Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Rompontwerp winnaar Minitransat

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 15 nov 2011 13:18 #240537

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
Stond ooit een stukje in zeilen over een dergelijk ontwerp mini. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden als ik uit school ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 15 nov 2011 15:22 #240567

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
douwe schreef :
Lijkt de boeg van zo'n bootje niet verdacht veel op een boeg van een skutsje

ja, maar skûtsjes hebben zo'n vorm omdat er dan meer stront mee vervoerd kan worden dan in een smalle punt, dus niet om zo snel mogelijk onder spinaker de oceaan over te steken ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 07:39 #240740

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Capolavoro schreef :
douwe schreef :
Lijkt de boeg van zo'n bootje niet verdacht veel op een boeg van een skutsje

ja, maar skûtsjes hebben zo'n vorm omdat er dan meer stront mee vervoerd kan worden dan in een smalle punt, dus niet om zo snel mogelijk onder spinaker de oceaan over te steken ;-)

groet
t
Maar ze werden wel zodanig ontworpen dat die stront zo snel mogelijk vervoerd werd, anders hadden ze die skutsjes wel rechthoekig gemaakt, dus met een blok qoefficient van 100%.
Toe was "tijd is geld"ook al een bekend begrip.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 07:39 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 09:45 #240772

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
De meeste winst met een skutsje was waarschijnlijk nog wel te behalen bij de turfvaart naar Amsterdam. Met een goed gevaren, snel skutsje kon je wel tot een dag eerder in Amsterdam aankomen, en daarmee een hogere prijs voor je vracht krijgen dan als de grote meute aankwam. Dus ja, ze keken ook toen zeker al naar snelheid.

Daarnaast werden er al rond 1800 wedstrijden gevaren tegen geldprijzen. Ook dat was voor een schipper van een snel schip een aardige bijverdienste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 11:50 #240812

Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mijn eigen logica zie ik gedurende mijn leven de zeilsport, de surfsport achterna gaan.
Windsurfen zeillatten -> zeilsport zeillatten
" profielzeilen-> zeilsport profielzeilen
" laminaatzeilen-> zeilsport laminaatzeilen
" koolstof masten-> zeilsport koolstofmasten
" getrimde masten met curve-> zeilsport gecurvde masten.

Ook met de rompvorm lijkt het een beetje hetzelfde te zijn gegaan. Was er eerst natuurlijk de traditionele rompvorm (voor plezierjachten), deze is overgenomen door de eerste surfplanken. Je kreeg dus enigszins deze vorm

Daarna werden de boards meer eivormig, de zeilsport volgde al snel met de bolle buiken generatie.

Op een bepaald moment is de no-nose populair geworden, zoals je bij de volgende afbeelding ziet. De zeilsport reageerde hierop door boten te bouwen met een relatief smalle neus en een voller oppervlak achterin.



Tegenwoordig zijn deze boards helemaal populair qua ontwerp. Herken je de transat hier al in??

En wellicht voor de toekomst :

Natuurlijk hebben beide sporten veel met elkaar gemeen. Dat windsurfers 2 vinnen gebruiken en zeilboten 2 roerbladen is dan ook logisch. Maar ik verwacht eigenlijk in de nabije toekomst boten met dubbel, triple of quattro concaven, trimbare masten zoals op zurfplanken waarbij men niet alleen het drukpunt horizontaal, maar ook vertikaal kan verplaatsen. We zullen zien.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 11:54 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 12:09 #240817

Steef wel weer grappig om te zien dat je laatste foto dan weer op een botter lijkt (150 jaar oud). verder vind ik het een interesante stelling, toch zul je zien dat van alles dat nu als nieuw en baan brekend word gepresenteerd, in het verleden ook al wel eens (succesvol) geprobeerd eigenlijk gebeurt er maar verrekte weinig in de ontwikkeling van alles dat met watersport te maken heeft (behalve materiaal ontwikkelingen natuurlijk).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 12:50 #240829

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@Steef: de oude Chinese jonken hadden al doorlopende zeillatten, én alle mogelijke manieren om de stand van hun zeilen te veranderen.

Verder heb je met windsurfen met andere natuurwetten en verhoudingen dan met normale zeilboten te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 13:42 #240851

beewee schreef :
Verder heb je met windsurfen met andere natuurwetten en verhoudingen dan met normale zeilboten te maken.

dezelfde wetten, andere verhoudingen.. waardoor oplossingen wel of niet haalbaar zijn.
Bij de skiff blek het gewicht van 90 kilo al te zwaar om op alle koersen vanaf 3 bf in plan te zijn... groot platvlak en minder kilo's... Dat was door Bethwaite al bedacht toen hij de tasar bedacht (waarna de 9ers volgden)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 14:04 #240856

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bij surfplanken werkt het met de stabiliteit, hellingshoek en gewichtsverdeling toch even anders. En het drijfvermogen is ook wat krapper, als ik aan de (semi-)sinker denk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 14:10 #240858

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935


In de jaren 60 heel wat afgejakkerd met de Scow Tempo van een vriendje.
Op bijna alle koersen planeerde het ding als een gek (foto van internet geplukt).
Kijk naar het boegje! Het surfboard lijkt hier wel een kopie van te zijn!
Daar staat tegenover dat de Lark, met een vergelijkbare boeg niet in plane te krijgen waren en bekend stond als duikboot.
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 14:12 door rakadam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 16:06 #240897

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Steef schreef :
volgens mijn eigen logica zie ik gedurende mijn leven de zeilsport, de surfsport achterna gaan.

Amerikanen hebben een mooie uitdrukking voor dit soort logica.
Vertaald komt het erop neer dat als je alleen maar een hamer hebt, alles in de hele wereld er vanzelf als een spijker gaat uitzien ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 17:57 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 17:07 #240930

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
rakadam schreef :


In de jaren 60 heel wat afgejakkerd met de Scow Tempo van een vriendje.
Op bijna alle koersen planeerde het ding als een gek (foto van internet geplukt).
Kijk naar het boegje! Het surfboard lijkt hier wel een kopie van te zijn!
Daar staat tegenover dat de Lark, met een vergelijkbare boeg niet in plane te krijgen waren en bekend stond als duikboot.
De Lark (ontwerp van voor de tweede wereldoorlog) was te zwaar, had zelfs een vaste kiel met ballast.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 16 nov 2011 22:03 #241019

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Miss Peach, onze boot, is een klein beetje in de lijn van kleine brede boten. De B/L is 43% en die is niet gekozen om meer leefruimte te maken. Daarvoor is de romp te plat en klein. Wat ervaren wij;

Het effect dat de neus in het water geduwd wordt komt alleen bij plat voor de wind voor, of bij heel ruime koersen. Een gewone spitse boeg, recht naar beneden, helpt o.i. juist om de boel van de golf af in het spoor te houden. Strak achter de spitse boeg zit wel een hoop volume om ´duiken´ te voorkomen, en de hoeveelheid volume/vorm onderwaterschip bepaald hoeveel zeil je op ruime koersen kunt voeren.
Bij een Minitransat is dat ongeveer 100m2, op een boot van ca. 1000kg.

Misschien kun je met deze nieuwe rompvorm nóg meer m2 kwijt dan op een gewone Mini, wie weet wel 20, 30% meer. Verder is de romp ´gemiddeld´ breder, waardoor de verplaatsbare kielballast en massa bemanning iets effectiever ingezet kan worden. De nieuwe romp begint een soort catamaran te worden.

Aan de wind maakt de rompvorm boven de waterlijn niet zo heel veel uit, de romp is licht en bewegelijk genoeg om over de golftoppen heen te rollen.

Het kan wel eens een flinke klus worden om het bootje op koers te houden. Het zelfcentreerende effect van een spitse neus ontbreekt vermoed ik. Om in surfplanken techniek te blijven; de koersvastheid van een Needle of Gun tegenover het zoekend karakter van een een lichtwind semisinker/slalom board.

De MiniTransat zal best veel opleveren voor gewone zeilers. Het is een proeftuin waar nieuwe produkten/ontwerpen op redelijke schaal worden getest en bijgeschaafd. Denk maar eens aan die handige energiezuinige, compacte maar solide stuurautomaten. Maar de echte ontwikkeling zal wel plaatsvinden in de grotere klasses. Daar is meer geld voorhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 07:28 #241041

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik vraag me alleen af in hoeverre iemand privé een cruiser met zulke, ehm, zal ik zeggen "aparte" looks gaat kopen. De Fiat Multipla, hoe praktisch ook, is ook geen groot succes geworden... (net als mijn even praktische maar toch wat fraaiere en betere Honda FR-V).
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 07:40 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 07:51 #241046

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Mini's hebben nu al zo'n 130m2 ipv 100.
Sneller mag het zeker zijn, maar ik vind dit ontwerp wel heel erg lelijk... :blink:
Omdat de Transat voornamelijk ruime koersen zijn, zou ik toch eerst wel eens willen zien hoe dit rond de boeien gaat; wellicht ook sneller, zolang er maar genoeg wind staat: het natte oppervlak is groter dus wel meer drag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 08:00 #241050

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ach, een dikke kont is ook lelijk, maar omdat je er vier bedden, twee stuurwielen en een vlot in kwijtkan, en het ding daarmee op racebakken lijkt, verkoopt het toch.

Waarom zou dat met een dikke neus niet kunnen.

Rond de tonnen is het dus bij de kwalificaties voor de Transat al geweest.
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 08:00 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 08:08 #241051

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
team OSD schreef :
Een gewone spitse boeg, recht naar beneden, helpt o.i. juist om de boel van de golf af in het spoor te houden. <knip> Het zelfcentreerende effect van een spitse neus ontbreekt vermoed ik.

een spoor? het is water volgens mij, en erin kun je gewoon alle kanten op...
En een zelfcentrerend effect van een spitse neus is, als het al bestaat, alleen maar erg hinderlijk. De boot draait in de vertikale as zo'n beetje om de kiel, en het roer, niet voor niets achteraan, zorgt voor het 'centreren', de lengteas van de boot in dezelfde richting houden als de koers. Niets vervelender dan dan een derde element, de boeg, zich ook met het sturen gaat bemoeien. De boeg moet gewoon soepeltjes over of desnoods door het water kunnen draaien, verder niets. Vergelijk eens hoe beroerd een Piraatje zeilt vergeleken met een Optimist....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 08:15 #241052

Het onderwaterschip van een pogo2. Een van de meer succesvolle serie ontwerpen:
Door de extreme wigvorm vertrimt de romp nogal. Het ver teruggesnoeide lateraal-
plan levert pas lift bij iets snelheid. De dubbele roertjes zijn een noodzaak om
het geheel (met het enorme zeilplan) nog enigszins in bedwang te kunnen houden.
Ontwikkelingen bij de mini´s lopen overigens vaak voor op de grote zeiljachten.
Kantelkielen, dubbele roeren, daggerboards, square-head sails, fuel-cells, zijn nu
gemeengoed op veel (wedstrijd)jachten. De ontwikkeling daarvan hebben we
grotendeels aan de mini te danken.
David Raison, schipper én ontwerper van de Teamwork Evolution voer met zijn boot
gemiddeld een volle knoop harder dan elke pogo2 in het veld!!


ter vergelijk nogmaals de foto van Raison´s winnende ontwerp:
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 08:17 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 09:03 #241062

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Ruim1 knoop sneller is echt een hoop, maar veel Pogo 2 zijn boten uit de standaard klasse ipv de klasse met kantelkiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 09:10 #241066

Ja natuurlijk! Wat jij standaard-klasse noemt is gewoon de serie. De boot van Raison
is een proto. Dit zijn de twee klassen in de transat 650. Uiteraard gaat een proto met
alle nieuwe ontwikkelingen (kantelkielen etc.) harder.
Het punt is dat deze extreme rompvorm zoveel harder gaat dan een toch ook niet
trage pogo 2. De pogo 2 is wel een beetje de benchmark in de minitransat: snel, goed
geconstrueerd, grote klasse en betaalbaar.
H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 10:10 #241081

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
har.vogel schreef :
Ja natuurlijk! Wat jij standaard-klasse noemt is gewoon de serie. De boot van Raison
is een proto. Dit zijn de twee klassen in de transat 650. ...
H

Je meent het ;) , heb zelf ook een Mini gehad...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 10:46 #241085

Steef schreef :
Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mijn eigen logica zie ik gedurende mijn leven de zeilsport, de surfsport achterna gaan.
Windsurfen zeillatten -> zeilsport zeillatten
" profielzeilen-> zeilsport profielzeilen
" laminaatzeilen-> zeilsport laminaatzeilen
" koolstof masten-> zeilsport koolstofmasten
" getrimde masten met curve-> zeilsport gecurvde masten.

Ook met de rompvorm lijkt het een beetje hetzelfde te zijn gegaan. Was er eerst natuurlijk de traditionele rompvorm (voor plezierjachten), deze is overgenomen door de eerste surfplanken. Je kreeg dus enigszins deze vorm

Daarna werden de boards meer eivormig, de zeilsport volgde al snel met de bolle buiken generatie.

Op een bepaald moment is de no-nose populair geworden, zoals je bij de volgende afbeelding ziet. De zeilsport reageerde hierop door boten te bouwen met een relatief smalle neus en een voller oppervlak achterin.



Tegenwoordig zijn deze boards helemaal populair qua ontwerp. Herken je de transat hier al in??

En wellicht voor de toekomst :

Natuurlijk hebben beide sporten veel met elkaar gemeen. Dat windsurfers 2 vinnen gebruiken en zeilboten 2 roerbladen is dan ook logisch. Maar ik verwacht eigenlijk in de nabije toekomst boten met dubbel, triple of quattro concaven, trimbare masten zoals op zurfplanken waarbij men niet alleen het drukpunt horizontaal, maar ook vertikaal kan verplaatsen. We zullen zien.

Eerlijk gezegd raakt je relaas kant nog wal.

Compleet verschillende boards met compleet verschillende doeleinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 10:52 #241088

Zal het nog even toelichten:

Je ziet hier een modern longboard, gemaakt voor noserides enz. Daarna een oud shortboard (ergens jaren 80), daarna zie je een windsufplank en daarna een kiteboard.

Boarddesigns in golfsurfen zijn heel functioneel. De brede neus bij het longboard is om voldoende draagvermogen op te bouwen zodat de surfer op de voorste punt van het board kan staan.

Het shortboard wat daaronder staat is bedoeld om holle golven te surfen. Een dunne punt zodat je makkelijk de neus omlaag drukt door en over de golf heen om een snelle start op de golf te maken en duckdives. Ook bedoeld voor Airs en snel bochtwerk (cutbacks enz.)

Daarna zie je een windsurfplank die met de 2 bovenstaande niets te maken heeft. (De 2 daarboven hebben ook heel weinig met elkaar te maken).

Onderste is een kitesurfboard.

Hoe je aan de hand van die 4 totaal verschillende boards een link wilt maken met boatdesign voor monohuls is me absoluut onduidelijk.
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 10:55 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 11:05 #241090

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Een kiteboard? :blink: Ga eerst eens googlen. Kant en wal enzo? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rompontwerp winnaar Minitransat 17 nov 2011 11:08 #241091

Goed die heb ik verkeerd ingeschat maar de 1e 3 zeker niet. Je zult met me eens zijn dat de 3 daarboven weinig met Designs van monohulls te maken hebben. Daarnaast klopt de chronologie niet. Shortboards zijn er nog steeds, longboards, fishes, eggs enz.. Allemaal met een ander doel.

Windsurfboards komt al iets dichterbij maar die zijn op z'n hoogst enigzins te vergelijken met planeerbakken.
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 11:11 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl