Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga

Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 05 nov 2011 15:06 #238032

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Collega lapjes vaarders,

Naar aanleiding van mijn aankondiging dat ik naar een weer cursus ging van Henk Huizinga (weerman van o.a. Zilt)

Stelde Thomas mij de vraag of ik wilde informeren bij Henk naar:


vraag hem eens naar het Coriolis effect op de windrichting over SB en BB!

groet
t


Welnu naar alle informatie opgesnoven te hebben over stabiel en onstabiel weer, koudefronten en warmefronten troggen temperatuur verlopen in verticale richting, gevolgen van wind over, langs land en water, gevolgen koud en of warmwater op de wind, dat vlagen wind altijd ruimer in komen, wat is zee wind, luchtstromen altijd van koud naar warm gaan, waarom de scooters nu door de straten van italie stromen, dat duitse weerkaarten 5 Hpa aanhouden en Engelse 4, dat de volgorde van gevaar = koudefront-trog-occlusie-warmtefront etc.

hebben we ook gesproken over over welke boeg je boot harder loopt ;)

Welnu de vraag slingerde Henk de zaal in.
Allemaal verschillende antwoorden.

Volgens Henk is het heel simpel 'alle' zeilboten met een normaal zeilplan lopen over bakboord harder.

Waarom?

Omdat de wind in verticale richting ruimt. (draait met de klok mee)
Je zeil doet dit ook in verticale richting over bakboord. Hierdoor staan de zeilen over bakboord (boven een beetje open) gunstiger dan over stuurboord. Daar werkt het iets open 'vallende' zeil boven in tegen de ruimende wind bovenin. In rustig stabiel weer kan deze ruiming van de wind bovenin aardig oplopen. Theoretisch kan dit wel 10 graden zijn (uit de woorden van een mede cursist). Praktisch (naar aanleiding van deze opmerking), geeft Henk aan dat dit, bij 1 a 2 graden bijft.

Kortom als je boot niet, mits goed getrimt, beter loopt over bakboord dan is je boot niet symetrisch. ;)

Verder was het een zeer leerzame cursus en kan Henk Huizinga zeer onderhoudend en duidelijk uitleg geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 05 nov 2011 15:50 #238044

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
mooi dat het een leuke dag was!
en ook mooi dat Henk zegt dat het maar een heel klein beetje is, die 1 a 2 graden... die had ik nou net ook uitgerekend ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 05 nov 2011 19:48 #238099

Capolavoro schreef :
mooi dat het een leuke dag was!
en ook mooi dat Henk zegt dat het maar een heel klein beetje is, die 1 a 2 graden... die had ik nou net ook uitgerekend ;-)

groet
t

Hoe bereken je die 1 a 2 graden?

jaaph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 05 nov 2011 20:21 #238110

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
in de cesar database van het KNMI, www.cesar-database.nl/ kun je de windrichtingen op verschillende hoogten vinden, van de meetmast in Cabauw.
Als je naar die data kijkt zie je vaak dat er 'snachts (als de wind aan de grond erg gering is) er wel een flink verschil in richting tussen hoog en laag is.
Maar zo gauw de onderlaag overdag weer opwarmt zie je de windrichting beneden vrijwel gelijk worden aan die op 100 meter.
Met die gegevens (meerdere dagen bekijkend) kun je uitrekenen wat het verschil in richting op zeenivo en op masttophoogte ongeveer is.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 05 nov 2011 22:11 #238130

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
De AC Tri met een mast van 60 meter hoog had meerdere windsets op verschillende hoogtes. Die heeft inderdaad metingen gedaan van verschillen van meer dan 1 of 2 graden in ware wind richting. Dit kwam echter niet alleen door coriolis.

Er spelen meer factoren een rol dan alleen de relatieve richtingsverandering door coriolis. Die kan (of niet) beperkt blijven binnen 1 a 2 graden.

Het maakt daarnaast echter een heel groot verschil of er over het zeeoppervlak bijvoorbeeld al 20 knopen staat en op 20 meter hoggte 23 knopen, of dat het boven het oppervlak nagenoeg windstil is en 6 knopen wind op 20 meter. Het verschil in windrichting wordt naarmate de windsnelheid afneemt sterker beinvloed door de wrijving van het aardoppervlak.

Die 2 effecten samen kunnen beduidend meer zijn dan 1 a 2 graden. De verandering in ware windrichting over BB en SB valt vaak nog op te vangen door zeiltrim.

Wat een voornamere rol speelt in bootsnelheid is dat in de basis de golven altijd over BB varend ruimer inkomen dan over SB varend. Over SB boeg vaar je dus meer recht tegen de golven op en krijg je ze overdreven gezegd over BB varend meer vanaf de zijkant in. De golven staan dus niet in lijn met de windrichting.

Nexus had ooit een set waarmee je digitaal de afwijking van ware windrichting zichtbaar kon maken. De werkzaamheid van dit apparaat is echter strikt beperkt door de nauwkeurigheid van de input. En daar zit hem het probleem.

- Geeft de windmeter wel precies de juiste windrichting aan?
- Geeft je windset wel de ware windkracht aan?
- Zijn alle andere aangesloten instrumenten (log etc) wel goed gecalibreerd voor elke bootsnelheid en helling'
- etc etc.

Als de input her en der al minimaal onjuist is zal de output ook niet de werkelijkheid aan geven. Denk aan het stampen van een schip waardoor de masttop windset steeds een andere windkracht geeft door de snelheid die de masttop maakt door de luchtsroom en zo steeds een veranderende windkracht denkt op te merken. Terwijl dat in het geheel niet het geval hoeft te zijn.

Het fenomeen bestaat en is aan te tonen. Het geisoleerde effect van alleen coriolis zal binnen de reguliere omstandigheden met geringe hoogte verschillen voor ons beperkt zijn. Echter zoals heel veel zaken, als het je interesse heeft kan het samen met nog 4 andere kleine zaken toch leuk zijn om te weten en er als je dat wilt iets mee te doen.

Het exact aan tonen van de cijfers is verdraaid lastig en eigenlijk niet te doen doordat de input zoveel kleinen fouten heeft.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 06 nov 2011 08:50 #238156

Bedankt voor de antwoorden.

1 a 2 graden verschil (tov de oppervlakte) op 20 meter hoogte zou betekenen dat de invloed van de oppervlakte weerstand op de coriolis kracht lineair is.
Geostrofische wind is op 500 meter , door de wrijving met het aardoppervlak wordt het coriolis effect verminderd waardoor, boven water, de wind met 20 tot 40 graden krimpt tov de geostrofische wind. Wat bij een rechtlijnige verandering op 20 a 25 meter boven het wateroppervlak een verschil geeft van die 1 a 2 graden.

Ik twijfel aan die lineariteit, vooral ook omdat bij lagere windsnelheden de verschillen (in ieder geval in kracht) niet evenredig veranderen met de hoogte.

Het verhaal dat golven over bakboord varend over het algemeen ruimer inkomen , is nieuw voor mij. Wat is daar de oorzaak van?

jaaph
Laatst bewerkt: 06 nov 2011 08:52 door AccountVerwijderd5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 06 nov 2011 09:18 #238160

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jaaph schreef :
Ik twijfel aan die lineariteit

daar heb je gelijk in, maar een ander (beter) verband is niet zo 1-2-3 vast te stellen.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 06 nov 2011 10:01 #238182

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De stelling geldt alleen voor het noordelijk halfrond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 06 nov 2011 12:12 #238213

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
henkvd schreef :
De stelling geldt alleen voor het noordelijk halfrond.

op het zuiden is er ook coriolis, maar de andere kant op, idd.
Daarom verstel ik bij het kruisen van de evenaar altijd de overloop een beetje ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 06 nov 2011 14:07 #238232

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Zouden de mannen van de VO dit ook wel weten... (alleen nodig voor diegene die zijn boot wel heel houdt) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller over Stuur of Bakboord volgens H. Huizinga 07 nov 2011 20:10 #238553

Bel ze anders ff... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl