheid van de beroepsvaart. De beroepsvaart daarentegen gaat er vanuit de de pleziervaart de regels kent en met hun rekening houdt. Helaas blijkt toch vaak dat de praktijk anders uitwijst tot frustratie van beide soorten watergebruikers. Stelregel die ik altijd hanteer is dat je nooit voorrang mag nemen maar moet krijgen. Zoek de ruimte altijd op, en wees duidelijk op het water wat je wilt!
(binnenkort kom ik hier nog eens op terug....)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 18 okt 2007 22:37 #22348

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Offtopic:
Ik wil niet het gras voor je voeten wegmaaien Wallaby, zie dit topic maar als input voor het artikel dat je aan het brouwen bent...:P


Ik voeg nog een regeltje toe:
Er is altijd iemand op het dek, liefst bij het roer, die in staat is in te grijpen
Een hoosbui komt rap naderbij, tijd om de regenkleding aan te trekken. De bemanning spoedt zich naar binnen om dit te regelen, roer op de stuurautomaat. En toen kwam de windvlaag...

Nog een aardige die wellicht wat gevoeliger ligt (beetje in de lijn van Wallaby's opmerking):
Ga er nooit vanuit dat je medewatersporter de regels kent
Bakboord over stuurboord, bekende regel toch? Niet dus. Afgelopen zomer diverse keren op een drukke plas moeten wijken voor mensen die deze regel niet blijken te kennen.
Overigens begint het toepassen van deze regel natuurlijk met het tijdig inschatten van de potentiële ramkoers en het bepalen van wie over stuur- danwel bakboord vaart.

Er vanuit gaan dat de ander de regels niet kent (en jij wel natuurlijk) vermindert ook een stukje frustratie = stress: die ander is je niet bewust aan het afsnijden, hij is gewoon dom :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 19 okt 2007 06:12 #22352

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik denk dat een van de belangrijkste dingen is "laat zien wat je doet of gaat doen", bijvoorbeeld:

Neem je een bocht zet die ruim van tevoren en duidelijk in, en snij nooit af.

loopt iemand je op geef duidelijk ruimte, zodat ze kunnen zien aan welke kant ze kunnen passeren.

loop je iemand op laat merken aan welke kant je wil passeren en geef desnoods een signaal.

lig je op ramkoers, verander duidelijk je richting, en niet iets.

etc...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 19 okt 2007 10:56 #22366

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Zoals jouzers inderdaad zegt, het belangrijkste is goed zeemansschap.
Als jij laat weten wat je wilt doen, kan de ander daar rekening mee houden. Als je plotseling je koers wijzigd, ben je sowieso al fout bezig. De Reglementen gelden alleen als er een vaste koers wordt aangehouden.

Maar zorg dat je als je voorang hebt die ander niet teveel moet wijken als dit van toepassing is, kan ook erg veel frustraties voorkomen soms.

En inderdaad, zorg dat je de regels kent van het gebied waar je vaart!
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 07 nov 2007 21:06 #23348

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Vandaag weer een jachtje gestrandt!

www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10...en/?TheArticle=10311

Vraag me dan altijd weer af hoe deze bemanning gedacht heeft om onder de heersende omstandigheden te vertrekken. Tijdsdruk door naderend nog slechter weer? Overmoed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 07 nov 2007 21:44 #23349

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Tsja, snap het ook niet en dat met een jachtje van 6 meter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 07 nov 2007 22:25 #23354

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik weet niet hoe de omstandigheden in Den Helder waren vanmorgen; misschien stond er een 6-7 en dachten ze Scheveningen nog wel te halen voor het echt hard gaat waaien vrijdag. Uit het bericht maak ik op dat ze hard op weg waren naar de haven, tot daar toe ging alles goed. Het lijkt erop dat ze de zeilen gestreken hebben en op de motor verder wilden, maar met zo'n bbm kom je natuurlijk niet ver (los van het feit dat een zeilboot niet gemaakt is om te motoren natuurlijk).
Kortom, ik denk dat ze prima konden vertrekken maar een beetje weinig rekening hebben gehouden met aankomen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 07 nov 2007 22:36 #23358

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Goed zeemanschap is vooruitzien, juist in deze condities. Als tussenhaven was IJmuiden waarschijnlijk beter geweest, is met de heersende wind beter benaderbaar en altijd zeilend te bereiken. Scheveningen is daarentegen veel lastiger. Staat ook als zodanig in de Reeds Almanak vermeld. Vraag me dan dus af hoe men de plannning gemaakt heeft, welke beslissingen men genomen heeft. En juist met windwaarschuwingen moet je gewoon meer rekening houden met...... En een buitenboordmotor in zware zeegang is niet de meest betrouwbare voortstuwing. De meeste schepen vergaan ook bij de kust, niet op volle zee! Meesal met de haven in zicht.....Ze hebben in ieder geval geluk gehad, ze zijn levend er vanaf gekomen...had ook heel anders kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 08 nov 2007 07:12 #23362

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Heb ik die stranding net gemist! Ik heb zondag t/m Dinsdag in het Kurhaus in Scheveningen gezeten met uitzicht op zee had ik live updates kunnen geven over de stranding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 22 nov 2007 22:23 #23869

Nog een tipje:

Zorg voor goede kleding. Deeltje veiligheid is ook: in kunnen grijpen wanneer het slecht weer is, als je een lekker warm zeilpak en wame handen hebt kun je je schootje nog wel vasthouden.

Zwemvest: zeer zeker ook belangrijk. Altijd aan boord, geregeld aan.

Reven wanneer het nodig is (I) Liefst eerder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 23 nov 2007 14:17 #23883

  • jberends
  • jberends's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
(automatisch) zwemvest altijd aan op stromend water en op niet stromend water als je als 2 van de 3, of alle 3 (laarzen, jas, broek) aanhebt. Zeker met 2en aan boord. Als er iets gebeurt heb je namelijk geen tijd om nog even iets anders aan te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 nov 2007 16:55 #24006

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Leuk topic!

Een hand voor jezelf en een hand voor het schip geef ik altijd mee aan iedereen die aan boord komt.

Vooraf weten waar je op gaat navigeren en deze boeien opschrijven en bij je steken. Ook altijd een plan b maken voordat je op pad gaat mocht het weer omslaan of de windrichting veranderen dan hoef je dat plan niet op het water zelf nog te gaan bedenken.

Ervoor zorgen dat iedereen aan boord weet wat te doen als er iemand over boord slaat of er iets misgaat: dus cursusje motor, laten zien waar de noodmiddelen zich bevinden en uitleggen wat ze moeten doen in geval van nood.

Ik denk nog even verder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 nov 2007 18:11 #24011

  • Coen
  • Coen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
lees het boek 'zwaar weer zeilen' , dit leert men zoveel op t gebied van veiligheid etc. echt n Aanrader

een paar tips (voor zwaar weer op zee):
- oefen altijd de man overboord manouvre, ter voorbeeld: een echtgenoot (de ervaren zeiler) sloeg overboord en door t feit dat z'n vrouw geen raad wist, ploegde laatstgenoemde doodsbang rechtdoor tot het schip strandde op de kust. Van de man is nooit meer iets vernomen.

- oefen het aanboord krijgen van de MOB. Koop in ieder geval een hulpwerktuig dat helpt met het aan boord krijgen. Ter voorbeeld: De man van bijv. 90 kilo slaat overboord en zal door z'n vrouw zonder hulpwerktuigen aanboord moeten worden getild. Het zwemtrapje wordt niet aangeraden.

- Weet zeker dat de EPIRB het doet. Maak een noodtas klaar met de hoogst nodige middelen. Mocht er tijd zijn (vaak niet) maak dan brood, neem water mee en probeer kleding en andere dingen in plastic tassen te stoppen.

Ik ben nog maar op de helft van het boek maar dit zijn de tips op t moment, meer volgen (mogelijk).

Succes
Whatever you do, or dream you can, begin it, boldness has genius, power, and magic in it

-Johann Wolfgang van Goethe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 nov 2007 19:47 #24015

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
- oefen het aanboord krijgen van de MOB. Koop in ieder geval een hulpwerktuig dat helpt met het aan boord krijgen. Ter voorbeeld: De man van bijv. 90 kilo slaat overboord en zal door z'n vrouw zonder hulpwerktuigen aanboord moeten worden getild. Het zwemtrapje wordt niet aangeraden.

En wat voor hulpwerktuig mag dat dan zijn :?:

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 nov 2007 19:57 #24016

  • Coen
  • Coen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
goede vraag :P .. zoals ik zei.. ik heb t uit zwaar weer zeilen boek.

Nu staat er niets over in..

maar ik denk dan aan een touwladder. Je moet begrijpen dat bij hevige golven het zwemladder levensgevaarlijk wordt.. Een kinstoot van je schip lijkt me niet heel fijn. Wat de Knrm gebruikt zou bij een jacht kunnen worden gezien als het zwemplateau (voor de grote jongens dus). Maar voor ons normale mensen ;) is een touwladder of net erg handig door t feit dat deze goed beklimbaar zijn.

Het laatste geschreven is mijn opinie, ik doe de zeevaartschool maar weet niet alles, ieder moet voor zich kijken wat werkt... Wie een beter idee heeft dan het touwnet of touwladder, treed naar voren..

Groet,

Coen
Whatever you do, or dream you can, begin it, boldness has genius, power, and magic in it

-Johann Wolfgang van Goethe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 nov 2007 20:22 #24019

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Meestal wordt een drenkeling horizontaal uit het water gehaald. Schijnt veiliger te zijn dan verticaal, hiermee zouden problemen kunnen onstaan door intredende bewusteloosheid. Ik heb werktuigen gezien die je via de giek bedient, soort brancard van doek...die hang je aan de giek en hijs je zo dan met de kraanlijn naar binnen. De schoot zorgt dan voor extra controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 26 nov 2007 20:48 #24023

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Het klopt dat je onderkoelde slachtoffers horizontaal moet houden, een drenkelingen platform zoals op grote reddingboten is voor normale jachten geen optie.

Een drenkeling uit het water hijsen met behulp van de giek, hiebij gebruik je dan volgens het opschrift van mijn werplijn, de grootschoot, zou mischien kunnen werken op grote zware jachten.
In de praktijk zie ik dit ook niet zomaar gebeuren, zeker niet op jachtjes kleiner dan, laten we zeggen 8 meter.

Stel je eens een jachtje van 7 meter voor, met aan de haaks uitstaande giek een gewicht van 90 kilo, nu nog wat wind en golven, persoonlijk geloof ik hier niet zo erg in :?

Een drenkeling bij kennis moet toch maar via de zwemtrap, maar een gewond of onderkoeld slachtoffer heb je er echt niet zomaar uit en aan dek.
In voorkomend geval heb je dus te maken met een echt noodgeval, alarmering is dus een eerste vereiste, maar een simpele oplossing kan ik hier niet even geven.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 27 nov 2007 05:55 #24026

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Soms zie je in voorbeelden dat ze een kleine (storm)fok gebruiken. De schoot en halshoek bevestig je aan de railing en de tophoek aan een val. De drenkeling manouvreer je hier tussen en met het inhalen van de val hijs je de drenkeling min of meer horizontaal aan boord.
Ik heb geen idee of dit ook in de praktijk ook werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 27 nov 2007 09:06 #24031

  • Jzz
  • Jzz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Onderkoelde slachtoffers horizontaal houden, ivm de te zwakke hartslag. Het hart krijgt het bloed niet meer naar het hoofd en dat kan bewusteloosheid opleveren. Maar het belangrijkste is dat de persoon uit het water komt, bewusteloos of niet. Liever niet natuurlijk, maar een kwartier om een hulpwerktuig op te tuigen kan fataal zijn.

Zodra een persoon enigszins aanspreekbaar is (dat duidt op in ieder geval een niet zo zware onderkoeling), is de makkelijkste manier om de persoon van je af te draaien (gezicht van de boot af), en hem onder zijn oksels te pakken. Een flinke sjouw en je zet hem (of haar) op zijn zitvlak in het gangboord.

Let op, want dit kan nogal verwarrend zijn voor het slachtoffer. Belangrijk is dat je hem geruststeld en verteld wat je doet. Zo kan hij (/zij) eventueel ook nog meewerken door met de benen omhoog te zwemmen.

Ook een aanrader in geval van een zwemvest: gebruik de opwaartse kracht. 2 keer 'dompen' en op de derde zwaai tillen. Ook hier: meld dit vantevoren!!!

Gezien het voorgaande is het verstandig om de railing weg te halen, bij ons zit hij dus ook met een (stevig) touw aan de preektstoel bevestigd, dit is met een mes makkelijk te verwijderen. Een snap-sluiting biedt ook uitkomst.

Je kunt dit ook doen met een val onder de oksels en lieren maar. Tillen is overgens vaak voldoende, desnoods met 2 personen.

Ik heb ondertussen redelijk wat ervaring met het opvissen van mensen (ook mensen die zwaarder zijn dan ik), maar dit is vooral in rubberboten. Van een flinke rubberboot en een klein zeilscheepje is het vrijboord echter niet zo verschillend. Het werkt echt, en snel!

Er heeft in de waterkampioen ook eens een artikel gestaan over MOB, kijken of ik iets kan vinden:

www.waterkampioen.nl/published...pick-up-sail.nl.html

Dit is alleen een verkooppraatje... het artikel waarin ze dit soort dingen testten kan ik zo snel niet vinden.

Verder een leuk topic! Leuk om te zien hoe anderen veiligheid 'zien'. Iedereen heeft er een andere kijk op en dat is leuk!
Ik ben het met voorgaande berichten eens, vooral vooruitkijken en duidelijk zijn in wat je doet (ook voor beroepsvaarders handig). Aan boord is inderdaad goede zeilkleding onmisbaar (die dus ook 'op de pak' ligt en niet ergens weggestopt).

Verder durf ik nog wel een punt te maken over het zwemvest: Ik denk dat het veel belangrijker is om aan boord te blijven. Misschien een knuppeltje in het hoenderhok: Een Life-line is belangrijker dan een zwemvest?

Jzz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 27 nov 2007 12:07 #24032

  • Coen
  • Coen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Een Life-line is belangrijker dan een zwemvest?

Jzz

zeker weten! voorkomen is beter dan verhelpen..
Whatever you do, or dream you can, begin it, boldness has genius, power, and magic in it

-Johann Wolfgang van Goethe
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 09 feb 2008 23:21 #26870

  • Speedjo
  • Speedjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Heb wel ervaring hiermee vooral met veiligheidstrainingen en praktijk.

Ten eerste is wel: gebruik je redding/veiligheidsmiddelen enz. ook. Dat wil zeggen als je gaat varen terwijl er kans is op onderkoeling (watertemp.) kleed je daarop en gebruik live line en reddings/zwemvest. De meesten vergeten dat.
Kom je toch in het water neem dan een foetushouding (in elkaar gedoken) aan en beweeg zo weinig mogelijk. Dan houd je het zo lang mogelijk vol. Je lijf zorgt ervoor dat de laatste warmte in de borstkast blijft voor de circulatie van hart/long enz. Je lijf zal alle andere functies stoppen.
De redder moet het schip langszij krijgen. Pas op dat je niet over het slachtoffer heen vaart en probeer dit in de zomer eens. Je schrikt dan als een schip op je afkomt, zelfs als het op 5 meter jou misvaart.
Dan gebruiken de profs. een aantal dingen zoals een draagstoel en brancard die met de kraan bedient wordt. De 2 minuten die dit extra kost is het wel waard.
De foto die je ziet in het voorgaande artikel is volgens het volgende principe:
Neem een net van ong. 2 meter waarvan je een langszijde aan je schip vastmaakt. De ander langszijde (onderkant) is iets verzwaard. Aan de uiteinden van die verzwaarde kant heb je touwen vastgemaakt. Je zorgt dat die verzwaarde kant onder het slachtoffer door komt en doordat je de touwen aantrekt komt het slachtoffer uit het water. Als je 2 man hebt die kunnen hijsen kan je de drenkeling aan boord brengen.
Ik heb geprobeerd dit uit te leggen met een net maar dit kan je ook met een zeil of ander, speciaal daarvoor gemaakte, hulpstukken zoals op de foto. Een andere is gemaakt van repen kunststof en is simpel te gebruiken.

Tenslotte wil ik nog even reageren op de eerste artikelen van dit onderwerp.
Misschien is het mogelijk om twee geheel aparte onderwerpen/forums te maken, een juridisch waarin vragen misschien beantwoord worden. Dan kan het artikel goed zeemanschap (1.04 EN 1.05 BPR en RPR) beter uitgelegd worden. Een ander kan dan misschien gaan over veiligheid.

Ik ben wel laat met reageren maar ik ben een groentje en pas forumlid.
Ik hoor wel van jullie.
:P speedjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 09 feb 2008 23:38 #26872

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Zo'n net om drenkelingen horizontaal aan boord te krijgen, vond ik in de Compass catalogus die dit bedrijf vorige week weer eens op mijn deurmat deed belanden. Ik moet zeggen dat ik aanschaf van zo'n ding toch wel overweeg eigenlijk.

Verder ben ik het met je eens dat je je veiligheidsmiddelen wel moet gebruiken. Zelfs vandaag met 2 Bft had ik toch mijn reddingsvest aan (zo'n zelfopblazend geval is dat). Na een paar minuten merk je niet eens meer dat je het draagt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 10 feb 2008 00:01 #26873

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ik heb het ding ook gezien, en het zou in bepaalde gevallen zeker zijn nut kunnen bewijzen, de scepters van de zeereling worden op de foto als bevestiginspunt gebruikt, deze zijn in de meeste gevallen sterk zat, helaas niet altijd, toen ik laatst een scepter van een houten boot vast pakte, trok ik hem zowaar uit het dek.

De zeereling zelf zit bij een actie als deze echter zwaar in de weg, deze moet dus in voorkomend geval snel weggenomen kunnen worden.
Dit gaat niet bij zeerelingen met de schroefspanners, de zeereling moet doormiddel van een touwbindsel aan de hekstoel vast zitten, en bij een reddings actie als deze met een messnede snel gelost kunnen worden.
Deze aanpassing zou ik dan ook aanraden, ik zou het geval ook wel eens eerst getest willen zien alvorens tot aanschaf over te gaan.

De importeur van het geval is Technautic in Wormerveer, en deze staat bij mij bekend om kwalitatief goede spullen.

Hier een demo fotoserie.

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips ter bevordering veiligheid 10 feb 2008 01:18 #26875

  • Speedjo
  • Speedjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Ik heb alleen geprobeerd een beeld te schetsen zoals ik bij de veiligheidstrainingen heb gewerkt en gaat het om principes. Dus wat je ervoor gebruikt enz. is minder belangrijk. Ik dank ook dat je niet direct iets moet aanschaffen. Wacht eens tot het mooi weer is en dan kunnen we ff een testje doen met een paar mensen. Misschien dat een tweede zeil al genoeg is. Belangrijk is weer dat je traint met jouw bemanning.
Verder is het aleerbelangrijkste weer planning. Ga je nu zeilen, zou je een droogpak kunnen overwegen!

Verder zou een mogelijkheid zijn om of zelf instructie te geven of met een aantal mensen de mogelijkheid gebruiken op een zaterdag een professionele instructiedag te nemen bij die specialisten. Dat wordt steeds meer gedaan. Waar ik ben geweest is dat allemaal mogelijk. Je kan dan ook uitbreiden met een brandoefening en redmiddelen op zee. Als je vantevoren aangeeft instructie te willen op het gebied van onderkoeling en/of man over boord dan kan dat.
gr
Speedjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl