Ik heb vroeger op de zeilschool ook zoiets geleerd, alleen moesten wij in plaats van een muts over ons hoofd trekken in de boot liggen en naar het vaantje en de zeilen kijken
Met alle respect: Hééél Erg vreemde manier van lesgeven.... Dat gevoel van waar die wind vandaan komt is juist de manier om te weten waar de wind vandaan komt (hoe kan je anders bij een Hogerwal aankomen waar veel windschifting is!?). Sommige mensen voelen dit echter niet, daarom vallen sommige instructeurs on zeilscholen terug op hulpmiddelen als de zeilen en het vaantje (en soms ook de golven... Tja. :? ). Die leveren echter wel problemen op. Wanneer je je zeil te strak hebt (overtrokken) zie je aan je zeilen niets anders dan wanneer je dat niet hebt. Wil je het wel kunnen zien, dan moet je continu je zeilen een stukje laten vieren en weer aantrekken = Drukverlies in je zeilen = veel snelheidsverlies. Geen goede methode dus!
Een vaantje is erg leuk. Op een normaal formaat bootje. Maar op een laser? Hoe lang denk je dat die daar op blijft zitten als je nog met enige regelmaat om gaat?
Voordeel van wanneer je op een laser vaart is dat je vaak nat bent, dus uitermate goed de kou van de wind voelt. Hoe je dat doet? Heel simpel draai je hoofd net zo lang naar de wind toe tot je op beide wangen/oren/neusvleugels even veel wind voelt.
Je (sembot) zegt verder nog dat je in een omgeving met veel bomen vaart: Tip: probeer hier gebruik van t maken, in een gat tussen bomen door staat wind in een andere richting dan op een open stuk, die windrichting zou je kunnen gebruiken om hoger te varen dan je tegenstanders. Al met al zou ik wel die bomen zoveel mogelijk vermijden: er is namelijk gewoon stukken midner wind.