Balance schreef :
Dus samengevat:
- bereid je altijd goed voor
- zorg dat de boot in orde is en geschikt voor de omstandigheden
- onderken de mogelijke risico's en maak een plan B.
- maak een zorgvuldige afweging of je het, gelet ook op je eerdere ervaringen, verantwoord vindt
- en geniet en leer van nieuwe uitdagingen.
goed daar gaan we.
eerste: check
tweede:check
derde:check
vierde:check
vijfde: heb ik nog steeds mijn twijfels over.
want ik wou van menorca naar ergens aan de franse zuidkust, plaats niet zo belangrijk zolang er maar een weg naar een haven ging.
weerbericht opgevraagd bij de haven meester( officiele haven) voor vier dagen west tot zuidwest max 6 bft..
dus vertrekken, met een viertje, werd later nog wat minder en op een dag varen stem ik af op het maritieme weerbericht van marseille, mijn frans is heel slecht, nooit hoger gehaald dan ee drie op mijn rapport en een eeuwige vete met mijn franse leraar. ik hoor een voorspelling van noord west en quatre vint noeds. dat was even nadenken, toen slikken en ongelooflijk kijken naar een vlakke zee en een straalblauwe hemel.toch de genua er af, het was nog licht, twee reven in het zeil, op de werkfok en een kleinere fok klaar gelegd. wind draaide en wer meer en meer en meer, tot zoveel dat ik niet meer buiten kon zijn.
naar binnen, deurtjes dicht en hopen dat de lasser die het schip in elkaar had gezet niets had overgeslagen
twee keer plat, van een golf afgedonderd met mijn 16 ton, is niet leuk. tweede keer een heftig lawaai, grootzeil was rijp voor de zak van max. dus met lijnen de gaffel aan de giek vast en weer naar binnen( geen moment gedacht aan een lijflijn stom he, zo ben ik in la lavondou gekomen. geen mens geloofde dat ik van het zuiden kwam, de windmeter was bij 150 km s nachts kapot gewaaid in de haven.
wat was er mis gegaan in mijn voor bereiding, ik wist niet, of heb het niet begrepen, de spaanse meteo was al drie dagen in staking, dus heb ik gewoon een oud weerbericht gekregen.
wat heb ik er van geleerd, hoe je een kapot zeil weer aan elkaar kunt naaien, 80 meter gezig zagd