Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Wat te doen

Wat te doen 19 okt 2011 20:06 #233041

  • ruud?
  • ruud?'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Hallo beste forumleden,Ik ben nieuw op dit forum en had een vraag naar aanleiding van een gebeurtenis jl dinsdag 18 okt.Ik heb aan begin zomer een kajuitzeilboot aangeschaft kingscruiser 29 uit 1971.Boot vrij compleet uitgerust en veel vernieuwd in de loop der jaren door vorige eigenaar.Mijn bedoeling is eerst ervaring op te doen en in de toekomst een grotere boot aanschaffen.Mijn voorkeur ging uit naar een klassiek model met zeewaardige eigenschappen vandaar deze boot en prijs.In voorjaar cwo 2 gehaald en heb vaarbewijs 2 en marifooncertificaat.Ben nu bezig mijlen te maken voor cwo 3 volgend jaar.Zelf woon ik in den helder en vaar veel op wad en noordzee.
Nu de vraag
Was zaterdag via het wad naar kornwerderzand gezeild en vervolgens naar makkum met vrouw en zoon van 8.Zondag gebleven en wilde maandag naar stavoren en dinsdag via den oever weer terug.Maar er kwam slecht weer aan en ik besloot maandag naar oudeschild te zeilen om dinsdag met de eb het laatste stukje naar den helder te zeilen.Voorspelling dinsdag wzw 7 met af en toe een bui en windstoten.Gezien toenemende wind besloten we een uur voor hw te vertrekken met dubbel gereefd grootzeil en stormfok.De keuze bleek goed te zijn en we konden aan de wind in 1x naar de haven van den helder.We zagen een dikke bui aankomen en toen die over kwam begon het verschrikkelijk te waaien.Gooide grootschoot en fok los want te boot liep bijna uit roer en helde ondanks alles los was flink over.Durfde de boot niet ruime of halve wind te sturen vanwege de wind en starte de motor en gaf vol gas om de boot schuin tegen de golven in te sturen.Normaal loopt de boot 6 kn maar nu met moeite 2,5 a 3 kn en had moeite om de koers te houden.Na 25 min. was de bui over en konden we laatste stukje zeilen.Waaide zo hard dat ik niet naar voren durfde om fok en zeil te reven.
Hoe dit een volgende keer te voorkomen?Ligt het aan de boot of dat ik geen rolfok heb?Nog geen vallen naar kuip voor snelle beslissing.Wie kan mij advies geven.

Hier nog een linkje naar het begin van de oversteek met in de verte de bewuste bui

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 03:50 #233048

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Heb je het ook enkel met de stormfok geprobeerd? Of met stromfok en motor bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 04:07 #233051

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Hallo Ruud,

Welkom hier.
Een kleine tip, je topic staat in de verkeerde rubriek, namelijk in algemeen/fotoboek, ik denk dat je die beter in Zeiltechniek.

Verders laat je titel veel te raden over, wat moet je doen bij het bakken vaN een appeltaart (britttttt) of wat moet je doen bij het handelen van je boot.

Door je titel bijv. aan te passen in iets van: 'hoe snel reageren bij heftige buien' weet iedereen waar het over gaat.


Voor wat betreft je handelen in dergelijke buien begrijp ik heel goed wat je bedoeld, wij hebben ook (als beginners) in dergelijke situaties verkeerd.

Het is inderdaad wel zo als je een puntje zeil kunt laten staan dat de boot er rustiger op ligt, echter als je al flink helling maakt door de wind

Dat de boot niet harder dan 2,5 a 3 knp loopt kan te maken hebben met je schroef, ook dit probleem kennen wij, maar beter met 2.5 knp er tegen in kunnen komen dan niet vooruit komen

Misschien is het onder dergelijke omstandigheden beter (tijdelijk) een andere koers te kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 04:20 #233055

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12544
Ik denk dat je naar de omstandigheden en je keuze goed gehandeld hebt.
ikzelf was dus niet gaan zeilen, maar dat is mijn keuze.

IDD wat eerder gesteld, alleen met stormfok of zoveel mogelijk gereefd grootzeil wat dan als slingerzeil fungeert bui uitzitten.
Ik ben onbekend op jouw route, was er ruimte om eventueel paaltjes te pikken en voortgang even vooor lief te laten??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 04:28 #233056

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ja, het filmpje zegt het eigenlijk al: je had geen enkel of slechts één rif gestoken, en daarmee te veel grootzeil op staan, dus toen de wind aantrok werd het lastig.. Uit het roer lopen gebeurt bijna zonder uitzondering doordat er te veel zeil wordt gevoerd. Dan krjg je te veel helling (ook minder fijn voor vrouw en kinderen, en dat getrek aan het roer is ook niet ideaal) waardoor het middelpunt van de voorwaartse kracht (zeg maar het centrum van je zeiloppervlak) niet meer boven de boot maar aan lijzijde komt te liggen. De romp zelf is een remmende factor, dus als je de romp vanaf een punt aan lijzijde naar voren gaat trekken is de boot loefgierig.

Bij windkracht 7 ga je minstens 2 x reven, met eventueel de stormfok in plaats van de gewone fok (hangt ook van de maten van de gewone fok af, met een HA, een hoge maar smalle fok, kun je soms nog wel met windkracht 7 zeilen). Liever iets te weinig, dan iets te veel zeil, zeker onder deze omstandigheden.

Verder kun je bij meer wind inderdaad de schoten en overloop wat vieren (en het zeil twisten) om extra winddruk te lozen. Maar als je zo'n bui aan ziet komen dan moet je eigenlijk vóór die bui al een derde rif steken, of vlak ervoor het grootzeil strijken en kijken of je dan met ondersteuning van de motor alsnog aan de wind door kunt zeilen. Zeilen is ook vooruitzien.

En de snelheid op de motor: dat zou met de schroef te maken kunnen hebben.

Is dit die Kings Cruiser uit Baarn/Eemnes/Bunschoten, die afgelopen zomer te koop lag? Da's een mooie boot zeg. Voor mij boven budget, anders wist ik 't wel ;).
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 04:34 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 04:47 #233057

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
De zeiltechniek tips zijn wel gegeven...
Ik ga mee met Anjo: niet gaan zeilen was ook een optie geweest. Dan de boot maar even een weekje verwaaid in een vreemde haven, en met het OV naar huis. Soms is dat gewoon de beste keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:07 #233060

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik was er niet bij maar als ik jouw verslag lees : Als het te gek wordt kan je altijd even bijliggen (mits genoeg ruimte) In jouw geval 25 minuten. Daarna waren de omstandigheden weer zeilbaar.
Boven 7 bft tegen de golven in gaat geen 29ft. boot zijn rompsnelheid halen.

Wat ervaring betreft, ben zo te lezen weer eentje rijker ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:17 #233063

Eens met de mede forummers, je zag de bui al mooi aankomen. Dan heb je de tijd om in ieder geval je grootzeil in weg te halen.
Het is ook niet fijn voor je zeil als deze een half uur hard staat te flapperen.

Voor de rest moet je de ruimte hebben. Wanneer je op zee zit kies je de beste koers, en ga je na de bui weer terug. Op het Marsdiep is het allemaal niet ze breed, en je wil ook niet het wad op geblazen worden.
Zo te zien was het bij Den Helder hogerwal, dus dan wordt het qua golfslag wel wat rustiger, wanneer je dichterbij komt. Beetje dekking zoeken zeg maar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:27 #233064

Ik ben het met Nardus eens dat je had kunnen bijliggen. Daarnaast staat er "durfde niet halve of ruime wind te varen", ik denk dat je dan wel minder druk in je zeilen had gehad en zeker minder helling.
Hoog aan de wind heb je de meeste druk in je zeilen en de meeste helling.
Om je fok te laten zakken hoef je trouwens niet perse naar voren. Dat zou je kunnen oplossen met een retrieverline.
edit: Trouwens petje af om met 7B incl. gezin het marsdiep over te gaan..
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 05:33 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:30 #233066

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dubbel gereefd en stormfok, schrijf je. Dat is goed voor wind 7B.
Op je filmpje is goed te zien dat de bui (rechts-boven in beeld) een helemaal uitgerafelde bovenkant heeft, dus geen scherp begrensde bovenkant maar meer als een dot watten, wollig, rafelig.
Een wolk die er zo uitziet is 100% zeker aan het uitregenen.
En als er regen uit een wolk valt dan komt er ook lucht mee naar beneden vallen. Een niet-regenende wolk heeft dat niet, of hooguit een klein beetje.
Aan de wolk (hoogte, breedte, rafels) kon je al goed zien dat er veel wind aan kwam, want als het al 7 waait en de wind van die bui komt erbui dan is het zomaar 9B.
En dat is teveel voor je dubbele rif en stormfok.
M.i. in dit geval de beste oplossing:
- voor de bui komt de fok strijken
- eventueel (indien aanwezig) 3e rif erin
- op de motor en grootzeil hoog aan de wind de bui door varen (dat duurt nooit lang, 15 -20 minuten). Met grootzeil bij is de boot stabieler en maakt meer snelheid tegen de golven in.
Het is niet vreemd dat je op de motor nauwelijks snelheid maakt, gewoon teveel tegenwind.

Alternatief is op een ruime koers (ca 140 a 150 graden windhoek) met de bui mee varen. Dat duurt nauwelijks langer dan ertegenin, de bui is toch veel sneller dan je boot. Als je eenmaal ruime wind vaart is de helling ook onder controle. Maar op het Wad moet je wel de ruimte ervoor hebben.......

groet
t
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 05:33 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:37 #233069

Als ik je filmpje zie is dat trouwens geen stormfok. Een stormfok is (en die heb ik niet van mijzelf) een string voor zeilboten. Echt een soort postzegel.
Zoiets:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:39 #233070

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Toxicated schreef :
je topic staat in de verkeerde rubriek, namelijk in algemeen/fotoboek, ik denk dat je die beter in Zeiltechniek.
Klopt helemaal, daarom heb ik 'm nu daar naar toe verplaatst.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:40 #233071

Maar de les is dus> Vóór de bui alles regelen. Tijdens de bui kun je eigenlijk alleen nog maar sturen. En overleven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:42 #233072

Je had het er bij je eerste post over vertrekken met de ebstroom. dt betekend dat er daar een behoorlijke stroom stond richting zee. Samen met de heersende windrichting en dan ook nog voorspelde kracht 7 ( er werd vrijwel de hele week al gewaarschuwd voor hardere wind in buien!) is het zo hoog aan de wind zeilen niet echt verstandig. Die steile korte golven hebben waarschijnlijk ook gezorgd voor die lage snelheid.
Verder afvallen was waarschijnlijk aangenamer geweest.
Overigens denk ik dat op die plaats bijliggen niet zo goed zal gaan vanwege de nabije ondieptes.
En als laatste ,zoals al eerder gezegd, uitvaren met een voorspelde kracht 7 ( dan krijg je altijd kortdurend hardere wind) was niet echt de verstandigste keuze, zeker niet voor dat vaarwater waar weglopen voor of met ruime wind en bijliggen ( zols je misschien op zee zou doen) geen optie zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:52 #233076

maar het was ook maar een heel kort tripje, hoeveel mijl zou het zijn? Dan kan je op buienradar al heel aardig zien wat er aan komt, en wat eerder of later vertrekken.

Of helemaal niet uiteraard. Je moet het ook weer niet op gaan zoeken met je gezin.

Ze moeten het wel leuk blijven vinden! Hoe was hun reactie in de haven naderhand?

Zo te lezen was je in feite hooguit maar een uurtje te laat om de bui te ontlopen.
Heb je goed gekeken naar de weersvoorspellingen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 05:56 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:57 #233077

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Filmpje nog een keer bekeken, je hebt zo zien inderdaad al dubbel gereefd. Met die bui in het vooruitzicht had ik een derde rif gestoken, of het grootzeil gestreken en met stormfok (@waverider: het is idd een stormfok zo te zien) en motor verder gevaren, of desnoods even bij gaan liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 05:57 #233078

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Tijdens de bui kun je eigenlijk alleen nog maar sturen. En overleven.

én genieten, zoals wij op de trimclinic 8 oktober, met 44 kts wind! ;-)
maar wij hadden veel ruimte aan lij en konden lekker ruim wegracen.

ik vind dat TS het knap gedaan heeft, thuisblijven is geen optie, soms moet je even door die wind heen!

groet
t
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 06:14 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 06:09 #233083

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
YELLOW BOAT schreef :
Je had het er bij je eerste post over vertrekken met de ebstroom. dt betekend dat er daar een behoorlijke stroom stond richting zee.

TS nam de laatste paar uurtjes ebstroom, neem ik aan bij WZW7+?
maar idd de uren daarvoor lekkere golfslag/opbouw wzw7+ tegen ebstroom

dit gezinsavontuur heeft TS alvast op zijn conto.
wat je niet doodt, maakt je sterker, of zoiets ;)

p.s. complimenten dat TS zijn tekst toelichtte/lardeerde met film.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 06:09 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 09:01 #233153

Misschien een tip van een meevarende partner?

Ik lees heel erg in je verhaal dat je alles zelf moest beslissen, dat is heel lastig met kinderen aan boord.
Zeven jaar geleden ben ik begonnen met zeilen met een partner die al jaren zeilt (en de boot goed kent en vertrouwt) Zeker met de kinderen aan boord ben ik een watje. Na het halen van mijn vaarbewijs 2, kan ik beter beargumenteren waarom we wel zullen uitzeilen of juist niet. soms blijk ik gelijk te hebben en zijn we blij dat we niet zijn uitgevaren, soms blijkt dat we misschien toch wel hadden kunnen zeilen. Wij zijn snel met zeil verminderen of zelfs toch maar alleen de motor. Wolken zoals je tegenkwam zijn goed in te schatten, en wij wachten ook niet tot de wolk dichterbij komt maar nemen eerder maatregelen zoals toch de fok maar neerhalen.

Tip is dus je partner ook aan de cursus en aan de helmstok, zodat je samen kunt overleggen wat te doen en kunt samenwerken als het weer toch tegenvalt. Samen weet je meer dan alleen, en voor je partner is het prettig dat zij ook een (gefundeerde!) stem aan boord heeft.
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 09:08 door Mevrouw Moos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 09:16 #233168

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27561
waverider82 schreef :
Als ik je filmpje zie is dat trouwens geen stormfok. Een stormfok is (en die heb ik niet van mijzelf) een string voor zeilboten. Echt een soort postzegel.
Zoiets: foto geknipt
Dat is een wat snelle conclusie.
We kunnen op het filmpje zien dat het voorlijk van de fok ongeveer tot de zalingen reikt. Het onderlijk is wel flink opgesneden, zoals typisch is voor een stormfok of een kluiver; je wilt geen buiswater vangen in je voorzeil. De oranje stormfokjes op de foto hebben een wel erg kort voorlijk en zijn (zelfs voor stormfokken) klein voor de maat boot waarop ze worden gebruikt, hoewel dat beiden hele lichte racers lijken te zijn. Dat heeft er misschien iets mee te maken.
Als het voorlijk van een fok tot ongeveer de helft van de voorstag reikt of iets daarboven en het onderlijk is flink opgesneden, dan durf ik het best een stormfok te noemen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 09:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 09:20 #233170

Had inderdaad wat snel gekeken. Beewee zei eerder ook al dat het toch een stormfok was. De fok komt tot iets boven de zalingen als ik het goed zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 09:23 #233173

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27561
waverider82 schreef :
Had inderdaad wat snel gekeken. Beewee zei eerder ook al dat het toch een stormfok was. De fok komt tot iets boven de zalingen als ik het goed zie.
Inderdaad. Ik had dat laatste eerlijk gezegd even gemist, maar het komt wel ongeveer overeen met de maat die ik zelf nog als een stormfok wens te beschouwen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 13:01 #233263

  • ruud?
  • ruud?'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties heeft mij wel geholpen een conclusie te trekken maar eerst wat opmerkingen beantwoorden.

Wind zou alleen maar toenemen dus ben ik vertrokken met laatste uurtje vloed en had uitgerekend het in 1 rak aan de wind te halen was ongeveer 5nm.
Verkeerscentrale gemeld bij vertrek oudeschild.
Bij volle eb golven steiler en korter in marsdiep.
Vrouw en zoon waren relaxter als ik,vrouw buiten en zoon binnen.
Bij ruime koers zou ik in de buurt van mosselkweekgebied komen en ondieptes.
De kingscruiser komt uit eemnes en door vorige eigenaars goed onderhouden.

Bij volgende keer grootzeil naar beneden en evt.ruimere koers.
Zal dus eerder moeten reageren blijkt goede les te zijn had niet verwacht dat het zo heftig zou zijn ben wel wat gewend want ik kitesurf altijd op zee bij den helder en razende bol ook met windkracht 7.

Grt ruud
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 13:07 #233266

Je zit in iedergeval prima beschut zo te zien en op je filmpje ziet het er naar uit de de boot het ook prima doet in 7Bft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wat te doen 20 okt 2011 13:20 #233274

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
EDIT: oh, deze post kruist je conclusie al. Nouja.

Complimenten voor je handelingen tijdens de bui, geen sprake van paniek als ik dat zo lees.

Twee opmerkingen:
ruud? schreef :
Voorspelling dinsdag wzw 7 met af en toe een bui en windstoten.
- Een constante 7 plus buien en windstoten daar bovenop, dan kun je je afvragen of het geschikt weer is om uit te varen met vrouw en kind. Eigenlijk weet ik wel zeker van niet. Het moet nooit, er is altijd een oplossing. Moet je werken, per OV terug en de boot later ophalen.

Dit weer stond trouwens lang tevoren in de verwachtingen, je had misschien eerder kunnen anticiperen in de route (dichter bij thuishaven blijven).

- En zoals de rest al zei heb je te laat gereefd, je zag de bui immers aankomen, dus je kon weten dat het te zwaar zou worden voor je zeilvoering, ik zie op het filmpje al forse helling. Met zeiltrim kun je wel wat lozen, maar gezien je omschrijving had dat in dit geval niet voldoende verschil gemaakt.

Qua uitrusting is een vanuit de kuip te bedienen rolfok inderdaad een idee, goedkoper is een 'strijklijntje' door de leuvers omhoog, waarmee je de fok vanuit de kuip omlaag kan trekken. Lazyjacks kunnen helpen om het grootzeil vanuit de kuip omlaag te krijgen, maar ook dat moet je wel op tijd doen denk ik, anders werkt het niet (goed) meer. Natuurlijk wel proberen 1 zeil te laten staan zodat de boot bestuurbaar blijft, ook als de motor onverhoopt niet zou meewerken.

Aandachtspunt voor de motor in zulk weer is een voldoende volle tank, zodat-ie geen lucht hapt bij het klotsen...
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 13:25 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl