Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Spiekkaart

Spiekkaart 15 nov 2007 19:51 #23604

  • Sembot
  • Sembot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hai ,


Heb natuurlijk veel vragen , want ik ben maar net begonnen met zeilen
Op de volgende site heb ik een zelfgemaakte tekening geplaatst die mij moet helpen bij het ( club ) wedstrijdzeilen , zodat ik Grand Master kampioen kan worden ( grapje )

users.pandora.be/ON1AIJ/Sembot.htm

( weet anders niet hoe ik een tekening op dit forum moet plaatsen )
Heb alles zoveel mogelijk opgezocht in boeken en op internet , maar ben niet zekers of het wel juist is , want soms is het verwarrend en spreken ze elkaar tegen
Hier zou het gaan voor Medium Wind op een meer met een laser (bedoeld als uitgangspunt )
Indien mogelijk , schrappen wat niet past en bijschrijven wat er te kort opstaat

mvg
Erwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 15 nov 2007 20:01 #23609

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb de image even verkleind naar 600x722 en op mijn webspace gezet, dat leest wat gemakkelijker:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 19 nov 2007 11:54 #23738

  • Sembot
  • Sembot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hai ,

Halloooooooo , durf er niemand te antwoorden , ik zou het fijn vinden van wel omdat dit toch een steun is als je begint te zeilen .
Ik heb ook zeilles gevolgt en volgend jaar volg ik terug zeilles ( is wel noodzakelijk voor mij althans ) , maar dit lijstje is een samenvatting van wat je het best doet bij het zeilen ( alle dat is toch mijn bedoeling , als het juist is ) en ook om zoveel mogelijk droog te kunnen zeilen

Of is het een stom idee ( deze tekening ) , zou best kunnen , zeilen leer je in de praktijk , weet ik , maar met een lijstje of tekening erbij ( of van buiten leren ) weet je toch wat je best doet in sommige omstandigheden , denk ik ???????????

Ik hoop dat er toch iemand antwoord

mvg
Erwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 19 nov 2007 12:27 #23740

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Hoi sembot! Leuk een mede zendamateur hier te zien!

Ik kan je vertellen dat je tekening vlgs mij absoluut geen stom idee is zoals je jezelf afvraagt. Als een tekening jou helpt om bepaalde kennis te onthouden moet je het zeker doen.

Het voordeel van het maken van een geheugensteuntje is dat je direct je minder goede punten voor je ziet. Sommigen leren beter door een afbeelding te zien in plaats van platte tekst.

Ook in mijn geval heb ik tekeningetjes gemaakt van bepaalde voorbeelden uit het handboek zeiltrimmen uit de bibliotheek.
Deze tekeningetjes zijn inmiddels beduimeld maar nog steeds in gebruik als bladwijzer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 19 nov 2007 14:12 #23742

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Hey sembot,
Ik vind het helemaal geen slecht idee, geweldig zelfs. Ik heb er bijvoorbeeld niks aan als ik alleen maar tekst het, ben dyslectisch (schrijf je dat zo?)... En kijk, het is waar dat je zeilen in principe in de raktijk moet leren, maar zonder theorie kom je ook geen hout verder. :wink:
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 19 nov 2007 15:34 #23745

DAg Sembot,

Je bent wel ongeduldig... en dat wanneer het buiten nou niet echt fijn zeilweer is...
Globaal klopt je plaatje wel denk ik... afhankelijk van de trimmogelijkheden van je bootje , zeiltechniek en gewicht (in combinatie met timing) zijn er nog wel meer zaken te bedenken.
Wanneer het gaat over een laser kun je de maststand niet met de verstaging beinvloeden...
Wat daar wel kan is aan de wind je onderlijk wat aantrekken (wat vlakker trimmen zodat je wat hoger kan varen. Cruciaal bij aan de wind varen (maar eigenlijk bij alle koersen) is het vlakhouden van de boot: Tijdig hangen (net voordat de windvlaag je bereikt, tevens de schoot wat (15 cm oid) vieren.. wanneer je weer vlak komt weer wat aantrekken.
Wat ook zeer belangrijk is, is dat je de zuiging aan de spiegel minimaliseert door je gewicht ver naar voren te brengen).
Is het zeer licht weer dan zitten de laser zeilers op het voordek naast de mast!
Heb je een overloop in de boot dan is het zinnig on met licht weer: geen neerhaler te gebruiken, cunningham los te laten, onderlijk relatief los en de overloop naar loef (je kan dan de giek richting midscheeps krijgen zonder je achterlijk dicht te trekken... (Dit is ook zeer belangrijk en te zien aan de telltales achter aan je grootzeil.. zitten ze er niet op dan moet je ze er aanplakken....)
Verder kan ik je het kijken naar dvd's zoals Breeze on! erg aanbevelen Laser, 420, 49er en 29er worden er op alle koersen behandeled en tevens zeil theorie gegeven....
Ook de DVD Higher and faster is erg gaaf maar meer gericht op het skiffzeilen (RS 800, 49er)
Laatste tip.... zeil veel wedstrijden en laat je adviseren door diegene die sneller vaart dan jij.... Bijvoorbeeld bij de voorbereiding voor een wedstrijd... ga eenzelfde koers varen en kijk wat je voorligger doet, wat jij doet en wat beter werkt... desnoods gewoon vragen.
Kun je nog niet zo hoog varen als je concurrenten vaar dan wat lager en probeer snelheid te maken en te houden..., maak in het begin niet te veel slagen (behalve in de training dan kun je er niet genoeg maken!!) leer snel je bootje op te richten (heb je ook veel aan in een wedstrijd..). Gaat het beter... Dan rolltacks oefenen...
Ik heb vorig jaar EK meegezeild met de ISO klasse in LA Rochelle) Daarvoeren veel cracks mee die het heerlijk vonden om met 5-6 Bf en golven van meer dan een halve meter rond te scheuren... Wij kwamen daar niet meer vooruit (geen ervaring op de golven met dit bootje) Veel tips gekregen en na een paar dagen ging het beter.... Even goed laaste geworden maar wel erg veel geleerd en veel lol gehad... Na 2 dagen hadden we aansluiting met het veld en werd het leuker.. Toen al te veel punten verloren
Hou er rekening mee dat je het best een aantal jaren in een zelfde klasse/ bootje kan varen om ervaring op te doen. Belangrijker dan goede zeilen, het mooiste zwaard en de stijfste boot is ervaring en techniek.
Wanneer je een kampioen in jou bootje zet en jij in dien van hem vaart ie je in het begin evengoed op een ronde achterstand.... Die paar % snelheidswinst agv materiaal doen er dan nog niet toe...

Succes
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 20 nov 2007 18:03 #23787

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Hallo Allen,
Ik zeil nu iets meer dan 2 jaar in de Laser en het is niet de makkelijkste boot, zeer fysiek en veeleisend. Zo'n schemaatje is wel leuk maar doe je er ook iets mee tijdens het trainen? Het meest heb ik geleerd van veel korte wedstrijdjes varen, zo'n 5 starts achter elkaar, potjes van 20 minuten max. dus korte baantjes! Ook een trainer met videocamera heeft veel vruchten afgeworpen, zo wordt je letterlijk een spiegel voorgehouden.
En: oefen één onderdeel tijdens een training bijvoorbeeld starten, aan de wind, gijpen enz. Na een uurtje een kort wedstrijdje en daarna nabespreken wat er fout ging en goed. Voor je begint met allerlei technische en materiaalzaken is het belangrijkste dat je thuis raakt in de boot en spelenderwijs leert de juiste handelingen te verrichten. (neerhouder, onderlijk, cunningham, zwaard). Wanneer je daar in een (te) vroeg stadium mee begint wordt je veel te veel afgeleid van bijvoorbeeld de juiste koers en je schoot. Probeer wanneer je geen wedstrijd vaart altijd met een andere boot erbij te zeilen, in je eentje ben je altijd de snelste!
Veel succes,
Groet,
Louk FD 311 (& Laser)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 21 nov 2007 12:13 #23831

  • Sembot
  • Sembot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hai ,

Bedankt voor de reacties , laat maar komen

Weet er soms iemand waar ik de DVD van Breeze On kan vinden in Belgie , en of er nog andere leerrijke dvd's bestaan over uitleg zeilen of wedstrijdzeilen , dank bij voorbaat

mvg
Erwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 21 nov 2007 16:37 #23834

"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 22 nov 2007 22:09 #23868

Nog een klein tipje:

Voor de wind vaar je véél langzamer dan ruime wind. Als je sneller wil zijn zul je moeten afkruisen.

Probeer ook eens om de boeien te sturen met je gewicht ipv je roer: Gewicht naar loef - afvallen, gewicht naar lij - oploeven.

Meer specefieke vragen wil ik best beantwoorden (als dat mogelijk is natuurlijk ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Spiekkaart 26 nov 2007 10:37 #23996

  • Jzz
  • Jzz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Hai Sembot, goed plan hoor, een plaatje zegt meer dan, nou ja, een hele hoop woorden. Als trainer probeer ik ook altijd meer te tekenen dan te schrijven, want dat blijft ook beter hangen. Wat je zegt, zeilen leer je in de praktijk, dus je moet gewoon veel oefenen. Dat is bovendien leuker natuurlijk. Ik weet niet of je een trainingsmaatje hebt (sparringpartner in een mooi woord), maar dat helpt enorm, zeker als je beide in een laser zeilt. Kijk naar elkaar, wat is er anders bij hem/haar, gaat hij/zij harder/hoger, hoe kom ik een boei rond, enz. En inderdaad, richt je een voor een op de verschillende onderdelen, aan de wind, voor de wind, halve wind, vlagen, golven, hangen, trim, boeironden, starten, enz.

Ik heb ook een paar opmerkingen bij je plaatje:
Aan de wind hangt het er enorm vanaf wat de wind is en je gewicht, met je cunningham en je onderlijkstrekker kun je de diepte van je bolling beinvloeden. Met je neerhouder trek je je achterlijk vlak. Ik weet niet of je radiaal, 4.7 of wat dan ook voor zeil vaart, maar dat scheelt ook nogal. de kleinere zeilen maken in de laser bijna geen gebruik van de mastbuiging.

Bij de gijp trek je aan je schoot, maar dat doe je om je zeil over te trekken. Je bepaalt dan zelf het moment van gijpen en dat helpt je de controle over je boot te behouden en sneller te handelen, wat zeker op korte baantjes het verschil kan maken. Lasers hebben er minder last van, maar als je schoot geheel is uitgevierd kan het gebeuren dat het overtollige deel aan de oude leikant achter de hoek van de boot blijft hangen. Dat resulteert bijna altijd in zwemmen... Een ruk aan de schoot kan dat voorkomen.

Bij voor de wind inderdaad je bolling zo groot mogelijk. Let erop dat je de neerhouder niet te los doet. Een te strakke neerhouder zorgt voor een vlak achterlijk, maar dat geeft je wel meer controle. Het scheelt echter enorm in snelheid. Anticiperen op vlagen doe je voor de wind voornamelijk door achterom te kijken! Een laser heeft er vaak baat bij om inderdaad iets minder plat voor de wind te varen, dus afkruisen. Vaak helpt het al om binnen de wind te varen, dus met je giek voorbij de mast. Je schootlengte moet dat natuurlijk wel toelaten. Op die manier hoef je niet te gijpen en dat kan bijvoorbeeld schelen door tijdwinst, maar ook omdat je bakboord kunt houden. Let op, want sommige wedstrijdregels verbieden het!
Voor de wind ook je boot een beetje naar loef trekken, dan komt je zeildrukkingspunt wat meer boven je boot te liggen waardoor je minder hoeft tegen te sturen.
Wat ook al gezegd is, schuif je gewicht ver genoeg naar voren! Je moet voorkomen dat je neus gaat duiken, maar een laser kan vrij veel hebben door zijn rompvorm. Een splash is bijvoorbeeld gevoeliger daarvoor.

Nogmaals: zeilen doe je in de praktijk, dus varen! Maar zonder de achterliggende theorie kun je niet varen, dus ook dat is belangrijk. Succes!!

Jzz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl